Sukupolvi, joka vei omat lapsensa mummolaan, mutta ei itse hoida lapsenlapsiaan
Alapeukkujen armeijaa odotellessa, mutta tämä on todellisuutta monilla ikätovereillani, myös meidän perheessä:
Kun minä ja mieheni olimme lapsia, niin vanhemmat hyödynsivät isovanhempia surutta lastenhoitoapuna. Meillä kummallakin oli isovanhempien luo matkaa, mutta vanhemmat eivät antaneet sen häiritä. Mies mm. vietiin pariksi viikoksi kesällä mummolaan, kun hän oli vasta 2 v. 2 v ei nähnyt äitiään 2 viikkoon. Minun vanhempani matkustivat muutaman tunnin ajomatkan päähän mummolaan 3 viikon välein viikonlopuiksi. Isovanhemmat katsoivat meidän lasten perään, jotta vanhemmat saivat levätä, käydä rauhassa ulkoilemassa, lukea jne. Vanhempien annettiin levätä rauhassa, eikä heidän odotettu paljon seurustelevan isovanhempien kanssa. Kyllä, meillä minulla ja miehellä on ollut hyvät ja läheiset välit isovanhempiemme kanssa, koska olimme paljon tekemisissä isovanhempiemme kanssa ja he osallistuivat hoitoomme. Isovanhemmilla oli meidän lisäksemme useita lapsenlapsia eli emme olleet ainoat lapsenlapset.
Kun olemme itse saaneet perheenlisäystä, ei vanhempiamme ole kiinnostanut ottaa samanlaista koppia kahdesta lapsenlapsesta. Toiset isovanhemmat asuvat lähellä, eivätkä silti ole apuna. Kaikki on arjessa hoidettava itse. Kukaan ei hae sairastunutta lasta päiväkodista tai tule avuksi, jos on vaikea tilanne esimerkiksi töiden ja sairaan lapsen hoidon suhteen. Toukokuussa pääsimme kerran päivällä miehen kanssa kaksistaan lounaalle, kun isovanhemmat katsoivat viikonloppuna muutaman tunnin lasten perään. Emme ole koskaan olleet yhdessä yötä pois lasten luota. Toiset isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä ja heitä nähdään muutamia kertoja vuodessa. Yhteistä kaikille isovanhemmille on se, että eivät halua ottaa vastuuta lastenlasten kanssa olemisesta. Tulevat meille kyllä kestittäviksi tai laittavat heillä käydessä ruoat, mutta eivät halua pidempää aikaa katsoa lastenlasten perään. Odottavat myös, että me seurustelemme isovanhempien kanssa. Isovanhempien kanssa näkeminen ei siis tuo meille vanhemmille samanlaista lepoa kuin omille vanhemmillemme toi. Tavaraa isovanhemmat saattavat kyllä ostaa kysymättä, mikä tuo meille ylimääräistä työtä.
Vanhemmillamme ei ole mikään kohtuuton tilanne: ovat alle 70 v eläkeläisiä, jotka jaksoivat tehdä täyden työuran ja jaksavat virkeästi harrastaa nyt eläkepäivinä. Silti kiinnostusta lastenlasten kanssa olemiselle ei ole. Nämä meidän lapset ovat ainoat lapsenlapset, eikä enempää ole isovanhemmille tulossa. Ei siis ole kyse siitä, että aika pitäisi jakaa 10 lapsenlapsen kesken. Mekään emme kaipaa mieheni kanssa mitään biletyslomia, vaan ihan sitä, että välillä saisi yhdessä hengähtää kodin ulkopuolella. Mennä vaikka elokuviin (emme ole lasten syntymän jälkeen käyneet elokuvateatterissa), syömään rauhassa ravintolaan tai lähteä kahdestaan päivävaellukselle vaikeaan maastoon, jossa lasten on hankala kulkea. Tai ihan vaan se, jos haluaisi joskus viettää päivän sohvalla maaten nousematta kertaakaan kenenkään tarpeiden takia.
Koen jonkinlaista katkeruutta siitä, että vanhempieni ikäpolvi hyödynsi surutta isovanhempia lastenhoidossa, mutta eivät itse suostu ottamaan samanlaista vastuuta nyt mummo/vaari-iässä. Tämä samainen sukupolvi on kuitenkin kovin huolissaan siitä, kuka maksaa heidän eläkkeensä ja terveydenhuoltonsa. Aika moni kavereistani tuskailee sen kanssa, kun ikääntyvät vanhemmat odottavat lastensa hoitavan heidän asiansa. Itsellä täytyy myöntää, että intoa vanhempien auttamiseen ei juuri ole, kun on jääty lasten kanssa ilman tukea.
Kommentit (650)
"Edelleenkin, tässä on kyse niistä, jotka eivät hoitaneet edes niitä omia lapsiaan. Mikä siinä on, kun ei mene jakeluun".
Mutta, kun aloitus kuuluu:
Sukupolvi kyllä viittaa laajempaan ryhmään, kuin vain niihin, jotka hoidattivat lapsensa vanhemmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ennen ollut päiväkoteja yms.
Ai, kyllä se oma mummoni on kaksi lastaan jonnekin hoitopaikkaan kärrännyt hoitoon työpäivänsä ajaksi. Yksinhuoltaja kun oli. Ja sisarukseni ja minä olemme olleet päivähoidossa. Ja mummollani hoidossa kesät, viikonloppuisin ja muina loma-aikoina.
Nimenomaan siksi sai päivähoitopaikan, koska oli yksinhuoltaja. Vielä -70 luvulla oli tilanne, että jos molemmat vanhemmat olivat töissä, niin julkiseen päiväkotiin ei ollut mahdollisuutta päästä. Tämän olen nimittäin itsekin äitinä kokenut. Siksihän kauppojen ilmoitustaulut olivat täynnä ilmoituksia, missä haettiin lapsille hoitopaikkaa.
Vasta -80 luvun alussa päiväkotipaikkoja lisättiin uusien lakimuutosten myötä.
Eikö nämä nykyvanhemmat osaa käyttää/ostaa lastenhotopalveluja päästäkseen elokuviin? Itse hoidin naapurin lapsia jo 12-vuotiaana koko yönkin. Ja minkä ikäisiä lapsia ap:lla on, kun vanhempansa jo 70 vee? Eli omat lapset lienee jo kuitenkin min. 15 vee. Eikös sen ikäiset jo pärjää yksinkin. Mun nuoruudessa lähdettiin Ruotsiin töihin jo 16-vuotiaana.
Tää on niin huvittavaa.
Tässä ketjussa on nyt syyllistetty ainakin:
- 30-40-luvulla syntyneet
- Suuret ikäluokat (46-50)-syntyneet
-AP:n mainitsemat alle 70-vuotiaat eläkeläiset (55-60 syntyneet)
- lisäksi ilmeisesti myös nuoremmat jo isovanhemmiksi ehtineet ovat samalla lailla syyllisiä
Siis kaikki aiemmat sukupolvet ovat hoidattaneet lapsensa isovanhemmilla, ainoastaan tämä nykyinen pikkulasten vanhempien joukko ei sitä enää voikaan tehdä. On se niin väärin.
Sano niille mummoille suoraan että jos haluatte että heitä autetaan siinä vaiheessa kun ei itse pystytä niin nyt pitäis auttaa lastenlasten kanssa. Jos eivät edelleenkään suostu niin sanot, että turha odottaa sitten apua myöhemmin teiltäkään. Kun sanoo suoraan mitä haluaa niin eivät voi olla ottamatta kantaa ja alkavat ehkä miettimään asiaa myös omalta kantiltaan.
Sukulaisuus ei velvoita mihinkään mutta hyvin hoidetut välit antaa tukea ja turvaa molempiin suuntiin.
Totuus on että mummi voi pitää huolta 8 lapsestaan. Mutta 8 lasta ei yhdestä mummista.
Mun vanhemmat hoiti ihan mielellään. Edelleenkin hoitaisi välillä, mutta ei ole tarvetta
Hehheh tuokin oli yksi väärä huhu liittyen perheeseeni, että itkunhuuruisasti ja katkerana olisin voivotellur kun kahden nuoremmqn kanssa ei enää ollut isovanhemmat mukana niin paljon
Voi nyyhky isovanhemmat erosivat. Oli muuten sabotoitu tuo juttu ja sen tietää osa niistä, jotka fiksuja erään tarinan kukussa! Voih millaista nyt kun ei sitä kiiltokuva perhettä, missä isovanhemmat parina hoitaa niistä? Keskittyisin siihen kuinka sairasta on tuollsinen ihmisten elämän manipulointi opetuksena! F Y. Ja vielä asioihin liittyy karmivia rikoksia jos tuo ei vielä pahaa, niin paljon pahempaa on ollut. Koko perhe rikosten kohteena.
Joo kyllä mä olen vähön poiminut niitä hhuja sieltä täältä.
Paskaaaaaa! Tosiasiahan on, että muka katkerasta isovanhempien avun puutteesta haluttiin taas kertoa, jotta saataisiin ääliöt vahingoniloiduksi jostain epäonnisista seikoista.
Toki vaino oli mennyt jo niin pitkällä, että ihan konkreettista haittaa oli ehditty tehdä ja kovasti yritetty sabotoida juuri sukulaisten ja koko perheen välejä.. Äiti haluttiin esittää jonain itkunhuuruisena ja väsyneenä katkerana äitinä. Ties vaikka oli huhuja että olisi ollut jonkun virkakoneiston hoivissa? Puppua tai jos oli niin vain valheellisesti paperilla ja valhe oli tietenkin että muka läheiset mukana. Eivät olleet. Oli ihqn oman perheen kanssa tekemisissä eikä minkään viraston, ei lastensuojelun eikä terveydenhuollon piirissä.
Totuus: Aina ollut hyvät välit omiin vanhempiin. Toki yhteys katkesi harvoihin näkemisiin kun hänen isä houkuteltiin toiseen maanosaan asumaan. Kyllä manipuloiden ja suunnitellusti. Anna nä nauran. Mitäköhän tuonkin avulla on valehdeltu? Välit huonot tai ksikkea muuta paskaa? Jäikö taloudellinen apu vähenmäksi voi hitsi mitä vahingoniloa tuokin jollekin sairaalle tuottaa?
Ja by the wat, vqikka nuorempien lasten kanssa ei ollut samaa mitä vanhempien lasten kanssa eli säännöllistä yökyläilyä isovanhempien luona, ei tuo äiti ottanut sitä ollenkaan raskaasti.
Mutta palataan tahallisesti aiheutettuihin haittoihin ja sabotoinnin yrityksiin. Jotkut halusivat tuon perheen olot mahdollisimman huonoiksi. Mummille ilmestyi miesystävä, josta kuului ihmeellisiä juttuja.
Hän yritti selvästi manipuloida mummin vähän omaa lastaan ja perhettään vsstaan.
Mummi sanoi: Pertti sanoi että käytämme häntä vähön hyväksi kun lapsia pyydetään hoitamaan välillä, mikä oli muuten todella harvoin. Huom! mummi ei ollut itse sanonut mitään tuon suuntaista, mutta Pertin komnenttien jälkeen alkoi kuulumaan tuollaista.
Tottakai juuri kun muutimme, Pertti oli suunnitellut Tallinnan risteilyä ja harmitteli kun lapset olivat yhden viikonlopun mummilla. Huom siis mummin kotona, jossa Pertti ei asunut.
Oli kaikkea muutakin napinaa. Oli napissut esim. vaatteista mitä mummi osti lapsenlapsilleen omilla rahoillaan. Sanoin kyllä mummille suorat sanat, että jos nyr kuuntelisit itseösi eikä sitä Perttiä, joka selvästi vähän negaatioita tuo näihin väleihin.
Tuon jälkeen mummi alkoi viettämään esim. joulua meidän kanssa kun aikaisemmin Pertii oli halunnut että vaan kahdestaan viettävöt ja muutama joulu oli jäönyt väliin. Ei sitten Pertti ikinä ollur halukas viettämään meidän.
Ja lasten pappa. No eri mantereella. Sanoo jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ennen ollut päiväkoteja yms.
Ai, kyllä se oma mummoni on kaksi lastaan jonnekin hoitopaikkaan kärrännyt hoitoon työpäivänsä ajaksi. Yksinhuoltaja kun oli. Ja sisarukseni ja minä olemme olleet päivähoidossa. Ja mummollani hoidossa kesät, viikonloppuisin ja muina loma-aikoina.
Päivähoito oli alunperin sosiaalipalvelu langenneiden naisten lapsille.
Vierailija kirjoitti:
"Edelleenkin, tässä on kyse niistä, jotka eivät hoitaneet edes niitä omia lapsiaan. Mikä siinä on, kun ei mene jakeluun".
Mutta, kun aloitus kuuluu:
Sukupolvi kyllä viittaa laajempaan ryhmään, kuin vain niihin, jotka hoidattivat lapsensa vanhemmillaan.
Niin ja useilla on yhtälainen kokemus tuon sukupolven vanhemmista, jotka dumppasivat omat lapsensa isovanhempien hoitoon, mutta eivät vastaavasti hoida omia lapsenlapsiaan.
Ei se, että puhutaan sukupolvesta, tarkoita sitä että puhuttaisiin joka ainoasta sen sukupolven ihmisesta. Aivan kummallinen ajatus.
Vuodet 73 - 79. Metallimies ja pienipalkkainen konttoristi. Päiväkoteihin haku kerran vuodessa. Sijaluku vuosittain jonossa vaihteli välillä 62 - 121. Lapsi siis oli yksityisellä hoitajalla. Esikouluun pääsi, se oli maksullinen kunnan järjestämä kotihoidetuille lapsille.
Suurten ikäluokkien lasten täytyy olla jo iäkkäitä. Maalta suurten ikäluokkien vanhemmat muuttivat pois kun peltojen pakettimaksuja ruvettiin maksamaan 60-luvulla, pois huonoista taloistaan ja kulkuyhteyksien ja palvelusten lähelle.
Suurten ikäluokkien naiset kävivät jo töissä, olivat himpun koulutetumpia kuin ne maalaistaloja emännöivät äitinsä.
Mutta näitä "boomerihulluja" ei mikään rajoita, he ovat niitä ilman rajoja tekstiä suoltavia. Elämässään pettyneitä.
Mutta kuka boomeri täällä on kivittänyt ja ilkkunut?
Boomerien lapset on jo viisikymppisiä.
Heillä ei ole hoitoa tarvitsevia pieniä lapsia.
Silti hoetaan: boomerit ei nyt hoida lapsenlapsiaan, vaikka itse hoidattivat omat lapsensa muilla!
Osoitus tämän 20-30 -vuotiaitten ikäluokan tietämyksen tasosta.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat hoiti ihan mielellään. Edelleenkin hoitaisi välillä, mutta ei ole tarvetta
Hehheh tuokin oli yksi väärä huhu liittyen perheeseeni, että itkunhuuruisasti ja katkerana olisin voivotellur kun kahden nuoremmqn kanssa ei enää ollut isovanhemmat mukana niin paljon
Voi nyyhky isovanhemmat erosivat. Oli muuten sabotoitu tuo juttu ja sen tietää osa niistä, jotka fiksuja erään tarinan kukussa! Voih millaista nyt kun ei sitä kiiltokuva perhettä, missä isovanhemmat parina hoitaa niistä? Keskittyisin siihen kuinka sairasta on tuollsinen ihmisten elämän manipulointi opetuksena! F Y. Ja vielä asioihin liittyy karmivia rikoksia jos tuo ei vielä pahaa, niin paljon pahempaa on ollut. Koko perhe rikosten kohteena.
Joo kyllä mä olen vähön poiminut niitä hhuja sieltä täältä.
Paskaaaaaa! Tosiasiahan on, että muka katkerasta isovanhempien avun puutteesta haluttiin taas kertoa, jotta saataisiin ä
Kenellehän tuokin pölinä oli tarkoitettu?
Että hohhoi.
"Niin ja useilla on yhtälainen kokemus tuon sukupolven vanhemmista, jotka dumppasivat omat lapsensa isovanhempien hoitoon, mutta eivät vastaavasti hoida omia lapsenlapsiaan.
Ei se, että puhutaan sukupolvesta, tarkoita sitä että puhuttaisiin joka ainoasta sen sukupolven ihmisesta. Aivan kummallinen ajatus".
Että tiedettäisiin, kuinka monella on tuollainen kokemus, pitäisi tehdä tutkimus. Nyt kirjoittelet vain kuulopuheiden ja mutujen varassa, että "useilla" on sama kokemus.
Omassa tuttavapiirissäni on monta pariskuntaa, jotka ovat ns.suuria ikäluokkia ja jos kirjoittaisin heidän kokemustensa perusteella, niin tulos olisi, että he kaikki ovat auttaneet lastensa perheitä. Ts 100 % auttaa lastensa perheitä lähes viikoittain.
Mutta tiedän, että tämä ei ole totta, meissä isovanhemmissa on monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Silti hoetaan: boomerit ei nyt hoida lapsenlapsiaan, vaikka itse hoidattivat omat lapsensa muilla!
Kyllä minulla "boomerilla" on vielä kaksi pientä lasta isompien lisäksi.
Ovat perheidensä "iltatähtiä" ja aivan syötävän suloisia.
Vierailija kirjoitti:
Boomereilla tarkoitetaan 1946 - 1964 syntyneitä henkilöitä ja kyllä tuo tuntuu olevan ihan yleinen kokemus esim. meillä milleniaaleilla, että omat boomer-vanhemmat hoidattivat meitä lapsiaan omilla isovanhemmillaan, mutta eivät ole kiinnostuneita omista lapsenlapsistaan.
Jos suuret ikäluokat olisivat alaikäisten lasten äitejä ja isiä vuonna 2024, niin monista perheistä tehtäisiin lastensuojeluilmoitus viranomaisille.
Suurten ikäluokkien lastenhoito ja lastenkasvatus on ollut surkeaa suurimmalla osalla. Onneksi joukossa on aina myös myönteisiä poikkeuksia. "Lastenkasvatus" on ollut lasta alistavaa ja välinpitämätöntä. Suurten ikäluokkien "vanhemmuutta" kuvaa lapsen laiminlyönti ja kaltoinkohtelu, välinpitämättömyys lapsen ikätasoisista tarpeista, lapsen henkinen ja fyysinen kurittaminen ja perheväkivalta.
Lapsen jättäminen yksin kotiin ilman huolehtivaa aikuista on ollut tavallista. Pienet lapset ovat olleet usein yksin kotona jo alle kouluikäisenä. Pienet alakoululaiset ovat kuljeskelleet avaimet kaulassa koulupäivän jälkeen. Toisen tai molemman vanhemman alkoholinkäyttö on ollut tabu, josta ei ole saanut puhua. Juoppo äiti tai isä on ollut varsin tavallinen näky 1960-, 1970- ja 1980-luvuilla.
Suuret ikäluokat hoidattivat lapsensa päiväkodissa, kouluttamattomalla perhepäivähoitajalla, sukulaisilla ja naapureilla. Lapsia kuskattiin mummolaan usein ja pitkiksi ajoiksi: Arkipäivinä, viikonloppuna, juhlapyhinä, päivähoidon ja koulun lomilla. Äitien ja isien piti päästä ilman lapsia lomailemaan, etelänmatkoille, ryyppäämään ja kesämökille.
Onneksi me emme ole tarvinneet isovanhempia mihinkään. Me hoidamme ja kasvatamme itse lapsemme ja teemme itse kaikki kotityöt. Me emme kuskaa lapsia mummoloihin isovanhempien hoidettavaksi päivällä tai yöllä, arkena, pyhinä ja lomalla. Lastenhoito ja vanhemmuus on ensisijaisesti lapsen vanhemman - äidin ja isän - tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomereilla tarkoitetaan 1946 - 1964 syntyneitä henkilöitä ja kyllä tuo tuntuu olevan ihan yleinen kokemus esim. meillä milleniaaleilla, että omat boomer-vanhemmat hoidattivat meitä lapsiaan omilla isovanhemmillaan, mutta eivät ole kiinnostuneita omista lapsenlapsistaan.
Blääh, hoidattivat meitä omilla vanhemmillaan siis tietenkin, ei nyt sentään omilla isovanhemmillaan :D