Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tehnyt jotain kunnioittaaksesi karjalaisia sukujuuriasi?

Vierailija
26.10.2024 |

Opetellut piirakoiden teon tms?

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vieraanvarainen. Laitan pöydän mahdollisimman koreaksi kun vieraita on tulossa kutsuttuna, mutta huomioin myös yllätysvieraita mahdollisuuksien mukaan. Ruoka ei saa vierailta loppua! Oli äidin ja mummin opetus. Ihan aina löytyy jotain suolaista ja makeaa kahvin särpimeksi

Sama täällä.

Vierailija
62/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, enää, joskus tuli tehtyä karjalanpaistia; siitäkin on jo aikaa (isä sai 2. aivoiinfarktin, jäi sen jälkeen sitten omat ruuat tekemättä, piti huolehtia hänestä).

Mutta, onko paikalla muita miehiä, jotka ovat ns. joutuneet karjalanpiirakan rypytykseen? :) Täti laittoi miut ja piti samalla jöötä, et ei noin vaan näin :) (teki mieli sanoa, et rypytä v* ite piirakkas! :))) ... No, kokemus sekin.

...

Äiti teki joskus, kotona, Jouluna. Meillä ei ollut se tapa, hänen alkoholisoitunut miesystävä (karjalan evakoita) "vaati" sitä - "pitäähän sit nyt olla jouluna karjalanpiirakoita". Tuumasin vaan, et mikä pakko se nyt on. ... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen karjalanpaistia 2 kertaa vuodessa. Tekisin useammin mutta a) liha on kallista ja b) tulee syötyä liikaa. Mulla on rautapata johon menee kerralla noin 3,2 kg lihaa.

Teetkö ihan oikeaa johon tulee nautaa, possua ja lammasta? Itse teen useinkin, mutta riistasta. Pitäisi joskus kokeilla ihan tuota juhlaversiota. Milloinkas se pruasniekka oikein onkaan?

Täältä sivusta huomauttaisin, että karjalanpaistiin ei ole olemassa mitään eksaktia vain tiettyjä ainesosia sisältävää "oikeaa" reseptiä, vaan ennen vanhaan siihen laitettiin sitä, mitä sattui kulloinkin talon tarpeista löytymään. Oma evakkomummonikaan ei koskaan laittanut karjalanpaistiin lammasta, enkä kyllä laita minäkään.

Minun äiti, siis evakko hänkin, neuvoi laittamaan puolet possua ja puolet nautaa. Ihan hyvä.

Vierailija
64/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isomummo oli kuulu piirakantekijä. Harmi että olin niin pieni ettei taito tarttunut.

Mummoni teki joka lauanta 100 piirakkaa. Kyllä oli hyviä heti uunista nostettuina.

Vierailija
65/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset heimot jotka asuu muiden maissa ilman omaa maata ovat irallisia siitä surusta mikä käy kun menettää oman maansa. Kun ei ole menettänyt mitään. Maattomat ei menetä mitään. Ja muiden maissa asuvat muumaalaiset ei välitä paskaakaan muiden maista. Suomen ruotsin Viron heimot on näillä mailla asustellut aikojen alusta asti. Eri murteet on kehittynyt ja Suomen kieliset ei mitenkään väännä kieroon Suomen kieltä tai ruotsia viroa. Vieraat vääntää. Suomen heimoja asui myös jäämeren rannoilla. Kalastaja heimoja. Kun asutte ilman omaa maata muiden maissa teidän kuuluu silti harrastaa sen maan parasta missä asutte. Abrahamin hautapaikka on Ber shevassa. Voitte käydä siellä. 

Vierailija
66/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakoita ja sultsinoita teen silloin tällöin. Ja joskus puen ylle isomummon vanhan karjalaisen puvun joihinkin sen puolen suvun sukupippaloihin.

Vierailija
67/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja sisko tekevät karjalanpiirakoita omalla muotilla Yllätys kyllä on suuri Siskon piirakkaan mahtuu enemmän täytettä kuin äidin  Äidin muotti vissiin nahistunut vuosie mittaan

Vierailija
68/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette ole edes suomalaisia vaan venäläisiä. Oman maansa menettäneet ei nyt kyllä mitenkään mässää mikä on syntiä. Ei liity ruokaan mitenkään se kun menettää talonsa ja navettansa vieraille rosvoille. Karjalan menetystä surraan murehditaan ja muistetaan niitä kärsiviä ihmisiä jotka siellä kuoli. Ruotsin Suomen ja Viron heimoja. Mikään kiinalainen riisi siihen nyt tuskin liittyy. 

Vierailija
69/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan Leevi and the Leavingsin Pohjois-Karjala -kappaleen kertosäkeen.

Vierailija
70/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä Jeesus antaa meille suomalaisille maamme takaisin kun juudakset muuttaa Juudean vuorille itkemään syntejään. 

Vierailija
71/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä varasta Mooses laki. Palauta mitä varastit. 

Vierailija
72/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, enää, joskus tuli tehtyä karjalanpaistia; siitäkin on jo aikaa (isä sai 2. aivoiinfarktin, jäi sen jälkeen sitten omat ruuat tekemättä, piti huolehtia hänestä).

Mutta, onko paikalla muita miehiä, jotka ovat ns. joutuneet karjalanpiirakan rypytykseen? :) Täti laittoi miut ja piti samalla jöötä, et ei noin vaan näin :) (teki mieli sanoa, et rypytä v* ite piirakkas! :))) ... No, kokemus sekin.

...

Äiti teki joskus, kotona, Jouluna. Meillä ei ollut se tapa, hänen alkoholisoitunut miesystävä (karjalan evakoita) "vaati" sitä - "pitäähän sit nyt olla jouluna karjalanpiirakoita". Tuumasin vaan, et mikä pakko se nyt on. ... 

Muuten, sana ei ollut 'piirakoita' vaan 'karjalanpiiraita' tai 'piirakkua'. esim. "Ota nyt siekii piirakkua."

- sama

Vierailija
73/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isomummo oli kuulu piirakantekijä. Harmi että olin niin pieni ettei taito tarttunut.

Mummoni teki joka lauanta 100 piirakkaa. Kyllä oli hyviä heti uunista nostettuina.

Minun mummullani oli myös aina itse tehtyjä piirakoita. Opetti piirakanteon myös minulle, mutten valitettavasti ole tehnyt kuin muutaman kerran. Hyvä ovat, mutta suuritöisiä.

Vierailija
74/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmä silmästä Viipuri Viipurista Mooses. 

Vierailija
75/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaistia olen syönyt. Siinä ainoa kunnioitukseni karjalaisille sukujuurilleni.

Vierailija
76/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha yrittää. Suomen koululaitos tuhosi jo Suomen eri kielet ja kulttuurit.

Vierailija
77/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha yrittää. Suomen koululaitos on hienoin maailmassa.

Vierailija
78/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkoset, kukot, sultsinat ja pyöröt, uunipuurot ja paistit, karjalan murre ja kädentaidot. Vieraanvaraisuus, ruoka ei meidän vierailta kesken lopu.

Vierailija
79/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään välillä äitini kanssa piirakoita, jouluna meillä on karjalanpaistia. Olen vieraanvarainen, juhlissa on pöydässä seitsemää sorttia ja yllätysvieraillekin aina jotain pakkasessa :) 

Vierailija
80/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen karjalanpaistia 2 kertaa vuodessa. Tekisin useammin mutta a) liha on kallista ja b) tulee syötyä liikaa. Mulla on rautapata johon menee kerralla noin 3,2 kg lihaa.

Minä olen Karjalan evakon jälkeläisen vaimo. Tein yllätykseksi perheelle karjalanpaistia. Söivät innoissaan ja toinen lapsi sanoi, että kyllä hän haluaa ylläpitää esi-isien perintöä.

Sitten opettelimme lasten kanssa tekemään karjalanpiirakoita ohrapuurotäytteellä ja perunamuusitäytteellä. Ajatus oli pakastaa niitä tulevia aamupaloja varten. Nekin menivät parempiin suihin eikä mitään jäänyt pakastettavaksi. Juuri ja juuri seuraava aamuna saivat piirakkansa syötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan