Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tehnyt jotain kunnioittaaksesi karjalaisia sukujuuriasi?

Vierailija
26.10.2024 |

Opetellut piirakoiden teon tms?

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta saa  niitä. En muutenkaan leivo.

Vierailija
2/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta saa  niitä. En muutenkaan leivo.

Ei saa. Kaupasta saa riisipiirakoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen karjalanpaistia 2 kertaa vuodessa. Tekisin useammin mutta a) liha on kallista ja b) tulee syötyä liikaa. Mulla on rautapata johon menee kerralla noin 3,2 kg lihaa.

Vierailija
4/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vieraanvarainen. Laitan pöydän mahdollisimman koreaksi kun vieraita on tulossa kutsuttuna, mutta huomioin myös yllätysvieraita mahdollisuuksien mukaan. Ruoka ei saa vierailta loppua! Oli äidin ja mummin opetus. Ihan aina löytyy jotain suolaista ja makeaa kahvin särpimeksi

Vierailija
5/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä piirakoita olen leiponut lapsena, mutta aikuisiällä ei ole tullut koskaan tehtyä kotona. Kyllä karjalanpiirakoita kaupasta saa kuin myös riisipiirakoita. Riippuen kaupan valikoimasta.

Vierailija
6/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vieraanvarainen. Laitan pöydän mahdollisimman koreaksi kun vieraita on tulossa kutsuttuna, mutta huomioin myös yllätysvieraita mahdollisuuksien mukaan. Ruoka ei saa vierailta loppua! Oli äidin ja mummin opetus. Ihan aina löytyy jotain suolaista ja makeaa kahvin särpimeksi

Tuo on kyllä karjalaisuutta parhaimmillaan. Toki syrjäkylillä muutenkin tavallista.

Vierailija
7/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen karjalanpaistia 2 kertaa vuodessa. Tekisin useammin mutta a) liha on kallista ja b) tulee syötyä liikaa. Mulla on rautapata johon menee kerralla noin 3,2 kg lihaa.

Teetkö ihan oikeaa johon tulee nautaa, possua ja lammasta? Itse teen useinkin, mutta riistasta. Pitäisi joskus kokeilla ihan tuota juhlaversiota. Milloinkas se pruasniekka oikein onkaan?

Vierailija
8/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen karjalaislähtöisen suvun sukuseuran jäsen, ja osallistun silloin tällöin sukukokouksiin. 

Vierailija
9/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut useisiin siirtokarjalaisten ja heidän lapsiensa urheilukilpailuihin. 

Riittääkö?

Vierailija
10/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut Karjala olutta.

Vierailija
11/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen karjalanpiirakoita joskus. Pyysin aikoinaan äitini opettamaan niiden teon. Rypytys pitää olla nätti.

Vierailija
12/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona opetettiin karjalaisia tapoja vaikka karjalaiset isovanhemmat oli jo kuolleet. Nyt aikuisena olen aina vain kiinnostuneempi karjalaisesta kulttuurista ja omista juurista. Olen aikuisena jonkin kerran tehnyt karjalanpiirakoita mutta keitinpiirakat on itselle se erityinen herkku.

Vierailija
13/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teetkö ihan oikeaa johon tulee nautaa, possua ja lammasta? Itse teen useinkin, mutta riistasta. Pitäisi joskus kokeilla ihan tuota juhlaversiota. Milloinkas se pruasniekka oikein onkaan?

Täältä sivusta huomauttaisin, että karjalanpaistiin ei ole olemassa mitään eksaktia vain tiettyjä ainesosia sisältävää "oikeaa" reseptiä, vaan ennen vanhaan siihen laitettiin sitä, mitä sattui kulloinkin talon tarpeista löytymään. Oma evakkomummonikaan ei koskaan laittanut karjalanpaistiin lammasta, enkä kyllä laita minäkään.

Vierailija
14/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole karjalaisia juuria, mutta menin naimisiin karjalaisen miehen kanssa. Anoppi opetti sekä murteen, piirakat, paistin, tavat ja teki minusta kunniakarjalaisen. 

Vierailija
15/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjala takaisin vaikka pullollinen kerrallaan!

Vierailija
16/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakka kulkee ruokaympyrässäni, ellei nyt viikottain niin jouluna tulee syötyä. 

Vierailija
17/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hävettää meidän kunnassa vieläkin kun esinahat olivat valittaneet muiden käytöstä heitä kohtaan vaikka heiltä pakko lunastettiin parhaat pellot ja metsät. eipä tullut ruotsin kielisille alueille yhtään evakkoa. varsin kun moni oli tunnustanut että paremmat olot meil tääl on kun karjalas.

Vierailija
18/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaisuus näkyy mussa ehkä isoäidiltä omaksutussa vieraanvaraisuudessa ja "enemmän on parempi kuin vähemmän"- meiningissä. :D  En ole mitään kummempaa tehnyt sukujuurien kunnioittamiseksi, mitään yhdistyksiin liittymisiä tms. 

Vierailija
19/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
20/99 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En.

Mikset?