Oletko tehnyt jotain kunnioittaaksesi karjalaisia sukujuuriasi?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun Karjala-liittoon, käyn vuosittain Karjalalaisten kesäjuhlissa, pikkujouluussa, lauluilloissa, oon osallistunut evakko-kirjoituksiin, ylläpidän karjalan murresanoja, osaan tehdä karjalanpiirajat,-paistit...
Toisen polven evakko
Mistä sinut on evakuoitu?
Toisen polven evakkous on sanonta (tunne) Karjalajuhlissa!
Ai niin. Kävin heti myös isäni kotikonnuilla, kun rajat avattiin
Karjalanpaistia syödään aina juhlapyhinä.
Käkisalmijuhlissa on kotoisa tunnelma.
Olen karjalainen, joka sattui hämeeseen syntymään
Meillä lapset on edelleenkin musikoita.
Olen käynyt Raja-Karjalassa siellä, missä suvun talo on ollut ja opiskelin karjalaa, koska halusin osata kieltä, jota mun lapsuudessa kuulin puhuttavan. Tilasin jonkin aikaa pitäjänseuran lehteä.
Leivoin lauantaina karjalanpiirakoita ensimmäisen kerran aikuisiässä. Onnistuin aika hyvin. Tein riisipuurotäytteellä. Seuraavalla kerralla laitan sekä taikinaan että täytteeseen aavistuksen enemmän suolaa sekä taikinaan hieman enemmän ruisjauhoja suhteessa vehnäjauhoihin.
Karjalainen isoäitimme leipoi säännöllisesti piirakoita ja toi niitä aina tullessaan meille. 80-luvulla hän leipoi niitä myös sotaveteraanien tilaisuuksiin. Isosiskoni on opetellut taidon. Ehkä itsekin innostun nyt.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Leivoin lauantaina karjalanpiirakoita ensimmäisen kerran aikuisiässä. Onnistuin aika hyvin. Tein riisipuurotäytteellä. Seuraavalla kerralla laitan sekä taikinaan että täytteeseen aavistuksen enemmän suolaa sekä taikinaan hieman enemmän ruisjauhoja suhteessa vehnäjauhoihin.
Karjalainen isoäitimme leipoi säännöllisesti piirakoita ja toi niitä aina tullessaan meille. 80-luvulla hän leipoi niitä myös sotaveteraanien tilaisuuksiin. Isosiskoni on opetellut taidon. Ehkä itsekin innostun nyt.
Meillä sanotaan: piiraat, piiraita. Evakkotätini käytti tätä sanaa tai joskus piirasii. Ei koskaan: piirakoita
Osaan niitä tehdä. Teen perunapiiraita, eipä tainnut ennen riisiä olla.
Käyn vuosittain Käkisalmijuhlissa. Mulla on Karjalan viiri lipputankoon, Ilomantsin Koita-pellavaleninki ja Käkisalmen väreissä puhelinpussi juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta saa niitä. En muutenkaan leivo.
Ei saa. Kaupasta saa riisipiirakoita.
Ne on ihan samoja piirakoita. Osa jopa parempia kuin ne itse tehdyt. Miksi jollain karjalaseuralla pitää olla yksinoikeus tavaramerkkiin?
Meillä mummo uskoi vakaasti, että sähköhellalla tulee maailman parhaat piirakat. Karjalainen oli. Joten kuka muka määrittelee millainen kenenkin aito piirakka on
Olen käynyt seudulla missä vanhempani ovat syntyneet ja täytyy sanoa, että parempi vaan kun vanhempani eivät livenä ikinä nähneet mihin kuntoon heidän rakas kotikaupunkinsa oli paskottu
En kaipaa sitä takaisin. Kotini on täällä missä nyt asun
Laulan, soitan, naisia nauratan ja iloa isoan. Sillä pärjää
Lahjoitan edelleenkin säännöllisesti rahaa Venäjälle Karjalan kehitykseen.
Kunnioitan pitämällä kunnossa karjalaisten sotien jälkeen rakentamaa taloa. Minulla ei ole sukujuuria sielläpäin, mutta asun seudulla, jossa hyvin monella on karjalaisjuuret.
Jep! Olen ymmärtänyt vihata Rysssää jo pikkukersasta asti.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitan edelleenkin säännöllisesti rahaa Venäjälle Karjalan kehitykseen.
Älä nyt helvetti vihollisen sotia ja korruptiota rahoita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan Leevi and the Leavingsin Pohjois-Karjala -kappaleen kertosäkeen.
Miksi alapeukku? Saatan laulaakin sitä pienessä sievässä.
Kotiseudulle Ryssänkarjalaan, vaihdan farkut vodkapulloon...
Opettelin ripazkaranssin jalon taidon.
Hymyillä pittää vaik syän märkänis.
Miksi alapeukku? Saatan laulaakin sitä pienessä sievässä.