Oletko tehnyt jotain kunnioittaaksesi karjalaisia sukujuuriasi?
Kommentit (99)
Isomummo oli kuulu piirakantekijä. Harmi että olin niin pieni ettei taito tarttunut.
Olen käynyt meidän tiluksilla Karjalan Kannaksella.
Akka on Karjalasta ja aina kun otan kopan Karjalaa kotiin niin akka prässää piirakat tarkasti ja tunteella.
Virheettomiä ovat olleet ja toivottavasti tulevat olemaankin ;)
Tuoksuu paistettuna piirakka kotonamme
Äitini oli Karjalasta. Hänen sukunsa hyvä todiste siitä, että n-pershärö on perinnöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun Karjala-liittoon, käyn vuosittain Karjalalaisten kesäjuhlissa, pikkujouluussa, lauluilloissa, oon osallistunut evakko-kirjoituksiin, ylläpidän karjalan murresanoja, osaan tehdä karjalanpiirajat,-paistit...
Toisen polven evakko
Mistä sinut on evakuoitu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun Karjala-liittoon, käyn vuosittain Karjalalaisten kesäjuhlissa, pikkujouluussa, lauluilloissa, oon osallistunut evakko-kirjoituksiin, ylläpidän karjalan murresanoja, osaan tehdä karjalanpiirajat,-paistit...
Toisen polven evakko
Salmen suunnalta on paljon aktiiveja. Saas nähdä vastaako kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen polven evakko
Evakot tilivat aivan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta saa niitä. En muutenkaan leivo.
Ei saa. Kaupasta saa riisipiirakoita.
Kyllä meidän kaupasta löytyy rukiisia karjalanpiirakoita:) Ens viikonloppuna on perinteinen karjalapaistit uuniin ym.
Piirakoita olen tehnyt. Mummo leipoi usein niitä. Oli Karjalan evakko.
En tosin ikinä yhdistänyt niitä tuohon. Enkä karjalanpaistiakaan. Kun väittelin kerran opettajan kanssa siitä kuuluuko jouluna olla karjalanpaistia. Sen mukaan ei. Meillä taas on aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän kaupasta löytyy rukiisia karjalanpiirakoita:) Ens viikonloppuna on perinteinen karjalapaistit uuniin ym.
Vaikea uskoa. Mutta ehkä kylällä on joku tekijä.
Jokainen Suomessa asuva osaa karjalaisia asiota tehdä ,vaikka sukujuuria olisi muualle kuin pohj.karjalaan.Köökki juttuja opetetaan jo kotona.
Ovatko nää piirakat nyt siis kaikki, mitä teille tulee mieleen karjalasta?
Piirakkahullu aloittaa säännöllisesti tän spämmimisensä karjalanpiirakoista ja munavoista
Olen opetellut tekemään karjalanpiirakat, kukot, ruisleivät, karjalanpaistit sun muut ja vieraille laitetaan pöytään usein sen seittemää sorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se ei sinänsä ole uskonasia. Totuus on välillä todella hämmentävää.
Karjalanpaistia olen tehnyt ja karjalanpiirakoita syödään. Joskus meille on tullut karjalaisen seura lehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalta kylältä löytyy tekijä, joka tekeekin sitten sen verran runsaasti, että sitä myydä aika monessakin kaupassa. Eli ei todellakaan ole niitä fazerin tms riisipiirakoita vaan ihan oikeita. Jos olen työn puolesta jossain muussa kaupungissa, missä ei aitoja piirakoita ole, niin en edes vilkaise piirakkahyllyä päin.
Moni nykyisin sillä pakkoluovutetulla alueella asuva tai heidän sukunsa on kotoisin nyk Ukrainasta.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään myös karjalaisesta railakkuudesta. Tai siis liitän railakkuuden siihen, isoäitini kautta. Hän oli temperamenttinen ja lämmin/sydämellinen, omintakeinen, yritteliäs, hauska, epäsovinnainen hillittömällä tapaa. Unohtumaton. En tiedä onko karjalaisuudessa karismaattisuutta vai oliko se vain ihmisessä, mutta sitä oli paljon hänessä ja kun kaikki yhdistyy kaikkeen, niin vaikea erottaa mikä on mitäkin.
Just tämä! Useat sukulaiset isän puolelta on juuri tällaisia. Hänen äitinsä perhe ovat evakkoja, iso suku. Huomaan myös itsessäni näitä piirteitä.
Reseptit vaihtelee jopa ihan eri kylien välillä. Niitä pyöreitä perunapiirakoita tekis mieli koittaa tehdä. Ei varmaan vaikeaa, senkun opettelis. Ne oli meillä vaan piirakoita. Äiti meni mummolaan joka lauantai auttamaan ja tuli takaisin mukanaan korillinen lämpimiä piirakoita. Voin kanssa ne oli herkullisia.