Pitäisi olla moraalinen velvoite huolehtia omista ikääntyvistä vanhemmistaan, sanoo soteministeri Kaisa Juuso
Mites työelämä tätä nykyä mahdollistaa moisen? Ehkä kunnalla/valtiolla voi olla joustoa/lyhennettyä työaikaa mutta esim. automaatiofirmassa jossa olen töissä asiakaskeikat kaukana kotoa kestää päiviä, joskus viikkoja...
Kommentit (191)
Oma työnantaja juuri ilmoitti ettei mitään omia menoja saa tehdä työajalla mukaan lukien lääkärikäynnit. En odota minkäänlaista joustoa työnantajan puolelta varsinkin kun meillä on muutosneuvottelut käynnissä, joten en jousta kyllä minäkään yhteiskunnan suuntaan. Työttömiltähän tätä voi odottaa jopa velvoittaa.
Jos tähän mennään niin sitten pitää myös laskea verotusta. Näillä tuloveroilla en ala tekemään valtiolle ilmasta työtä.
Käykö tuo ministeri täysillä? Taas puhuu mitä sattuu, eikö tuo mieti yhtään ennen kuin suunsa avaa?
No, se työssä käyvä lapsi sitten hankkii vanhukselle kotiin hoitajan. Ei siinä muuta.
Moraalinen velvoite tässä maalmassa on nykyään hoitaa kaikki asiat ilman yhteiskunnan apua. Se on se ps-kok, velvoite. Ja tehdä runsaasti hyviä ja älykkäitä lapsia, joista huolehditaan sitten hamaan vanhuuteen asti, jolloin sitten asia kääntyy toisinpäin, eli lapsi huolehtii vanhemmastaan.
Moraalinen velvoite.
Vanhusten lapset voisivat perustaa oman ryhmäkodin vanhemmilleen, siellä sitten huolehditaan ihan keskinäisesti kaikesta... Ostetaan lääkäri- ja sairaanhoitopalvelut ja niin edespäin, vanhuksen tarvitsemat apuvälineet ja niin edespäin.
Kerjääkö toi Juusokin viharyöppyjä. Pitää varmaan omia vanhempiaan kotonaan. Näyttäköön esimerkkiä itse. Ei enää tällaista provosointia tähän maahan kaivata, ihan tarpeeksi raskasta on muutenkin.
Voisin huolehtia ikääntyvistä vanhemmistani jos he olisivat huolehtineet omista lapsistaan kunnolla. Tai olisivat edes joskus ottaneet lastenlapset hoitoon. Mutta yksin on täällä pärjätty. Joten karma kuittaa. Minun puolestani voivat ihan itse huolehtia itsestään ikääntyessään.
Vierailija kirjoitti:
Käykö tuo ministeri täysillä? Taas puhuu mitä sattuu, eikö tuo mieti yhtään ennen kuin suunsa avaa?
!!!
Vierailija kirjoitti:
Kaisa Juuso ei ehkä ole tehtäviensä tasalla, mutta on ainakin kouluttautunut soten alalle ja tehnyt alan töitä ja siis jopa tehnyt oikeitakin töitä. Se on harvinaista poliitikkojen keskuudessa.
Kouluttautunut sotealalle. Tavallinen sairaanhoitaja, parin vuoden koulutuksella ministeriksi. Alkaa nyt vasta ymmärtää edes jotain, koko alkukausi mennyt opetellessa. Purralta moraaliton teko nimittää tämä ihminen hommaansa. Siinä työssä tarvitaan muutakin kuin muutama vuosi hoitajana. No, jälki on sen mukaista, eihän tässä mitään, enemmän ja enemmän ja enemmän kurjistamista.
Pysytään nyt kuitenkin tosiasioissa. Eikös se sanonut, että ei puhu kuin omasta puolestaan. Hänestä tuntuu, että on moraalinen vastuu omista vanhemmistaan. Sanoi myös, että osa ajattelee samoin ja osa taas on ihan eri mieltä. Tästäkin on saatu jo monta sivua väännettyä.
Kun vain on mahdollista huolehtia omista vanhemmista, niin kyllä siihen silloin mielestäni pitäisi olla moraalinen velvoite. Minun isoisäänikin hoidettiin kotona loppuun asti, vaikka hän kärsi parkinsonin taudista ja muistisairaudesta. Tietysti jos kyseessä aivan sekaisin oleva vanhus, niin parempi laittaa hoitokotiin. Töissä käyminen ja pitkät välimatkat voivat olla ongelma, mutta on sitä ennenkin eletty yhdessä saman katon alla vanhusten kanssa.
Minun kaveri hoiti pikkusiskonsa ja sukulaisten lapsia kun vanhempien piti päästä baariin, nyt sitten pitäisi hoitaa vanhemmat?
Entä lapsettomat, ne joiden lapset on ulkomailla/laitoksissa/kaduilla, itse välinsä mokanneet, muuten vaan toisistaan etääntyneet?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä vanhempien viha on peräisin? Ehkä omat lapsenne vihaavat teitä myös.
Eivät, koska olen kunnioittanut heitä syntymästä asti.
Heidän ei myöskään tarvitse uhrautua puolestani. Auttavat jos tahtovat.
Olen töissä päiväkodissa, eli kunnalka, ja siellä ei todellakaan ole halua lyhentää työaikaa. Ei, vaikka lääkäri olisi lyhennystä suosittanut.
Vierailija kirjoitti:
Oma työnantaja juuri ilmoitti ettei mitään omia menoja saa tehdä työajalla mukaan lukien lääkärikäynnit. En odota minkäänlaista joustoa työnantajan puolelta varsinkin kun meillä on muutosneuvottelut käynnissä, joten en jousta kyllä minäkään yhteiskunnan suuntaan. Työttömiltähän tätä voi odottaa jopa velvoittaa.
Siis olettaako joku että omia lääkärikäyntejä saa tehdä työajalla? Puhumattakaan muista menoista!
Huhhuh.
Nyky-yhteiskunta on rakennettu sen varaan että ihmiset käyvät palkkatöissä. Joskus aikoinaan perustettiin kunnalliskoteja ja päiväkoteja, jotta tämä tuli mahdolliseksi myös naisille. Sitten päätettiin lakkauttaa kunnalliskodit. Nyt hyvin harvalla on varaa mennä yksityiseen hoivakotiin tai palkata hoitaja kotiin. Silti oletetaan että naiset oman työnsä ja lastenhoidon ohella huolehtivat kaikki suvun vanhuksetkin. Kun kaikki asuvat eri puolilla Suomea.
Voiko vanhan ihmisen ottaa töihinsä mukaan kun ei kotona pärjää ja työpaikka ei jousta työajoissa yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan pitäisi hoitaa nämä ihmiset täysin. Ketään ei pitäisi käytännössä pakottaa hoitamaan jotain toista tai syyllistää siitä, että tätä ei halua tehdä. Syitä tähän on monia. Kukaan ei saa päättää syntymästään, eikä siitä saa syyllistää.
Ennen vanhaan isovanhemmat asui lastensa kanssa ja kuolivat lopulta kotiinsa. Mitään julkisia hoitokoteja ei ollut. Jossain vaiheessa voi olla taas pakko siirtyä tuohon malliin, kun hyvinvointiyhteiskunta on romahtamassa. Yksityiset hoitokodit ovat niin kalliita, että vain rikkailla on varaa niihin.
Minun moraalinen käsitys on että kun olen vanhus, lapsillani on oma elämä ja omat lapset huolehdittavinaan, ei suinkaan äitimuori.
Vaikea huolehtia kun ei ole varaa edes autoon.
Vähän on haasteita 85v dementikon kanssa kun asumme muualla, olemme töissä, työmatkoilla ja osin asummekin ulkomailla. Sula mahdottomuus huolehtia hänestä edes kerran viikossa saati päivittäin!?
Miksi helvetissä häntä ei saa hoitokotiin??