Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi olla moraalinen velvoite huolehtia omista ikääntyvistä vanhemmistaan, sanoo soteministeri Kaisa Juuso

Vierailija
25.10.2024 |

https://yle.fi/a/74-20120311

Mites työelämä tätä nykyä mahdollistaa moisen? Ehkä kunnalla/valtiolla voi olla joustoa/lyhennettyä työaikaa mutta esim. automaatiofirmassa jossa olen töissä asiakaskeikat kaukana kotoa kestää päiviä, joskus viikkoja...

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolehtiminen ja vastuun kantaminen ei tarkoita, että sulkeudutaan pois muiden silmistä ja yhteiskunnasta.

Yhtä hyvin se tarkoittaa oikean ULKOPUOLISEN avun hankkimista.

ai jaa, että millä rahalla inflaation riivaaman keskituloisen on tarkoitus hankkia niitä Pörriäisten sun muiden ylihintaisia palveluita?

Vierailija
162/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset asuu kaukana vanhemmistaan, osa on jo itse työkyvyttömyyseläkkeellä, vähävaraisia jne. Ja kuitenkin nää moraaliset velvoitteet iskee juuri naisiin, jotka yhteiskunta on jo muutenkin polttanut loppuun. Ensin olet yksinhuoltajana vuosikausia, samalla kokoaikatyötä tehden, että saat lapsille ruokaa pöytään, töissä hoidat lapsia tai vanhuksia tai potilaita: hoidat, hoidat ja hoidat kunnes fysiikka ja/tai psyyke pettää keski-ikäisenä ja sitten tulee moraalinen velvoite burnoutissa olevalle, hoitamisessa väsyneelle naiselle hoitaa iäkkäät vanhuksensa, jee! Suomi nousuun loppuunpalaneilla naisilla! Ehtymätön luonnonvara.

Itse en hoida enää ketään, nuorin lapseni on just täysi-ikäistynyt ja se oli siinä. Ehkä omia lastenlapsia saatan vielä hoitaa, jos niitä tulee, mutta ketään muuta en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ta pan mieluummin itseni kun lähden lasteni tai mihinkään muuallekaan hoitoon. Lääkkeet on jo kaapissa, ja kun alkaa näyttää niin nielaisen, jos vain ehdin ennen kuin kohtalo puuttuu peliin. 

Vierailija
164/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos mökin Miinalla on vaan poikia? 

Vierailija
165/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, en todellakaan tiedä.

Vierailija
166/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän välissä niitä vanhuksiakin hoitelee kun pitäisi mennä TÖIHIN ja vielä useampaankin sellaiseen tätä menoa että saisi edes elämiseen riittävät rahat.

Vierailija
167/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei tietenkään. 

Vierailija
168/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan (pakon edessä) lapsenlapsia, kuljetan niitä ja menen avuksi kun heillä on menoja. Mutta lapseni ei viitsinyt vaihtaa nastarenkaita autooni. Minulla on vaikea selkäsairaus, en itse pysty vaihtamaan. Mietin nyt, että taidan huonenna ilmoittaa, että en enää ajele omilla bensoilla hänen pentujaan harrastuksiin ja hoitoon enkä tule avuksi, ottakoon pentunsa mukaan kun on ripsihuollon aika. Itsekästä on nykynuoriso. Ja juu, minä hoidin lapset itse, mies häipyi sutturoitten ja kaljan perässä ja onneksi kuoli sille reissulle. 

Vierailija
169/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti kun isovanhemmat velvoitetaan auttamaan lastenlasten kanssa.

Niin että selkä ja lonkkavikainen isovanhempi  hoitamaan sinun kakaroitasi,hyvä kun jaksaa omat askareet hoitaa ja kauppareissut tehdä ?

No, ehkä ymmärrät asian, kun olet samassa iässä  pöljä

Vierailija
170/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidan (pakon edessä) lapsenlapsia, kuljetan niitä ja menen avuksi kun heillä on menoja. Mutta lapseni ei viitsinyt vaihtaa nastarenkaita autooni. Minulla on vaikea selkäsairaus, en itse pysty vaihtamaan. Mietin nyt, että taidan huonenna ilmoittaa, että en enää ajele omilla bensoilla hänen pentujaan harrastuksiin ja hoitoon enkä tule avuksi, ottakoon pentunsa mukaan kun on ripsihuollon aika. Itsekästä on nykynuoriso. Ja juu, minä hoidin lapset itse, mies häipyi sutturoitten ja kaljan perässä ja onneksi kuoli sille reissulle. 

Kuulostaa yksipuoliselta auttamiselta. Onneksi renkaanvaihto ei paljoa maksa teetettynäkään.

Vierailija
171/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdotan vanhainkoteja, hoivakoteja ja omatoimisemmille kotihoitoa. Meillä on riittävästi koulutettuja ammattilaisia hoitamaan tämäkin sukupolvi.

Vierailija
172/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet  oikeassa, näin se usein menee😒

Vierailija
173/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan persut kiekui "menkää töihin, menkää töihin", työssä käyvät eivät pysty vanhuksia hoitamaan kun eläkkeellekään ei pääse ennen 70v. Yrittäkää nyt päättää mitä haluatte. 

Vierailija
174/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa yksipuoliselta auttamiselta. Onneksi renkaanvaihto ei paljoa maksa teetettynäkään.

Ei tässä siitä hinnasta ollut kyse, vaan siitä että vaaditaan, mutta ei saa vastinetta yhtään itselleen

Vierailija
175/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ta pan mieluummin itseni kun lähden lasteni tai mihinkään muuallekaan hoitoon. Lääkkeet on jo kaapissa, ja kun alkaa näyttää niin nielaisen, jos vain ehdin ennen kuin kohtalo puuttuu peliin. 

Saman olen päättänyt, ja kaikki rahat tuhlaan, penikoilleni en jätä mitään, myin kotiinkin ihan vaan sen takia, että ehdin hassata rahat, poltan rahat mieluummin kuin annan lapsilleni, niin itsekästä on niitten käytös ollut. .  

Vierailija
176/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisilla vanhuksilla tulisi olla moraalinen velvoite ostaa ne palvelunsa itse eikä velvoittaa lapsia heitä hoitamaan. Heikommassa asemassa olevien hoitovelvoite on yhteiskunnalla. 

Vierailija
177/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraalinen velvollisuus, joo. Mutta ei niitä vanhuksia pelkällä moraalilla hoideta. Pitää olla myös oma terveys sellaisessa kunnossa, että pystyy hoitamaan. Vanhuksen pitää myös hyväksyä se oma lapsi hoitajakseen.

Vierailija
178/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä siitä hinnasta ollut kyse, vaan siitä että vaaditaan, mutta ei saa vastinetta yhtään itselleen

&n

Juu, olisin vienyt heti maanantaina autoni renkaanvaihtoon, mutta pitääkin kuulema maanantai aamulla aikaisin viedä yhtä lasta päivähoitoon, ja aikaisin tie voi olla jäällä. Toinen lapsi kävi äyskien ne vaihtamassa, erehdyin yleisluonteisesti vain päivittelemään, että toivottavasti ei ole liukasta. Olen ihan raivoissani, voin myöntää rehellisesti, en saa elää omaa elämääni, koko ajan minulta, 71-vuotiaalta, odotetaan apuja. Itkin kiukusta, Minö en saa sanoa, mutra monelle kyllä äkäillään. Voi oerkelern penikat. 😅

Vierailija
179/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monihan niin tekeekin. Ja mielellään. Tässä on vain se ongelma että kaikki mummut ja papat eivät ole olleet kivoja äitejä ja isiä. Miksi huolehtia ihmisestä joka on esim pahoinpidellyt lastaan? 

Vierailija
180/191 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdotan vanhainkoteja, hoivakoteja ja omatoimisemmille kotihoitoa. Meillä on riittävästi koulutettuja ammattilaisia hoitamaan tämäkin sukupolvi.

Ai missä on riittävästi? Eihän heille tämä paskahallitus edes halua maksaa palkkaa, kuka viitsii lähteä pyllypesijäksi huonolla palkalla. Hoitakaa vaan itse, laitoksia ei kohta ole, kun ei ole hoitajia. Raha on ainoa asia joka meidät töihin repii jos sitä ei tule, hoitamatta jää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän