Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi olla moraalinen velvoite huolehtia omista ikääntyvistä vanhemmistaan, sanoo soteministeri Kaisa Juuso

Vierailija
25.10.2024 |

https://yle.fi/a/74-20120311

Mites työelämä tätä nykyä mahdollistaa moisen? Ehkä kunnalla/valtiolla voi olla joustoa/lyhennettyä työaikaa mutta esim. automaatiofirmassa jossa olen töissä asiakaskeikat kaukana kotoa kestää päiviä, joskus viikkoja...

Kommentit (191)

Vierailija
81/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni on hylännyt minut ollessani 3-vuotias, mitähän nyt tuumaisi jos alkaisin vaatimaan että rupean hoivaamaan häntä? En ole nähnyt sen koommin emmekä tunne mitenkään, ei maksanut edes elatusmaksujaan.

Eikä äitikään sen parempiluonteinen ole, Luojan kiitos asuu niin kaukana ettei tarvitse tapailla juurikaan. Ja omasta halustaan muutti sinne, hoitaa itse itsensä miten hoitaa. Ei kuulu minulle.

Entä jos lapsesi tai miehest vammautuu, sitä kukaan ei toivo, mutta elämä on arvoitus? Laitatko heidät hoitokotiin.

Ja miten lapsi on verrannollinen aikuiseen? Puolisoa ei ole.

Lapsi on paljon tärkeämpi. Lapsi on tulevaisuus. Vanhus on kuolema

Vierailija
82/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkareet ja persut ovat luciferin palvelijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitinkin jo aiemmin tähän ketjuun, että on mahdottomuus käydä eri paikkakunnalta käsin töissä ja samalla vähän omaishoidella. Se on ainakin äitini kohdalla tätä nykyä ihan 24/7 hommaa. En tiedä, mikä Juuson vanhempien kunto on ollut, jos pystyi siinä palkkatyötäkin tekemään ihan normaalisti. Itse pystyisin ehkä 50-prosenttista etätyötä jos sitäkään. Ja etätyöhön mulla ei ole mitään mahdollisuutta.

Olen itse lapseton ja siinä vaiheessa kun alan olla rasite siskojen lapsille tai muille sukulaisille, otan lennon Hollantiin. Oman äidin tilanne vetää hiljaiseksi. Itse ainakin yritän poistua planeetalta, kun järki edes kohtuudella toimii.

Vierailija
84/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en koe mitään velvoitetta tähän enkä edes pakon edessä suostu kun omassa terveydessä on jo tekemistä ja pitäisi jotenkin tulla toimeen ja selvitä töistä ym. Lapsia ei ole ja kun joskus itsellä alkaa keho ja muisti pettää niin säästän muut vaivalta ja poistun omatoimisesti.

Hahhah kun sen aika tulee ei sitä kukaan tee itse.

Vierailija
85/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereista äärimmäisen harva hoiti omat vanhempansa, joten luonnollisesti ei me lapsetkaan olla sellaista mallia opittu 😆👍

Tää oli uutta, boomerreiden vanhemmista kun alle 10% päätyi missään vaiheessa laitokseen. Boomerit hoitivat itse vanhempansa, mutta ethän sinä hoksaa, että perheissä oli keskimäärin 4 lasta, jokaiselle ei riittänyt vanhempaa hoidettavaksi.

Boomerien vanhemmat kuolivat ajoissa eikä boomerit pitäneet niitä hengissä väkisin. 

Vierailija
86/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäävä ketju. Vasen laita on melko täydellisen ihmisvihamielistä sakkia joka halveksii jopa omia vanhempiaan ja kaikkia edeltäneitä sukupolvia.

Ja nämä pitävät itseään muita parempina, suvaitsevina ja ihmisarvokin on jakamaton vaimitensemeni..

Vierailija
87/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitinkin jo aiemmin tähän ketjuun, että on mahdottomuus käydä eri paikkakunnalta käsin töissä ja samalla vähän omaishoidella. Se on ainakin äitini kohdalla tätä nykyä ihan 24/7 hommaa. En tiedä, mikä Juuson vanhempien kunto on ollut, jos pystyi siinä palkkatyötäkin tekemään ihan normaalisti. Itse pystyisin ehkä 50-prosenttista etätyötä jos sitäkään. Ja etätyöhön mulla ei ole mitään mahdollisuutta.

Olen itse lapseton ja siinä vaiheessa kun alan olla rasite siskojen lapsille tai muille sukulaisille, otan lennon Hollantiin. Oman äidin tilanne vetää hiljaiseksi. Itse ainakin yritän poistua planeetalta, kun järki edes kohtuudella toimii.

Samoin. Vähän karkeaa puhetta, mutta edellisellä sukupolvella harvemmin on edes ajatuksen tasolla omatoimieutanasia. Minulla se on elämässä _prioriteetti_ välittömästi kun on liian hankalaa. Kuolinapteekki on suurin aarre.

Vierailija
88/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hollannissa tuskin ihan helposti omatoimimatkailijaa autetaan sunun esittämässäsi asiassa. Sehän on moraalitonta.

Vierailija
89/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmäävä ketju. Vasen laita on melko täydellisen ihmisvihamielistä sakkia joka halveksii jopa omia vanhempiaan ja kaikkia edeltäneitä sukupolvia.

Ja nämä pitävät itseään muita parempina, suvaitsevina ja ihmisarvokin on jakamaton vaimitensemeni..

Kuten sanoin, vanhemmat jotka eivät hoitaneet lastaan, eivät tarvitse lapsensa hoitoa vanhoina itsekään. Kaikeksi huipuksi ovat itse hakeutuneet satojen kilometrien päähänkin, Luojan kiitos.

Vierailija
90/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin mammat ovat olleet kokopäivän netissä sen sijaan että hoitaisivat lapsiaan ja vanhuksia. 

Kukin tavallaan, mutta miksi parkua muiden toimista?

Vierailija
91/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahans, iiigor-apkin havahtui ennen palstan sulkeutumista sylkemään sontaa.

Vierailija
92/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kumma juttu mutta yleensä oman lapsen kakat ja oksennukset ei niin kauheasti ällötä mutta en voisi kuvitellakaan siivoavani kenenkään muun eritteitä, ei vain onnistu. Olisin aivan hirveä omaishoitaja. 

Vierailija
93/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Eivät kaikki vanhemmat ole huolehtineet lapsistaan. Osa on ollut ja on ehkä vieläkin väkivaltaisia.

Vierailija
94/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt lähisuvussa neljä senioria, syntyneet -39-49. Yksikään heistä ei hoitanut omia vanhempiaan, nämä oli vanhainkodissa, palvelutalossa tai terveyskeskuksen vuodeosastolla viimeiset vuotensa.

Joten en tunne mitään moraalista velvoitetta. 

Meillä on kaksi samaan ikäluokkaan kuuluvaa, jotka hoitivat omat vanhempansa. Olen koko ikäni kuullut heiltä, että heitä eivät läheiset sitten vanhana hoida, ja sitä kunnioitetaan. Ei ole kovin kaukana totuudesta, että vanhempien hoito vaikutti monin tavoin koko heidän loppuelämäänsä ja kärsivät sen seurauksista yhä. 

Vierailija
95/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Eivät kaikki vanhemmat ole huolehtineet lapsistaan. Osa on ollut ja on ehkä vieläkin väkivaltaisia.

Sota-ajan lapset vanhempina olivat ihmishirviöitä - niin henkisesti kuin fyysisestikin. Eivät ansaitse _mitään_ hoitoa.

Vierailija
96/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni on hylännyt minut ollessani 3-vuotias, mitähän nyt tuumaisi jos alkaisin vaatimaan että rupean hoivaamaan häntä? En ole nähnyt sen koommin emmekä tunne mitenkään, ei maksanut edes elatusmaksujaan.

Eikä äitikään sen parempiluonteinen ole, Luojan kiitos asuu niin kaukana ettei tarvitse tapailla juurikaan. Ja omasta halustaan muutti sinne, hoitaa itse itsensä miten hoitaa. Ei kuulu minulle.

Entä jos lapsesi tai miehest vammautuu, sitä kukaan ei toivo, mutta elämä on arvoitus? Laitatko heidät hoitokotiin.

Ja miten lapsi on verrannollinen aikuiseen? Puolisoa ei ole.

Lapsi on paljon tärkeämpi. Lapsi on tulevaisuus. Vanhus on kuolema

Lapsetkin saattavat vammautua. Päivittäin joutuu lukemaan onnettomuuksista. 

Vierailija
97/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Näetkö jotenkin kommentoijien äänestyskäyttäytymisen? Melkoinen supervoima sulla!

Olen DI, äänestän etupäässä kokoomusta enkä todellakaan aio omaishoitaa vanhempiani. 

Vierailija
98/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi lucifer räsänen voi kertoa tämmöisiä, muttei sitä aidosti kiinnosta ihminen sen jälkeen kun tuo on syntynyt.

Vierailija
99/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte vähintään käydä tarkastamassa hoitopaikassa miten vanhuksenne siellä jaksaa ja miten häntä kohdellaan. On vaativia vanhuksia ja jos ei saa ääntään kuuluviin , niin olet sitten vaipoissa ja ruoka on kylmää.

On tärkeää tietää miten vanhuksen olo on.

Vierailija
100/191 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollenkaan hyvä vanhusten kanssa. Minun ja vanhusten on parempi pysyä erillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme