Pitäisi olla moraalinen velvoite huolehtia omista ikääntyvistä vanhemmistaan, sanoo soteministeri Kaisa Juuso
Mites työelämä tätä nykyä mahdollistaa moisen? Ehkä kunnalla/valtiolla voi olla joustoa/lyhennettyä työaikaa mutta esim. automaatiofirmassa jossa olen töissä asiakaskeikat kaukana kotoa kestää päiviä, joskus viikkoja...
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni on hylännyt minut ollessani 3-vuotias, mitähän nyt tuumaisi jos alkaisin vaatimaan että rupean hoivaamaan häntä? En ole nähnyt sen koommin emmekä tunne mitenkään, ei maksanut edes elatusmaksujaan.
Eikä äitikään sen parempiluonteinen ole, Luojan kiitos asuu niin kaukana ettei tarvitse tapailla juurikaan. Ja omasta halustaan muutti sinne, hoitaa itse itsensä miten hoitaa. Ei kuulu minulle.
Entä jos lapsesi tai miehest vammautuu, sitä kukaan ei toivo, mutta elämä on arvoitus? Laitatko heidät hoitokotiin.
Ja miten lapsi on verrannollinen aikuiseen? Puolisoa ei ole.
Lapsi on paljon tärkeämpi. Lapsi on tulevaisuus. Vanhus on kuolema
Niin? En voi rääpiä ammattitaidottomana kenenkään ihmisen hoitoa - ikään katsomatta.
Vaivaistaloja oli olemassa jo iät ja ajat niitä sairaita vanhuksia varten niin ettei kenenkään kotona tarvinnut sitä vanhusta ennenkään hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nämä hoitovelvoitteet koskee vain naisia.
Tämä. Onko kukaan kuullut miehiä syyllistettävän samalla tavoin kuin naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitinkin jo aiemmin tähän ketjuun, että on mahdottomuus käydä eri paikkakunnalta käsin töissä ja samalla vähän omaishoidella. Se on ainakin äitini kohdalla tätä nykyä ihan 24/7 hommaa. En tiedä, mikä Juuson vanhempien kunto on ollut, jos pystyi siinä palkkatyötäkin tekemään ihan normaalisti. Itse pystyisin ehkä 50-prosenttista etätyötä jos sitäkään. Ja etätyöhön mulla ei ole mitään mahdollisuutta.
Olen itse lapseton ja siinä vaiheessa kun alan olla rasite siskojen lapsille tai muille sukulaisille, otan lennon Hollantiin. Oman äidin tilanne vetää hiljaiseksi. Itse ainakin yritän poistua planeetalta, kun järki edes kohtuudella toimii.
Hollannissa tuskin ihan helposti omatoimimatkailijaa autetaan sunun esittämässäsi asiassa. Sehän on moraalitonta.
Eikö eutanasian tarkoitus ole juuri itse päättää, milloin elo tällä planeetalla on tarpeeksi? Jos sairastuisin vaikka Alzheimeriin tai ALS:Iin, haluaisin poistua takavasemmalle. Elämä ei olisi enää elämisen arvoista sairauden pahentuessa tiettyyn pisteeseen.
Mitä moraalitonta tuossa on, kerrotko?
Tuskin tuo Juuson kierosilmä saa edes vaatteita itse päälleen.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin mammalle ongelma ett joku hoitaa omia vanhempia ja tekee päivätyötä?
Mistä näitä molopäitä oikein sikiää?
Missä se dementiaa poteva vanhempi on työpäivän aikana kun yksin ei voi jättää?
Mistä tämä vanhempien viha on peräisin? Ehkä omat lapsenne vihaavat teitä myös.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä vanhempien viha on peräisin? Ehkä omat lapsenne vihaavat teitä myös.
Joseph Frizil odottaa innoissaan tytärtään hoitamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoito kuten lapsilla. Osa-aikainen hoitaja olisi mahdollinen olla.
Persut on etupäässä miehiä mutta kovin vähän heissä näyttää olevan niitä jotka ovat ottaneet äidin ja isän kotiinsa hoidettavaksi. Enemmän taitaa ollla toisinpäin että aikuinen mies on yhä vanhempiensa hoivassa 😅
Vierailija kirjoitti:
Kylmäävä ketju. Vasen laita on melko täydellisen ihmisvihamielistä sakkia joka halveksii jopa omia vanhempiaan ja kaikkia edeltäneitä sukupolvia.
Ja nämä pitävät itseään muita parempina, suvaitsevina ja ihmisarvokin on jakamaton vaimitensemeni..
Kylmiä, tunteettomia. Kautta historian vasemmistossa on ollut julmimmat ihmiset ja johtajat.
Pol-Pot, Stalin, Venäjän kommunistit, Farc-sissit...jne. Fasi*mi on lähtökohtaisesti vasemmistolaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas, eipä ole täällä päin.
Väheksymättä nyt yhtään omaishoitajia mutta eikö yleensäkin hoitotyön pitäisi kuulua ammattilaisille? Ihan kohtuuton vaatimus se olisi jokaiselta tavan tallaajalta odottaa että pystyvät samaan kuin hoitoalan koulutuksen saaneet ja sitä työkseen tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuo Juuson kierosilmä saa edes vaatteita itse päälleen.
Olet kus*pää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomereista äärimmäisen harva hoiti omat vanhempansa, joten luonnollisesti ei me lapsetkaan olla sellaista mallia opittu 😆👍
Tää oli uutta, boomerreiden vanhemmista kun alle 10% päätyi missään vaiheessa laitokseen. Boomerit hoitivat itse vanhempansa, mutta ethän sinä hoksaa, että perheissä oli keskimäärin 4 lasta, jokaiselle ei riittänyt vanhempaa hoidettavaksi.
Boomerien vanhemmista moni saattoi kuolla ennen kuin ehti hoidettavaan kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka SEN maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä vanhempien viha on peräisin? Ehkä omat lapsenne vihaavat teitä myös
Itse olen yli 70 mutta sen verran vielä tolkuissani, että ymmärrän, ettei kysymys ole vihasta. Ei nyky-yhteiskunnassa voi työssä käyvä ihminen jättäytyä pois työstään vanhempiaan hoitamaan. Jokaista töissä kävijää tarvitaan niitä veroja maksamaan. Omaishoidosta maksettavilla roposilla ei perhettä elätetä, eikä omaa eläkettä kerrytetä. Onhan se nyt selvä asia. Omat lapseni ovat sote-aloilla, tekevät raskasta ja kuluttavaa työtä. Heidän kohdallaan pitkä koulutus ja vielä pidempi kokemus erityisosaamisineen menisi hukkaan kotona perushoitoa omalle vanhemmalleen antaessa. Osaavien tekijöiden määrä vähenisi jo muutenkin kriisissä olevilla aloilla. Kolmivuorotyöntekijöiden lapset kärsivät jo nykyisessä tilanteessa, kun vanhempi on töissä, nukkuu tai on aina väsynyt, kun lapsi tarvitsisi vaikka läksyihin apua. Siihen sitten hallitus on työntämässä vielä vanhukset hoidettavaksi! Älytön ajatuskin! Parhaassa tapauksessa ehkä vain yksi mummo. Joillakin voi olla myös anoppi ja appikin. Vaikka vanhus tarvitsee jatkuvaa hoitoa, elinvuosia voi olla vielä kymmeniäkin. Oman muistisairaan vanhempani hoitaminen jakaantui useammalle sisarukselle ja kotihoidolle, kunnes laitospaikka saatiin. Jonkun oli oltava paikalla 24/7 silti vahinkoja (karkaamisia) sattui ja helpotus oli suuri, kun laitokseen vihdoin pääsi. Esimerkiksi ulosteen peseminen ja vaipan vaihtaminen isälleen on aivan eri asia kuin lapselle. Kiukkuisen lapsen kanssa pärjää paremmin kuin agressiivisen vanhuksen. Varsinkin jos ei ole alalle koulutusta. Omille lapsilleni en suostu sitä taakkaa niskoille laskemaan. Rakastin omia vanhempiani ja tiedän lasteni rakastavan minua. Rakkaudella EI SAA kiristää siihen, että sen varjolla voidaan työntää vanhus omaisten hoidettavaksi. Pitää miettiä muita keinoja, ellei tämä sotesotku selviä ihan lähiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ensin lapset päiväkotiin, sitten vanhemmat päivähoitoon. (Mihin? Mistä niitä hoitajia saisi kotiin?) Sama rumba toiseen suuntaan illalla. Kaupassakäynnit, ruuanlaitot, pyykit, iltapalat- pesut ja vaipanvaihdot. Levottomien yöllä kulkijoiden vahtimista ja takaisin sänkyyn saattelemista aamuun asti. Virkeänä Ihanaan uuteen päivään: Lapset päiväkotiin jne. Miettikää nyt vähän, mitä ehdottelette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en koe mitään velvoitetta tähän enkä edes pakon edessä suostu kun omassa terveydessä on jo tekemistä ja pitäisi jotenkin tulla toimeen ja selvitä töistä ym. Lapsia ei ole ja kun joskus itsellä alkaa keho ja muisti pettää niin säästän muut vaivalta ja poistun omatoimisesti.
Hahhah kun sen aika tulee ei sitä kukaan tee itse.
Siksi pitäisi eutanasia sallia halukkaille ja vielä järjissä ollessaan tehdä valtuutus asian hoitamiseen, kun aika on.
Lapset NUKKUU tähän aikaan.