Pitäisi olla moraalinen velvoite huolehtia omista ikääntyvistä vanhemmistaan, sanoo soteministeri Kaisa Juuso
Mites työelämä tätä nykyä mahdollistaa moisen? Ehkä kunnalla/valtiolla voi olla joustoa/lyhennettyä työaikaa mutta esim. automaatiofirmassa jossa olen töissä asiakaskeikat kaukana kotoa kestää päiviä, joskus viikkoja...
Kommentit (191)
Velat selittämässä, miten vanhemmat voi hoitaa palkkatyön ohessa. 😄 Lapset ovat tärkeämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun ongelmasi. Ja katso; yhtään parempi ihminen ei sinusta tullut. Yhäkään ei ole sädekehää pään päällä, ja samaa paskaa tulee perseestä. Yhä vain: maksan veroja vanhuspalveluista, ei ole mitään alan koulutusta, ei aikomustakaan laittaa tikkua ristiin asian eteen. Kiitos ja hei.
Haluan huomauttaa sinulle "Kiitos ja hei", että mahdollisesti myös suomeen tulee laki joka VELVOITTAA lapset maksamaan omista tuloistaan vanhuksen hoitoa ainakin 400 euroa kuukaudessa. Miettikää mikä summa on hoitokodissa olevan eteen tehtävä kuukausittain. Laki on voimassa Keski-Euroopassa.
Myös niitä vanhempia, joihin ei ole koskaan pitänyt yhteyttä? Ei tavannut? Joilta ollaan huostattu?
Joka ei välitä vanhemmnistaa, ei välitä lapsistaankaan. Siksi nuorten pahoinvointi ja rikollisuus syntyy.
Vanhemmuus pitäisi olla luvanvaraista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, asutaan mieheni kanssa kaksiossa, mihin me laitetaan kaikki neljä vanhempaa? Kerrossängyt olkkariin?
???? Onko joku tullut sinulta vaatimaan jotain? Toki ymmärrämme, asenteesi banhemipa kohtaa on paska mutta sinun ei ole pakko tehdä. Jätä yhteiskunnalle.
Mutta älä valita veroja, menoja ja leikkauksista.
Kannattaa aina ajatella mitä puhuu.
Ai mun asenne on paska kun en voi majoittaa neljää vanhusta kotiini? Mitä helvettiä? Välkkyjä liikkeellä täällä tänään 😅👍 Tai tylsistyneenä trollailet vähän kehnoja...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni on hylännyt minut ollessani 3-vuotias, mitähän nyt tuumaisi jos alkaisin vaatimaan että rupean hoivaamaan häntä? En ole nähnyt sen koommin emmekä tunne mitenkään, ei maksanut edes elatusmaksujaan.
Eikä äitikään sen parempiluonteinen ole, Luojan kiitos asuu niin kaukana ettei tarvitse tapailla juurikaan. Ja omasta halustaan muutti sinne, hoitaa itse itsensä miten hoitaa. Ei kuulu minulle.
Entä jos lapsesi tai miehest vammautuu, sitä kukaan ei toivo, mutta elämä on arvoitus? Laitatko heidät hoitokotiin.
Ja miten lapsi on verrannollinen aikuiseen? Puolisoa ei ole.
Itse en koe mitään velvoitetta tähän enkä edes pakon edessä suostu kun omassa terveydessä on jo tekemistä ja pitäisi jotenkin tulla toimeen ja selvitä töistä ym. Lapsia ei ole ja kun joskus itsellä alkaa keho ja muisti pettää niin säästän muut vaivalta ja poistun omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Asia on helppo järjestää: asuntolainaa ei saa, jos ei lupaudu majoittamaan vähintään yhtä vanhaa sukulaistaan.
Onneksi on oma asunto maksettu. Äidilläni ei ole mitään asiaa tänne.
En hoida. Ei ne minuakaan hoitaneet. Tein ruokaa minulle ja pikkuveljelle jo 8 vuotiaana. Ja olimme kahdestaan illat ja vkl.
joten en todellakaan hoida.
Vierailija kirjoitti:
Niin hoidinkin mutta siinä vaiheessa kun ihminen kuolee syöpään ja kivut ovat hänellä helvetilliset en kyllä kannata että ihmistä enää hoideta kotioloissa ja varsinkaan kun potilas itse ei ole kykenevä edes liikkumaan, jo pelkkä sairaalassa olo nämä viimeiset päivät ovat todella kauheita mutta ainut mahdollisuus jotta hän saa edes jonkunlaista hoitoa vaikka ei kyllä hyvää hoitoa mitenkään. Kaisa Juuso hoitakoot omat vanhempansa ja puhukoot vasta sitten kun ei taida tioetääå kuinka rankkaa hommaa se todellisuudessa on ja miten hoitaa omat työnsä kun pitäisi olla 24/7 vahtimassa sitä vanhusta. Järjenkäyttö olisi sallittua myös juusolla.
Suurin osa vanhuksista on kotihoidon piirissä eivätkä todellakaan tarvitse hoitoa 24/7.
Eli kun Juusolla itsellään aikoinaan ollut elämäntilanne että on voinut omaa vanhempaansa hoitaa ja työnsä siinä myös joustanut niin siltä pohjalta nyt olettaa että se kaikilta muiltakin onnistuu?
Oma puolueensa kuitenkin leikkaa ja ajaa ihmisiä tilanteisiin jotka ei enää jousta mutta ihmisen pitäisi silti kyetä samaan kuin hän itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni on hylännyt minut ollessani 3-vuotias, mitähän nyt tuumaisi jos alkaisin vaatimaan että rupean hoivaamaan häntä? En ole nähnyt sen koommin emmekä tunne mitenkään, ei maksanut edes elatusmaksujaan.
Eikä äitikään sen parempiluonteinen ole, Luojan kiitos asuu niin kaukana ettei tarvitse tapailla juurikaan. Ja omasta halustaan muutti sinne, hoitaa itse itsensä miten hoitaa. Ei kuulu minulle.
Entä jos lapsesi tai miehest vammautuu, sitä kukaan ei toivo, mutta elämä on arvoitus? Laitatko heidät hoitokotiin.
Olen eri, mutta todellakin laitan. En OSAA hoitaa enkä ole siihen kykenevä. Kaikki voittaa kun toinen saa kunnollista, ammattitaitoista hoitoa, enkä minä tee välitöntä omatoimieutanasiaa ylivoimaisten vaateiden edessä. Olkoon vaikka itse jeesus hoidettavana - hänkin olisi kiitollinen etten koske.
Persut ja kokoomus alkavat puhua kansalaisten moraalista, kun sulkevat kunnan vanhainkodin ja samalla antavat saman summan yksityisille terveysjäteille, jonka yhteisöveromaksu suomeen minimaalinen. Attendon älylattialla makaa hyväkuntoinen, hyvätuloinen, vakuutuksen omaava Westendiläis-seniori, joka sekä äänestää kokoomusta, että omistaa Attendoa ja Pohjolaa ja vaalirahoitaa kokoomusta ja omistaa älylattia-firman osakkeita.
Sama juttu kun hiilijalanjälkikeskustelussa - nyt uinuvat pallot sinne maaliin. Tässä on siis kokoomus ja ps leikkaamassa julkisesta sotesta - kaikkein pyhistämme. Ainahan me kansalaiset olemme huolehtineet omaisistmme.
Me emme ole syyllisiä - kokoomus aikoo murtaa hyvinvointivaltion persujen avustuksella. Tämän takia maksamme veroja. Taistelkaamme kokoomusta vastaan kaikin keinoin - boikotoikaa firmoja etc. tämän on loputtava.
Ennen ei edes pedofiili vanhempiaan saanut hylätä, nykään "nuoret" palsta lehmät 40 v ovat jo sen verran itsekkäitä, että se onnistuu. Näin parempi ja kohti maapallon tuhoa!
Ei aikaa ja resursseja voi käyttää vanhuksen hoitamiseen. Lapset ensin. Ja oma elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun ongelmasi. Ja katso; yhtään parempi ihminen ei sinusta tullut. Yhäkään ei ole sädekehää pään päällä, ja samaa paskaa tulee perseestä. Yhä vain: maksan veroja vanhuspalveluista, ei ole mitään alan koulutusta, ei aikomustakaan laittaa tikkua ristiin asian eteen. Kiitos ja hei.
Haluan huomauttaa sinulle "Kiitos ja hei", että mahdollisesti myös suomeen tulee laki joka VELVOITTAA lapset maksamaan omista tuloistaan vanhuksen hoitoa ainakin 400 euroa kuukaudessa. Miettikää mikä summa on hoitokodissa olevan eteen tehtävä kuukausittain. Laki on voimassa Keski-Euroopassa.
Myös niitä vanhempia, joihin ei ole koskaan pitänyt yhteyttä? Ei tavannut? Joilta ollaan huostattu?
Ne mukaan luettuna. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomereista äärimmäisen harva hoiti omat vanhempansa, joten luonnollisesti ei me lapsetkaan olla sellaista mallia opittu 😆👍
Tää oli uutta, boomerreiden vanhemmista kun alle 10% päätyi missään vaiheessa laitokseen. Boomerit hoitivat itse vanhempansa, mutta ethän sinä hoksaa, että perheissä oli keskimäärin 4 lasta, jokaiselle ei riittänyt vanhempaa hoidettavaksi.
Tämähän ei ole mitään tilastollisesti merkitsevää dataa, mutta minun boomereideni vanhemmista
Yksi kuoli sodassa (ei hoidettu itse)
Yksi kuoli syöpään sairaalassa (ei hoidettu itse, joskus harvoin käytiin katsomassa)
Yksi kuoli sydänkohtaukseen saappaat jalassa (ei hoidettu itse, oli toimintakuntoinen)
Yksi kuoli muistaakseni myös sydäriin (ei hoidettu itse)
Yksikään ei virunut vuosikausia sairaalan, ensiavun ja kodin välillä seikkaillen, kuten vanhukset nykyään. Kaikki asuivat eri kaupungeissa kuin lapsensa. Katsos siihen aikaan ihmisen elämää ei pitkitetty, ja sydän- ja verisuonitaudit ottivat armollisesti omansa.
Oma aviovaimo tai aviomies voi tässä maailmassa saada aivoinfarktin tai muita liikuntaa rajoittavia sairauksia. Meneekö nämäkin hoitolaitokseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juusolla taitaa olla jo omat vanhemmat haudan levossa niin on helppo jeesustella. Karmaa! Karmaa!
Äitinsä omaishoitajana vuosia, helppo jeesustella!
Kertoi, että painoi muualla duunia samalla! Mitä helvetin omaishoitajuutta tuo on! Nostanut rahat, keikkunut itse ties missä! Että sellainen moraali mummolla! Kunhan teeskentelee ja jeesustelee!
Mietin samaa. Kävi rajan yli Ruotsissa täydellä työajalla töissä ja hoiti äitiään siinä sivussa. Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne mukaan luettuna. Valitettavasti.
Eli väität että tämän Fritzilin uhri, oma tytär, joutuu hoitamaan isänsä nykyään? Eikö se saasta niin toivonutkin?