Pitäisi olla moraalinen velvoite huolehtia omista ikääntyvistä vanhemmistaan, sanoo soteministeri Kaisa Juuso
Mites työelämä tätä nykyä mahdollistaa moisen? Ehkä kunnalla/valtiolla voi olla joustoa/lyhennettyä työaikaa mutta esim. automaatiofirmassa jossa olen töissä asiakaskeikat kaukana kotoa kestää päiviä, joskus viikkoja...
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silkkaa valhetta aloittajalta. Taas.
Kyllä. Se mitä sanoi juuri äsken Perjantai-dokkarissa, on totta. Jokaisella oma moraalikäsitys. Hänellä se on, että hän kokee velvollisuudeksi hoitaa. Ei vaatinut muilta.
Niinpä niin. Mieti, että joku sanoisi sinulle esim. ettei moraalinsa vuoksi voisi tehdä sinun työtäsi. Sekään ei varmaan tarkoittaisi, että paheksuu töitäsi.
Vierailija kirjoitti:
Boomereista äärimmäisen harva hoiti omat vanhempansa, joten luonnollisesti ei me lapsetkaan olla sellaista mallia opittu 😆👍
Tää oli uutta, boomerreiden vanhemmista kun alle 10% päätyi missään vaiheessa laitokseen. Boomerit hoitivat itse vanhempansa, mutta ethän sinä hoksaa, että perheissä oli keskimäärin 4 lasta, jokaiselle ei riittänyt vanhempaa hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie railija kirjoitti:
Kyllä. Se mitä sanoi juuri äsken Perjantai-dokkarissa, on totta. Jokaisella oma moraalikäsitys. Hänellä se on, että hän kokee velvollisuudeksi hoitaa. Ei vaatinut muilta.
Hänhän on ammatiltaan hoitsu - helppo homma. Entä me insinöörit, joilla ei ole todellakaan hoitoalasta hajuakaan?
Minäkin opin,vaikka minulla ei ole edes lapsia. Vanhuksen hoitaminen sujuu kun on molemminpuoleinen yhteistyö. Lopussa oli minulla univajetta, vanhukseni kun ei kyennyr yöllä nukkumaan. Hänet hoidettiin petiin, mutaa ajelimme kaikkaialla myös kaupoissa hänen kanssaan.
Pyörätuoli-ihmisten tulee ehdottomasti päästä kokemaan ympäristöään ja elää kuten ennenkin.
Se on sinun ongelmasi. Ja katso; yhtään parempi ihminen ei sinusta tullut. Yhäkään ei ole sädekehää pään päällä, ja samaa paskaa tulee perseestä. Yhä vain: maksan veroja vanhuspalveluista, ei ole mitään alan koulutusta, ei aikomustakaan laittaa tikkua ristiin asian eteen. Kiitos ja hei.
Maailmanlaajuisesti koko ihmiskunta on kääntynyt päälaelleen, ylösalaisin, juurikin päinvastaiseksi kuin mikä olisi normaalia.
Normaalia: vanhemmat huolehtivat lapsista.
Nykymaailma: vanhemmat eivät huolehdi lapsista. Lasten pitää huolehtia vanhemmista. "Pakko!"
Lapset on nykyään ne aikuiset joilla on vastuu. Vanhemmat on nykyään ne lapset joita pitää hoitaa. Vanhemmat ei selviydy ilman lapsia. Lapset eivät saa jättää vanhempia heitteille oman onnensa nojaan, ei vanhempia saa hylätä. Ei ne vanhemmat vaan mitenkään pärjää yksinään. Vanhemmat ei koskaan kasva aikuisiksi. Kaikki vastuu on lapsilla.
Niin hoidinkin mutta siinä vaiheessa kun ihminen kuolee syöpään ja kivut ovat hänellä helvetilliset en kyllä kannata että ihmistä enää hoideta kotioloissa ja varsinkaan kun potilas itse ei ole kykenevä edes liikkumaan, jo pelkkä sairaalassa olo nämä viimeiset päivät ovat todella kauheita mutta ainut mahdollisuus jotta hän saa edes jonkunlaista hoitoa vaikka ei kyllä hyvää hoitoa mitenkään. Kaisa Juuso hoitakoot omat vanhempansa ja puhukoot vasta sitten kun ei taida tioetääå kuinka rankkaa hommaa se todellisuudessa on ja miten hoitaa omat työnsä kun pitäisi olla 24/7 vahtimassa sitä vanhusta. Järjenkäyttö olisi sallittua myös juusolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomereista äärimmäisen harva hoiti omat vanhempansa, joten luonnollisesti ei me lapsetkaan olla sellaista mallia opittu 😆👍
Jep, mutta jos mennään yksi sukupolvi taaksepäin niin se olikin ihan yleistä. Miksi boomerit dumbbasivat omat vanhempansa laitoksiin?
Siihen aikaan kun Suomi oli maatalousvaltainen yhteiskunta, kotona hoitaminen oli helpompaa. Mutta kun kaupunkeihin muutto alkoi ja naiset menivät palkkatöihin, ei ollut enää mahdollista ottaa vanhempia asumaan ahtaisiin kerrostaloasuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänhän on ammatiltaan hoitsu - helppo homma. Entä me insinöörit, joilla ei ole todellakaan hoitoalasta hajuakaan?
Minäkin opin,vaikka minulla ei ole edes lapsia. Vanhuksen hoitaminen sujuu kun on molemminpuoleinen yhteistyö. Lopussa oli minulla univajetta, vanhukseni kun ei kyennyr yöllä nukkumaan. Hänet hoidettiin petiin, mutaa ajelimme kaikkaialla myös kaupoissa hänen kanssaan.
Pyörätuoli-ihmisten tulee ehdottomasti päästä kokemaan ympäristöään ja elää kuten ennenkin.
No ekassa lauseessa tuo tulikin: sinulla ei ole lapsia. Minulla on, ja ensisijainen vastuuni on heistä, muihin ei resurssit riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Mieti, että joku sanoisi sinulle esim. ettei moraalinsa vuoksi voisi tehdä sinun työtäsi. Sekään ei varmaan tarkoittaisi, että paheksuu töitäsi.
Paheksuuko vai kertooko vain, että hänellä on tietty moraalikäsitys? Minulle (kirvesmies) on sanottu, että moraali ei antaisi myöten tehdä työtäni eli perinnerakentamista, koska siinä ei tehdä riittävän modernia kotia koneellisine ilmanvaihtoineen. En kokenut sanojan paheksuvan työtäni, ainoastaan kertovan, että hänen moraaliinsa ei kuulu säilyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, asutaan mieheni kanssa kaksiossa, mihin me laitetaan kaikki neljä vanhempaa? Kerrossängyt olkkariin?
???? Onko joku tullut sinulta vaatimaan jotain? Toki ymmärrämme, asenteesi banhemipa kohtaa on paska mutta sinun ei ole pakko tehdä. Jätä yhteiskunnalle.
Mutta älä valita veroja, menoja ja leikkauksista.
Kannattaa aina ajatella mitä puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Niin hoidinkin mutta siinä vaiheessa kun ihminen kuolee syöpään ja kivut ovat hänellä helvetilliset en kyllä kannata että ihmistä enää hoideta kotioloissa ja varsinkaan kun potilas itse ei ole kykenevä edes liikkumaan, jo pelkkä sairaalassa olo nämä viimeiset päivät ovat todella kauheita mutta ainut mahdollisuus jotta hän saa edes jonkunlaista hoitoa vaikka ei kyllä hyvää hoitoa mitenkään. Kaisa Juuso hoitakoot omat vanhempansa ja puhukoot vasta sitten kun ei taida tioetääå kuinka rankkaa hommaa se todellisuudessa on ja miten hoitaa omat työnsä kun pitäisi olla 24/7 vahtimassa sitä vanhusta. Järjenkäyttö olisi sallittua myös juusolla.
Juuso on ammatiltaan hoitaja, ja väittää omahoitaneensa äitään ollen samalla ties missä duunissa. Niin pätevä täti on tämä moralisti Juuso, että osaa olla kahdessa paikassa yhtäaikaa nostaakseen omahoidontuet!
Onpa paljon julmia ihmisiä. Ei hyvältä Suomi näytä näiden milleniumien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörätuoli-ihmisten tulee ehdottomasti päästä kok
Ja ne alaikäiset lapset ovat sinun ainut LAKISÄÄTEINEN vastuusi. Lain edessä kukaan ei ole vastuussa vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli uutta, boomerreiden vanhemmista kun alle 10% päätyi missään vaiheessa laitokseen. Boomerit hoitivat itse vanhempansa, mutta ethän sinä hoksaa, että perheissä oli keskimäärin 4 lasta, jokaiselle ei riittänyt vanhempaa hoidettavaksi.
Huom, eivät todellakaan ottaneet omaan kotiinsa vaan huonokuntoisina päätyivät laitoksiin ja kyllä se oli paljon enemmän kuin 10 %. Moni kylläkin eli viimeiset kuukaudet tai vuodet jossain terveyskeskuksessa tms, ei tietenkään ollut virallista osoitetta siellä. Mutta edelleen se että olisi muuttanut lapsensa LUO, oli äärimmäisen harvinaista.
Minun isäni on hylännyt minut ollessani 3-vuotias, mitähän nyt tuumaisi jos alkaisin vaatimaan että rupean hoivaamaan häntä? En ole nähnyt sen koommin emmekä tunne mitenkään, ei maksanut edes elatusmaksujaan.
Eikä äitikään sen parempiluonteinen ole, Luojan kiitos asuu niin kaukana ettei tarvitse tapailla juurikaan. Ja omasta halustaan muutti sinne, hoitaa itse itsensä miten hoitaa. Ei kuulu minulle.
Se on sinun ongelmasi. Ja katso; yhtään parempi ihminen ei sinusta tullut. Yhäkään ei ole sädekehää pään päällä, ja samaa paskaa tulee perseestä. Yhä vain: maksan veroja vanhuspalveluista, ei ole mitään alan koulutusta, ei aikomustakaan laittaa tikkua ristiin asian eteen. Kiitos ja hei.
Haluan huomauttaa sinulle "Kiitos ja hei", että mahdollisesti myös suomeen tulee laki joka VELVOITTAA lapset maksamaan omista tuloistaan vanhuksen hoitoa ainakin 400 euroa kuukaudessa. Miettikää mikä summa on hoitokodissa olevan eteen tehtävä kuukausittain. Laki on voimassa Keski-Euroopassa.
Jollekin mammalle ongelma ett joku hoitaa omia vanhempia ja tekee päivätyötä?
Mistä näitä molopäitä oikein sikiää?
Helppohan se olisi hoitaa vauvat ja vaarit mutta kun on sellainen juttu kuin palkkatyö, jossa olen 8 tuntia + työmatkat joka arkipäivä. Mennyt maailma on mennyttä, nyt on tämä päivä.
Vierailija kirjoitti:
On muuten helppo homma monen sadan kilometrin päästä. Vai jätänkö työpaikan ja perheen toiselle paikkakunnalle?
Monella vanhuksella ei ole enää muita siteitä paikkakuntaansa kun koti. Harvoin mietitään sitä vaihtoehtoa että vanhemmatkin voivat muuttaa lähemmäs jälkikasvuaan. Omat vanhempani ajoivat joka viikonloppu Vantaalta Joensuuhun äidin vanhempien luokse auttamaan. Olivat ma-pe normaalisti töissä.
Vierailija kirjoitti:
Maailmanlaajuisesti koko ihmiskunta on kääntynyt päälaelleen, ylösalaisin, juurikin päinvastaiseksi kuin mikä olisi normaalia.
Normaalia: vanhemmat huolehtivat lapsista.
Nykymaailma: vanhemmat eivät huolehdi lapsista. Lasten pitää huolehtia vanhemmista. "Pakko!"
Lapset on nykyään ne aikuiset joilla on vastuu. Vanhemmat on nykyään ne lapset joita pitää hoitaa. Vanhemmat ei selviydy ilman lapsia. Lapset eivät saa jättää vanhempia heitteille oman onnensa nojaan, ei vanhempia saa hylätä. Ei ne vanhemmat vaan mitenkään pärjää yksinään. Vanhemmat ei koskaan kasva aikuisiksi. Kaikki vastuu on lapsilla.
Eihän lapsista huolehdi niiden vanhemmat, lapset on päivähoidossa ja vanhemmat löhöilee kotona. Isovanhempia myrkytetään, jotta saadaan perintö.