Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totuus pankin rahastoista: olen laittanut jo 4v kuukausittain muutaman satasen kolmeen eri rahastoon. Hajauttanut siis, kuten neuvotaan...

Vierailija
24.10.2024 |

Kaikki miinuksella.

Kommentit (251)

Vierailija
181/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus:

"Parempihan se on säästää roposensa rahastoon kuin tavalliselle säästötilille. Säästötilin korko ehkä 0 tai jopa 0,5%. Rahastolla todennäköisesti paljon enemmän. Huonokin rahasto tuottaa tuossa 30 vuodessa varmasti enemmän kuin säästötili, ja hyvä rahasto tuottaa jo kymmeniä prosentteja. Plus korkoa korolle ilmiö, jos on kasvuosuudellinen rahasto."

Mahtaako pörssejä olla enää olemassa, ainakaan nykyisessä muodossaan, 30 vuoden tai edes 10 vuoden päässä? Taloudessa käynnissä niin suuret muutokset, että voi hävitä koko pörssi.

takuulla on.

Siis kirjoitin "nykyisessä muodossaan", mutta uskot, että säilyy tällaisena kuin se nyt on?

Eli raha siirtyy nopeammin? Voi olla näin. Olenkohan ymmärtänyt oikein, että treidaamalla näin tapahtuu jo nyt? En ole siihen perehtynyt, vain kuullut tästä nopeasta rahantekokeinosta. Ei riitä itsellä taidot.

Vierailija
182/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inflaatiosta, miksi rahan arvon edes pitäisi heikentyä, kuka näin haitallisen mekanismin on keksinyt ja miksi? Tällaiset kusetusmekanismit pitäisi purkaa, ne ei ole mitään luonnonlakeja vaan luonneviallisten ku81päiden keksimiä rahastus- ja alistusmekanismeja toisten vahingoksi.

Hintojen määrääminen poliittisen johdon toimesta on harvoin onnistunut historiassa. Kysyntä ja tarjonta pyrkivät löytämään toisensa yleensä rajoituksista huolimatta. Eli seuraa pimeää kauppaa, tavaroiden panttaamista määrätyillä hinnoilla ostamaan pyrkiviltä jne.

Teoriassa 'rahojen jakaminen oikeudenmukaisesti kaikille' on hieno asia. Käytännössä se johtaa lähes aina siihen että yhden paksun pojan suku kylpee varallisuudessa ja luksustuotteissa. Samalla kun muut kansalaiset riutuvat persaukisina tuskin välttämättömän omaavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli raha siirtyy nopeammin? Voi olla näin. Olenkohan ymmärtänyt oikein, että treidaamalla näin tapahtuu jo nyt? En ole siihen perehtynyt, vain kuullut tästä nopeasta rahantekokeinosta. Ei riitä itsellä taidot.

Kaupat selvitetään 1-2 päivän kuluttua kaupan teosta (riippuen markkinasta), eli todellinen rahaliikenne tapahtuu vasta sitten.  Eli jos ostat osakkeita tänään niin rahat todellisuudessa lähtevät tililtäsi vasta maanantaina tai tiistaina, riippuen mistä osakkeet ostit. Sama myyntien kohdalla, tänään myytyjen osakkeiden rahat ovat sinulla maanantaina tai tiistaina. Jotkut välittäjät näyttävät saldomuutokset saldoissasi heti, jotkut eivät.

Vierailija
184/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkien ja vakuutusyhtiöiden rahastoissa on harvoin järkeä, koska niissä on lähes säännönmukaisesti korkeat hallinnointikulut. Haluat myös pysytellä kaukana suomirahastoista nykyisen poliittisen köydenvedon vuoksi, missä oikeasto ja vasemmisto syyttelevät toisiaan kaasuvalotuksesta kaasuvalottamalla itse. 

Mikä juttu tämä on, että pankkien rahastoissa on aina korkeat hallinnointikulut? Minulla on rahaa pankin koko maailmaan hajauttavissa indeksirahastoissa sekä Pohjois-Amerikan indeksirahastossa. Näiden hallinnointikulut ovat 0,40 - 0,43 % per vuosi. Ei se minusta paljon ole. Nämä rahastot ovat tuottaneet viidessä vuodessa 86 - 115 %, Pohjois-Amerikka parhaiten. En sanoisi, että vain pankki voittaa, kyllä minunkin varallisuuteni on tässä kasvanut.

No 0,40 % vuosittainen hallinnointikulu on kyllä mielestäni turhan korkea indeksirahastosta. Aloittelijan näkökulmasta varmaan ok, enemmän perehtyneille tosi sijoittajille liian kallis.

Vierailija
185/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on OP-Rohkea +14,1% ja indeksirahastoista "huonoin" on ollut OP-Suomi (+2,99%) ja paras OP-Amerikka (+23,7%)

Vierailija
186/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mihin rahastoon? Ainakaan suomi rahastoon joka sijoittaa suomalaisiin osakkeisiin on ajan ja rahan hukkaa. Aasian kehittyville markkinoille ne pitää laittaa. Itse maksoin aikoinaan asuntolainaa ison siivun tuolta tulleilla voitoilla.

Vierailija
187/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin nordeassa houkuttelivat sijoittamaan kun olin saanut perinnön. Luin yhden jutun missä nainen oli sijoittanut  ja hävinnyt 100 000 euroa nordean neuvojen mukaan. Nordean virkailija oikein tyrkytti minulle rahastoja ja sijoitusneuvoja mutta sanoin että en sijoita euroakaan mihinkään.

En luota noihin. Mulla on ollut iät ja ajat eräässä Nordean rahastossa ihan merkittävä summa. Rahasto on vieläpä ka hyvin tuottava. Eipä ole tuottoa pahemmin tullut. Enemmän ansaitsee huomattavasti näin huonoina aikoina, jos varsinkin on isompi potti laittaa, niin siinä Nordean Jousto-talletuksessa. Siitä saa rahaakin tarvittaessa pois, kun haluaa eikä tarvitse miettiä kurssitilannetta.

Vierailija
188/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, kyllä mulla ainakin jenkkirahastot ja Etelä-Amerikka vihertää ihan kivasti. Just kotiutin 5000 euroa jenkkien rahastosta, kun lähden reissuun Aasiaan. 

Vierailija
189/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa mihin rahastoon? Ainakaan suomi rahastoon joka sijoittaa suomalaisiin osakkeisiin on ajan ja rahan hukkaa. Aasian kehittyville markkinoille ne pitää laittaa. Itse maksoin aikoinaan asuntolainaa ison siivun tuolta tulleilla voitoilla.

Intia voisi olla hyvä kohde, nyt kun on Harris ehdokkaana?

Vierailija
190/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus:

"Parempihan se on säästää roposensa rahastoon kuin tavalliselle säästötilille. Säästötilin korko ehkä 0 tai jopa 0,5%. Rahastolla todennäköisesti paljon enemmän. Huonokin rahasto tuottaa tuossa 30 vuodessa varmasti enemmän kuin säästötili, ja hyvä rahasto tuottaa jo kymmeniä prosentteja. Plus korkoa korolle ilmiö, jos on kasvuosuudellinen rahasto."

Mahtaako pörssejä olla enää olemassa, ainakaan nykyisessä muodossaan, 30 vuoden tai edes 10 vuoden päässä? Taloudessa käynnissä niin suuret muutokset, että voi hävitä koko pörssi.

Meinaatko että yksityisomisteiset suuryhtiöt häviävät maailmankartalta? Kommunismiko tilalle? Valtio omistaa kaikki? Vai mitä tarkoitat "nykymuodolla", verkossa tehtävät kaupatko lakkaisivat? Nythän pörssi toimii suurelta osin verkossa, ei ole joka paikassa enää sellaisia isoja meklarisaleja mitä elokuvissa näkee. 

En nyt ihan usko tuohon skenaarioon. Näiden pörssin suuryhtiöiden (tai välttämättä minkään kokoisten) etu ei ole, että pörssi lakkaa olemasta. Sieltä ne saa tarvittaessa mm rahoitusta toimintaansa. Ja koska raha maailmaa pyörittää, pörssit jatkaa toimintaansa. 

Vierailija
191/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitoin tän vuoden tammikuussa muutaman tonnin nordnetiin eri rahastoihin ja lisäksi kuukausisopparilla sinne on mennyt joka kk lisää. Tuottoa on tullut nyt vajaassa vuodessa 700 euroa. Parhaat rahastot on olleet Handelsbanken Usa ja Nordnet Maailma. Huonoin on Handelsbanken Eurooppa ja sekin on 5 % plussalla. Ja ihan kohta usa vaalien jälkeen kaikki pitäisi lähteä kunnolla nousuun. Että ihan tyytyväinen olen nordnetiin.

Vierailija
192/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-Pankin Varainhoito 100A huonoimpana rahastona sekin +6%, parhaana tuo Nordnetin Maailma Indeksi 125 +15,4%

Vierailija
193/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus:

Meinaatko että yksityisomisteiset suuryhtiöt häviävät maailmankartalta? Kommunismiko tilalle? Valtio omistaa kaikki? Vai mitä tarkoitat "nykymuodolla", verkossa tehtävät kaupatko lakkaisivat? Nythän pörssi toimii suurelta osin verkossa, ei ole joka paikassa enää sellaisia isoja

En tiedä, mitä se uusi maailmantalous tarkoittaa, mutta nythän puhutaan uudesta maailmanjärjestyksestä, bricks-maiden taloudesta, jne. Avoinna on mitä se käytännössä tulee tarkoittamaan. Korporaatiot eivät hävinne minnekään, mutta olen lukenut sellaisenkin käsitteen kuin korporaatiokommunismi, mitä se sitten tarkoittaakin. Voihan se olla, että pörssin toiminta jatkuu silti nykyisenlaisena, mutta voi tulla muutoksiakin. Löytyykö sitten pörssille muita vaihtoehtoja?

Vierailija
194/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kandee venaa tarpeeks kauan.

Odottavalle käy usein vieläpä niin, että kun rahasto on vihdoin löytänyt pohjakosketuksensa juuri ennen alansa uuden monivuotisen nousun alkua, pankki lakkauttaa rahaston tai yhdistää sen jonkun toisen kanssa.

Vierailija
195/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus:

Meinaatko että yksityisomisteiset suuryhtiöt häviävät maailmankartalta? Kommunismiko tilalle? Valtio omistaa kaikki? Vai mitä tarkoitat "nykymuodolla", verkossa tehtävät kaupatko lakkaisivat? Nythän pörssi toimii suurelta osin verkossa, ei ole joka paikassa enää sellaisia isoja

Isoja ja alansa johtavia yrityksiä on mennyt konkurssiin historiassa, esim. Commodore, ja sama voi tapahtua tulevaisuudessakin.

Vierailija
196/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te näitä sijoituksia teette? Millä alustalla? Jos ei pankin kautta?

Seligson

Nordnet

Vierailija
197/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkien ja vakuutusyhtiöiden rahastoissa on harvoin järkeä, koska niissä on lähes säännönmukaisesti korkeat hallinnointikulut. Haluat myös pysytellä kaukana suomirahastoista nykyisen poliittisen köydenvedon vuoksi, missä oikeasto ja vasemmisto syyttelevät toisiaan kaasuvalotuksesta kaasuvalottamalla itse. 

Mikä juttu tämä on, että pankkien rahastoissa on aina korkeat hallinnointikulut? Minulla on rahaa pankin koko maailmaan hajauttavissa indeksirahastoissa sekä Pohjois-Amerikan indeksirahastossa. Näiden hallinnointikulut ovat 0,40 - 0,43 % per vuosi. Ei se minusta paljon ole. Nämä rahastot ovat tuottaneet viidessä vuodessa 86 - 115 %, Pohjois-Amerikka parhaiten. En sanoisi, että vain pankki voittaa, kyllä minunkin varallisuuteni on tässä kasvanut.

No 0,40 % vuosittainen hallinnointikulu on kyllä mielestäni turhan korkea indeksirahastosta. Aloittelijan näkökulmasta varmaan ok, enemmän perehtyneille tosi sijoittajille liian kallis.

Niinpä, mutta minä maksan mielelläni siitä, että joku muu on perehtynyt ja hoitaa asian puolestani. 

Vierailija
198/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla rahastot tuottaa jatkuvasti lisää hilloa, eikä mulla ole rahastoissa kuin muutama kymppitonni. Joka kuu tienaan niillä ihan vähintään pari sataa. 

Olen laittanut 15 vuotta satasen kuussa rahastoihin. Parempaa ja helpompaa tapaa rikastua ei olekaan. 

En ymmärrä mihin ihme rahastoihin olette rahanne työntäneet, jos ne ei tuota mitään?!? Aktialla on parhaat rahastot jo ihan tutkimustenkin mukaan ja Nordeassa valitsen rahastoni itse. Molemmat raksuttaa jatkusvasti lisätuloa. 

Oikeasti lähes kukaan ei tarvitse kuin yhden ns. maailma-indeksi rahaston, mahdollisimman halvoilla kuluilla. Kaikki muu on näkemyksen ottamista asioista joista ei oikeastaan tajua yhtään mitään. Tuolla tavalla 99,9% perus säästäjistä tekisi enemmän rahaa kuin sillä että ostelee ja myy sitä sun tätä.

Vierailija
199/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, mutta minä maksan mielelläni siitä, että joku muu on perehtynyt ja hoitaa asian puolestani. 

Kun puhutaan indeksirahastoista niin kalliimpien hallinnointikulujen vastineeksi et saa yhtään mitään. Päinvastoin. 

Vierailija
200/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitoin tän vuoden tammikuussa muutaman tonnin nordnetiin eri rahastoihin ja lisäksi kuukausisopparilla sinne on mennyt joka kk lisää. Tuottoa on tullut nyt vajaassa vuodessa 700 euroa. Parhaat rahastot on olleet Handelsbanken Usa ja Nordnet Maailma. Huonoin on Handelsbanken Eurooppa ja sekin on 5 % plussalla. Ja ihan kohta usa vaalien jälkeen kaikki pitäisi lähteä kunnolla nousuun. Että ihan tyytyväinen olen nordnetiin.

Sinänsä ihan hyviä sijoituskohteita mutta eihän se mitenkään ole Nordnetin ansiota että osakeindeksit ovat nousseet.