Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totuus pankin rahastoista: olen laittanut jo 4v kuukausittain muutaman satasen kolmeen eri rahastoon. Hajauttanut siis, kuten neuvotaan...

Vierailija
24.10.2024 |

Kaikki miinuksella.

Kommentit (251)

Vierailija
141/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos ei ymmärrä että salkun arvo vaihtelee niin ei pidä sijoittaa. osinkoja kuitenkin tulee tasaisesti joka vuosi. tosin meillä on oma salkku eikä rahastoja. 

Jep, niin tekee. Salkku on ollut joskus 4tonnia miinuksella ja plussalla, mutta semmoista se on. Osinkoja tulee vaikka on muutaman tonnin miinuksella tai plussalla, markkinat heittelee. Rahat voi myös menettää.

Ei noista rahastoista mitään osinkoja tule. Osingot sijoitetaan uudestaan ja silti arvot laskee. Kaikki laskee paitsi rahastonhoitajan palkkiot :D

Vierailija
142/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos ei ymmärrä että salkun arvo vaihtelee niin ei pidä sijoittaa. osinkoja kuitenkin tulee tasaisesti joka vuosi. tosin meillä on oma salkku eikä rahastoja. 

Jep, niin tekee. Salkku on ollut joskus 4tonnia miinuksella ja plussalla, mutta semmoista se on. Osinkoja tulee vaikka on muutaman tonnin miinuksella tai plussalla, markkinat heittelee. Rahat voi myös menettää.

Ei noista rahastoista mitään osinkoja tule. Osingot sijoitetaan uudestaan ja silti arvot laskee. Kaikki laskee paitsi rahastonhoitajan palkkiot :D

jos rahaston arvo laskee niin laskee myös hoitajan palkkiot. Ne kun on sidottu salkun arvoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sijoittaja edes voi varmasti tietää, mitä osakkeita rahastossa tarkalleen on ja mistä on maksettu osinkoa?

Vierailija
144/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ei näin käy "koskaan", no PERKELE NÄIN KÄVI VUONNA 2019! FISKARS MAKSOI OSAKEOSINKOA WÄRTSILÄN OSAKKEILLA!!

Ei jakanut. OMISTAJAT ITSE eli myös SINÄ olette päättäneet että wärtsilä erotetaan Fiskarsista. Verotuksellisesti tämä on ylimääräinen osingonmaksu, mutta Yhtiö A ei voi yhtäkkiä päättää että "hei emmepä maksakaan osinkoja rahana vaan yhtiön B osakkeina".

Eli vuonna 2019 sait omistajana normaalia osinkoa RAHANA 0,27 €/osake ja vielä lisäksi YLIMÄÄRÄISENÄ 5,16 €/osake Wärtsilän osakkeina. Näin Fiskars käytännössä luopui wärtsilän omistuksesta KUTEN TE OMISTAJAT OLITTE HALUNNEET ja luovutti osakkeet omistajilleen. tämä siis liittyi yhtiöjärjestelyyn eikä normaaliin osingonmaksuun.

Miten tämä yhteensä 5,43 € osinko mielestäsi on sinulle huono sijoittajana?

Minä en ole matkustanut yhtiökokouksiin joten en ole päättänyt yhtään mistään, en ole edes äänestänyt mistään päätöksistä. En kyllä tällaisista ymmärräkään joten parempi lieneekin etten vaikuta asioihin joita en ymmärrä.

Veroseuraamukset on se huono juttu ainakin, ilmeisesti verottajan mielestä sain nuo osakkeet ilmaiseksi ja myydessä siitä rangaistiin koko rahan edestä.

Vierailija
145/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin nordeassa houkuttelivat sijoittamaan kun olin saanut perinnön. Luin yhden jutun missä nainen oli sijoittanut  ja hävinnyt 100 000 euroa nordean neuvojen mukaan. Nordean virkailija oikein tyrkytti minulle rahastoja ja sijoitusneuvoja mutta sanoin että en sijoita euroakaan mihinkään.

Minua taasen pommitti Danske. Oikein syyllistettiin, kun en halunnut tavata ja sijoittaa. Yksinkertaisesti totesin, että olen jo sen ikäinen, ettei tässä ole vuosikymmeniä aikaa odotella voittoja, että kiitosta vaan. Juuri yllä oleva esimerkki vain vahvistaa, että tein viisaasti vaikkei nyt toki tuollaisia perintöjä ole.

Vierailija
146/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen ei sovi useimmille suomalaisille ollenkaan, vähästä palkasta ei jää sellaista rahaa jonka voi "hävitä" pörssipeleissä tai rahastoissa, työsuhdeturva on heikennetty, joten kukaan ei tiedä taloudellista pärjäämistään tarpeeksi pitkälle kuten nämä "sijoitukset" vaatisivat, ne on vaan sitten monimutkaistamassa verotusta, vähentämässä tukia, jolloin joudut ne kuitenkin myymään olipa ne sitten tappiolla tai voitolla, jossa tapauksessa joudut vielä maksamaan voitoista verot, mikä on kova taakka jos on joutunut tukien varaan työttömäksi.

Työttömänä (604€/kk netto) aloitin sijoittamisen, ei voi sijoittaa säännöllisesti mutta aina kun voi, laitan 15-35€ rahastoihin.

Mitä sinä noilla roposilla voitat, saat 30 vuoden päästä vasullisen karkkia kaikkien kulujen ja veroj

Parempihan se on säästää roposensa rahastoon kuin tavalliselle säästötilille. Säästötilin korko ehkä 0 tai jopa 0,5%. Rahastolla todennäköisesti paljon enemmän. Huonokin rahasto tuottaa tuossa 30 vuodessa varmasti enemmän kuin säästötili, ja hyvä rahasto tuottaa jo kymmeniä prosentteja. Plus korkoa korolle ilmiö, jos on kasvuosuudellinen rahasto. 

Vierailija
147/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rahastot tuottaa jatkuvasti lisää hilloa, eikä mulla ole rahastoissa kuin muutama kymppitonni. Joka kuu tienaan niillä ihan vähintään pari sataa. 

Olen laittanut 15 vuotta satasen kuussa rahastoihin. Parempaa ja helpompaa tapaa rikastua ei olekaan. 

En ymmärrä mihin ihme rahastoihin olette rahanne työntäneet, jos ne ei tuota mitään?!? Aktialla on parhaat rahastot jo ihan tutkimustenkin mukaan ja Nordeassa valitsen rahastoni itse. Molemmat raksuttaa jatkusvasti lisätuloa. 

Vierailija
148/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroseuraamukset on se huono juttu ainakin, ilmeisesti verottajan mielestä sain nuo osakkeet ilmaiseksi ja myydessä siitä rangaistiin koko rahan edestä.

No niinhän sinä saitkit ne ilmaiseksi kun ne ovat ylimääräisenä osinkona siirretty fiskarsista sinulle. Kun sait ne, sinua verotettiin sen 5,16 €/fiskarsin osake mukaisesti. Myytäessä wärtsilän hankintahinta on sinulle ollut noin 12,90. 

Ja se että et käytä omistajana valtaasi päättää yhtiön asioista on taas täysin omaa typeryyttäsi.

Vierailija
149/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just pienituloisille ne vähäisetkin ylimääräiset rahat voivat olla joskus kullan arvoisia.

Vierailija
150/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut 6v ja minun on +85%.

Valitsit huonot rahastot.

ps. rahasto itsessään on jo hajautusta

Jos pankki on valinnut rahastot, niin voi ollakin miinuksella. 10 vuotta sitten hehkuttivat niitä kestävän kehityksen rahastoja, mutta eivät viiteen vuoteen tuottaneet yhtään mitään. Noin niinkuin esimerkkinä.

Vierailija
151/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla rahastot tuottaa jatkuvasti lisää hilloa, eikä mulla ole rahastoissa kuin muutama kymppitonni. Joka kuu tienaan niillä ihan vähintään pari sataa. 

Olen laittanut 15 vuotta satasen kuussa rahastoihin. Parempaa ja helpompaa tapaa rikastua ei olekaan. 

En ymmärrä mihin ihme rahastoihin olette rahanne työntäneet, jos ne ei tuota mitään?!? Aktialla on parhaat rahastot jo ihan tutkimustenkin mukaan ja Nordeassa valitsen rahastoni itse. Molemmat raksuttaa jatkusvasti lisätuloa. 

'Rikastuu' ja saat joka kuussa pari satkua. Inflaatio on jo syönyt 'säästösi'.

Vierailija
152/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos rahaston arvo laskee niin laskee myös hoitajan palkkiot. Ne kun on sidottu salkun arvoon.

Se ei paljoa lohduta kun yhtämonta pinnaa niistä päältä.

Vierailija
153/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus:

"Parempihan se on säästää roposensa rahastoon kuin tavalliselle säästötilille. Säästötilin korko ehkä 0 tai jopa 0,5%. Rahastolla todennäköisesti paljon enemmän. Huonokin rahasto tuottaa tuossa 30 vuodessa varmasti enemmän kuin säästötili, ja hyvä rahasto tuottaa jo kymmeniä prosentteja. Plus korkoa korolle ilmiö, jos on kasvuosuudellinen rahasto."

Mahtaako pörssejä olla enää olemassa, ainakaan nykyisessä muodossaan, 30 vuoden tai edes 10 vuoden päässä? Taloudessa käynnissä niin suuret muutokset, että voi hävitä koko pörssi.

Vierailija
154/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole perehtynyt sijoittamiseen, enkä jaksa paneutua. 

Joskus aikoinaan laitoin s bonukset menemään rahastoon. Siellä on nyt 15000 ja korko tänään 24%.

Jos joskus tarvitse nuo rahat, niin parempi korko siinä on kuitenkin, kun olisi jossain säästötilille ollut. Ylimääräinen raha 

Rahastosta ei makseta korkoa vaan rahastosijoituksesi arvo on noussut. Arvoi voi myös laskea.

Vierailija
155/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sijoittaja edes voi varmasti tietää, mitä osakkeita rahastossa tarkalleen on ja mistä on maksettu osinkoa?

Uskoon perustuu koko homma. Jotkut sijoitustuotteet tarkoituksella vielä läpinäkymättömiä.

Vierailija
156/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hölmöt antavat rahansa pankkien sijoittajien käsiin eli rahastoihin. He veloittavat satavarmana vaikka tekisivät sutta ja sekundaa ja pankki voittaa taatusti.

Parempi sijoittaa suoraan osakkeisiin. Sen verran kannattaa hankkia yleissivistystä, että jossain määrin tiedostaa mihin yhtiöön rahansa laittaa. Tällöin saat tuotot itsellesi ja kukaan ei juustohöylää omaisuuttasi.

Vierailija
157/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus:

"Parempihan se on säästää roposensa rahastoon kuin tavalliselle säästötilille. Säästötilin korko ehkä 0 tai jopa 0,5%. Rahastolla todennäköisesti paljon enemmän. Huonokin rahasto tuottaa tuossa 30 vuodessa varmasti enemmän kuin säästötili, ja hyvä rahasto tuottaa jo kymmeniä prosentteja. Plus korkoa korolle ilmiö, jos on kasvuosuudellinen rahasto."

Mahtaako pörssejä olla enää olemassa, ainakaan nykyisessä muodossaan, 30 vuoden tai edes 10 vuoden päässä? Taloudessa käynnissä niin suuret muutokset, että voi hävitä koko pörssi.

takuulla on.

Vierailija
158/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempihan se on säästää roposensa rahastoon kuin tavalliselle säästötilille. Säästötilin korko ehkä 0 tai jopa 0,5%. Rahastolla todennäköisesti paljon enemmän. Huonokin rahasto tuottaa tuossa 30 vuodessa varmasti enemmän kuin säästötili, ja hyvä rahasto tuottaa jo kymmeniä prosentteja. Plus korkoa korolle ilmiö, jos on kasvuosuudellinen rahasto. 

Ei ole jos rahasto tuottaa tappiota. Ja nehän tuottaa.

Vierailija
159/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinhän sinä saitkit ne ilmaiseksi kun ne ovat ylimääräisenä osinkona siirretty fiskarsista sinulle. Kun sait ne, sinua verotettiin sen 5,16 €/fiskarsin osake mukaisesti. Myytäessä wärtsilän hankintahinta on sinulle ollut noin 12,90. 

Ja se että et käytä omistajana valtaasi päättää yhtiön asioista on taas täysin omaa typeryyttäsi.

Jokatapauksessa minä koin erittäin vaikeatajuisena koko tuon osakeosinkotapauksen.

Suuromistajat päättää, piensijoittajalla ei ole käytännössä mitään valtaa mihinkään. Miksi muuten sijoittajalla pitäisi olla mitään valtaa päättää yhtiön asioista jos ei ole minkäänlaista tietoa ja osaamista ko. alastakaan?

Vierailija
160/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäjänteisyyttä hyvä ystäväni. Aloitin rahastosäästämisen joku 15 v sitten. Rahastot on plussalla joku 30%. Viime vuosina ollut huonot ajat, mutta aika tasaa. Älä kyttää niitä koko ajan vaan anna elää omaa elämäänsä.

S&P 500 on tainnut yli viisinkertaistua eli ei tuossa sinun rahastojen tuotossakaan kyllä kehumista ole. Mahtaako reaalituotto edes olla juuri plussalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi