Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ihminen on ollut pitkään stressaantunut ja lopulta uupuu totaalisesti (erityisesti kehollisesti) niin voiko siitä enää toipua? Miten?

Vierailija
24.10.2024 |

Tavataan sanoa että jos ihminen ei kuuntele pitkäkestoisen stressin hälytysmerkkejä kehossaan eikä huolehdi palautumisestaan pitkään, pitkään aikaan niin lopulta keho voi tehdä totaalistopin, mistä toipuminen voi olla erittäin vaikeaa tai jopa lähes mahdotonta.

Järkyttävää. Onko tämä tosiaankin näin? Eikö keho pysty oikeasti toipua enää sellaisen uupumis-romahduksen jälkeen? Eli jos on romahduksessa menettänyt kyvyn urheilla tai harrastaa mitään sykettä nostavaa toimintaa kuten vaikka kevyitten kotitöitten tekemistä tai rappusten kävelemistä, niin eikö ole olemassa mitään keinoja saada kehoa jälleen voimistumaan ja toimimaan kuten ennen?

Olen hirvittävän järkyttynyt ja peloissani. Kertokaa miten tälläisestä tilanteesta voi parantua? Mitä voi tehdä, mistä voi saada apua? Onko täällä ihmisiä jotka ovat kokeneet tälläisen uupumisen ja kehollisen romahduksen - mikä auttoi sinua toipumaan? Olisin kiitollinen kaiksita kokemuksista sillä seuraan lähelseni kamppailua totaaliuupumuksen kourissa ja olo on tosi keinoton ja avuton.

Kommentit (410)

Vierailija
341/410 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten akkojen on kyllä vaikea pysytellä mieleltään terveinä. On se geneettinen rasitus ja siihen päälle se viinan juonti ja yleinen suomalaisasenne. Ei todellakaan ole helppoa.

Vierailija
342/410 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei jaksa edes kävellä? Onko kenelläkään ollut sellaista tilannetta? Voiko uupumuksessa edes olla niin vai pitäisikö vaatia lääkäriä tutkimaan tarkemmin fyysisten sairauksien varalta? 

Raahauduin sauvojen kanssa korttelin ympäri, voimia ei vaan ollut - paitsi tahdonvoimaa oli tuon verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/410 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin vielä kauanko toipuminen on tähän mennessä kohdallanne kestänyt? 

t. aloittaja

Useita vuosia.

Vierailija
344/410 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ymmärtänyt oikein: Fyysisesti painottunut ylirasitus on ylikuntoa ja psyykkisesti, henkisesti ja kognitiivisesti painottunut ylirasitus on uupumusta?

Tokihan keho ja mieli kietoutuvat yhteen monin tavoin -ehkä kummassakin tapauksessa-, mutta olenko ymmärtänyt terminologian oikein?

Vierailija
345/410 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kaikki uupuneet jaksaneet kuunnella äänikirjoja? En jaksa lukea kuin hetken ja mietin kannattaisiko satsata äänikirjapalveluun...   Jaksan aika hyvin katsoa telkkaria.

Vierailija
346/410 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan samaistu naistenlehtien uupumistarinoihin. Ymmärrän hyvin ettei kaikkea haluta kertoa koko kansalle, eikä tietysti tarvitsekaan. Mutta noissa tarinoissa kaikki tapahtuu yleensä aika nopeasti ja tuntuu että monilla on kyseessä aika lievä uupuminen, ainakin toipumisen nopeudesta päätellen. Yhtäkkiä vaan perustetaan uusi yritys tai jotain muuta vastaavaa. 

Mutta minusta kaikki puhe uupumuksesta on kuitenkin tärkeää. Se ikäänkuin normalisoi uupumisesta puhumista ja vähentää uupumukseen liittyvää stigmaa.

Vierailija
347/410 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ironista että lastenkasvatuksessa ja koulussa ahkeruus, sitkeys, oma-aloitteinen pärjääminen, kilpaileminen, menestyminen ja kaikkinainen suorittaminen ovat ihannoitavia asioita mutta sitten myöhemmin ne kääntyvätkin monen kohdalla ihmistä vastaan.

Vierailija
348/410 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako seurata sykemittarilla tai kellolla että syke pysyy sallituissa rajoissa? Mitä olette pitäneet rajana, sataako (joku muistaakseni aiemmin ketjussa mainitsi sadan)?

Vierailija
349/410 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

... vai onko sykkeenrajauksella oikeasti merkitystä hermoston rauhoittamisessa?

Oletteko kiinnittäneet mitään huomiota sykkeeseen..? 

Turhahan siitä on stressiä ottaa jos ei sillä ole merkitystä.

Kuinka olette kukin tämän kokeneet ja millaisia ohjeita olette tähän saaneet? Jos olette saaneet.

Vierailija
350/410 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen kokee burn out tai uupuu.  Niin oikeasti tosi tärkeää on se että etsitään se syy miksi tähän on ajauduttu. Omalla kohdalla syy oli yksinkertaisesti ajattelussa. Kilpailu henkisyydessä ja siinä että on henkisesti niin vahva että pystyy ajamaan itsensä täysin loppuun.. 

Normaali ihminen luovuttaa ennen kuin on pilannut elämänsä..

Tuntui tosi vapauttavalta kun psykiatri avasi tän mekanismin mulle.

Vierailija
351/410 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas aloin lukemaan kun uuvuin. Se oli ainut mitä jaksoin tehdä sängyn pohjalla, äänikirjoja ja ylipäätään ääniä en jaksa yhtään..haluaisin olla vaan hiljaisuudessa mikä ei onnistu koska perhe😅Mutta en ole lukenut vuosikausiin näin paljon kun romahduksen jälkeen, se on nimenomaan yksi palauttava keino. Fyysinen jaksaminen on tosi heikkoa, vedessä viihtyisin, mutta sieltä pois pääseminen on vaikeaa kun voimat menee niin totaalisesti. Käyn joka päivä vähän kävelemässä, alussa roskapussin vieminen oli liikaa. 

Vierailija
352/410 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiselta kehossa tuntuu siinä vaiheessa kun liikkuminen ei onnistu? Onko ajatus liikkeen -esim kävelyn- aloittamisesta luotaantyöntävän raskaan tuntuista, vai tekeekö itse kävely kehossa epämiellyttäviä tuntemuksia?  Toimivatko lihakset kuitenkin normaalisti vai hapottavatko tai jumittavatko ne vähäisestäkin liikkesstä? Kysyn asiaa erotusdiagnostisessa mielessä että ymmärtäisin mikä on uupumuksessa normaalia ja mikä taas vaatii lääkärin pakeille menemistä.

Vierailija
353/410 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiselta kehossa tuntuu siinä vaiheessa kun liikkuminen ei onnistu? Onko ajatus liikkeen -esim kävelyn- aloittamisesta luotaantyöntävän raskaan tuntuista, vai tekeekö itse kävely kehossa epämiellyttäviä tuntemuksia?  Toimivatko lihakset kuitenkin normaalisti vai hapottavatko tai jumittavatko ne vähäisestäkin liikkesstä? Kysyn asiaa erotusdiagnostisessa mielessä että ymmärtäisin mikä on uupumuksessa normaalia ja mikä taas vaatii lääkärin pakeille menemistä.

Vaimolla ainakin normaali treenaaminen hapotti ihan älyttömästi. Jo kesken lämmittelyjen jouduttiin lähtee salilta pois.

Vierailija
354/410 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Kiitos vastauksesta.

Auttaako lihasten hapotukseen ja voimattomuuteen mikään muu kuin lepo ja aika? Onko jotain mitä voisi itse tehdä suoraan jaloille ja lihaksille, vai parantuvatko ne kokonaisuuden palautumisen myötä?

Vierailija
355/410 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni max. kävelymäärä on n.1km. Tämän jälkeen jalat tuntuu kun oisin juossut maratoonin..aivan maitohapoilla ja kramppaa. Jos rasitan itseäni liikaa minulle tulee hirveät lihaskivut ja kuumeinen olo. Jalat myös alkavat tärisemään. Mutta ehdottomasti ei pidä vaan lyödä sitä uupumus dg:tä ilman, että tehdään tutkimuksia. Minullahan meni romahduksessa lähes koko liikuntakyky ja fyysisiä syitä tutkityiin niin ferrit/d-vitamiini oli alhaiset, nyt nämä on ok ja tosiaan voin liikkua tuon kilsan eli ne eivät ainut syy olleet romahdukseen, mutta eivät varmaan auttaneet asiaa. Olin siis kokenut vuosia hirvittävää henkistä painetta ja fyysisesti sinnitellyt kunnes tuli stoppi.

Vierailija
356/410 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikilla uupuneilla tämä että rasituksesta seuraa lihasten hapotus ja kuumeinen olo? 

Vierailija
357/410 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

numero 355, miten sait liikuntakyvyn nostettua nykyiseen? Vaikka kilometri kuulostaa monen mielstä varmasti vähältä niin onhan se jo valtava matka lähes nollilla olleen liikuntakyvyn jälkeen. Entä kauanko sinulla on mennyt että olet päässyt nykyiseen tilanteeseen?

Vierailija
358/410 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on. Olen nyt kolmatta vuotta toipumassa ja tänä kesänä ensimmäisen kerran jaksoin ottaa muutaman juoksuaskeleen ilman, että tuntui siltä, että kuolema korjaa.

Vierailija
359/410 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että toivun koskaan täysin ennalleen.

Yli 15v unettomuus, jatkuva stressi, ylisuorittaminen ja liika kiltteys sekä tunnollisuus romahdutti lopulta niin että tuli totaalistoppi. Pelkän nukkumisen opetteluun meni yli vuosi ja siihen että rytmihäiriöt loppui. Olin sairaalloisen laihakin tuolloin, koska en tuntenut nälkää ja syöminen oksetti. Sairaslomalla en juurikaan ollut, akuuttivaiheessa muutama viikko ja muuten töissä. Katson että se on kuitenkin parhaaksi, taloudellinen stressi olisi liikaa. On kyllä vähän kostautunut sekin, sillä omaan pakkomielteen pärjäämiseen yksin ja teen välillä ylitöitä vähän liikaakin sillä kohonneet elämän kustannukset pelottaa ja täytyy saada rahaa pahan päivän varalle.

Jokainen viikko täytyy suunnitella huolellisesti ettei tule liikaa rasitusta, sopivassa suhteessa lepoa ja työn/perheen ulkopuolista elämää en kykene elämään oikeastaan ollenkaan. Energia ei vain riitä ylläpitämään yksin ihmissuhteita ja huomannut ettei loppujen lopuksi muutkaan minua huoli. Olen kuitenkin onnellinen, lasten pärjääminen ja menestyminen on suurta iloa tuottavaa enkä oikeastaan muuta toivokaan kuin heille parempaa mitä itse sain. Lapsuuteni oli traumaattisempi kuin ajattelinkaan, liikaa hylkäämiskokemuksia, mt-ongelmia ja alkoholiongelmaa lähisuvussa. 

Vierailija
360/410 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kestäny 2-vuotta tähän, että voin kävellä kilometrin eli aika hidasta on ollut. Ennen romahdusta liikuin päivittäin pitkiä matkoja kävellen ilman ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme