Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkona +7c ja nastarenkaat vaan ropisee joidenkin autojen alla

Vierailija
24.10.2024 |

Niin, tiedä vaikka se asfaltti jäätyy näillä keleillä. Näin täällä Kuopiossa..

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nastat lyhentävät jäisellä pinnalla jarrutusaikaa merkittävästi kesärenkaisiin verrattuna."

No älä, niin lyhentää kitkarengaskin. Mikä estää peräänajon parhaiten yhtään millään renkaalla? Huolehtimalla että sitä jarrutusaikaa on.

Vierailija
42/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voisit ap tehdä kansalaisaloitteen uudesta laista, jossa sinä tiedotat suomalaisille tarkan päivämäärän ja kellonajan, kun saa ja pitää vaihtaa renkaat

Sen täytyy olla tasan sama kellonaika, kuin sinulla, koska muuten on joko liian ajoissa tai myöhässä, koska vain sinä voit tietää tarkan hetken. Sitten muu suomi korva tarkkana odottaa tätä tietuettasi joka vuosi, jättää työnsä ja ryntää vaihtamaan renkaat kun annat käskyn

Pieni kaaos, kun kaikki tekevät tämän samalla kellonlyönnillä, tekee tuosta tapahtumasta vaan hieman hilpeämmän. Lupaan allekirjoittaa tämän aloitteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täälläkin vielä plussa asteita ja minulla nastarenkaat mutta aikuinen tyttäreni on lähdössä autollani pohjoiseen joten nastarenkaat tulee tarpeeseen ja tänne meille päin on myös jo ensi viikoksi luvattu pakkasöitä niin sitten on aamulla tien pinnat jäässä.

Vierailija
44/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Päivän paras vitsi! Että nastat oikein lisäisivät peräänajoja?! Millähän planeetalla olet ajanut autoa, vai oletko lainkaan ajanut? *ja muuta aivopierentää*"

Olen ajanut kymmenen vuotta kitkoilla, noin 60000km vuodessa. Etelässä, pohjoisessa, taajamissa, maaseudulla.

Notta ei tartte tulla ihan nenille hyppimään.

Vierailija
45/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitonta tohua. Keli ei edellytä ja almanakka ei salli. Silti ei taida poliisi sakottaa. Nastat kuluttavat teitä ja pöly lisää ennenaikaisia kuolemia.

Ei ole laitonta. Keli vaatii, kun öisin on pakkasta. Hyvin yksinkertaista.

Ps. Jos kaikki ajais talvisin nastoilla, eikä osa kiillottelisi risteyksiä ja bussipysäkkejä kitkoillaan liukkaiksi, ei tarttisi ajoratoja hiekoitella, eikä sitä tappavaa hiekoitushiekan tekemää pölyä tarttis vetää keuhkoihin niin paljon.

Vierailija
46/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nastat lyhentävät jäisellä pinnalla jarrutusaikaa merkittävästi kesärenkaisiin verrattuna."

No älä, niin lyhentää kitkarengaskin. Mikä estää peräänajon parhaiten yhtään millään renkaalla? Huolehtimalla että sitä jarrutusaikaa on.

Kyse olikin kesärenkaista vs. nastarenkaat. Tutkimusten mukaan hyvät kitkat toimivat paremmin kuin huonot nastat, mutta yhtä kaikki molemmilla jarrutusmatka on lyhyempi kuin kesärenkailla. Nastarenkaat taas ovat lailliset talvirenkaat, joten niillä ajetaan, tykkäsitpä tai et.

Vierailija
47/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ropisee jos ropisee. Eipä paljon minua stressaa muiden ihmisten renkaat.

Stressaa siinä vaiheessa kun omassa lasissa napsahtaa ja se on vähintään keikka lasikorjaamoon ja pahimmassa tapauksessa omavastuun verran lasinvaihto.

A ) Ei kannata ajaa niin lähellä edellä olevaa

B ) Sitä varten se lasivakuutus on olemassa. Kannattaa käydä heti paikkauttamassa se lasi, ni ei tartte koko ruutua vaihtaa. Paikkaus yleensä ei maksa mitään.

Vierailija
48/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressaa siinä vaiheessa kun omassa lasissa napsahtaa ja se on vähintään keikka lasikorjaamoon ja pahimmassa tapauksessa omavastuun verran lasinvaihto.

B ) Sitä varten se lasivakuutus on olemassa. Kannattaa käydä heti paikkauttamassa se lasi, ni ei tartte koko ruutua vaihtaa. Paikkaus yleensä ei maksa mitään.

A) onnea yritykseen ajaa pkseudun aamu-/iltapäiväruuhkissa kaukana edellä olevasta

B) tiedetään, nykyinen tuulilasini on paikattu kolme kertaa, toki "ilmaista" mutta kyllä me se kollektiivisesti vakuutusmaksuissa maksetaan.

Vierailija
49/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mullakin ropisee jo. Auto on menossa vaihtoon ja kesärengas hajosi. Sen verran kallis on iso matalaprofiilirengas, että en enää osta uutta. Vaihdoin talvirenkaat alle ja kesärenkaat on sitten seuraavan omistajan päänsärky.

Vierailija
50/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) onnea yritykseen ajaa pkseudun aamu-/iltapäiväruuhkissa kaukana edellä olevasta

B) tiedetään, nykyinen tuulilasini on paikattu kolme kertaa, toki "ilmaista" mutta kyllä me se kollektiivisesti vakuutusmaksuissa maksetaan.

Aivan, kyllä aina selitys löytyy, miksi pitää ajaa toisen kontissa kiinni. Ilmankos siellä kehäteillä on niin usein peräänajoja. Onnea tulevaan talveen!

Vierailija
51/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aivan, kyllä aina selitys löytyy, miksi pitää ajaa toisen kontissa kiinni. Ilmankos siellä kehäteillä on niin usein peräänajoja. Onnea tulevaan talveen!"

Se on hyvä länkyttää turvaväleistä jossain takahikiällä missä kyläraitilla menee kolme autoa päivässä. Jätä pkseudulla 1,5 auton mittaa väliä niin 30s ja siihen pungertaa joku. Et yksinkertaisesti pysty pitämään monen autonmitan väliä edelle kulkeviin vaikka haluaisit, plus että viereisillä kaistoilla menee koko ajan muitakin mistä lentää yhtälailla nastoja ruutuun.

Vierailija
52/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan, kyllä aina selitys löytyy, miksi pitää ajaa toisen kontissa kiinni. Ilmankos siellä kehäteillä on niin usein peräänajoja. Onnea tulevaan talveen!

Jos olet joskus ajanut kehätiellä, niin tiedät että asianmukaiseksi jätetty turvaväli täyttyy nopeasti. Kun jättää uuden turvavälin, sekin täyttyy. Yhden kuskin ajovirhe aiheuttaa kehän liikenteessä sellaisen ketjureaktion, mitä huomattavasti pahempi virhe tyhjällä tiellä ei aiheuta.

Vierailija
53/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duuniauton alla ropisee jo, itse en laita vielä !

Vierailija
54/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvirengaspakko marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Tarkastin juuri Googlesta. Mulla renkaanvaihto edessä ensi torstaina eli lokakuun viimeisenä päivänä. Forecan mukaan silloin on yöllä nollassa tai pari miinusastetta ja päivällä pari astetta plussan puolella. Nämä lukemat siis Suomi-neidon lanteilla.

Vierailija
55/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aivan, kyllä aina selitys löytyy, miksi pitää ajaa toisen kontissa kiinni. Ilmankos siellä kehäteillä on niin usein peräänajoja. Onnea tulevaan talveen!"

Se on hyvä länkyttää turvaväleistä jossain takahikiällä missä kyläraitilla menee kolme autoa päivässä. Jätä pkseudulla 1,5 auton mittaa väliä niin 30s ja siihen pungertaa joku. Et yksinkertaisesti pysty pitämään monen autonmitan väliä edelle kulkeviin vaikka haluaisit, plus että viereisillä kaistoilla menee koko ajan muitakin mistä lentää yhtälailla nastoja ruutuun.

Kyllä mä olen ajanut autolla myös siellä niin kiireisellä ja ruuhkaisella pääkaupunkiseudulla ja ihan olen onnistunut ajamaan rajoituksen mukaan maksimia ja pitämään riittävän välin edellä ajaavaan. Mutta tokihan olen yksisarvinen ja karmean hyväonninen satuhahmo! Eihän sellainen muuten ole mahdollista. Terveisiä täältä takahikiältä, meitä on tällä kylällä n. 150 tuhatta asukasta! Älä anna talven yllättää!

Vierailija
56/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen kyllä olemattoman nykynastan kykyä rikkoa lasia,useimmiten lienee sepeli kyseessä,joka kovemmassa vauhdissa irtoaa renkaiden urista.

Vierailija
57/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen ajanut autolla myös siellä niin kiireisellä ja ruuhkaisella pääkaupunkiseudulla ja ihan olen onnistunut ajamaan rajoituksen mukaan maksimia ja pitämään riittävän välin edellä ajaavaan. Mutta tokihan olen yksisarvinen ja karmean hyväonninen satuhahmo! Eihän sellainen muuten ole mahdollista. Terveisiä

Joskus onnistuu, joskus ei. Jostain syystä miehille turvaväli on punainen vaate ja mielenosoituksellisesti ohittavat mennäkseen poistuakseen seuraavasta liittymästä. Aina jaksaa huvittaa yhtä paljon.

Menen muun liikenteen mukana koko ajan. Yritän pitää turvaväliä, että jää sitten tilaa liittyville, on pelivaraa vaarallisten kuskien varalta jne.

Vierailija
58/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltoasemalla olivat jälleen kaikkein kiireisimmät ihmiset ensimmäisinä renkaanvaihdossa. Eläkeläiset joiden ei ole pakko menne minnekään.

Vierailija
59/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin ajaisin vielä kesärenkailla mutta sitten kun tiet menee liukkaaksi niin on jo myöhäistä vaihtaa.Joten pitää ennakoida.

Vierailija
60/120 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko varautuu tai yllättyy. Yksi vuosi tuli kesken päivää tukku lunta ja sitten illan pimeydessä piti vaihtaa renkaita. Ei sekään ollut kauhean optimaalinen tilanne.