Kun exän pettämiskumppani ei häpeä
Yli 20 vuoden avioliitto ja lapsiperhe hajosi kun ex- miehen vuoden pituinen salasuhde selvisi. Exän uusi nainen tiesi koko ajan että mies oli naimisissa ja lapsiperheen isä.
En ole halunnut olla ex- miehen kanssa eron jälkeen tekemisissä. Lapsiin liittyvät pakolliset asiat hoidannlyhyestibsähköpostillavjaclapsrt vaihtavat kotia itse vuoroviikoin eli ei tarvitse edes nähdä ex-miestä.
Erikoista kuitenkin on että exän uusi nainen on kuin ei mitään ihmeellistä olisi tapahtunut. Mitä nyt hän tuli nus sineeksi varattua miestä vuoden ja oli osaltaan rikkomassa lapsiperhettä. En ole koskaan jutellut exän nyxän kanssa mutta näen häntä ohimennen vahingossa joskus kaupassa tai kaupungilla koska asumme pienellä paikkakunnalla.
Oudointa on että tuo nainen heiluttaa/vilkuttaa minulle kuin jollekin tutulle tai tulee kaupassa lähelle ja hymyilee tervehtien. Itse suhtaudun häneen kuin tuntemattomaan ja poistun sanaakaan sanomatta. Mitä ihmettä tämä käytös on?! Minusta outoa, onko teistä?
Kommentit (206)
Joskus yläasteikäisenä olin TET-harjoittelussa pikkukylässä yhden huoltoasemayrittäjän kahvilassa. Muuten koko paikka ei olisi jäänyt edes muistiin, mutta muistan sen kun minulle annettiin tehtäväksi pursottaa marenkeja, joita käytettiin myöhemmin jälkiruokiin. No minähän pursotin ja pyrin tekemään ohjeiden mukaan, mutta niistä tuli juuri sen näköisiä, kuin 15-vuotias TET-harjoittelija olisi ne ensimmäistä kertaa elämässään pursottanut. Kun marengit tulivat uunista, tuo yrittäjä rupesi ääneen naureskelemaan niitä työkaverilleni ja totesi pilkallisesti, että kaikki meni pilalle. Satuin kuulemaan tuon ja menin toki todella noloksi. Loppuaika tuossa TET-paikassa tuntui kurjalta.
15 vuotta myöhemmin olin muuttanut isompaan kaupunkiin, opiskellut itselleni korkeakoulututkinnon ja päässyt vakituisiin töihin. Yksi työkavereistani oli itseäni jonkin verran vanhempi mies, joka oli samalta suunnalta kuin itse kotoisin. Viihdyimme hyvin yhdessä, kuten aika lailla kaikki työporukassamme. Olin itse tuolloin pitkässä parisuhteessa ja kaikki oli hyvin.
Vuosia vieri ja mieheni alkoi käyttäytyä kummallisesti. Tuota outoa käytöstä tapahtui noin vuoden verran, kunnes paljastui, että mies oli koko tuon ajan pettänyt minua yhteisen kaverinaisen kanssa. Minä menin tuosta tapahtuneesta täysin rikki. En pystynyt nukkumaan, en syömään enkä voinut keskittyä töissäni mihinkään. Itkeskelin jatkuvasti ja laihduin alipainoiseksi. Kun tuo vanhempi työkaverimieheni yhdellä lounastauolla kyseli minulta kuulumisia, purskahdin itkuun ja kerroin hänelle tapahtuneesta.
No tuo mies yritti sitten lohduttaa minua ja kertoi minulle omat kokemuksensa pettäjistä ja toisista naisista. Hän kertoi, että kun hän oli teini-ikäinen, eräänä jouluaattona hänen isänsä totesi ääneen perheelleen, että "hän ei jaksa enää, hänen täytyy nyt lähteä 'toisen naisen nimi' luo". Äiti oli pyytänyt isää jäämään, ettei lapsilta mene joulu pilalle, mutta isä oli todennut vain, että hänen on pakko lähteä, koska toinen nainen odottaa. Niin lähti perheenisä jouluaattona toisen naisen luo. Tuo toinen nainen oli huoltoasemayrittäjä viereiseltä kylältä.
Työkaveri totesi minulle, että sinä jouluna hän menetti kunnioituksensa isäänsä kohtaan ja tuota äitipuoltaan hän ei ole ikinä oppinut kunnioittamaan. Hän sanoi, että itsekkäät kusipäät eivät ikinä muutu ja heiltä on turha odottaa mitään häpeämistä tai hyvitystä. Mitä tulee lapsiin, niin lapsia on turha huijata. Lapset kyllä näkee asioiden läpi, vaikka kuinka pettäjä ja kolmas pyörä yrittävät esittää, että mitään ei ole tapahtunut.
Mies sen perheensä rikkoi enkä minä. Katkeraksi ei kannata jäädä. Negatiivisuus on mielen myrkkyä. Pettämistä on tapahtunut aina. Ei toista ihmistä voi omistaa.
"Minulla sama. Koen, että oma kehitys iän myötä on tuonut mukanaan tarpeen kohdella kaikkia ihmisiä arvostavasti ja kunnioittavasti jotta voisi kunnioittaa myös itseään. Ymmärrän kyllä rakastumisen ja rakkauden loppumisen, himon sun muut asiat jotka voivat johtaa pettämiseen, mutta toisin kuin nuorena, en enää löydä minkäänlaista puolustusta pettämiselle. Se on todellakin valinta, ja asiat on mahdollista hoitaa myös toisin. Nuorena ajattelin, että sattuuhan sitä. Nykyään ajattelen, että niin sattuu, ihmisille jotka eivät välitä muista kuin itsestään eivätkä koe tarvetta ottaa muita huomioon elämässään."
Minä olen pettänyt. Olin pitkään parisuhteessa, jossa pikku hiljaa mukaan astui väkivaltaa. Olin kasvatettu pitämään perheen kasassa, tuli mitä tuli. Täysin nujerrettuna ja rikkinäisenä tapasin sattumalta miehen, joka näytti taas millaista käytöstä normaalin terveen miehen käytös on. Erosin, mutta tietenkin liian myöhään. En koe itseäni huonoksi ihmiseksi enkä edes oikeastaan kadu tekoani. Sehän pelasti minut ja antoi taas ilon ja toivon elämään.
Vierailija kirjoitti:
Mies on kertonut, että teillä on kuiva liitto, ja ero käytännössä jo selvä
Tämä on todennäköisin selitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituista tämä ihmisten demonisointi. Ihan tavallisen hyvät ihmiset tekevät asioita, joilla on pahojakin seurauksia. Se on elämää. Varattuun rakastuminen ei tarkoita, että on suunnilleen joku saatanan sikiö.
Varattuun rakastumista ei tapahdu ellei sekaannu varattuun. Ja senkin jälkeen rakastuminen on eri asia kuin vuoden salasuhde toisen selän takana.
Kyllä rakaastumista voi tapahtua. Ei se ole varsinaisesti valinta. Tunteita on vaikea estää. Se taas on valinta, että miten toimii tuossa tilanteessa. Jos haluaa olla jonkun toisen kanssa, niin pitäisi tietysti erota ensin ja hypätä sitten vasta suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
"Minulla sama. Koen, että oma kehitys iän myötä on tuonut mukanaan tarpeen kohdella kaikkia ihmisiä arvostavasti ja kunnioittavasti jotta voisi kunnioittaa myös itseään. Ymmärrän kyllä rakastumisen ja rakkauden loppumisen, himon sun muut asiat jotka voivat johtaa pettämiseen, mutta toisin kuin nuorena, en enää löydä minkäänlaista puolustusta pettämiselle. Se on todellakin valinta, ja asiat on mahdollista hoitaa myös toisin. Nuorena ajattelin, että sattuuhan sitä. Nykyään ajattelen, että niin sattuu, ihmisille jotka eivät välitä muista kuin itsestään eivätkä koe tarvetta ottaa muita huomioon elämässään."
Minä olen pettänyt. Olin pitkään parisuhteessa, jossa pikku hiljaa mukaan astui väkivaltaa. Olin kasvatettu pitämään perheen kasassa, tuli mitä tuli. Täysin nujerrettuna ja rikkinäisenä tapasin sattumalta miehen, joka näytti taas millaista käytöstä normaalin terveen miehen käytös on. Erosin, mutta tietenkin liian myöhä
Ymmärrän hyvin. Olen se, jolle lainaamasi vastasi. Oma näkemykseni nykyään on se, että ihmisillä on yleensä pettämiseen syy, joillain ehkä vähän heppoisempi ja toisilla painavampi. Näitä kuitenkin yhdistää se, että pettämisen katsotaan johtuvan toisten tekemisistä. Itse olen kokenut, että iän ja ihmisenä kehittymisen myötä oman vastuun osuus korostuu. Minäkin olen pettänyt, ja näen nykyään selvästi että se oli väärin. En voi vastata toisten tekemiin vääryyksiin tekemällä väärin itsekin. Haluan säilyttää omassa toiminnassani omat arvoni toisten tekemisistä huolimatta. Itse toimin väärin kun olin huonossa suhteessa, ja toimin väärin myös siinä että yritin ratkaista tilannetta pettämällä. Mutta toki olen myös antanut itselleni anteeksi, koska ilman virheitä ja kokemuksia ei ole sitä kehittymistäkään. Se kuitenkin vaatii vastuunottoa omista tekemisistään.
Vierailija kirjoitti:
Omituista tämä ihmisten demonisointi. Ihan tavallisen hyvät ihmiset tekevät asioita, joilla on pahojakin seurauksia. Se on elämää. Varattuun rakastuminen ei tarkoita, että on suunnilleen joku saatanan sikiö.
Empatiakyvytön pettää ja vastaavasti lähtee suhteeseen perheellisen ihmisen kanssa. Vahva pääkoppaongelma.
Ei ketään keneltäkään väkisin viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatiakyvytön pettää ja vastaavasti lähtee suhteeseen perheellisen ihmisen kanssa. Vahva pääkoppaongelma.
Jotkut empatiakyvyttömät persoonallisuushäiriöiset pettävät useissa suhteissaan ja vaihtavat lennosta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten. Ei ketään voi omistaa. Se ei ole rakkautta. Pettämisjuttu ei välttämättä ole kupleti koko totuus. Onhan liitto voinut olla jo tuhoon tuomittu. Lapsille on parempi ero kuin vanhempien kulissiliitto. En tiedä koko tarinaa. Kirjoitin vain mitä kaikkea ei aina pysähdytä ajattelemaan kun pitää päästä tunteella lyttäämään jotakin pettäjää.
Toistat tunnetun sarjapettäjän väsyneitä kliseisiä mantroja.
Vierailija kirjoitti:
Kun mietitään, niin eihän tämä nainen ole tehnyt sinulle mitään väärää. Hän ei ole ollut kanssasi parisuhteessa eikä ole luvannut sinulle mitään. Hän on ihastunut mieheen, joka on valmis pettämään perheensä. Tämä on tietysti hölmöä, mutta sillä hän loukkaa lähinnä itseään, ei sinua.
Hän ei varmaan vain yksinkertaisesti näe mitään väärää tekemisissään. Luultavasti hänellä on myös hyvin eri käsitys sinun ja eksäsi suhteesta ja erosta kuin sinulla.
Kun mietitään, niin onhan hän tietysti toiminut väärin. Ei naimisissa olevien kanssa naida ja mennä suhteeseen.
Se on sitten kokonaan toinen asia, että ymmärtääkö nainen tämän, kun et sinäkään ymmärrä.
Kysy naiselta suoraa eikö yhtään osaa hävetä perheen rikkomista. Sitten näet vilkutteeko yhä iloisesti. Tietysti on mahdollista että ex-miehesi on valehdellut hänelle suhteenne olevan ohi ja asutte vain sen aikaa yhdessä että saatte eron järjestettyä ja siihen liittyvät asiat.
Yksi entinen työkaveri aloitti suhteen naimisissa olevan miehen kanssa ja kertoi siitä ihan avoimesti, ilmeisesti petturimiehen vaimo sai sitten parin vuoden jälkeen tietää suhteesta ja haki eroa, sen jälkeen nämä kaksi muuttivat yhteen. Meni vuosi ja työkaveri oli aivan rikki, kun mies oli löytänyt taas uuden naisen. Kai tälläisiä sarjapettureitakin on olemassa, tälle mun työkaverille selvisi jälkeenpäin, että mies oli ollut kolme kertaa naimisissa!
Jos olisin ap, menisin seuraavan kerran ihan asiallisesti juttelemaan tämän naisen kanssa. Kysyisin, tietääkö hän miten pahasti heidän toimintansa särki sydämeni. Voi hyvin olla, että naisella on ap:n ja miehensä erosta aivan toisenlainen käsitys miehen sepitysten pohjalta.
Lainaus ei toimi.
Ymmärrän hyvin. Olen se, jolle lainaamasi vastasi. Oma näkemykseni nykyään on se, että ihmisillä on yleensä pettämiseen syy, joillain ehkä vähän heppoisempi ja toisilla painavampi. Näitä kuitenkin yhdistää se, että pettämisen katsotaan johtuvan toisten tekemisistä.
Olen naimisissa miehen kanssa, jonka ex-vaimo petti häntä. Eron jälkeen ex-vaimo on ollut 10 vuotta lyhyissä suhteissa. Koko ajan on mies kainalossa, se vaan vaihtuu tosi usein.
Mieheni on kaikkea mitä tälläkin palstalla kuulutellaan: komea, varakas, tekee kotitöitä, huomioi, järjestää tekemistä, puhuu ja pussaa, antaa läheisyyttä ilman velvollisuutta seksiin jne jne. Hän on ihana. Ollaan oltu jo vuosia yhdessä ja eipä ole tullut tarvetta pettää. Myös bikinimalleja ja kauniita prinsessoja on petetty. Uskon siis kyllä, että pettämiseen on syy. Se syy vaan löytyy sieltä pettäjän pääkopasta, ei suhteen toisesta osapuolesta. Jos suhteessa ei ole hyvä olla, sen voi ihan vaan lopettaa, ilman pettämisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mietitään, niin eihän tämä nainen ole tehnyt sinulle mitään väärää. Hän ei ole ollut kanssasi parisuhteessa eikä ole luvannut sinulle mitään. Hän on ihastunut mieheen, joka on valmis pettämään perheensä. Tämä on tietysti hölmöä, mutta sillä hän loukkaa lähinnä itseään, ei sinua.
Hän ei varmaan vain yksinkertaisesti näe mitään väärää tekemisissään. Luultavasti hänellä on myös hyvin eri käsitys sinun ja eksäsi suhteesta ja erosta kuin sinulla.
Kun mietitään, niin onhan hän tietysti toiminut väärin. Ei naimisissa olevien kanssa naida ja mennä suhteeseen.
Se on sitten kokonaan toinen asia, että ymmärtääkö nainen tämän, kun et sinäkään ymmärrä.
Ei ihmisillä ole tuntemattomia kohtaan velvollisuuksia, muuten kuin lain puitteissa. Jos minä vaikkapa saan työn, joka on luvattu täysin tuntemattomalle ihmiselle, en minä ole vastuussa siitä että työn luvannut pettää lupauksensa ja toiselle hakijalle koituu tästä hankaluuksia. Ei minulla ole velvollisuutta kieltäytyä työstä jotta työnantajan lupaus säilyy vaikka hän ei itse halua sitä säilyttää. Lupaus on hänen vastuullaan. Totta kai voin sympata petettyä hakijaa, mutta en kuitenkaan ole velvollinen ajattelemaan tuntemattoman ihmisen elämää enemmän kuin omaani.
Itse en koskaan pettäisi enkä koskisi varattuun, mutta jos tulisin petetyksi, en syyttäisi sitä jonka kanssa on petetty. En häntä osaisi ihmisenä hirveästi arvostaakaan, mutta joka tapauksessa hän on tuntematon, jolla ei ole minua kohtaan mitään velvollisuuksia. Minut on pettänyt ainoastaan puolisoni, ei kukaan muu.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi.
Ymmärrän hyvin. Olen se, jolle lainaamasi vastasi. Oma näkemykseni nykyään on se, että ihmisillä on yleensä pettämiseen syy, joillain ehkä vähän heppoisempi ja toisilla painavampi. Näitä kuitenkin yhdistää se, että pettämisen katsotaan johtuvan toisten tekemisistä.
Olen naimisissa miehen kanssa, jonka ex-vaimo petti häntä. Eron jälkeen ex-vaimo on ollut 10 vuotta lyhyissä suhteissa. Koko ajan on mies kainalossa, se vaan vaihtuu tosi usein.
Mieheni on kaikkea mitä tälläkin palstalla kuulutellaan: komea, varakas, tekee kotitöitä, huomioi, järjestää tekemistä, puhuu ja pussaa, antaa läheisyyttä ilman velvollisuutta seksiin jne jne. Hän on ihana. Ollaan oltu jo vuosia yhdessä ja eipä ole tullut tarvetta pettää. Myös bikinimalleja ja kauniita prinsessoja on petetty. Uskon siis kyllä, että pettämiseen on syy. Se syy vaan löytyy sieltä pettäjän pääkopasta, ei suhteen toisesta osap
Pettäjiä yhdistää useimmiten seuraavat asiat
1. Matala tai olematon itsetunto
2. Hoitamattomat lapsuudesta kumpuavat traumat
3. Huomiohakuisuus
4. Epävakaus
5. Kyvyttömyys tuntea empatiaa
6. Välttelevä kiintymyssuhdemalli
7. Puuttellinen kyky tunnistaa omia tunteita ja tarpeita
Ennemmin maa repee ku....sitä odotellessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kohtelias, kannattaisi ottaa oppia.
Mitä?!
"Mä nus sin sun miestäs, niin voidaan olla bestiksiä!" 🤭
Pettäjämuija on päästään sekaisin, kun sai mitä halus ja nyt kulkee kiusaamassa exää.
Jos nainen oli vapaa, niin ei hän ketään ole pettänyt. Mies on vastuussa omasta käytöksestään. Hänhän se pettäjä on.
Tuo nainen on tehnyt oman moraalisen valinnan lähteä suhteeseen varatun perheenisän kanssa, joten kyllä on toiminut erittäin moitittavasti! Nykyajan ihmisille tuo ei ole mitään, kuten kommenteista näkyy ja ovat itsekin ilman mitään moraalista kompassia. Anna olla ja käytä aikasi muihin asioihin. Hän valitsi pettäjän itselleen ja mitenkäs sitä sanottiinkaan, kerran pettäjä aina pettäjä.