Millä ihmeellä Kanariansaarilla meinataan elää ilman turismia?
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010775502.html
Ja joo, kysyn ihan tosissani ja kyllä, olen käynyt peruskoulun, lukion ja ammattikorkeakoulun.
Kommentit (260)
Niin, ja vuokranantajaa ei myöskään ilahduta kovasti espanjalainen vuokralainen, joka jättää vuokrat maksamatta. Espanjalaiselle kun ensimmäinen prioriteetti on aina hauskanpito ja huvit, ja laskut ja vuokranmaksu tulevat suurinpiirtein viimeisenä tärkeysjärjestyksessä.
^Kukapa vuokranantaja ei ennemmin halua turisteja AirBnb-asuntoonsa kuin paikallisia talonvaltaajia vuosien riesaksi. Tuossakin tilanteessa Espanjan järkyttävä talonvaltauksen mahdollistava lainsäädäntö on suuri syy paikallisten asuntopulaan, eikä se ole mitenkään turistien vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä.airbnb:ssä niin kamalaa on, jos vuokraa jonkun kämpän, jonka omistaja asuu normaalisti siinä mutta on väliaikaisesti poissa?
Minä otan aina sellaisen, jossa joku asuu vakituisesti tai ainakin osan vuodesta, en ikinä mitään pelkkään airbnb-käyttöön tarkoitettuja enkä varsinkaan firmojen omistamia.
Moni sellainen, joka itse joutuu asumaan esim, osan vuodesta muualla, tarvitsee kipeästi niitä vuokratuloja menojen kattamiseksi.
Ei kai siinä mitään, jos kaikki airbnb-kämpät olisivat juuri tuollaisia, että vain osan vuodesta turistien käytössä ja muuten ihan paikallisen asukkaan asumina. Eiköhän siellä ala olla sama ongelma kuin muissakin suosituissa lomakohteissa, että niitä kämppiä ostaa ne joilla on varaa (firmat ja varakkaat yksityisomistajat) ja ne on jatkuvasti airbnb-käytössä. Hyvi
Espanjassa myöskin pystyy valtaamaan toisten asuntoja ja henkilölle maksetaan asuminen jos häätö ei onnistunut 48:ssa tunnissa. Aivan sairasta. Ja nämä ulisevat turisteista..
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan nyt joku väsätä vaikka nettiin listan paikoista, joihin ei haluta turisteja. Lupaan sitten, etten mene. Voin vielä joka kerran kuitata, että taas jätin tulematta.
Barcelona, Mallorca, Ibiza, Amsterdam ja Biarritz ainakin.
Venetsia
Venetsia turismista on näytetty hyvin kriittinen dekkari Ylellä jo 5-10 vuotta sitten.
"Muistaakseni Suomessa lyhytmajoitus on kielletty kohteessa, jossa kukaan ei ole kirjoilla eli mitenkäs tuo onnistuu. Tai sitten kohde pitää muuttaa majoitusliikkeeksi ja harvoin sekään onnistuu."
Eli suuri osa kesämökkien, tunturimökkien ja vastaavien vuokrauksesta olisi Suomessa laittomia? Paskat on.
Minä voin vuokrata mökkini milloin tahansa kenelle haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä.airbnb:ssä niin kamalaa on, jos vuokraa jonkun kämpän, jonka omistaja asuu normaalisti siinä mutta on väliaikaisesti poissa?
Minä otan aina sellaisen, jossa joku asuu vakituisesti tai ainakin osan vuodesta, en ikinä mitään pelkkään airbnb-käyttöön tarkoitettuja enkä varsinkaan firmojen omistamia.
Moni sellainen, joka itse joutuu asumaan esim, osan vuodesta muualla, tarvitsee kipeästi niitä vuokratuloja menojen kattamiseksi.
Tuohonhan tarkoitukseen airbnb oli alunperin tarkoitettukin. Mutta suosituimmissa kohteissa nykyään suurin osa airbnb-asunnoista on siihen tarkoitukseen hankittuja. Sellaisia ihmisiä, jotka asuvat osan vuodesta muualla ja tarvitsevat vuokratuloja siltä ajalta, ei ole kuin kourallinen verrattuna majapaikkaa tarvitsevien turistien määrään.
Miksi sitten ulistaan airbnb:n haitoista, uliskaa sijoitusasunnoista. Airbnb on pelkkä välityssivusto, on niitä muitakin. Samat kämpät on usein monella sivustolla tarjolla.
Jättääkää ne normaalit airbnb-majoitukset rauhaan, kun niissä ei ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohonhan tarkoitukseen airbnb oli alunperin tarkoitettukin. Mutta suosituimmissa kohteissa nykyään suurin osa airbnb-asunnoista on siihen tarkoitukseen hankittuja. Sellaisia ihmisiä, jotka asuvat osan vuodesta muualla ja tarvitsevat vuokratuloja siltä ajalta, ei ole kuin kourallinen verrattuna majapaikkaa tarvitsevien turistien määrään.
Selvä. Koskekoot siis myös airbnb kämppiä samat turvallisuusvelvoitteet kuin hotelleja. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Venetsia
Venetsia turismista on näytetty hyvin kriittinen dekkari Ylellä jo 5-10 vuotta sitten.
Venetsialaiset ovat ihania ja ystävällisiä, kuten muutkin italialaiset. Turisti tuntee itsensä toivotuksi. Täysin eri meno kuin Espanjan mellakoivilla hapannaamoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan nyt joku väsätä vaikka nettiin listan paikoista, joihin ei haluta turisteja. Lupaan sitten, etten mene. Voin vielä joka kerran kuitata, että taas jätin tulematta.
Barcelona, Mallorca, Ibiza, Amsterdam ja Biarritz ainakin.
Sekä koko Kanaria, Sevilla, Málaga, Costa del Sol, Valencia ja Benidorm.
Eiköhän se ole ihan eidän oma asiansa, että millä he aikovat elää. e ei kuulu mitenkään aplle
Tavoite on tietysti, että turistit lähtee ja saavat saman rahan tekemättä mitään avustuksina.
Viime talvena olin Kanarialla viimeksi ja en ymmärrä, miksi Suomessa uutisoidaan jatkuvasti näistä vastustajista kuin se olisi joku yleinen ilmiö. Oikeasti niitä ei turisti näe ja valtaosa siellä elää turismista joko suoraan tai välillisesti. Suomessa sillä uutisoinnilla yritetään vaan saada ihmisiä vähentämään matkustamista, koska lentäminen ja on niin kivaa katsella Suomessa tylsiä paikkoja surkeassa säässä. Siitähän tässä on kyse. Lobata, että turismi on pepusta ja älkää menkö. Sopii suomalaisen lehdistön ideologiaan.
Se on totta, että paikallisille nämä talvehtijat on ikäviä juuri kohonneiden vuokrien takia. Se olisi heidän tehtävänsä kieltää esimerkiksi asuntojen osto ja Airbnb-toiminta suurimmassa osassa taloyhtiöistä. Myös vuokraamista ulkomaisille voitaisiin rajoittaa. Näin saataisiin suunnattua ne tulijat hotelleihin ja sitä kautta pienipalkkaisilla paikallisilla olisi asuntoja edelleen. Miksei näin toimita? Koska sielläkin on ne omat rikkaansa, jotka lyö rahoiksi ylikalliilla vuokrilla ja tuottavilla Airbnb-asunnoilla. Ei ne halua bisneksensä katoavan. Siksi turisteille ja ulkomaalaisille huutelu on turhaa. Vaatikoon paikallispoliitikoilta ja valtion tason poliitikoilta muutoksia asiaan.
Jos vaikka lisäävät hedelmien viljelyä ym. Kuitenkin vain n.5% väestöstä työskentelee turismin parissa. Ei se nyt niin mahdoton ole korjata kuin täällä kuvitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka lisäävät hedelmien viljelyä ym. Kuitenkin vain n.5% väestöstä työskentelee turismin parissa. Ei se nyt niin mahdoton ole korjata kuin täällä kuvitellaan.
Kanariansaarilla 90% elää turismista.
Täällä puhutaan nyt siihen sävyyn, kuin kaikki turistit olisivat sikailevia ja itsekkäitä roskaajia, jotka eivät hyödytä paikallisia ollenkaan vaan ryöväävät heidän asuntonsa asumalla airbnb-huoneistoissa. Eihän se näin nyt ole ollenkaan. Useimmat käyttävät paikallisia palveluita monin tavoin ja ovat hyvinkin siivosti. Ja ennen kaikkea tuovat rahaa, josta hyötyy suoraan ja välillisesti koko sikäläinen yhteiskunta.
Mutta on nyt heillä päässyt ahneuden mopo vähän käsistä ja yllättäen liikaa porukkaa siellä rannoilla heidän hotelleissaan ja asunnoissaan.Kukas niitä huoneita myy ja vuokraa, jos eivät ihan itse?
Kyllä näihin ongelmiin keinot ja ratkaisut löytyvät, mutta ainoa taho mikä voi siihen vaikuttaa, että saavat turismin kestävälle tasolle ovat vain he itse ja lainsäätäjänsä noissa maissa. Miten kukaan yksittäinen turisti voi koko toimialaan vaikuttaa. Koronan aikaan oli Kanarialla hätä, kun sadattuhannet olivat työttöminä. Nyt ampuvat turisteja vesipistooleilla, että häipykää. No tuskin uudestaan tulevat, sittenkö taas itkevät?
Rajoittakoot nyt vastaanotettavien turistien määrää ja säädelkööt itse turistibisneksen toimialoja. Voisivat aloittaa vaikka kehittämällä toimivan pullonkierrätyssysteemin. Ei näkynyt minkäänlaista. Hotellissamme viime talvena oli mainittu, että pyyhkeet vaihdetaan vain, jos ne on jätetty lattialle. Ei laitettu, mutta ne vaihdettiin silti joka päivä. Meidänkö vika? Peiliin katsomisen paikka heillä kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan nyt siihen sävyyn, kuin kaikki turistit olisivat sikailevia ja itsekkäitä roskaajia, jotka eivät hyödytä paikallisia ollenkaan vaan ryöväävät heidän asuntonsa asumalla airbnb-huoneistoissa. Eihän se näin nyt ole ollenkaan. Useimmat käyttävät paikallisia palveluita monin tavoin ja ovat hyvinkin siivosti. Ja ennen kaikkea tuovat rahaa, josta hyötyy suoraan ja välillisesti koko sikäläinen yhteiskunta.
Mutta on nyt heillä päässyt ahneuden mopo vähän käsistä ja yllättäen liikaa porukkaa siellä rannoilla heidän hotelleissaan ja asunnoissaan.Kukas niitä huoneita myy ja vuokraa, jos eivät ihan itse?
Kyllä näihin ongelmiin keinot ja ratkaisut löytyvät, mutta ainoa taho mikä voi siihen vaikuttaa, että saavat turismin kestävälle tasolle ovat vain he itse ja lainsäätäjänsä noissa maissa. Miten kukaan yksittäinen turisti voi koko toimialaan vaikuttaa. Koronan aikaan oli Kanarialla hätä, kun
Älä nyt hyvä ihminen enää sinne Espanjaan matkusta paikallisten kiusattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa Espanjan matkailu. Valitkaa vieraanvarainen Kreikka, Italia tai Turkki. Kun on kerran päässyt paremman makuun, ei tee enää mieli palata Espanjaan.
Mun mutsi käy lähes joka vuosi Kreikassa, ja vitsailee aina että lähdenpä tässä meidän rahoja katsomaan ja vien samalla lisää.
Mä ymmärrän kyllä paikallisten suuttumuksen, jos turistit eivät osaa käyttäytyä. Luontoa, kulttuuria ja ihmisiä pitää kunnioittaa, olipa missä päin maailmaa tahansa. Nykyään varsinkin somekulttuurin takia ihmiset eivät enää välitä, minne menevät ja mitä tallovat jalkoihinsa, kunhan vain saavat parhaat kuvat someen. Italiassa nylkytetään patsaita ja uidaan Fontana di Trevi suihkulähteessä, jotta saadaan "hauskoja" videoita someen. Esim. Cinque terre -alue oli ihana Italiassa, ennen kuin turistit löysivät sen. Sitten taas turismi tuo alueille rahaa ja elinkeinon. Kannattaako ruokkivaa kättä purra? Jos potkivat turistit pihalle, veikkaan, ettei mene kuin pari vuotta kun alkaa itkeminen siitä kun rahat on loppu ja enää ei olekaan niin kivaa. Toisaalta en halua, että turismin varjolla tuhotaan luontoa. Joku keskitie tähän pitäisi löytää. Onko se sitten turismin rajoittaminen, mutta se tarkoittaa sitten taas sitä, että suurelta osaa ihmisistä näissä maista lähtee elinkeino. Mutta jos he taas itse ajavat tätä muutosta, niin kai he sitten hyväksyvät myös sen todellisuuden, joka siitä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka jaksaa voi kalastaa. Muut ei ehkä selviä ja korvautuu vähitellen idästä veneellä tulleella porukalla.
Kalastukselle on EU:n kiintiöt, esim tonnikalalle.
Show must go on! Originaali kanarialaiset selviytyvät kyllä.