Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä ihmeellä Kanariansaarilla meinataan elää ilman turismia?

Vierailija
20.10.2024 |

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010775502.html

Ja joo, kysyn ihan tosissani ja kyllä, olen käynyt peruskoulun, lukion ja ammattikorkeakoulun. 

Kommentit (260)

Vierailija
181/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollu Kanarialla ja eihän siellä luontokaan ole kuin jotain mehikasveja tulivuoren rinteessä. Mistä paikalliset muka saa elannon, jos eivät turismista? Ei siellä ole hitto vieköön onneksi isoja tehtaitakaan. 

Helppo ratkaisu olisi, että saaret jaettaisiin matkailun ja asuminen kesken. Sehän on saariryhmä niin jatkossa turistit pääsisi vain parille saarelle.

Olen käynyt Espanjassa ennen kuin näistä turisminvastustajista uutisoitiin, ja silloin huomasi selvästi, että katolilaisia ärsytti yksin matkailevat naiset, mutta rellestävät ja örveltävät juhlimaan tulleet miesporukat ei aiheuttaneet mitään reaktiota. Siksi en usko nytkään todellisen ongelman olevan mitä ne väittää, vaan ne eivät kestä nähdä kun muilla on loma, rahaa tai itsenäisyyttä. Jotain huonosti verhottua kateutta tuossa on taustalla. 

Vierailija
182/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin todella että saisimme kaikki turistit yhteisrintamaan ja pysyttelemään muutaman vuoden poissa Kanarialta, niin katsotaan miltä se maistuu. Häpeämättömiä ovat. Heillä on fantastinen ilmasto läpi vuoden, EU-maan yhteiskuntajärjestys ja kehtaavat vinkua heidät elättävistä turisteista.

Näinhän tapahtui juuri hiljattain, kun eräs pandemia pysäytti turismin kuin seinään pitkäksi aikaa. Taitaa olla aika lyhyt muisti heillä...

Areena: Koronakriisi Kanarialla (2020) https://areena.yle.fi/1-50397502

Tai sitten huomasivat, että elämää ilman turisteja on sittenkin - ja lieveilmiöt iskivät silmille kun palattiin arkeen.

EU:n tutkimus paljastaa kuitenkin Kanariansaarten kärsineen pandemiasta huomattavasti manner-Espanjaa pahemmin. Rajoituksista johtuneen turismin nopean vähenemisen vuoksi hotelli- ja majoitustoiminta, ravintola-ala, vähittäiskauppa ja rakennusala romahtivat hetkessä. Vaikutus oli niin suuri, että Kanarian paikallinen bkt putosi tuplasti sen mitä manner-Espanjassa. Pudotus oli ikävä siinäkin mielessä, että esimerkiksi nuorisotyöttömyys on Kanarialla EU:n muihin alueisiin nähden huomattavan suurta jo entisestäänkin. Eihän Kanarialla juuri työpaikkoja olekaan jotka eivät olisi suoraan tai epäsuoraan liitoksissa turismiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkun kuolevat nälkään. Ei kiinnosta. 

Vierailija
184/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollu Kanarialla ja eihän siellä luontokaan ole kuin jotain mehikasveja tulivuoren rinteessä. Mistä paikalliset muka saa elannon, jos eivät turismista? Ei siellä ole hitto vieköön onneksi isoja tehtaitakaan. 

Helppo ratkaisu olisi, että saaret jaettaisiin matkailun ja asuminen kesken. Sehän on saariryhmä niin jatkossa turistit pääsisi vain parille saarelle.

Olen käynyt Espanjassa ennen kuin näistä turisminvastustajista uutisoitiin, ja silloin huomasi selvästi, että katolilaisia ärsytti yksin matkailevat naiset, mutta rellestävät ja örveltävät juhlimaan tulleet miesporukat ei aiheuttaneet mitään reaktiota. Siksi en usko nytkään todellisen ongelman olevan mitä ne väittää, vaan ne eivät kestä nähdä kun muilla on loma, rahaa tai itsenäisyyttä. Jotain huonosti verhottua kateutta tuossa on taustalla. 

Tämä. Valtava kateus siitä, että toisilla on varaa kerran vuodessa lomamatkaan, kun itsellä ei koskaan ja sitten vielä itse joutuu aina passaamaan näitä lomalaisia työkseen, on oikea syy turisminvastaisuuteen. 

Vierailija
185/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tippaisin töykeää tarjoilijaa, joka aiheuttaa minulle tahallaan vatsataudin tarjoilemalla epähygieenisti valmistettua tai pilaantunutta ruokaa. Ja näin käy 80-90% kerroista, kun käyn espanjassa ravintolassa. Testattu sekä kanarialla että aurinkorannikolla. Tarjoilijan/kokin yhden miehen kampanja turistien häätämiseen kenties. 

Jaa, outoa että minua ollaan kohdeltu 99% ravintoloissa hyvin ja mahatauditkin ovat pysyneet poissa... Vietän Espanjassa ja Kanarialla noin 3kk joka vuosi.

Voisikohan vika löytyä peilistä jos sinua nuin huonosti kohdellaan? Oletko juuri sitä turistikategoriaa jota sinne ei haluta? 

Vierailija
186/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turisti voi myös jättää airbnb:n kämpän väliin ja yöpyä hotellissa ja ennenkaikkea kunnioittaa paikallista väkeä ja luontoa.Näin jos toimittaisiin niin olisi huomattavasti parempi suhtautuminen turismiin.

Minä teen kanarialla aina näin. Olen käynyt 4 kertaa.

Vierailija
187/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tippaisin töykeää tarjoilijaa, joka aiheuttaa minulle tahallaan vatsataudin tarjoilemalla epähygieenisti valmistettua tai pilaantunutta ruokaa. Ja näin käy 80-90% kerroista, kun käyn espanjassa ravintolassa. Testattu sekä kanarialla että aurinkorannikolla. Tarjoilijan/kokin yhden miehen kampanja turistien häätämiseen kenties. 

Jaa, outoa että minua ollaan kohdeltu 99% ravintoloissa hyvin ja mahatauditkin ovat pysyneet poissa... Vietän Espanjassa ja Kanarialla noin 3kk joka vuosi.

Voisikohan vika löytyä peilistä jos sinua nuin huonosti kohdellaan? Oletko juuri sitä turistikategoriaa jota sinne ei haluta? 

Olen käynyt kanarialla 4 kertaa. Aina saanut hyvää palvelua eikä koskaan mahatautia. Ja sama juttu Italian ja Hollannin matkoilta.

Vierailija
188/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liika on liikaa, turismista on tullut rasite. Pilaavat luontoa, vievät asuntoja paikallisilta jne.

Lisää hintaa turismille, niin pienemmällä määrällä tienaa saman rahan kuin nyt ympäristön paskomalla massaturismin takia 

Hyvin yksinkertaista. Matkustelu ei ole mikään ihmisoikeus 

Tämä. Monessa kohteessa kerätään jo ylimääräinen haittavero kun kirjaudutaan hotelliin. Viimeksi Rodoksella maksoin sitä 50e, mutta olisin mielelläni maksanut vaikka 500e koska silloin ei varmasti olisi tarvinnut katsella kännimatkailijoita.

Ottavat tuon käteisellä ja kuittia ei tule joten vero mennee taitavien veronkiertäjien pohjattomiin taskuihin. EU:lta sitten napistaan lisärahoitusta ja tukea infran ylläpitämiseen.

Vierailija
189/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 luvulla oltiin interreilaamassa Ranskassa ja Espanjassa huhtikuussa. Muistaakseni se oli Espanjassa, kun vain peltotilkun kohdalla oli siisti musta multa, pellon vierustat täynnä roskaa. Että osaa ne itsekin roskata. Ja miksi eivät samalla keränneet roskia kasseihin kun muokkasivat maan? Siirsivät vain sivuun.

Vierailija
190/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, miten sitten 40+ muussa maassa ei koskaan ole ollut vuosien varrella vastaavia ongelmia, paitsi espanjassa. Vika ei löydy peilistä, paitsi espanjalaisten peilistä. 

Vierailija
191/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, miten sitten 40+ muussa maassa ei koskaan ole ollut vuosien varrella vastaavia ongelmia, paitsi espanjassa. Vika ei löydy peilistä, paitsi espanj

Kyllä se nyt kuitenkin taitaa sinun peilistäsi se syy kurkkia.

Minua ja kaikkia muitakin tuntemiani espanjalaiset ovat aina kohdelleet hyvin. Sinä olet poikkeus. 

Vierailija
192/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, miten sitten 40+ muussa maassa ei koskaan ole ollut vuosien varrella vastaavia ongelmia, paitsi

No minua ja useita muitakin tuntemiani ihmisiä ovat espanjalaiset kohdelleet kurjasti ja useasti. Muissa maissa kohtelevat hyvin. Oma käytös kuitenkin on aina sama. Joten kaikesta päätellen vika ei ole minussa eikä tuttavissani, vaan espanjalaisissa.  Muutenhan saisin kurjaa kohtelua muissakin maissa. Jostainhan tuo mielenosoituksissakin näkyvä viha heillä kumpuaa. 

Vierailija
193/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinuakaan sinne haluta, joten turha olla ylimielinen. 

Vierailija
194/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei katolilaisilla ole mitään naisten soolomatkailua vastaan, kunhan käyttäytyvät. Olen itse katolinen nainen ja matkustelen paljon yksin, ikinä ei ole kukaan paheksunut.

Vierailija
195/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liika on liikaa, turismista on tullut rasite. Pilaavat luontoa, vievät asuntoja paikallisilta jne.

Lisää hintaa turismille, niin pienemmällä määrällä tienaa saman rahan kuin nyt ympäristön paskomalla massaturismin takia 

Hyvin yksinkertaista. Matkustelu ei ole mikään ihmisoikeus 

Tämä. Monessa kohteessa kerätään jo ylimääräinen haittavero kun kirjaudutaan hotelliin. Viimeksi Rodoksella maksoin sitä 50e, mutta olisin mielelläni maksanut vaikka 500e koska silloin ei varmasti olisi tarvinnut katsella kännimatkailijoita.

Ottavat tuon käteisellä ja kuittia ei tule joten vero mennee taitavien veronkiertäjien pohjattomiin taskuihin. EU:lta sitten napistaan lisärahoitusta ja tukea in

Ihan korttimaksuna se meni.

Vierailija
196/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä.airbnb:ssä niin kamalaa on, jos vuokraa jonkun kämpän, jonka omistaja asuu normaalisti siinä mutta on väliaikaisesti poissa?

Minä otan aina sellaisen, jossa joku asuu vakituisesti tai ainakin osan vuodesta, en ikinä mitään pelkkään airbnb-käyttöön tarkoitettuja enkä varsinkaan firmojen omistamia. 

Moni sellainen, joka itse joutuu asumaan esim, osan vuodesta muualla, tarvitsee kipeästi niitä vuokratuloja menojen kattamiseksi.

Vierailija
197/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehallinnolla. Niin tehdään Ahvenanmaallakin.

Tuota? Suostuisikohan manner espanjalaiset elättämään jonkun parasiitin kyljessään ihan samalla tavalla kuten suomalaiset nyt tekevät? Tuli vaan mieleen.

Vierailija
198/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehallinnolla. Niin tehdään Ahvenanmaallakin.

Tuota? Suostuisikohan manner espanjalaiset elättämään jonkun parasiitin kyljessään ihan samalla tavalla kuten suomalaiset nyt tekevät? Tuli vaan mieleen.

Katalonia elättää jo laiskaa siestantäyteistä Andalusiaa. Siinä syy itsenäistymishaluihin. 

Vierailija
199/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä.airbnb:ssä niin kamalaa on, jos vuokraa jonkun kämpän, jonka omistaja asuu normaalisti siinä mutta on väliaikaisesti poissa?

Minä otan aina sellaisen, jossa joku asuu vakituisesti tai ainakin osan vuodesta, en ikinä mitään pelkkään airbnb-käyttöön tarkoitettuja enkä varsinkaan firmojen omistamia. 

Moni sellainen, joka itse joutuu asumaan esim, osan vuodesta muualla, tarvitsee kipeästi niitä vuokratuloja menojen kattamiseksi.

Ei kai siinä mitään, jos kaikki airbnb-kämpät olisivat juuri tuollaisia, että vain osan vuodesta turistien käytössä ja muuten ihan paikallisen asukkaan asumina. Eiköhän siellä ala olla sama ongelma kuin muissakin suosituissa lomakohteissa, että niitä kämppiä ostaa ne joilla on varaa (firmat ja varakkaat yksityisomistajat) ja ne on jatkuvasti airbnb-käytössä. Hyvin ymmärrän, että paikallisia ei paljoa ilahduta jos vaikka puolet jostain tietyn alueen asunnoista on hankittu turisteja varten. Karu fakta on, että jokaisella kaupungilla tulee jossain vaiheessa kiintiö täyteen turisteja tai mitä tahansa kaupungin asukaskuntaan kuulumattomia massoja kohtaan. Kyllähän ne turistit tuo rahaa, mutta liikaa ihmisiä vie myös sen alueen viihtyisyyden mukanaan. Ihmismassoista seuraa aina lieveilmiöitä ja niistä kärsivät ensisijassa ne paikalliset asukkaat.

Vierailija
200/260 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinuakaan sinne haluta, joten turha olla ylimielinen. 

Todennäköisesti vielä vähemmän - tuskin edellinen kirjoittaja hotellissa asuu 3 kuukautta, vaan vuokraa kämpän, mitä turismin vastustajat erityisesti vihaavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme