Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi monet maksavat autoilusta paljon?

Vierailija
19.10.2024 |

Ymmärrän, että ihmisten on toki ostettava uusia autoja, mutta olen tavallaan miettinyt, että miksi monet haluavat lyhentää rahoitusta tai sitten laittaa puhdasta pääomaa tolkuttomat määrät autoon, vaikka viisaampaa olisi sijoittaa tai tehdä jotain muuta sillä rahalla. Jos sinulla on 30ke tilillä, niin miksi ostaisin tällä uuden auton? Tuottaako se sen mielihyvän, minkä saman rahasumman menettämisestä aiheutuu? Ja jos ei ole pääomaa, niin miksi_Ihmeessä_maksaisin 500-1000e/kk kaskoineen autosta?

Fakta on se, että noin 2005-2010 välillä valmistetut vanhemmatkin autot tarjoavat käytännössä aivan saman turvallisuuden, mukavuusvarusteet ja ominaisuudet kuin uudemmatkin, eli kaiken tarpeellisen. Uusinta kosketusnäyttöä ja muuta tingeltangelia, kuten kaistavahtia tjsp. ei välttämättä ole, mutta kaipaako näitä sitten joku? Itse en.

Itse olen vielä tästäkin minimoinut kaiken ja ajan 80-luvun japanilaisella, kuten olet tehnyt oikeastaan viimeiset 20 vuotta. Ei tarvitse pelätä vikavaloja, OBD-mittausta katsastuksessa tai muutakaan ihmeellistä. Kaikki pelkkää yksinkertaista mekaniikkaa ja helposti itse korjattavissa ilman, että joudut autokorjaamon armoille, joka kynii sinut heti. Ja kyllä; tiedän kolarissa kuolevani, mutta se olkoon sitten riskin minkä kanssa toistaiseksi elän.

Ja ei, en ole prseaukinen, vaan ns. hyvätuloinen, mutta en vain ymmärrä, että miksi liikkumiseen pitää laitta pääomaa.

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua ajaa vanhalla autolla. Vaihdan 3-4 vuoden välein uuteen.

Vierailija
2/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä niin paksua sontaa tuo turvallisuusosio, että menisi isompikin pytty tukkoon siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltojen helppous ja ajomukavuus merkitsevät monelle sen verran paljon, että siitä ollaan valmiita maksamaan jonkin verran. Uudemmat autot ovat myös vähäpäästöisempiä, mikä tarkoittaa pienempiä bensakuluja ja matalampaa ajoneuvoveroa.

Vierailija
4/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä vähän ihmetellyt mihin kaikki rahani menevät? Onneksi luottoa löytyy ja velkakassa kasvaa kuin suomen talous konsanaan!

Vierailija
5/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä niin paksua sontaa tuo turvallisuusosio, että menisi isompikin pytty tukkoon siitä.

Parempi kuski voi ajaa vähän epäturvallisemmalla autolla, kyllä siitä hengestään pääsee uudella autollakin, kun tarpeeksi huonosti ajelee.

Vierailija
6/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole rasvanäppejä, joten se 80-luvun japsin korjaus ei onnistu omatoimisesti. Jokainen uudemmalla autolla ajava myös tajuaa, että OBD-järjestelmästä on huomattavasti enemmän hyötyä kuin haittaa.

Vierailija
7/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan osa-aikaisesta vaksin hommasta vajaa tonnin kuussa, silti tilillä on muutamia kymmeniä tuhansia, autoon sijoitin juuri 1250e, ehkä tämä on yksi syy, miksi sitä rahaa tililläkin on, vaikka on pienet tulot

ps älä osta, lapsena väärin opetetusti, " sitä mihin on varaa", vaan paljon vähemmän

Vierailija
8/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole rasvanäppejä, joten se 80-luvun japsin korjaus ei onnistu omatoimisesti. Jokainen uudemmalla autolla ajava myös tajuaa, että OBD-järjestelmästä on huomattavasti enemmän hyötyä kuin haittaa.

Hyötyä tuosta, siis mitä hyötyä, lisää kuluja ja mahdollinen hylkäys katsastuksessa, eli tuosta vain haittaa?????

Vierailija
9/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi kuski voi ajaa vähän epäturvallisemmalla autolla, kyllä siitä hengestään pääsee uudella autollakin, kun tarpeeksi huonosti ajelee.

Johan oli taas roskaa. Se "paremmuus" ei paljon auta, jos hirvi loikkaa eteen, näin esimerkiksi.

Vierailija
10/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kerran 2 tonnin auton ja myyjällä oli vielä 2500e siitä maksamatta luottoyhtiölle, eli pari-kolme kuukautta se joutui vielä jatkamaan lyhennyksiä autosta, jota sillä ei enä ollut.

Tämä vain yksi esimerkki siitä, mihin auton arvon aleneminen johtaa, vaikka kyseessä ei ole edes mikää äärimmäinen katastrofi tapaus, vähän samanlainen huijauskaava näissä, kuin oli puhelimien kytkykaupoissa.

Vierailija
11/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muuttaa mk:ksi.Niin pyörtyy.

Vierailija
12/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintakysymyksiä. Mitä kalliimpi auto hankintahinnaltaan, sitä kalliimpia kilometrejä. Voi olla statuskysymys, halutaan antaa kuva että meillä on varaa... tai uskotaan että uudehko auto on huolettomampi ja varmempi kuin vanhat kulkineet. Jokainen auto on ollut aikanaan uusi ja mukava se on selvä. Eli sillä ei voi juuri perustella uutta autoa, hyvin huollettuna ja ylläpidettynä vanhakin auto on ihan yhtä hyvä kuin uutena. Ja kun osaa tai kiinnostaa tekniikka ja esim. auton rassaaminen niin käytetty on oikea valinta. Eräs tuttu yrittäjä on aina ajanut käytetyllä uudella tai uudehkolla autollla, joku leasing- sopimus hänellä on. Muutaman tonnin vuodessa enemmän maksaa kuin oma mutta on huoletonta, voi keskittyä työntekoon ja kunnossa oleva auto on aina alla. Itse llä on aina vanhahko kulkine alla enkä perustele sitä muulla kuin rahalla. Mukava, tukeva ja aika painava laite on mutta toisaalta turvallinen ja vakaa. Meikä käyttää autoiluun kolmisen tonnia kuussa nykyään kun ei tarvi töissä käydä. Huoltoineen, korjauksineen, pääomineen, veroineen ja vakuutuksineen. Minusta auton hinta pitää laskea viidelle vuodelle maksimissaan, mitäs järkeä uudessa autossa muuten olisi. Niin no ainakin se väliraha kun uuteen vaihtaa. - 90 - luvulla jo tehtiin yhtä hyvät autot kuin nykyään teknisesti ja mukavuudessa, nykyään vaan keksivät ihan turhuuksia ja mukana tulee lapsellisia vikoja aina vaan enemmän.

Vierailija
13/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyötyä tuosta, siis mitä hyötyä, lisää kuluja ja mahdollinen hylkäys katsastuksessa, eli tuosta vain haittaa?????

Se esimerkiksi osaa kertoa vian sijainnin todella tarkasti. Ei tarvitse vaihtaa puolta konetta, kun tiedetään että ongelma on 2-sylinterissä. Ja toisin kuin kuvittelet, järjestelmässä ei ole vakiona hylkäyksen aiheuttavia vikakoodeja, vaan kunnossa olevassa autossa tulos on puhdas.

Vierailija
14/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut sama auto vm 2010 ja 2018, jälkimmäinen kuluttaa liki 2l/100km vähemmän. Lähemmäs tonni vuodessa.

Vierailija
15/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autonasentajana olen säästänyt vinonpinon mania,kun korjaan autoni itse.En osta ökyautoa ikinä  joten siinä jo huomattava säästö.

Vierailija
16/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrittele parempi kuski, kuvittelet varmaan itse olevasi sellainen. Olen itse ajanut 40 vuotta, parisen miljoonaa kilsaa takana, kymmenen vuotta siitä bussin ratissa enkä koe olevani parempi kuski, mutta sen olen oppinut, että vanhan pommin turvavarusteet eivät varmasti ole enää priimakunnossa.

Vierailija
17/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valintakysymyksiä. Mitä kalliimpi auto hankintahinnaltaan, sitä kalliimpia kilometrejä. Voi olla statuskysymys, halutaan antaa kuva että meillä on varaa... tai uskotaan että uudehko auto on huolettomampi ja varmempi kuin vanhat kulkineet. Jokainen auto on ollut aikanaan uusi ja mukava se on selvä. Eli sillä ei voi juuri perustella uutta autoa, hyvin huollettuna ja ylläpidettynä vanhakin auto on ihan yhtä hyvä kuin uutena. Ja kun osaa tai kiinnostaa tekniikka ja esim. auton rassaaminen niin käytetty on oikea valinta. Eräs tuttu yrittäjä on aina ajanut käytetyllä uudella tai uudehkolla autollla, joku leasing- sopimus hänellä on. Muutaman tonnin vuodessa enemmän maksaa kuin oma mutta on huoletonta, voi keskittyä työntekoon ja kunnossa oleva auto on aina alla. Itse llä on aina vanhahko kulkine alla enkä perustele sitä muulla kuin rahalla. Mukava, tukeva ja aika painava laite on mutta toisaalta turvallinen ja vakaa. Meikä käyttää autoiluun kolmisen tonnia k

Huomaa kyllä, ettet ole ajanut edes 2010-luvun autoilla, 2020-luvusta puhumattakaan. Taloudellisuus, turvallisuus ja mukavuudet ovat ihan eri tasolla kuin 90-luvun kulkupeleissä. Parin vuosikymmenen takaisissa autoissa premiumominaisuuksina olleet jutut, kuten automaattivaihteet ja vakionopeudensäädin, ovat nykyään vakiovarusteita. Paljon ajava säästää vuosittain merkittäviä summia pelkästää pari-kolme litraa pienemmällä keskikulutuksella, veroista puhumattakaan.

Vierailija
19/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudempiakin käytettyjä autoja saa suht edullisesti. Ei minulla ole autoon vara laittaa 30 000-40 000e, mutta 15 000-20 000e saa jo suht hyvin uudehkon käytetyn. Sitä ihmettelen, miksi jotkut laittaa 50 000-60 000e autoja leasingillä. Tällaisia lähipiirissä on. No onhan ne hienoja, mutta kyllä mulla kirpaisisi maksaa autosta 750e/kk.  Kyseessä ei ole mitkään suurituloiset, vaan ihan keskituloiset ihmiset. Kai se joillakin näyttämisen ilo naapurille ja sukulaisille menee kaiken muun edelle..

Vierailija
20/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Mikä se ydinsyy on? Ymmärrän kyllä, että näin useat tekevät, mutta minkä takia oikeasti?