Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet maksavat autoilusta paljon?

Vierailija
19.10.2024 |

Ymmärrän, että ihmisten on toki ostettava uusia autoja, mutta olen tavallaan miettinyt, että miksi monet haluavat lyhentää rahoitusta tai sitten laittaa puhdasta pääomaa tolkuttomat määrät autoon, vaikka viisaampaa olisi sijoittaa tai tehdä jotain muuta sillä rahalla. Jos sinulla on 30ke tilillä, niin miksi ostaisin tällä uuden auton? Tuottaako se sen mielihyvän, minkä saman rahasumman menettämisestä aiheutuu? Ja jos ei ole pääomaa, niin miksi_Ihmeessä_maksaisin 500-1000e/kk kaskoineen autosta?

Fakta on se, että noin 2005-2010 välillä valmistetut vanhemmatkin autot tarjoavat käytännössä aivan saman turvallisuuden, mukavuusvarusteet ja ominaisuudet kuin uudemmatkin, eli kaiken tarpeellisen. Uusinta kosketusnäyttöä ja muuta tingeltangelia, kuten kaistavahtia tjsp. ei välttämättä ole, mutta kaipaako näitä sitten joku? Itse en.

Itse olen vielä tästäkin minimoinut kaiken ja ajan 80-luvun japanilaisella, kuten olet tehnyt oikeastaan viimeiset 20 vuotta. Ei tarvitse pelätä vikavaloja, OBD-mittausta katsastuksessa tai muutakaan ihmeellistä. Kaikki pelkkää yksinkertaista mekaniikkaa ja helposti itse korjattavissa ilman, että joudut autokorjaamon armoille, joka kynii sinut heti. Ja kyllä; tiedän kolarissa kuolevani, mutta se olkoon sitten riskin minkä kanssa toistaiseksi elän.

Ja ei, en ole prseaukinen, vaan ns. hyvätuloinen, mutta en vain ymmärrä, että miksi liikkumiseen pitää laitta pääomaa.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan sen tonnin tai pari extraa vuodessa mieluummin autoon kuin vaikka shoppailuun.

Vierailija
42/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä niin paksua sontaa tuo turvallisuusosio, että menisi isompikin pytty tukkoon siitä.

Voitko jotenkin järkevästi perustella tätä? Autojen koriturvallisuus ei ole mitenkään olennaiseti kehittynyt viimeiseen(riippuen toki autosta) viimeiseen 0-20 vuoteen. Samat suurlujuusteräkset ja Euro-Ncap testaukset ovat olleet jo vuosia, eikä insinöörienkään aivoissa, mitään ihmeellistä ole tietääkseni tapahtunut?

Onko tämä päivän auto mielestäsi "hengenvaarallinen" 20v päästä? Nykyään on oltava sitä plus tätä pimputinta, että auto saa ns. turvallisuustähtiä, mutta jos tarvitsee kaistavahtia tai kuolleen kulman varoitinta tai turvavyöpimputinta, lienee parempi olla ajamatta ollenkaan.

Koska tuon ikäinen auto on jo rakenteiltaan heikentynyt.

Ei tämä kyllä pidä paikkaansa. Toki ruostetta voi olla jossain tai sitten sitä ei ole. Koria heikentävät ruostevauriot tutkitaan katsastuksessa. Miten usein joudut ylipäätään autolla kolariin, jossa joudut miettimään tätä ongelmaa? Toteaako kolarin jälkeen Tapaturmatutkijalautakunta, että juuri ruoste aiheutti kuolemasi?  Ei "auton rakenne" mitenkään heikenny itsestään. Vai mitä tarkoitat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen köyhästä perheestä. 18 vuotiaana en voinut edes haaveilla autosta, kun äitini oli käyttänyt siihen asti tienaamani rahat. Kun sitten vihdoin sain mahdollisuuden hankkia auton ja on vapaus mennä mihin tahansa niin kyllä siitä mielellään maksaakin. Mikään ei tunnu niin hyvältä kuin ajaa motarilla menossa ei minnekään ja kuunnella

lempikappalettaan.

Tämä se on meidänkin huvi, usein myös yksin ajelen ja lepuutan hermojani musiikin kera.

Vierailija
44/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelen itse edullisella autolla jonka valitsin halpojen kk-kustannusten perusteella. Mutta aloituksen kaltainen päivittely on minusta ihan järjetöntä. Haluatko mitalin kun esität ettet ymmärrä että ihmisillä on erilaisia harrastuksia, mielenkiinnonkohteita ja prioriteetteja ylipäätään? Ihmettelen itse tavallaan sitä miten joku maksaa vaikka lapsen harrastuksesta satoja euroja, mutta en varsinaisesti päivittele asiaa vaikka tuollainen sijoitus ei itselleni aukeakaan.

Jokainen laittaa äyrinsä haluamiinsa käyttökohteisiin. Jos elättää itsensä ja ei elä yli varojensa, se on ihan jokaisen oma asia saako eniten nautintoa vaikka laittamalla rahat kesämökkiin, matkusteluun, autoon tai sijoituksiin ja säästöön. Olen myös eri mieltä siitä että jokin melko uusi, oikea laatuauto hyvillä varusteilla on kyllä hyvin erilainen ajokokemus kuin 20v vanha auto. Teknologia on muuttunut erittäin paljon tuossa ajassa. 

Vierailija
45/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä niin paksua sontaa tuo turvallisuusosio, että menisi isompikin pytty tukkoon siitä.

Voitko jotenkin järkevästi perustella tätä? Autojen koriturvallisuus ei ole mitenkään olennaiseti kehittynyt viimeiseen(riippuen toki autosta) viimeiseen 0-20 vuoteen. Samat suurlujuusteräkset ja Euro-Ncap testaukset ovat olleet jo vuosia, eikä insinöörienkään aivoissa, mitään ihmeellistä ole tietääkseni tapahtunut?

Onko tämä päivän auto mielestäsi "hengenvaarallinen" 20v päästä? Nykyään on oltava sitä plus tätä pimputinta, että auto saa ns. turvallisuustähtiä, mutta jos tarvitsee kaistavahtia tai kuolleen kulman varoitinta tai turvavyöpimputinta, lienee parempi olla ajamatta ollenkaan.

Koska tuon ikäinen auto on jo rakenteiltaan heikentynyt

Ei tämä kyllä pidä paikkaansa. Toki ruostetta voi olla jossain tai sitten sitä ei ole. Koria heikentävät ruostevauriot tutkitaan katsastuksessa. Miten usein joudut ylipäätään autolla kolariin, jossa joudut miettimään tätä ongelmaa? Toteaako kolarin jälkeen Tapaturmatutkijalautakunta, että juuri ruoste aiheutti kuolemasi?  Ei "auton rakenne" mitenkään heikenny itsestään. Vai mitä tarkoitat?

En jaksa tätä roskaa enempää jankata, mutta ensimmäinen kolari riittää.

Vierailija
46/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään autoista, sijoitan rahaa autoihin ja autoiluun, vaikka ei olisi pakko. En osta kuitenkaan uusia, vaan yli 10 vuotta vanhoja.

Mitä sillä rahalla tekisi muuta kuin käyttäisi sen asioihin, joista tulee hyvä mieli? En minä saa tyydytystä sijoitusten arvon kehityksen seurannasta. 

Vierailija
47/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajelen itse edullisella autolla jonka valitsin halpojen kk-kustannusten perusteella. Mutta aloituksen kaltainen päivittely on minusta ihan järjetöntä. Haluatko mitalin kun esität ettet ymmärrä että ihmisillä on erilaisia harrastuksia, mielenkiinnonkohteita ja prioriteetteja ylipäätään? Ihmettelen itse tavallaan sitä miten joku maksaa vaikka lapsen harrastuksesta satoja euroja, mutta en varsinaisesti päivittele asiaa vaikka tuollainen sijoitus ei itselleni aukeakaan.

Jokainen laittaa äyrinsä haluamiinsa käyttökohteisiin. Jos elättää itsensä ja ei elä yli varojensa, se on ihan jokaisen oma asia saako eniten nautintoa vaikka laittamalla rahat kesämökkiin, matkusteluun, autoon tai sijoituksiin ja säästöön. Olen myös eri mieltä siitä että jokin melko uusi, oikea laatuauto hyvillä varusteilla on kyllä hyvin erilainen ajokokemus kuin 20v vanha auto. Teknologia on muuttunut erittäin paljon tuossa ajassa. 

Itse laitan rahat maatilan ylläpitämiseen, sijoituksiin, säästöön  jne. Asun omistusasunnossa Helsingin kantakaupungissa. Olen kyllä ajanut uudehkoilla/uusilla autoilla paljonkin, mutta kun 2005+ mallinen auto tarjoaa usein teknisesti ja ominaisuuksiltaan aivan saman kuin uusimmatkin käytännössä. En kaipaa tingeltangelia autooni, vaikka autotekniikka sinänsä kiinnostaakin. Nämä ovat vain vikakohteita. Tämä takia ajan 80-luvun autoilla.

Mitä jos kosketusnäyttöautostasi hajoaa näyttö, eikä ole mekaanisia säätimiä? Uusi näyttä 1000-2000e+? Ei tarvitse miettiä moisia kasari-autoissa

Ydinkysymys; Jos minulla olisi 50ke pankkitilillä, miksi ostaisin tällä uuden auton, kun samalla rahalla voi tehdä niin paljon muutakin. Jatkoydinkysymys; Jos minulla ei olisi ns. löysää rahaa, miksi ostaisin auton velaksi?

80-luvun auton kustannukset: vakuutus n. 170e/vuosi, katsastus 40e,  vero jotain 200e, korjauskustannukset: korjaan itse, näihin ei tarvita korjaamoa oikeastaan missään. Ei muita kustannuksia. Bensaa 6-7l/100km.

Vierailija
48/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi kuski voi ajaa vähän epäturvallisemmalla autolla, kyllä siitä hengestään pääsee uudella autollakin, kun tarpeeksi huonosti ajelee.

Johan oli taas roskaa. Se "paremmuus" ei paljon auta, jos hirvi loikkaa eteen, näin esimerkiksi.

Parempi kuski ei paahda pimeässä suurinta sallittua.

Vierailija
49/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin itse 100 tonnin auton. 1/2v vanhan mersun. Miksikö ostin? No kun haluan nauttia olostani autossakin niinkuin muuallakin ja pystyn siihen.

Vierailija
50/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hommata autoa lainkaan. Vuokraa sellaisen jos tarvitsee autoa.

Vierailija
51/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ydinkysymys; Jos minulla olisi 50ke pankkitilillä, miksi ostaisin tällä uuden auton, kun samalla rahalla voi tehdä niin paljon muutakin."

Toinen ydinkysymys: Jos tilillä on 50ke ja uudesta autosta saa koko rahalla mielihyvää, miksi ei ostaisi uutta autoa? Katsopa kun auto on toiselle sitä mitä se jotain muuta on sinulle.

Vierailija
52/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaihtoehtoja? Auto on jokapäiväinen tarvike. Ei sitä ilman pysty elämään mielekkäästi. Harrastuksenakin tehdään pitkiä automatkoja.

Vierailija
53/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saan osa-aikaisesta vaksin hommasta vajaa tonnin kuussa, silti tilillä on muutamia kymmeniä tuhansia, autoon sijoitin juuri 1250e, ehkä tämä on yksi syy, miksi sitä rahaa tililläkin on, vaikka on pienet tulot

ps älä osta, lapsena väärin opetetusti, " sitä mihin on varaa", vaan paljon vähemmän

Varsinkin pienituloisella on suorastaan typeryyttä pitää kymmeniä tuhansia TILILLÄ. ne pitää laittaa tuottamaan riihikuivaa rahaa. jo vähän pienemmätkin osinkotulot auttavat nimenomaan pienituloista siinä arjessa pärjäämistä. Minun perusmenoni tulevat jo katetuksi osingoilla ja vähän yli.

Vierailija
54/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua ajaa vanhalla autolla. Vaihdan 3-4 vuoden välein uuteen.

Miksi? Mikä se ydinsyy on? Ymmärrän kyllä, että näin useat tekevät, mutta minkä takia oikeasti? 

Koska haluaa ja voi. 

Vierailija
55/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme viimeisintä autoa olen ostanut uutena. Ostan auton itselleni, en naapurille näyttääkseni. Säästötilillä on rahaa 200 000 €, joten talouteni kestää uuden auton oston. Mistään se ei ole pois. Asun mukavasti, köyn ulkomailla yms.

Vierailija
56/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ydinkysymys; Jos minulla olisi 50ke pankkitilillä, miksi ostaisin tällä uuden auton, kun samalla rahalla voi tehdä niin paljon muutakin."

Toinen ydinkysymys: Jos tilillä on 50ke ja uudesta autosta saa koko rahalla mielihyvää, miksi ei ostaisi uutta autoa? Katsopa kun auto on toiselle sitä mitä se jotain muuta on sinulle.

Okei, mitä se auto on sitten? Älä käsitä väärin, olen itsekin autoihminen ja harrastaja, mutta mitä "toinen" sitten käytännössä on?

Vierailija
57/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajan tandemilla syljeksin ja kiroilen teitä mulkunjatkepellet,Freeman on mukana.

Vierailija
58/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin itse 100 tonnin auton. 1/2v vanhan mersun. Miksikö ostin? No kun haluan nauttia olostani autossakin niinkuin muuallakin ja pystyn siihen.

Eli nautit maksullisista autosi takapenkillä.

Vierailija
59/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua ajaa vanhalla autolla. Vaihdan 3-4 vuoden välein uuteen.

Miksi? Mikä se ydinsyy on? Ymmärrän kyllä, että näin useat tekevät, mutta minkä takia oikeasti? 

Nautin autoilusta ja uudella hyvällä autolla ajaminen on yksi suurimmista nautinnoistani. Lexus on niin mukava ja hiljainen, että ajaessa oikeen rentoutuu. Lempimusiikkia stereoista ja nahkaistuin kuin nojatuoli. Harmittaa kun matka päättyy ja aika nousta autosta! Käy autoliikkeessä ja koeaja joku yli 60k€ uusi auto niin. Koeajo ei maksa mitään 😉

Vierailija
60/84 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina hauskaa lukea kun ihmisten valinnat autoilun suhteen saa osakseen ihmetystä ja kateutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän