Miksi monet maksavat autoilusta paljon?
Ymmärrän, että ihmisten on toki ostettava uusia autoja, mutta olen tavallaan miettinyt, että miksi monet haluavat lyhentää rahoitusta tai sitten laittaa puhdasta pääomaa tolkuttomat määrät autoon, vaikka viisaampaa olisi sijoittaa tai tehdä jotain muuta sillä rahalla. Jos sinulla on 30ke tilillä, niin miksi ostaisin tällä uuden auton? Tuottaako se sen mielihyvän, minkä saman rahasumman menettämisestä aiheutuu? Ja jos ei ole pääomaa, niin miksi_Ihmeessä_maksaisin 500-1000e/kk kaskoineen autosta?
Fakta on se, että noin 2005-2010 välillä valmistetut vanhemmatkin autot tarjoavat käytännössä aivan saman turvallisuuden, mukavuusvarusteet ja ominaisuudet kuin uudemmatkin, eli kaiken tarpeellisen. Uusinta kosketusnäyttöä ja muuta tingeltangelia, kuten kaistavahtia tjsp. ei välttämättä ole, mutta kaipaako näitä sitten joku? Itse en.
Itse olen vielä tästäkin minimoinut kaiken ja ajan 80-luvun japanilaisella, kuten olet tehnyt oikeastaan viimeiset 20 vuotta. Ei tarvitse pelätä vikavaloja, OBD-mittausta katsastuksessa tai muutakaan ihmeellistä. Kaikki pelkkää yksinkertaista mekaniikkaa ja helposti itse korjattavissa ilman, että joudut autokorjaamon armoille, joka kynii sinut heti. Ja kyllä; tiedän kolarissa kuolevani, mutta se olkoon sitten riskin minkä kanssa toistaiseksi elän.
Ja ei, en ole prseaukinen, vaan ns. hyvätuloinen, mutta en vain ymmärrä, että miksi liikkumiseen pitää laitta pääomaa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua ajaa vanhalla autolla. Vaihdan 3-4 vuoden välein uuteen.
Miksi? Mikä se ydinsyy on? Ymmärrän kyllä, että näin useat tekevät, mutta minkä takia oikeasti?
Nautin autoilusta ja uudella hyvällä autolla ajaminen on yksi suurimmista nautinnoistani. Lexus on niin mukava ja hiljainen, että ajaessa oikeen rentoutuu. Lempimusiikkia stereoista ja nahkaistuin kuin nojatuoli. Harmittaa kun matka päättyy ja aika nousta autosta! Käy autoliikkeessä ja koeaja joku yli 60k€ uusi auto niin. Koeajo ei maksa mitään 😉
Toyotan olisit saanut paljon halvemmalla,sehän on sama auto.
Mitä olen nähnyt jossain tapauksissa niin pienissä tuloluokissa hieman yksinkertaiset ihmiset hankkivat vähän liian kalliita uusia autoja ja sitten valittavat miten ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
On aina hauskaa lukea kun ihmisten valinnat autoilun suhteen saa osakseen ihmetystä ja kateutta.
Nautin autoilusta sanoo eräs muuhhaahha,mulle se auto on välttämätön että pääsen paikasta toiseen jo työhommien takia,se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hommata autoa lainkaan. Vuokraa sellaisen jos tarvitsee autoa.
Jos tarvii muutaman kerran vuodessa niin varmasti järkevin vaihtoehto,mutta useampi tarvii autoa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mikä se ydinsyy on? Ymmärrän kyllä, että näin useat tekevät, mutta minkä takia oikeasti?
Nautin autoilusta ja uudella hyvällä autolla ajaminen on yksi suurimmista nautinnoistani. Lexus on niin mukava ja hiljainen, että ajaessa oikeen rentoutuu. Lempimusiikkia stereoista ja nahkaistuin kuin nojatuoli. Harmittaa kun matka päättyy ja aika nousta autosta! Käy autoliikkeessä ja koeaja joku yli 60k€ uusi auto niin. Koeajo ei maksa mitään 😉
Kai sitä musiikkia on mukavampi kuunnella kun auto on paikallaan.
Siihen kelpaa vanhempikin auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, Lexus on järki-ihmisen valinta, mikäli mennään ns Premiumeihin. Paljon parempi kuin Audi, Mersu jne, koska Lexuksen ostaja tietäjä tietää mitä ostaa, eikä ostaja sitä vain "päteäkseen". Se ei toki siltikään poista sitä faktaa, että Toyotakin tarjoaa aivan samaa loppupeleissä.
T. sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ydinkysymys; Jos minulla olisi 50ke pankkitilillä, miksi ostaisin tällä uuden auton, kun samalla rahalla voi tehdä niin paljon muutakin."
Toinen ydinkysymys: Jos tilillä on 50ke ja uudesta autosta saa koko rahalla mielihyvää, miksi ei ostaisi uutta autoa? Katsopa kun auto on toiselle sitä mitä se jotain muuta on sinulle.
Okei, mitä se auto on sitten? Älä käsitä väärin, olen itsekin autoihminen ja harrastaja, mutta mitä "toinen" sitten käytännössä on?
"Toinen" voi tarkoittaa vaikka sitä samaa mitä joku muu saa matkustelusta, antiikin tai taiteen keräilystä, museoautoista, vintagesoittimista, silkkilangalla neulomisesta... Mistä nyt ihmiset saavat elämäänsä sitä jotain. Miksi se ei saisi olla uusi tai edes uudehko auto?
No, jos minulla olisi varaa laittaa joku 70-80 k. autoon, niin en kyllä keksi yhtään syytä olla laittamatta sitä. Saapahan sitten joku bensalenkkari leijua kolmenkymmenen vuoden päästä sillä, kuinka hän ajaa vain 2020-luvun autoilla, kun minä olen sen tänäpäivänä ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se kokonaisuus. Hyvä auto, hyvä musiikki, vapaus ajaa mihin haluaa. Eikö aika moni hanki moottoripyöränkin pelkän ajamisen ilon takia?
Vaihdoin kolmen tonnin autosta kolmenkymmenen tonnin autoon. Kysyin itseltäni sen jälkeen ainoastaan, että miksi ihmeessä mietin sitä niin pitkään. Ajomukavuus oli AIVAN toista luokkaa. Jos en tarvitsisi autoa muuta kuin kauppakassiksi kerran viikossa mutta jo mun 20 tuhannella kilsalla vuodessa ajomukavuudella alkaa olla jo väliä.
Kokemukseni vanhoista ja helposti huollettavista autoista on, että ne on harva se viikonloppu tallissa pukilla tai konepelti pystyssä, kun pitää vähän laittaa. Tai sitten se on kätevä tekosyy shoppailla Motonetissa, kaljoitella jätkäporukalla ja vältellä kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajelen itse edullisella autolla jonka valitsin halpojen kk-kustannusten perusteella. Mutta aloituksen kaltainen päivittely on minusta ihan järjetöntä. Haluatko mitalin kun esität ettet ymmärrä että ihmisillä on erilaisia harrastuksia, mielenkiinnonkohteita ja prioriteetteja ylipäätään? Ihmettelen itse tavallaan sitä miten joku maksaa vaikka lapsen harrastuksesta satoja euroja, mutta en varsinaisesti päivittele asiaa vaikka tuollainen sijoitus ei itselleni aukeakaan.
Jokainen laittaa äyrinsä haluamiinsa käyttökohteisiin. Jos elättää itsensä ja ei elä yli varojensa, se on ihan jokaisen oma asia saako eniten nautintoa vaikka laittamalla rahat kesämökkiin, matkusteluun, autoon tai sijoituksiin ja säästöön. Olen myös eri mieltä siitä että jokin melko uusi, oikea laatuauto hyvillä varusteilla on kyllä hyvin erilainen ajokokemus kuin 20v vanha auto. Teknologia on muuttunut erittäin paljon tuo
Ei kaikki autot ole sellaisia joissa kaikki toiminnot tapahtuu kosketusnäytön kautta (kuten Teslassa). Valitsin itse autoni siten että näyttö toimii parkkikamerana ja karttana, mutta ilmastointi, lämmitys, volyymi yms. ovat ihan perinteisiä manuaalisia nappeja. Toki jos auto om vain väline jolla päästä paikasta A paikkaan B niin hinnalla ei ole niin merkitystä. Kuten kirjoitin, oma autoni on halpa ja ns. karvalakkimallia mutta sopii minun tarpeisiini ja lompakolle. Mutta täytyy sanoa että kun työasioissa toisella paikkakunnalla ajoin vuokra-auton uutta Volvoa, oli ajokokemus ihan erilainen. Mukavat nahkapenkit, hiljaista ajoa, esteettiset viimeistelyt ja yksityiskohdat toisin kuin omassa jossa paneelit ovat muovia. Auto kääntyi pienissäkin paikoissa todella sulavasti ja kätevästi ja siinä oli kaikenlaisia ajoa helpottavia ominaisuuksia. On silkkaa tietämättömyyttä sanoa että uusi premium auto ei ole yhtään parempi kuin vanha auto. Se on sama kuin vertaisi ABC:n buffettia ja kallista autenttista ravintolaa keskenään. Molemmista saa ruokaa, mutta siihen se samanlaisuus sitten loppuukin.
Maksan mielelläni siitä vapaudesta, että voin mennä ja tulla kun itselle sopii. Toki nyt taas ahdistaa kun joutuu aikatauluja kattoo,kun huomenna meen bussilla lääkärille. Senkin takia kun työterveys, työnantajalta sain rahaa bussilippuun eli siitä en maksa itse. Enkä mene autolla koska kohteessa on maksullisia parkkipaikkoja, en maksa siitäkään omaa rahaa.
Ap hyvä, mikä sinä olet määrittelemään mikä on paljon ja mikä vähän?
Ajo-ominaisuuksilaan saman automallin uusin ja vajaa kymmenen vuotta vanha vuosimallit eivät välttämättä eroa ihan valtavasti toisistaan, mutta jos mennään jo selkeästi vanhempaan, eroja alkaa kyllä löytyä. Esimerkiksi automaattivaihteissa ajomukavuuteen vaikuttaa kyllä selkeästi, onko nelivaihteinen perinteisempi laatikko vai seitsemänvaihteinen portaattomalla vaihdolla.
Hyvää pohdintaa, ap. Mutta silti kannattaa pysytellä sellaiset max. 10 vuotta vanhassa autossa, koska niissä on nykyaikaiset turvavarusteet ja vahvat korirakenteet. Noin 10 000 eurolla saa ihan valtavan hyviä autoja, kunhan ei valitse "mersuja ja bemareita".
Huvikseni mietin itselle Teslaa, koska kilometrejä tulee sen verran paljon, että sähköauto kannattaisi. No kysyinpä vakuutustarjoustakin, se oli 1800 euroa vuodessa, vaikka on täydet bonarit! Eli maksaisin pelkkää vakuutusta 150e/kk, vaikken ajaisi metriäkään. Nykyisessä autossa vakuutukset on 35e/kk, eikä penniäkään velkaa, joten ajellaanpa vanhalla auringon laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Huoltojen helppous ja ajomukavuus merkitsevät monelle sen verran paljon, että siitä ollaan valmiita maksamaan jonkin verran. Uudemmat autot ovat myös vähäpäästöisempiä, mikä tarkoittaa pienempiä bensakuluja ja matalampaa ajoneuvoveroa.
Tuosta verosta voidaan nyt olla kahta mieltä. Mulla 2000 mallin 2,0 bensa auto niin vuoden alusta Trafi maksu on alle 200€ /v ja vakuutus nyt 148€/v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, Lexus on järki-ihmisen valinta, mikäli mennään ns Premiumeihin. Paljon parempi kuin Audi, Mersu jne, koska Lexuksen ostaja tietäjä tietää mitä ostaa, eikä ostaja sitä vain "päteäkseen". Se ei toki si
Varmaan juu, kun se Lexus on Toyotan premium versio. Varmaankin vastaa lähinnä vanhaa Cressidaa, isäni ajoi taksia Cressidalla. Vaihtoi Camryyn kun tuli joku isompi vika 850 000 km kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus liikenteessä joku köyhä ajaa vanhalla autolla kuulokkeet päässä 😂