HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle
Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.
Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.
Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä.
Kommentit (1282)
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että 7- ja 9- vuotiaiden lasten vanhempi hoitaa kaikki päivän kotityöt tunnissa. Tuon ikäiset lapsetkin keskeyttävät työt vähän väliä syystä tai toisesta. Lasten iltahommatkin vie aikaa eikä silloin voi tehdä muuta.
Taas tämä.. miten h......a te kasvatatte lapsenne?
Nää meidän 7-9 on täysin omatoimisia. Pesevät sähköhammasharjalla hampaat, käyvät suihkussa tarvittaessa. Menevät nukkumaan ihan itse. Joskus harvoin nuorempi haluaa iltasadun..
Aamulla he heräävät 9v herätyskelloon. Menevät aamupalalle joka löytyy jääkaapista. Hammas pesu, hiukset ja vaatteiden valinta..
Ja nää muuten osaa tyhjentää astianpesukoneen ja laittaa sinne astiat ihan ite.
Kyllä aika monessa perheessä varataan aikaa myös niille lapsille. Vaikka osaisivat ottaakin muroja kaapista, niin tehdään yhdessä tai valmiiksi hedelmäsalaattia, istutaan yhdessä iltapalapöytään, katsotaan ainakin ekaluokkalaisen kanssa että mitäs siellä Wilmassa lukikaan liikuntavarusteista, ehkä vähän väännetäänkin siitä pitääkö hiukset pestä shampoolla vai riittääkö että kävelee suihkun ali. Hampaat suositellaan pestävä aikuisen valvonnassa tai tarkistuksen alla 10-vuotiaaksi, vaikka itsekin myönnän etten tätä säännöllisesti jaksanut. Iltahommien aikana leikkien päätyttyä lapsen mieleen yleensä putkahtaa vähintään puolen tusinaa asiaa jota hän haluaa aikuiselle kertoa ja näyttää. Moni alakoululainen nauttii vielä siitä että vanhempi käy peittelemässä ja toivottamassa hyvät yöt. Meillä iltasatua on luettu usein vielä 10-11-vuotiaillekin (ja sitä isompien kanssa juteltu muuten vaan, hierottu jalkoja, pelattu korttia, annettu lapsen näyttää päivän hauskimmat meemit jne.), ja jos lapsi lukee kirjaa itse niin helposti sieltä muutama kerran tulee huhuilua että mitä se ja se tarkoittaa tai halutaan jakaa joku hauska juttu.
Nämä ei ole kotitöitä, mutta nämä on aikaa jolloin ei voi tehdä - ainakaan keskeytyksettä - kotitöitä. Minusta kuulostaa surulliselta jos 7- ja 9-vuotiaat on jo niin itsenäisiä etteivät kaipaa aikuisten huomiota, seuraa tai apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on että miehenä koen kotityöt neitimäisinä ja aisurityönä. Jos kotityöstä saisi panon palkaksi olisi paljon maskuliinisempi olo ja kotityöt onnistuisi.
Ongelma on siinä, että kärtät kuin pikkulapsi palkintoa asioista, jotka aikuinen hoitaa itsestäänselvinä. Se ei ole naisen näkökulmasta maskuliinista, vastuunkanto on. Tsemppiä.
Miksi niin monella naisella seksi on kaupankäynnin väline? Miehen pitää alistua tekemään jokin suoritus, että voi rakastella vaimoaan? Todella omituista ja sitten mammat vielä ihmettelevät, kun mies ei enää haluakaan seksiä mamman kanssa, vaan hakee sitä muualta.
Sanos muuta. Jossain vaiheessa totesin, että seksiä on joko
Nykyjärjestely on ihan hyvä, en koe tarvetta siihen
Haluaa vuorovanhemmaksi, jotta säästyisi elareilta. Työn ja vaivan määrä tullee yllätyksenä. Pian on lapsilla isin uudessa kodissa padi yhdessä kädessä ja pitsa toisessa. Iskä itse heilastelee uuden naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että 7- ja 9- vuotiaiden lasten vanhempi hoitaa kaikki päivän kotityöt tunnissa. Tuon ikäiset lapsetkin keskeyttävät työt vähän väliä syystä tai toisesta. Lasten iltahommatkin vie aikaa eikä silloin voi tehdä muuta.
Taas tämä.. miten h......a te kasvatatte lapsenne?
Nää meidän 7-9 on täysin omatoimisia. Pesevät sähköhammasharjalla hampaat, käyvät suihkussa tarvittaessa. Menevät nukkumaan ihan itse. Joskus harvoin nuorempi haluaa iltasadun..
Aamulla he heräävät 9v herätyskelloon. Menevät aamupalalle joka löytyy jääkaapista. Hammas pesu, hiukset ja vaatteiden valinta..
Ja nää muuten osaa tyhjentää astianpesukoneen ja laittaa sinne astiat ihan ite.
Kyllä aika monessa perheessä varataan aikaa myös niille lapsille. Vaikka osaisivat ottaakin muroja kaa
Nuo ei ole kotitöitä nuo ovat niitä hyviä asioita mitä lapsista seuraa. Mua surettaa kun toi 7 seuraa isosiskoa eikä halua enää niin paljon meidän seuraa. Tai et sais lukea satuja. Mä otin lähinnä siihen kantaa kun joku selitti kotitöistä ja linkitti 10v lapsensa paapomisen sellaiseksi.
Naisen kannattaa hankkia sopiva korkeakoulutus alalta, jossa tapaa hyviä potentiaalisia mieskandidaatteja.
No huhhuh. Vielä mieluummin kannattaa hankkia koulutus alalta, jossa tapaa hyviä potentiaalisia työpaikkoja. Oma tulo paras tulo.
Tuossa vielä googlesta listaus mitä 10v pitäis kyetä tekemään.
... puhdistaa kylpyhuoneen.
... imuroi matot.
... puhdistaa työtasot.
... siivoaa keittiön.
... valmistaa yksinkertaisen aterian.
... leikkaa ruohikon.
... hakee postin.
... tekee helpot korjaukset, esimerkiksi ompelee napin kiinni.
... lakaisee autotallin.
Eli jos sun 10v lapsi ei osaa yhtään mitään olisin huolissani.
Vierailija kirjoitti:
"Yleensä näihin valituksiin on joku järkevä syy, kuten:
- Tiskikone täytetään niin että astiat menevät päällekäin..."
Heteromiehenä en ole päässyt toteamaan moisia virheitä miehiltä, mutta naisilla aika yleisiä juttuja.
Eräs nainen oli siten tarkka, että ruokailuvälineet piti kaikki olla omissa lokeroissaan ja samanlaiset lautaset peräkkäin, kuten samanlaiset lasitkin vierekkäin. Aivan turhaa pikkutarkkuutta.
Tuo on kyllä naurettavaa näin naisenkin mielestä. Onko joku pakkomiellehäiriö?
Vierailija kirjoitti:
Heteromiehenä en ole päässyt toteamaan moisia virheitä miehiltä, mutta naisilla aika yleisiä juttuja.
Eräs nainen oli siten tarkka, että ruokailuvälineet piti kaikki olla omissa lokeroissaan ja samanlaiset lautaset peräkkäin, kuten samanlaiset lasitkin vierekkäin. Aivan turhaa pikkutarkkuutta.
Höpö höpö. Sillä on jonkin verran merkitystä missä järjestyksessä astiat ovat tiskikoneessa jotta puhdistuvat kunnolla, mutta tuo muu "turha pikkutarkkuus" on kätevää silloin kun astiat menevät tietyssä järjestyksessä kaappeihin.
Olen toki tietoinen että nämä tiskikoneentäyttöpuheet ovat yleisesti ottaen pelkkää paskan jauhantaa.
Naiset sitä ja tätä. Silloin kun ollaan parisuhteessa "Maijan" kanssa niin hän on "Maija", eikä sinun äitisi tai "naiset".
"Kaikkensa antaneet" miehetkin niin monesti nähty. Eivät ymmärrä lopettaa höpinöitään silloinkaan kun niiltä kysyy että missä välissä he ovat ehtineet hoitamaan kaikki kotityöt, lapset ja ehkä työtkin kun päivät kuluu baareissa tai missä tahansa muualla kuin siellä kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on just sitä kontrolloitia millä tapetaan miehen mielenkiinto.. asioita pitää tehdä pelkästään sen takia että nainen haluaa niiden tehtävän jollain tapaa.. mun ex oli samanlainen. Ärsytti tehdä ylimääräistä työtä jokaikisessä kotityössä ilman mitään syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Sillä on jonkin verran merkitystä missä järjestyksessä astiat ovat tiskikoneessa jotta puhdistuvat kunnolla, mutta tuo muu "turha pikkutarkkuus" on kätevää silloin kun astiat menevät tietyssä järjestyksessä kaappeihin.
Olen toki tietoinen että nämä tiskikoneentäyttöpuheet ovat yleisesti ottaen pelkkää paskan jauhantaa.
Naiset sitä ja tätä. Silloin kun ollaan parisuhteess
Jos ei täysin idiootti ole niin ei näitä uusia pesukonita voi edes täyttää niin ettei astiat puhdistu.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on yleinen, mutta tähän nyt epäsuosittua miesnäkökulmaa. Nämä asiat olen nähnyt useissa parisuhteissani.
- Kun täytän tiskikoneen, niin kumppani valittaa, että väärin tehty ja menee tekemään sen uudestaan
- Kun täytän pesukoneen, niin senkin olen tehnyt väätin
- Kun laitan pyykit kuivumaan, niin sekin on tehty väärin tai väärällä tavalla
- Kun imuroin, niin valitetaan että tuosta olisi pitänyt imuroida paremmin
- Kun lajittelen roskia, niin siihenkin puututaan
- Kun vien roskat, niin vien ne kuulema liian harvoin
Olen oppinut ja tämä ei nyt koske kaikkia naisia, mutta oman kokemuksen mukaan useimpia. Eli naiset vaatii ja haluaa, että asia kuin asia tehdään vain heidän haluamallaan tavalla. Jos ei tee samalla tavalla kuin nainen, niin tekee asian väärin tai huonosti (vaikka tästä ei olisikaan kyse).
Yleensä näihin valituksiin on joku järkevä s
Ootko oikeesti mies! Sinä ihquliini!!! <3 <3 <3 <3 <3 Tule meille, niin siivotaan! <3 <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä halua määrätä kaikki tekemiset naisen tyylillä.
Siinä vielä MLL lista lapsen ikä kehityksestä.
5-vuotiaat
Esikouluiän kynnyksellä lapset pystyvät jo ruokkimaan lemmikit, petaamaan jotenkuten sänkynsä ja siivoamaan pöydän aterioinnin jälkeen. He voivat myös auttaa tiskikoneen tyhjentämisessä, ruokaostosten purkamisessa ja pienten pyyhkeiden viikkaamisessa. Neljä-viisivuotiaalle voi antaa myös käteen pienen rikkaimurin. Sisäistä viherpeukaloa voi herätellä jo varhaisessa vaiheessa pyytämällä lasta kastelemaan huonekasvit.
67-vuotiaat
Kouluikäiset lapset voivat yltää jo pyyhkimään pöydät sekä työtasot. Pituus riittää myös pyykkien ripustamiseen ja lattioiden imurointiin sekä luuttuamiseen. Lapsen voi myös pyytää avukseen pienimuotoisiin ja yksinkertaisiin ruoanlaittotehtäviin.
89-vuotiaat
Hieman alle kymmenvuotiaina lapset pystyvät täyttämään sekä tyhjentämään tiskikoneen, auttamaan aterioiden valmistamisessa ja tekemään omat eväänsä. He voivat myös viedä roskia ja pestä käsin isoja asioita.
1011-vuotiaat
Kymmenen ikävuoden kynnyksen ylitettyään lapsen voi jo vaatia vaihtamaan omat vuodevaatteensa, siivoamaan keittiön tai kylpyhuoneen sekä ajamaan nurmikon. Tämän ikäiset lapset voivat myös auttaa perheen ateriasuunnitellussa ja ruokien valmistamisessa aiempaa enemmän.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on just sitä kontrolloitia millä tapetaan miehen mielenkiinto.. asioita pitää tehdä pelkästään sen takia että nainen haluaa niiden tehtävän jollain tapaa.. mun ex oli samanlainen. Ärsytti tehdä ylimääräistä työtä jokai
Näin meilläkin mies argumentoi. Minua taas jurppi joka ikinen kerta kaivella paistinlastaa tai vatkainta kolmessa eri laatikosta kun hänen mielestään oli yhden tekevää missä ne on. Tai viikata pyykkejä joiden viikkaaminen on olennaisesti työläämpää huonon ripustamiseen takia (ryppyinen vinoon kuivunut astispyyhe vs. pyyhe joka on narulta nostettaessa puoliksi viikattu). Tai pestä 1/5 pyykinpesukoneellisesta uudestaan kun ovat ottaneet väriä väärän lajittelun takia. Tai pestä toinen vajaa koneellinen tummaa heti perään kun mies ei viitsinyt vilkaista lasten pyykkejä kyytiin. Eli sillä omalla puolivillaisella työllä lisätään toisen työtä, ja se ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Naisen kannattaa hankkia sopiva korkeakoulutus alalta, jossa tapaa hyviä potentiaalisia mieskandidaatteja.
No huhhuh. Vielä mieluummin kannattaa hankkia koulutus alalta, jossa tapaa hyviä potentiaalisia työpaikkoja. Oma tulo paras tulo.
Joo, mä en kyllä koulutustani ja ammattiani todellakaan valinnut missään parinpyydystysmielessä. Tuollaisesta tulee mieleen lähinnä jokin 1950-luvun sairaalasaippuasarja, jossa nainen menee sairaanhoitajaksi vain löytääkseen lääkärin aviomiehekseen. (Siis oikeasti, kuka hemmetti edes ajattelee "syödä omasta kuormasta"? Työpaikka on työpaikka, ei mikään yökerho, jossa pokaillaan muita.)
Mutta onko se yhteiskunnallinen ongelma, ettei yksittäinen nainen osaa vaatia puolisoltaan osallistumista?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on just sitä kontrolloitia millä tapetaan miehen mielenkiinto.. asioita pitää tehdä pelkästään sen takia että nainen haluaa niiden tehtävän jollain tapaa.. mun ex oli samanla
Jos sun mies on idiootti ei tarkoita et kaikki olisi.
Mut miten olisi realismi? Mitä merkitystä näet sillä onko lasien ja kahvikuppien oltava APK eri puolilla konetta? Mitään järkevää syytä ei tohon ole..
No entäs imurointi? Voiko ulko eteisen ja sisä eteisen imuroida erikseen, ilman koko talon imurointia? Vai onko tosiaan kaikki huoneet imuroitava aina yhtäaikaa vaikka edellisestä imuroinnista olisi 24h.
Mites sitten tuo kirottu nurmikko?
Se on varjoisanakin päivänä leikattava 18 jälkeen vaikka ei olisi aurinkoa näkynyt viikkoon.. siinä muutama mun ex pakkomielle
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se yhteiskunnallinen ongelma, ettei yksittäinen nainen osaa vaatia puolisoltaan osallistumista?
Siitä tulee sellainen, kun se laskee syntyvyyttä. Nainen tyytyy yhteen lapseen vaikka olisi halunnut kolme.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas hyvää materiaalia miehille, jotka eivät ole onnellisia suomalaisten naisten kanssa. Minä näin tuollaisia perheitä jo nuorena ja niissä hämmästytti naisten päsmäröinti ja komentelu. Itse en koskaan ole halunnut samanlaista kohtaloa, joten siksi valitsin aasialaisen naisen, jonka kanssa kotihommia on mukava tehdä yhdessä.
Aasia nainen leikkaa sun kurkun auki jos sä menet puuttumaan ruuan laittoon tai siivoukseen.
Aasialaiset naiset tosin sitten vaativat miehiltä todella paljon - sen elatuksen pitää tulla, ja vaimoa totella, muuten tulee päin näköä varvastossusta. Redditin keskusteluissa kiinalaiset, vietnamilaiset ja filippiiniläiset naiset nauravat länkkärimiehille, jotka kuvittelevat aasialaisten (tai eteläamerikkalaisten) naisten olevan jotenkin alistuvaisia, kuin animefiktiossa ikään.
Green cardiin asti siedetään länsimiestä, ja sitten otetaan ero.
Olisko tossa kenties just toi 30min -1.5h ton takia et on eri tilanteissa olevia ihmisiä.