HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle
Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.
Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.
Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä.
Kommentit (1282)
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se yhteiskunnallinen ongelma, ettei yksittäinen nainen osaa vaatia puolisoltaan osallistumista?
Kyllähän naiset vaatia osaa, se ei vain toimi. Ongelmasta tulee yhteiskunnallinen kun riittävän monta yksittäistä perhettä voi huonosti ja riittävän monta lasta jää syntymättä kun äidit ei enää jaksa ja/tai uskalla.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas hyvää materiaalia miehille, jotka eivät ole onnellisia suomalaisten naisten kanssa. Minä näin tuollaisia perheitä jo nuorena ja niissä hämmästytti naisten päsmäröinti ja komentelu. Itse en koskaan ole halunnut samanlaista kohtaloa, joten siksi valitsin aasialaisen naisen, jonka kanssa kotihommia on mukava tehdä yhdessä.
Aasia nainen leikkaa sun kurkun auki jos sä menet puuttumaan ruuan laittoon tai siivoukseen.
Aasialaiset naiset tosin sitten vaativat miehiltä todella paljon - sen elatuksen pitää tulla, ja vaimoa totella, muuten tulee päin näköä varvastossusta. Redditin keskusteluissa kiinalaiset, vietnamilaiset ja filippiiniläiset naiset nauravat länkkärimiehille, jotka kuvittelevat aasialaisten (tai eteläamerikkalaisten) naisten olevan jotenkin alistuvaisia, kuin animefiktioss
Mitenkään kantaa ottamatta muuhun mut mun kaveri on ollu+20v naimisissa thai naisen kanssa. Ei ole sinä aikana ikinä pakannut edes eväitään töihin..
Mitä olen kylässä heillä ollut ehkä miljoona kertaa niin toi nainen on aina siivoamassa tai kokkaamassa. Istuu ehkä 4min Max meidän kanssa ja sit taas tekemään jtn.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se yhteiskunnallinen ongelma, ettei yksittäinen nainen osaa vaatia puolisoltaan osallistumista?
Ei ole. Mutta se on yhteiskunnallinen ongelma, ettei moni mies osallistu, jollei sitä erikseen vaadita ja tämä vaatiminen vieläpä tapahdu tosi osaavasti ja juuri oikealla tavalla.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas hyvää materiaalia miehille, jotka eivät ole onnellisia suomalaisten naisten kanssa. Minä näin tuollaisia perheitä jo nuorena ja niissä hämmästytti naisten päsmäröinti ja komentelu. Itse en koskaan ole halunnut samanlaista kohtaloa, joten siksi valitsin aasialaisen naisen, jonka kanssa kotihommia on mukava tehdä yhdessä.
Aasia nainen leikkaa sun kurkun auki jos sä menet puuttumaan ruuan laittoon tai siivoukseen.
Aasialaiset naiset tosin sitten vaativat miehiltä todella paljon - sen elatuksen pitää tulla, ja vaimoa totella, muuten tulee päin näköä varvastossusta. Redditin keskusteluissa kiinalaiset, vietnamilaiset ja filippiiniläiset naiset nauravat länkkärimiehille, jotka kuvittelevat aasialaisten (tai eteläamerikkalaisten) nais
Mitenkään kantaa ottamatta muuhun mut mun kaveri on ollu+20v naimisissa thai naisen kanssa. Ei ole sinä aikana ikinä pakannut edes eväitään töihin..
Mitä olen kylässä heillä ollut ehkä miljoona kertaa niin toi nainen on aina siivoamassa tai kokkaamassa. Istuu ehkä 4min Max meidän kanssa ja sit taas tekemään jtn.
Täähän on se joulukinkkuraivarinainen, ei ihan tasapainoinen hänkään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasialaiset naiset tosin sitten vaativat miehiltä todella paljon - sen elatuksen pitää tulla, ja vaimoa totella, muuten tulee päin näköä varvastossusta. Redditin keskusteluissa kiinalaiset, vietnamilaiset ja filippiiniläiset naiset nauravat länkkärimiehille, jotka
What? Joo ei se ihan täysillä kelloil pelaa ei. Mut kai toi miehen palvominen kuuluu tohon kulttuuriin.
Kummasti hiljeni selitys niistä 6-10v lapsista mitkä ei osaa tehdä yhtään mitään ja lisäävät kotitöitä ainakin 8h päivässä.
Johtuukohan tosta MLL taulukosta.
Vierailija kirjoitti:
What? Joo ei se ihan täysillä kelloil pelaa ei. Mut kai toi miehen palvominen kuuluu tohon kulttuuriin.
Ehkä spessun haaveissa. Mulla on ne kaksi thaivaimoa työkavereina, vastasin vähän sen jälkeen kun kerroit, että muija sai hysteerisen draamakohtauksen kun ukkonsa pisti kakun pussiin. Pitää muistaa pysyä tarinassa, älä unohda.
*kinkun
Vierailija kirjoitti:
Ehkä spessun haaveissa. Mulla on ne kaksi thaivaimoa työkavereina, vastasin vähän sen jälkeen kun kerroit, että muija sai hysteerisen draamakohtauksen kun ukkonsa pisti kakun pussiin. Pitää muistaa pysyä tarinassa, älä unohda.
Spessun haaveissa. Just just älä unohda lääkkeitä
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Kummasti hiljeni selitys niistä 6-10v lapsista mitkä ei osaa tehdä yhtään mitään ja lisäävät kotitöitä ainakin 8h päivässä.
Nii onhan se varmaan vähän ikävä yrittää selittää isojen lapsien lisäävän hirveästi työtaakkaa. Kun ne todellisuudessa jo vähentävät sitä. Menee pohja koko uhriutumiselta.
Tuo heitto, että joku nainen ei niinku osaa vaatia miestä tekemään kotitöitä, muistuttaa erinäisiä keskusteluita r*iskauksesta. Siis niitä, missä joku sanoo, että naisen olisi pitänyt osata sanoa ei.
Ja kun naisparka sitten sanoo, että minähän sanoin ei, niin sanotaan, että eikun se ei ollut oikeanlainen ei. Se oli semmoinen vääränlainen ei, mitä mies ei uskonut. Jos olisit osannut vaan avata suusi ja sanoa paremman, oikeanlaisen ein, niin mies kyllä olisi heti lopettanut eikä tätä olisi tapahtunut.
Että joo. Onkohan se yhteiskunnallinen ongelma, jos joku nainen ei osaa vaatia miestä osallistumaan kodin ja lasten hoitoon. Onkohan?
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, eivätpä nuo tunnu miehiään palvovan, ainakaan täällä suomessa. Ehkä tänne sitten raijataan vaan ne vahvatahtoiset tapaukset.
Vierailija kirjoitti:
Haluaa vuorovanhemmaksi, jotta säästyisi elareilta. Työn ja vaivan määrä tullee yllätyksenä. Pian on lapsilla isin uudessa kodissa padi yhdessä kädessä ja pitsa toisessa. Iskä itse heilastelee uuden naisen kanssa.
Mun exälle tuli yllätyksenä se että niistä sopimuksista täytyy pitää kiinni.
Jätti ensimmäiset elarit maksamatta ja alkoi ulisemaan kun asiasta kysyin kuvitellen että annan olla. Sain elatus avun kelalta siitä lähtien.
Tapaamissopimuksista ei pitänyt lainkaan kiinni milloin minkäkin tekosyyn varjolla ja kuvitteli että mun velvollisuus on päästää hänet kotiini keskiyöllä silloin kun hän päättää tulla katsomaan lapsiaan.
Koitti vieläpä sossusta kusettaa rahaa väittämällä että hänellä ei ole rahaa kun oli joutunut minulle ja lapsille ostamaan ruokaa ja vaatteita sen lisäksi että kela oli perinyt häneltä elatusavun.
Mikään ei pitänyt paikkaansa. Oli kyllä totta että sain kelasta elatusapua, mutta en tiedä kuinka perinnän kävi.
Isossa asunnossa hänen oli saatava perheellisenä asia, mutta kertaakaan ei ottanut lapsiaan luokseen. Sai lopulta häädön maksamattomien vuokrien takia ja asunto meni täysremonttiin kun siellä ei ollut kukaan siivonnut.
Sain tietää että oli lainaillut ja pyytänyt rahaa vaikka kuinka paljon jotta lapsilla olisi ruokaa.
Nostin lopulta kädet pystyyn tapaamisten suhteen. Voin sanoa että tuntuu pahalta se että en alunalkaenkaan ymmärtänyt vaatia yksinhuoltajuutta ja vähintään tuettuja tapaamisia.
Ei ne tuetutkaan tapaamiset jotka jossain vaiheessa järjestyi, onnistuneet ja sen jälkeen kuvitteli taas että päästäisin hänet kotiini.
Kun en suostunut enää pompoteltavaksi niin keksi varata lastenvalvojalta ajan ja tehdä tapaamisehdotuksen johon en suostunut.
Ehdotuksessa ei sinänsä mitään vikaa olisi ollut jos sen olisi tehnyt vastuuntuntoinen aikuinen. Hän ei ole osoittanut olevansa sellainen vaan kaikkea muuta ja syytyää vieraannuttamisesta ja kostamisesta..
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Nii onhan se varmaan vähän ikävä yrittää selittää isojen lapsien lisäävän hirveästi työtaakkaa. Kun ne todellisuudessa jo vähentävät sitä. Menee pohja koko uhriutumiselta.
Alle kymmenvuotiaat lapset ei ole isoja. He voi olla mukana, mutta ei kotitöitä voi sälyttää heille. Vanhemman pitää olla siinä saapuvilla eikä lähteä pois kotoa.
Eihän töissäkään harjoittelijalta vaadita samaa mitä vakituisilta vaikka he ovat aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Alle kymmenvuotiaat lapset ei ole isoja. He voi olla mukana, mutta ei kotitöitä voi sälyttää heille. Vanhemman pitää olla siinä saapuvilla eikä lähteä pois kotoa.
Eihän töissäkään harjoittelijalta vaadita samaa mitä vakituisilta vaikka he ovat aikuisia.
Hahaha. Eli nyt pitäis päästä pois kotoa... Siirretään tolppia . Katoitko ton 10v taulukon. Ne osaa ihan mitä vaan jos ne haluaa ja se äiti/ isi ei tee niistä avuttomia.
10v tosiaan vähäntää jo kotityö määrää.
No, ensi vuonna leikataan keskituloisen sairaspäivärahoja 300 - 400 kuukaudessa.
Eli jos jalka murtuu niin saa sairaspäivärahaa 2400 bruttopalkalla 1000 brutto - verot.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Eli omistusasunnossa asuvat ei ainakaan mistään väsymyksestä ja ahdistuksesta enää jää sairaslomalle.
Lisäksi tulee potkulaki ennen joulua ja paikallinen sopiminen.
Vuokralla asuva saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, eivätpä nuo tunnu miehiään palvovan, ainakaan täällä suomessa. Ehkä tänne sitten raijataan vaan ne vahvatahtoiset tapaukset.
Palvomisesta ja kotiorjasta ovat haaveilleet ja länkyttäneet ainoastaan katkerat ja kateelliset palstamammat. Eivät poloiset tiedä mitä on normaali ku
Ainoastaan rekisteröitynyt käyttäjä 11535 on kuvitellut miehen palvonnan kuuluvan kulttuuriin. Kiitos, kun tulit oikaisemaan, vaikka vähän väärin menikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Mutta se on yhteiskunnallinen ongelma, ettei moni mies osallistu, jollei sitä erikseen vaadita ja tämä vaatiminen vieläpä tapahdu tosi osaavasti ja juuri oikealla tavalla.
En usko, että tämä yhteiskunnallinen ongelma ikinä korjaantuu. Hyvin suuri osa miehistä ei tule Ikinä suostumaan siihen että kotityöt tehtäisiin puoliksi. Se ei onnistu, että perheessä on kaksi tasavertaista aikuista, vaan jommankumman on oltava perheen pää. Käytännössä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin se että se on mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tämä yhteiskunnallinen ongelma ikinä korjaantuu. Hyvin suuri osa miehistä ei tule Ikinä suostumaan siihen että kotityöt tehtäisiin puoliksi. Se ei onnistu, että perheessä on kaksi tasavertaista aikuista, vaan jommankumman on oltava perheen pää. Käytännössä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin se että se on mies.
Hmm. Jos maksaa puolet perheen menoista ja hoitaa vähemmän, murto-osan tai ei lainkaan vastuita kotona ja perheessä, ei millään logiikalla ole perheen pää. Ne näytöt puuttuvat edelleen.
Haha, mä (tai me) syötiin kuormasta, sairaalassa. Seuraava hääpäivä on 15. Ei oltaisi tavattu muualla, nuorena kaikki aika meni töissä, ei mihinkään baareihin kerennyt ja tindereitä ei oltu keksitty.