HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle
Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.
Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.
Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä.
Kommentit (1282)
Meidän muori oli todellinen siivoushullu. Taisi imuroida pari kertaa päivässä. Hän muutti sitten aikanaan maalaistalosta kerrostaloasuntoon, ihan uuteen. Hänellä oli olohuoneessa joku karvamatto ja sen päälle ei saanut astua ettei ne karvat mene lakoon. Kuinka ollakaan, tuhosi asunnon parkettilattiat ahkeralla luutuamisella ja sai muutenkin aikaan laajat kosteusvauriot.
Naisilla on varsin yleistä, että esitetään siistimpää kuin oikeasti ollaan. Moni morsianehdokas on saanut hylkäävän päätöksen, kun olen huomannut feikkaamisen. Fiksu nainen pitää asunnossaan perussiiteyden yllä ja jos vierailu evätään sillä perusteella, että pitää ensin siivota, niin kyseessä on mitä ilmeisemmin epäsiisti tapaus, ei siis vaimoainesta.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on varsin yleistä, että esitetään siistimpää kuin oikeasti ollaan. Moni morsianehdokas on saanut hylkäävän päätöksen, kun olen huomannut feikkaamisen. Fiksu nainen pitää asunnossaan perussiiteyden yllä ja jos vierailu evätään sillä perusteella, että pitää ensin siivota, niin kyseessä on mitä ilmeisemmin epäsiisti tapaus, ei siis vaimoainesta.
Iha sama vaikka olis asunto kuin pommin jäljiltä jos nainen antaa.
Tätä ketjua lukiessa olen ymmärtänyt, että minunkin pitää vain vähentää turhien töiden tekemistä. En siis tee tänään ruokaa, saa mies kokata itselleen kun tulee töistä. Tähän asti mies on voinut kävellä suoraan ruokapöytään ja siitä sohvalle, enää ei edes kiitä ruuasta. Tähän tulee nyt muutos.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa olen ymmärtänyt, että minunkin pitää vain vähentää turhien töiden tekemistä. En siis tee tänään ruokaa, saa mies kokata itselleen kun tulee töistä. Tähän asti mies on voinut kävellä suoraan ruokapöytään ja siitä sohvalle, enää ei edes kiitä ruuasta. Tähän tulee nyt muutos.
No jos se sun ruuanlaitto on aiemmin ollut sitä että sä haudutat kukkoa viinissä 6h kokoajan vieressä hämmentäen. 3 ruokalajia niin kannattaa.. jos perus ruuanlaittoa niin ei se 10-20min päivästä sun jaksamiseen vaikuta
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se sun ruuanlaitto on aiemmin ollut sitä että sä haudutat kukkoa viinissä 6h kokoajan vieressä hämmentäen. 3 ruokalajia niin kannattaa.. jos perus ruuanlaittoa niin ei se 10-20min päivästä sun jaksamiseen vaikuta
Siihenhän kuuluu ruuanvalmistusastioiden pesu, pöydän kattaminen ja korjaaminen, tiskaaminen sekä hellan, tiskipöydän ja pöydän pyyhkiminen. Jatkossa kaikki nuo jää pois. Se jo vaikuttaa jaksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Menehän nyt vaikka roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että tajusit. Mistä lie oletkaan saanut ajatuksen että sun pitää tehdä kaikki aikuisen ihmisen puolesta
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihenhän kuuluu ruuanvalmistusastioiden pesu, pöydän kattaminen ja korjaaminen, tiskaaminen sekä hellan, tiskipöydän ja pöydän pyyhkiminen. Jatkossa kaikki nuo jää pois. Se jo vaikuttaa jaksamiseen.
Vihdoin ymmärrät kuinka paljon turhia töitä olet haalinut. Miehelle kattauksilla ja muulla ei mitään väliä. Ruoka mikroon ja syödään astista missä on. Mielellään seisaaltaan tai keittiötasoon nojaten. Astiat koneeseen ja kone päälle kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki se uuvuttava metatyö koska naisen pitää myös suunnitella kaikki nuo aktiviteetit tarkkaan ja analysoida niihin liittyvät yksityiskohdat. Parempi vaan jäädä vanhaksi piiaksi ja olla sohvan pohjalla kissan kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin kukaan nainen nykyaikana odottaisi jonkun miehen päätöksiä onko nainen jotain 'vaimoainesta' :D
Tietääkö 1800-luku että olet karkuteillä?
Mikähän siinä onkaan se perimmäinen syy, että ihan normaalilla maalaisjärjellä varustettu mies osaa/pysty osallistumaan perheen arjen pyöritykseen? Kyllä se on se pirttihirmu vaimo jonka mielestä mies tekee aina kaiken väärin. Ja kaikki pitää tehdä juuri siten, kuin vaimo haluaa ja määrää. Kun mies sitten saa ihan jokaisesta tekemästään asiasta vain kielteistä palautetta ja moitetta, niin kyllä se halut kotitöihin katoaa.
Turvaverkkojen puutetta on turha syyttää. Esim. meillä ei isovanhemmat ole koskaan osallistuneet lastenlasten elämään saati hoitaneet heitä. Kun on ollut tarvetta lapsenvahdille jonkin yhteisen menon vuoksi, hoitoapua ostetaan luotettavalta hoitajalta. Meillä neljä 4-14 vuotiasta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Tulee töistä? Eikö kaikki itseään kunnioittavat ihmiset ole etätöissä jolloin voi kokata ennen töiden loppumista?
Miksihän naisilla tuntuu olevan niin vaikeaa tuon arjen pyörittäminen. Mulla ei mitään ongelmaa vaikka kaks lasta ja omakotitalo. Kaikki menee mallikkaasti ja aikaa on enemmän kuin keksin tekemistä. Nyttenki makoilen sohvalla syysloman merkeissä.
Aiemmin kun oli nainen talossa oli koko ajan kiire eikä mitään saanu valmiiksi.
Aika moni ystävä on sanonut erotttuaan saaneensa vihdoinkin omaa aikaa lapsen/ lasten ollessa vuoroviikolla isällään.
Osa on sanonut tuon oman ajan saamiseen eron syyksikin.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ystävä on sanonut erotttuaan saaneensa vihdoinkin omaa aikaa lapsen/ lasten ollessa vuoroviikolla isällään.
Osa on sanonut tuon oman ajan saamiseen eron syyksikin.
Aika moni ystävä ja itsekin on huomannut erottuaan saaneensa vihdoinkin omaa aikaa lapsen/ lasten ollessa vuoroviikolla äidillään.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän naisilla tuntuu olevan niin vaikeaa tuon arjen pyörittäminen. Mulla ei mitään ongelmaa vaikka kaks lasta ja omakotitalo. Kaikki menee mallikkaasti ja aikaa on enemmän kuin keksin tekemistä. Nyttenki makoilen sohvalla syysloman merkeissä.
Aiemmin kun oli nainen talossa oli koko ajan kiire eikä mitään saanu valmiiksi.
Arjen pyörittäminen on termi, jonka naiset ovat keksineet mystifioimaan täysin normaalia elämää ja siitä on tullut uhriutumisen taikasana. Yksilapsisen pienessä kaupunkikerrostalokolmiossa asuvan perheenkin äiti voi sen taikasanan avulla uhriutua ja saada arjen kuulostamaan yhtä rankalta kuin jossain 1800-luvun maalaistalossa asuneella suurperheen äidillä kun piti kahdeksan sairaan ja vammaisen lapsen lisäksi hoitaa humalainen isäntä, raihnaiset kulkutautiset isovanhemmat, lehmät, lampaat, sian porsimiset ja peltotyöt ruuanlaiton, siivouksen, pyykinpesun ja muiden askareiden lisäksi.
Oma mies on kyllä huomauttanut, jos pöydällä ei ole valmiina astioita eikä leipää, margariinia, leivänpäällisiä ja juotavaa. Ei meillä ole taiteltu lautasliinoja tai sytetty kynttilöitä. Mies voi jatkossa lämmittää maksalaatikkoa mikrossa ja syödä sen rennosti tiskipöytään nojaten.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti opetti jo 80 luvulla ja kotitalous tunneilla opetettiin että astiat ja työtila kannattaa pestä ja siivota jo siinä kokkauksen yhteydessä. Niin ei synny hirveää sotkua lopputuloksena sulla on ainoastaan se uunivuoka/ kattila yms likainen kun ruoka valmis. Ja jää se turha seisoskelu tyhjä panttina pois.
Jännä ettei kaikki naiset osaa tota aikuisenakaan
Jos saa saamattomuuttaan eron vireille, niin kyllä nainen sen saa laittaakin vireille. Miksi akan pitää tahallaan paskoa oma pesä?
-M