HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle
Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.
Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.
Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä.
Kommentit (1282)
Ei kai kukaan tee ruuaksi vain keitettyjä perunoita? Kyllähän siinä samalla paistaa kalaa tai lihaa ja tekee vaikka porkkanaraastetta. Aikaa menee vähintään puoli tuntia, ei ne perunat kypsy sen nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen tarina siis. Googlaa weaponized incompetence. Eli siis moni mies mukamas ei handlas arkea, vaikka on esim. Vaativassa asiantuntijatyössä. Ja vaikka ei olisikaan, niin ei se mitään rakettitiedettä ole, että tyhjentää tiskikoneen ja pesee vessan kun on tarve.
Vastaan 4 lapsen isänä. Kun se ei riittänyt vaimolle. Tein kaiken väärin. Kuuntelin joka päivä kuinka en osaa tai vaimo imuroi heti jälkeeni. Vaimo halusi siivota aina kun sillä oli vapaata, mä otin lapset ja mentiin harrastamaan. Vaimo siivosi sen takia kun piti olla täydellistä, ei sen takia, että oli tarvetta. Koin tärkeäksi olla lasten kanssa ja saada lapset tekemään eri asioita ja oppimaan erilaisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan tee ruuaksi vain keitettyjä perunoita? Kyllähän siinä samalla paistaa kalaa tai lihaa ja tekee vaikka porkkanaraastetta. Aikaa menee vähintään puoli tuntia, ei ne perunat kypsy sen nopeammin.
Uunia ei käytä kukaan, koskaan ikinä. Montas minuuttia kärytät kalaa pannulla, monta minuuttia paistat jauhelihaa?
Niinpä.
...."Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin"
Mietin, että heppoiset on motiivit erolle. Kannattaa pohtia miksi Wilmaviestejä tulee.. jos ne on muistutuksia niin merkitä viikon muistettavat asiat esim. jääkaapin oveen. Jos taas opettajan huomioita lapsesta, niin reagoida ja rauhoittaa lapsen arkea.
Harrastukset -onko harrastuksia liikaa?
Ihmisillä on erilainen reagointitaso. Se mikä sinusta vaatii reagointia ei ehkä puolisostasi vaadi.
Muut arjen helpottavat käyttöön eli viikottainen ruokalista, kaupan kauppakassipalvelu ja nouto käyttöön, arjen rauhoittaminen.
Isolla osalla ihmisiä ei ole ns. turvaverkkoja. Turvaverkkoja voi yrittää luoda naapurustossa tai työyhteisössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on varsin yleistä, että esitetään siistimpää kuin oikeasti ollaan. Moni morsianehdokas on saanut hylkäävän päätöksen, kun olen huomannut feikkaamisen. Fiksu nainen pitää asunnossaan perussiiteyden yllä ja jos vierailu evätään sillä perusteella, että pitää ensin siivota, niin kyseessä on mitä ilmeisemmin epäsiisti tapaus, ei siis vaimoainesta.
Iha sama vaikka olis asunto kuin pommin jäljiltä jos nainen antaa.
Tämmöinen nainen ei pidä pesäänsäkään kunnossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen tarina siis. Googlaa weaponized incompetence. Eli siis moni mies mukamas ei handlas arkea, vaikka on esim. Vaativassa asiantuntijatyössä. Ja vaikka ei olisikaan, niin ei se mitään rakettitiedettä ole, että tyhjentää tiskikoneen ja pesee vessan kun on tarve.
Vastaan 4 lapsen isänä. Kun se ei riittänyt vaimolle. Tein kaiken väärin. Kuuntelin joka päivä kuinka en osaa tai vaimo imuroi heti jälkeeni. Vaimo halusi siivota aina kun sillä oli vapaata, mä otin lapset ja mentiin harrastamaan. Vaimo siivosi sen takia kun piti olla täydellistä, ei sen takia, että oli tarvetta. Koin tärkeäksi olla lasten kanssa ja saada lapset tekemään eri asioita ja oppimaan erilaisia juttuja.
Sama tarina tosin vaan 2 lasta. Mun tehtävä oli viedä lapset pois tieltä että saa siivota kunnolla. Ja kunnolla tarkoitti sitä et oltiin 5-6 h puistossa/ kaupoilla ym.. aika kova 100neliön asuntoon. Jossa oli aina perus siistiä.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunia ei käytä kukaan, koskaan ikinä. Montas minuuttia kärytät kalaa pannulla, monta minuuttia paistat jauhelihaa?
Niinpä.
Kuka tekee uuniruokia arkena töiden jälkeen? Nehän vie vähintään tunnin. Sillä ei ole merkitystä paistaako pannulla jotain 5 vai 25 minuuttia, kun perunat vievät liki puoli tuntia kypsyäkseen.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tarina tosin vaan 2 lasta. Mun tehtävä oli viedä lapset pois tieltä että saa siivota kunnolla. Ja kunnolla tarkoitti
Oiskohan se todellinen tarve tässä ollut olla joskus yksin kotona, eikä niinkään siivota.
Palkatkaa siivooja ja lapsenvahti, su pair tai joku
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa olen ymmärtänyt, että minunkin pitää vain vähentää turhien töiden tekemistä. En siis tee tänään ruokaa, saa mies kokata itselleen kun tulee töistä. Tähän asti mies on voinut kävellä suoraan ruokapöytään ja siitä sohvalle, enää ei edes kiitä ruuasta. Tähän tulee nyt muutos.
No jos se sun ruuanlaitto on aiemmin ollut sitä että sä haudutat kukkoa viinissä 6h kokoajan vieressä hämmentäen. 3 ruokalajia niin kannattaa.. jos perus ruuanlaittoa niin ei se 10-20min päivästä sun jaksamiseen vaikuta
Miten ihmiset saavat ruoan valmiiksi noin nopeasti? Johan pelkkä perunoiden keittäminen vie tuon ajan. Saati sitten niiden kuoriminen ja siihen vaikka lihapullien vääntäminen kylkeen.
Ehkä valmistavat eineksiä? Pakasteperunoista yms saa jo tuollaisen 15 annoksen.... Tai ovat aikaoptimisteja... Jamie Oliverin teki joskus 15 min ruokia, sitten kun joku perushyvä kotikokki testasi reseptejä... Niin siinähän menikin yllättäen sen tunti.
Mutta oikeasti sitä ruokaa ei kannata vääntää joka päivä. Vaan tekee ison satsin kerralla. Menee kerralla enemmän aikaa, mutta saman ajan säästää sitten toisesta päivästä.
Eikös naisten pitänyt olla niitä parempia ihmistuntijoita? Mistä te näitä kultakimpaleita oikein tongitte itsellenne?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Kuka tekee uuniruokia arkena töiden jälkeen? Nehän vie vähintään tunnin. Sillä ei ole merkitystä paistaako pannulla jotain 5 vai 25 minuuttia, kun perunat vievät liki puoli tuntia kypsyäkseen.
Aika moni tekee uuniruokia töiden jälkeen, vielä useampi tekee niitä vkl valmiiksi ja tarvii vaan mikrotuksen..
Ja nii jos ne perunat kiehuu 30min. Jauheliha kastikkeen tekee 12min. Sulle jää 18min tyhjää aikaa. Pöydän kattaminen ei montaa minuuttia vie " jos tarvii tehdä" meil ei koska jokainen osaa ottaa itse astiat.
Siin jää se 10min aikaa siivota ne jäljet joita on tullut.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa olen ymmärtänyt, että minunkin pitää vain vähentää turhien töiden tekemistä. En siis tee tänään ruokaa, saa mies kokata itselleen kun tulee töistä. Tähän asti mies on voinut kävellä suoraan ruokapöytään ja siitä sohvalle, enää ei edes kiitä ruuasta. Tähän tulee nyt muutos.
No jos se sun ruuanlaitto on aiemmin ollut sitä että sä haudutat kukkoa viinissä 6h kokoajan vieressä hämmentäen. 3 ruokalajia niin kannattaa.. jos perus ruuanlaittoa niin ei se 10-20min päivästä sun jaksamiseen vaikuta
Miehillä sit vaikuttaa vai?😃
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Aika moni tekee uuniruokia töiden jälkeen, vielä useampi tekee niitä vkl valmiiksi ja tarvii vaan mikrotuksen..
Ja nii jos ne perunat kiehuu 30min. Jauheliha kastikkeen tekee 12min. Sul
Jauhelihakastiketta ei saa valmiiksi noin lyhyessä ajassa.
Tukiverkot? Lapseni ovat jo aikuisia, mutta eipä aika kultaa muistoja. Ensimmäinen lapseni syntyi 1981 ja seuraavat 2 myöskin 80-luvulla. Ei ollut subjektiivista päivähoito-oikeutta, ei hoitovapaita. Miehen vanhemmat olivat kuolleet ja omani asuivat ulkomailla. Mies reissutöissä. Vihdoin ja viimein esikoinen sai päiväkotipaikan. Äitiysloma loppui, kun lapsi täytti 10 kk. Jottei aivan valitukseksi menisi, niin saimme kerran kodinhoitajan (maksoi!), kun keskimmäisellä tuli vesirokko eikä sen2 päivän sairaan lapsen hoitovapaan aikana tietenkään kerennyt parantua. Kun perustaa perheen, niin oma aika on auttamattomasti ohi ja alkaa perheaika. Resepti oli seuraavanlainen: kun olin töissä, niin lapset olivat päivähoidossa ja kun olin kotona, niin hoidin lapset itse. Jotenki siitä selvittiin.
Mä ihmettelen kyl tän perheen ruokavastaavana yhtä juttua täs keskustelussa.. Tai monia mut tätä eniten.
Kun mä olin lapsi äiti teki isoja siis tosi isoja annoksia ruokaa. Kaalilaatikkoa, makaronilaatikkoa kiusauksia, jauheliha kastikkeita, lasagnea, ymym noita me sitten syötiin viikolla. Pakkasesta mikroon ja ääntä kohti..
Nytkun itsellä lapsia olen jatkanut ihan samalla tapaa. Perus päivittäinen ruuanlaitto on sitä että teen salaatin tai raastan kurkkua. Eiks kaikki muka oikeasti toimi näin?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Ja nii jos ne p
Jauhelihan ruskistus vie sen 5min. Siihen sit kastike mikä ikinä onkaan, ei montaa minuuttia vie. Sekin vähän niinkuin hautuu valmiiksi.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Mä ihmettelen kyl tän perheen ruokavastaavana yhtä juttua täs keskustelussa.. Tai monia mut tätä eniten.
Kun mä olin lapsi äiti teki isoja siis tosi isoja annoksia ruokaa. Kaalilaatikkoa, makaronilaatikkoa kiusauksia, jauheliha kastikkeita, lasagnea, ymym noita me sitten syötiin viikolla. Pakkasesta mikroon ja ääntä kohti..
Nytkun itsellä lapsia olen jatkanut ihan samalla tapaa. Perus päivittäinen ruuanlaitto on sitä että teen salaatin tai raastan kurkkua. Eiks kaikki muka oikeasti toimi näin?
Samaa miettinyt. Miettinyt myös sitä etteikö kukaan tän sivun tyypeistä osta eineksiä? Kg lasagne uuniin 25min ja valmis. Ei tarvi edes tiskata vuokaa.
12 minuutissa ei tee jauhelihakastiketta valmiiksi. Naurettavaa puhua tuossa mistään hauduttamisesta. Jo sipulien kuullottaminen vie kauemmin kuin 5 minuuttia.