HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle
Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.
Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.
Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä.
Kommentit (1282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän on enemmän.
Puoliso ei muutu. Avioliiton pelastamiseksi kannattaa keskittyä vain välttämättömiin kodin töihin. Esimerkiksi puolison pyykkejä ei tarvitse hoitaa. Kaikki ei-välttämätön pois.
Tarha-, koulu- ja harrastusviennit 100% (varusteet ja aikataulut) vuorotellen kummankin vastuulle.
Niinpä. Mun mies kehui miten on ihana hoivata avutonta vauvaa. Arjet asui töissä ja tuli illalla 1930 jälkeen kotiin niin ekan kuin tokankin kanssa. Jo esikoisen kanssa viikonlopuiksi häipyi esim. mökille, yksin. Esikoinen kun päästiin refluksiongelmista nukkuin 3h päiväunia, olisi voinut olla ns. aikuisten aikaa mutta eipä häntä kiinnostanut. Asutaan erillään, koska hänen kansa arjen hoitaminen yhdessä on mahdotonta. Viikonloput yritetään olla perheenä yhdessä. Eilenkin kun oli käyty luistelutreeneissä aamupäivällä ja sen jälkeen kaupassa
Miehesi kuulostaa ex-vaimoltani.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todella tuttua myös miehille, että nainen ei osaa toimia arjessa eikä tee osuuttaan kotitöistä ja arki jää miehen vastuulle ja se kuormitus kaataa suhteen.
Sinä se jaksat länkyttää noita valheitasi tähänkin ketjuun. Tuollaiset tapaukset on todella harvinaisia.
No niin on kyllä sekin ettei mies oikeasti tekisi mitään, kuten täällä höpötetään. Elän lapsi arkea itse ja tunnen sen kautta paljon lapsiperheitä. En tiedä ainuttakaan miestä joka toimisi niin kuin perus palstamamman mies.
No niin on kyllä sekin ettei nainen oikeasti tekisi mitään, kuten täällä höpötetään. Elän lapsi arkea itse ja tunnen sen kautta paljon lapsiperheitä. En tiedä ainuttakaan naista joka toimisi niin kuin perus palstamamma.
Mä kiteennyn tohon turhia asioita juttuun ja alapuolelta noihin omiin tapoihin..
Mun tarina tapasin ihanan 33v naisen. Tapailu vaiheessa kiinnitin jo huomiota järjestelmällisyyteen miten nainen arkea hoitaa. Eikä tuo sillon vaivannut yhtään, koska itse hän hän nämä asiat hoiti.. Ehkä jopa teki vähän vaikutuksen koska kaikki oli aina viimeisen päälle. Eikä asuttu yhdessä niin en edes tajunnut tuota työn määrää.
Mutta sitten kun muutettiin yhteen tuo alkoi rasittaa suhdetta paljon.
Esim ei ollut mitään perus imurointia, tai vaikka pelkästään eteisen imurointi. Oli 3-4x viikko koko asunto. Imurointia varten piti siirrellä tavaroita.
Joka toinen viikko imurointiin kuului lattian pesu.
Joka viikko oli pölyjen pyyhintä myös esineistä.
Keittiön pinnat nyt pyyhittiin useasti joka päivä, muut kodin pinnat monta x viikko.
Pyykinpesua monta x viikko. Pyykkien viikkaus ja silitys.
Vessa pestiin pari x viikossa. Pytty/ peili/ pinnat. Lattiat kylppäri pesulla kerran viikkoon..
Kylppärin lattiat, pinnat yms kerran viikkoon. Iso siivous kerran kuukauteen
Nurtsi piti ajaa kerran viikkoon.
Jääkaapin pesu kerran kuukauteen.
Ilmastoinnin suodattimien pesu kerran kuukauteen. " Valmistajan ohje 6kk välein".
No me sit muutettiin yhteen. Mä.yritin tehdä näitä asioita parhaani mukaan mikä ei kelvannut. Pidin esim täysin järjettömänä siivota pintoja mitkä oli puhtaat.
Mut kaikista isoin ongelma tossa oli aikataulutus ja ahdistus jos jotain ei tehty sillon kun hän oli ajatellut.. Myös se että mä en osannut hänen mielestään tehdä asioita tarpeeksi hyvin..
Suhde oli muuten kuitenkin aikalailla loistava ja päädyimme vauvan teko hommiin.. Raskauden aikana nainen kärsi voimakkaista pahoinvoinneista ja vasta sillon alkoi nähdä kuinka pakkomielteistä toi touhu oli. Oksennus kurkussa piti puunata puhtaita pintoja..
Lopulta vauva saapui ja ajattelin et no nyt toi loppuu tai ainakin vähenee. Olin todella väärässä. Nyt oltiin siellä kotona paljon enemmän ja sotkettiin mikä lisäsi siivousta.. Nukuttiin todella huonosti ja viimeisillä voimilla hinkattiin päivittäin tuntikausia kämppää jonka lattialta olisi voinut syödä.
Lisäksi luettiin kaikki mahdolliset vauva lehdet ja otettiin aktiviteettejä vauvan kehitystä varten vaikka jo kaupassa käynti meinasi olla liian raskasta..
Ahdistus alkoi kasvaa molemmilla ero lukemiin ja päädyttiin pariterapiaan. Vauva oli tuossa vaiheessa 9kk. Luojan kiitos tuolla terapia jaksolla naiselle tuli joku herääminen ja tajusi ettei yksinkertaisesti voi enää elää samanlaista aikataulu elämää kuin ennen vauvaa. Ettei ole katastrofi jos ei ehdi tai jaksa tehdä jotain. Parempi myös jos tekee vaikka vähän huonommin kuin hifistelee.
Vuoden verran kesti että päästiin aikatauluista ja pakkomielteistä eroon. Kumpikin alkoi taas jaksaa enemmän ja parisuhde alkoi toimia..
Näin jälkikäteen ajatellut. Omat tavat ja äärettömän tarkka siisteys käsitys siihen kolmion siivoamiseen sai menemään 10-15h viikko. Ei ihme että hän alkoi musertua kotitöiden alle. Nykyään asutaan lähes 3 kertaa isommassa omakotitalossa ja kotityöt vievät murto-osan ajasta joka meni ton kolmion siivoukseen.
Muistan myös jo täälläkin luetun lauseen terapiasta.. Hän sanoi että tuntuu etten minä arvosta häntä. Minun siivoamiseni tuntuu siltä että v.......n kun teen sen toisella tapaa kuin hän haluaa. Mä en vaan osannut enkä kyllä nähnyt mitään syytäkään totella häntä.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Mä kiteennyn tohon turhia asioita juttuun ja alapuolelta noihin omiin tapoihin..
Mun tarina tapasin ihanan 33v naisen. Tapailu vaiheessa kiinnitin jo huomiota järjestelmällisyyteen miten nainen arkea hoitaa. Eikä tuo sillon vaivannut yhtään, koska itse hän hän nämä asiat hoiti.. Ehkä jopa teki vähän vaikutuksen koska kaikki oli aina viimeisen päälle. Eikä asuttu yhdessä niin en edes tajunnut tuota työn määrää.
Esim ei ollut mitään perus imurointia, tai vaikka pelkästään eteisen imurointi. Oli 3-4x viikko koko asunto. Imurointia varten piti siirrellä tavaroita.
Keittiön pinnat nyt pyyhittiin useasti joka päivä, muut kodin pinnat monta x viikko.
Pyy
Kuulostaa niin tutulta että onko naisen nimi Katja?
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Pyy
Naisparka. Oliko taustalla traumoja, ocd vai neuroepätyypillisyys, mikä sai suorittamaan noin pakonomaisesti? Hyvä, että saitte asianne järjestymään, terapia on ihan oikea osoite kun omat keinot eivät riitä.
Pelkästään tämän keskustelun lukeminen vahvistaa itselläni sitä ajatusta, etten halua omia lapsia tuoda tähän maailmaan. Hyi hemmetti. Miksi jotkut miehet tekevät tällaista?
Nyt kun tarkemmin ajattelee, oma isänihän teki tätä samaa roskaa (eli siis tää weaponized incompetence, jonka voisi vapaasti suomeksi kääntää taaperoksi heittäytymiseksi tai ihan vaan kaasuvalottamiseksi), äidilleni kun olin pieni Että joo. Vissiin tuo on tavallisempaa kuin mitä minulle on kerrottu nuorena naisena. Ei jumalauta miehet.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Keittiön pinnat nyt pyyhittiin useasti jok
Naisparka. Oliko taustalla traumoja, ocd vai neuroepätyypillisyys, mikä sai suorittamaan noin pakonomaisesti? Hyvä, että saitte asianne järjestymään, terapia on ihan oikea osoite kun omat keinot eivät riitä.
Naisparka? Mieshän tässä kärsi.
Jos sun mielestä tollasessa terapiaan pitää heti mennä niin 90% naisista sinne, jospa se pipo ei olis enää niin kireällä.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään tämän keskustelun lukeminen vahvistaa itselläni sitä ajatusta, etten halua omia lapsia tuoda tähän maailmaan. Hyi hemmetti. Miksi jotkut miehet tekevät tällaista?
Nyt kun tarkemmin ajattelee, oma isänihän teki tätä samaa roskaa (eli siis tää weaponized incompetence, jonka voisi vapaasti suomeksi kääntää taaperoksi heittäytymiseksi tai ihan vaan kaasuvalottamiseksi), äidilleni kun olin pieni Että joo. Vissiin tuo on tavallisempaa kuin mitä minulle on kerrottu nuorena naisena. Ei jumalauta miehet.
Pelkästään tämän keskustelun lukeminen vahvistaa itselläni sitä ajatusta, etten halua omia lapsia tuoda tähän maailmaan. Hyi hemmetti. Miksi jotkut naiset tekevät tällaista?
Vissiin tuo on tavallisempaa kuin mitä minulle on kerrottu nuorena miehenä. Ei jumalauta naiset.
Ei pitäisi hankkia lapsia tai eläimiä, jossei pysty niistä huolehtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Ei ollut Katja.
628. Erittäin tiukka kasvatus lapsena. Vanhemmat joille ei kelvannut mikään. Eli trauma tausta.
Myös opitut tavat pitkän sinkkuuden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Naisparka? Mieshän tässä kärsi.
Jos sun mielestä tollasessa terapiaan pitää heti mennä niin 90% naisista sinne, jospa se pipo ei olis enää niin kireällä.
Joo, naisparka. Jos siivoaa kolmekin tuntia kolmiota viitenä päivänä viikossa, ei homma ole enää lähellekään terveen ja normaalin rajoissa, minkä onneksi pariskunnan mieskin ymmärsi. Tietynlaiset ihmiset ovat tietyissä tilanteissa äärimmäisen kontrollinhaluisia, ja sekään ei ole kevyt taakka kantaa, koska muuta maailmaa (vaikkapa sitä pölyä) ei pysty hallitsemaan ihan koko ajan tuolla tasolla. Hyvä, että saivat asiansa auki. Mt-ongelmaisen puolisonkaan osa ei ole helppo, mutta hänellä on sentään valinta hypätä pois kelkasta, ellei toiselta löydy haluja päästä päänsisäisestä vankilastaan ja muuttaa toimintaansa. Heidän kannatti käydä terapiassa.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
628. Erittäin tiukka kasvatus lapsena. Vanhemmat joille ei kelvannut mikään. Eli trauma tausta.
Myös opitut tavat pitkän sinkkuuden aikana.
Ei kovin harvinainen tarina. Mahtavaa lukea, että saitte homman toimimaan, ei ole varmasti ollut ihan helppo tie, mutta kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todella tuttua myös miehille, että nainen ei osaa toimia arjessa eikä tee osuuttaan kotitöistä ja arki jää miehen vastuulle ja se kuormitus kaataa suhteen.
Sinä se jaksat länkyttää noita valheitasi tähänkin ketjuun. Tuollaiset tapaukset on todella harvinaisia.
No niin on kyllä sekin ettei mies oikeasti tekisi mitään, kuten täällä höpötetään. Elän lapsi arkea itse ja tunnen sen kautta paljon lapsiperheitä. En tiedä ainuttakaan miestä joka toimisi niin kuin perus palstamamman mies.
No niin on kyllä sekin ettei nainen oikeasti tekisi mitään, kuten täällä höpötetään. Elän lapsi arkea itse ja tunnen sen kautta paljon lapsiperheitä. En tiedä ainuttakaan naista joka toimisi niin kuin perus
Onko täällä apina:-) ?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti isäsi ymmärtää myös sen, että hänen rahansa ovat vain hänen rahojaan ja äitisi maksaa asumisen, ruuan jne.! Vai olisiko sellainen vanhanaikainen perhe, jossa miehen rahoilla kustannetaan suurin osa kuluista.
Apina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin on kyllä sekin ettei nainen oikeasti tekisi mitään, kuten täällä höpötetään. Elän lapsi arkea itse ja tunnen sen kautta paljon lapsiperheitä. En tie
Onko täällä apina:-) ?
Siinähän sinä olet
Jos saa saamattomattaan eron vireille, niin kyllä nainen sen saa laittaakin vireille. Miksi äijän pitää tahallaan kakkoa oma pesä?
-M
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Miesparka.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa saamattomattaan eron vireille, niin kyllä nainen sen saa laittaakin vireille. Miksi äijän pitää tahallaan kakkoa oma pesä?
-M
Kirjotakko uudestaan niin saa selvääkin.
Olen kauhuissani seurannut muiden isien arkea. Tosi yleistä epäreilut systeemit, joissa suuri osa hommista kaatuu miehen päälle. Tästä ehkä akka vielä vitsailee muiden kuullen.