HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle
Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.
Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.
Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä.
Kommentit (1282)
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
230.. Jotain tuollaista mäkin luulen olevan pohjilla. + Ehkä tyytymättömyyttä omaan elämäänsä..
Kun ei toi kotityö määrä todellakaan ole mitenkään hirveä nykyään.. Kaikesta on tullu paljon helpompaa.
Joku tutkimus kuitenkin osoitti, että pyyykipesuun menee nykyisin yhtä paljon aikaa kuin ennen pesukoneiden ja muiden kotitöitä helpottavien laittteiden keksimistä. Vaatteet vaihdetaan ja pestään nykyaikana paljon useammin kuin ennen oli tapana. Lisääntynyt liikunnan harrastamien kuten hölkkääminen ehkä vielä pahentaa tilannetta,
Näytä tää tutkimus... 90 luvulla oli 4 kg koneita nyt on 10. Eikä siinä tarvi koneen vieressä seisoa kun pyykit peseytyy.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä miesvauva kantaa opiskelijanaisen jääkaappiin omat ruokansa, joihin ei saa koskea kukaan muu kuin miesvauva itse. Oi aikoja, oi tapoja!
Varmaan naisen arki helpotti, kun isompi taapero lähti omille teilleen.
Oletko oikeasti vajaa-älyinen vai esitätkö vaan hyvin?
Mä tein sillon 16h vuoroa viikon putkeen. Kävin kaupassa ostin kaikille mm sille äpäräx lapselle ruokaa. Ostin erikseen itselleni eväät töihin. No emakko ja äpärx päättivät vetää myös mun eväät..ihan vaan sen takia ettei nainen saanut käytyä kaupassa 08-15 välisenä aikana kun kakara hoidossa. Hän ei halunnut käydä lapsen kanssa kahdestaan.
Kuulostaa että olet tehnyt pitkää päivää. Ja ongelmia olla puhumatta tutuista ja tuntemattomista ilman että käyttää lapsellisia haukkumasanoja. Jopa lasta haukut äpäräksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos töiden jakaminen on ainoa eron syy, kannattaisi vain muuttaa erilleen.
Ai nainen hoitaa lapset ja mies käy hakemassa läheisyyttä kun haluaa?
Kyllä siihen läheisyyteen tarvitaan molempien halut.
-ohis.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasiassa vauvat tosiaankaan eivät itke niin paljon, koska saavat äitinsä täyden huomion. Toki kulttuureita on sielläkin erilaisia, mutta esimerkiksi Japanissa äidit nukkuvat samalla futonilla vauvojensa kanssa koko vauvavuoden. Siksi siellä ei kärsitä koliikista, ja kätkytkuolemiakin on vähemmän kuin länsimaissa, kun äiti ja vauva saavat olla täydessä symbioosissa.
Miettikääpä sitä, suomalaiset miesvauvat!
Ei onnistuisi Suomessa koska palstamammaa v.........i kun mies saa nukkua.
No ainakin meillä on kolme lasta, ja on ollut kaksi vaippaikäistä yhtä aikaa, joten kyllä miehelle on jäänyt silti pikkuinen hoivattavaksi minun pesiessäni uuden vauvan kanssa. Yhdessä ollaan onnellisesti edelleen.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän emakkosi olisi kovasti iloinen lähdöstäsi jos näkisi, millaista kieltä täällä hänestä käytät. Joku taisi juuri viime sivulla sanoa, että samanlaiset ihmiset yleensä päätyvät yhteen, joten itse lienet karju.
No hänen sikolättiä kun katseli niin ei ihminen asu niin.
Tasoteoria toimii jälleen!
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän emakkosi olisi kovasti iloinen lähdöstäsi jos näkisi, millaista kieltä täällä hänestä käytät. Joku taisi juuri viime sivulla sanoa, että samanlaiset ihmiset yleensä päätyvät yhteen, joten itse lienet karju.
Niin tutustuin todelliseen häneen ja vaihdoin parempaan. Hän jäi omalle tasolleen.
Sinänsä hauskaa että ennen tuota viikkoa olin ollut hänellä 1-2 yötä ja hän mun luona enemmänkin. Kovasti selitti olevansa siisti ihminen ja jaksoi esittääkin sitä 7kk. Vasta viikon yhteis elossa näki mikä naski tää nainen on.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tutustuin todelliseen häneen ja vaihdoin parempaan. Hän jäi omalle tasolleen.
Sinänsä hauskaa että ennen tuota viikkoa olin ollut hänellä 1-2 yötä ja hän mun luona enemmänkin. Kovasti selitti olevansa siisti ihminen ja jaksoi esittääkin sitä 7kk. Vasta viikon yhteis elossa näki mikä naski tää nainen on.
Kun taas itse selvästi näytit parhaat puolet itsestäsi, kun valitsit yhteiselon aloittamiseen juuri sen viikon, jolloin teit 16-tuntista työpäivää, minkä jälkeen tulit räyhäämään ruokiesi perään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää viikko oli myös testi. Mä joudun tollasia työputkia tekemään välillä ja siinä näkee miten homma toimii.
Hiton huvittava tää viimeinen sivu. Pientä kaksinaismoralismia näkyvissä..
Kyllä puolustetaan kovasti jtn yh naista joka on käyttänyt samalla tavalla kuin miehet joita tässä keskustelussa ristiinnaulitaan.
Onneksi on asiallisiakin miehiä, jotka osallistuvat tasaveroisina kaikkeen lapsiperheen pyörityksessä. Tämä ketju ei todellakaan koske heitä. He ovat kullanarvoisia.
Jos puolisoiden keskusteluyhteys on hyvä, molemmat ovat aikuisia eivätkä jääneet keskenkasvuisiksi persoonallisuushäiriöisiksi tai pahasti autistin kirkolla oleviksi tai muuten vain omahyväisiksi paskiaisiksi ja rakkautta riittää niin jonkinlaisia kompromissejakin siedetään ihan eri tavalla. Jos niitä hyviä puolia on kuitenkin paljon ja/tai ne painavat vaa'assa enemmän kuin huonot.
Tukiverkot auttavat parisuhteen säilymisessä ja vakaa taloudellinen tilanne. Rahahuolet on myrkkyä suhteelle. Kuten myös lapsen vakava sairastuminen tai vamma. Joidenkin suhde voi lujittuakin mutta yleensä varmaan toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Arjen pyörittäminen ja metatyöt, kaksi mielikuvitustermiä jotka on luotu naisten uhriutumista varten.
Tossa jutussa parasta olikin että kirjoittaja itse sanoi haalineensa itselleen liikaa tekemistä eikä halunnut luopua niistä---eli oli takuulla hirveä kontrollifiikki.
X-mies (ja varmaan lapsetkin) on takuulla helpottunut, kun saa joka toinen viikko olla ihan rauhassa lastensa kanssa heidän omalla, hienolla tavallaan ja joka toinen viikko siten puuhailla rauhassa omiaan!!! Täytyy vaan olla tarkkana, ettei x-vaimo yritä uida arkeen jollain verukkella...
Vierailija kirjoitti:
Aasiassa vauvat tosiaankaan eivät itke niin paljon, koska saavat äitinsä täyden huomion. Toki kulttuureita on sielläkin erilaisia, mutta esimerkiksi Japanissa äidit nukkuvat samalla futonilla vauvojensa kanssa koko vauvavuoden. Siksi siellä ei kärsitä koliikista, ja kätkytkuolemiakin on vähemmän kuin länsimaissa, kun äiti ja vauva saavat olla täydessä symbioosissa.
Meillä nukuttiin kolme ekaa vuotta vauvan kanssa samassa isossa parisängyssä. Varsinkin alussa olin itsekin aina hereillä ja pidin huolta, ettei vauva tukehdu, kun vaimo imetti ja saattoi nukahtaa samalla. Se kannatti, koska nyt huomaa, että lapsi on todella läheinen kummankin kanssa ja jakaa rakkautensa hyvin tasapuolisesti kummallekin meistä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on asiallisiakin miehiä, jotka osallistuvat tasaveroisina kaikkeen lapsiperheen pyörityksessä. Tämä ketju ei todellakaan koske heitä. He ovat kullanarvoisia.
Jos puolisoiden keskusteluyhteys on hyvä, molemmat ovat aikuisia eivätkä jääneet keskenkasvuisiksi persoonallisuushäiriöisiksi tai pahasti autistin kirkolla oleviksi tai muuten vain omahyväisiksi paskiaisiksi ja rakkautta riittää niin jonkinlaisia kompromissejakin siedetään ihan eri tavalla. Jos niitä hyviä puolia on kuitenkin paljon ja/tai ne painavat vaa'assa enemmän kuin huonot.
Tukiverkot auttavat parisuhteen säilymisessä ja vakaa taloudellinen tilanne. Rahahuolet on myrkkyä suhteelle. Kuten myös lapsen vakava sairastuminen tai vamma. Joidenkin suhde voi lujittuakin mutta yleensä varmaan toisinpäin.
Kyllä meitä on paljonkin. Tuntuu absurdilta lukea näitä keskusteluja. Kun omakin ystäväpiiri on laaja. En usko että mun kaverit olisi täällä kuvatun kaltaisia miehiä..
T. Iskä joka siivoaa nyt, vauva toisessa kädessä että äiti saa nukkua.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Kyllä puolustetaan kovasti jtn yh naista joka on käyttänyt samalla tavalla kuin miehet joita tässä keskustelussa ristiinnaulitaan.
Joo ei varmaan puolusteltaisi jos joku mamma kirjoittaa.
Et tulin 16h vuorosta. Siivosin keittiön joka oli saastainen. Ajattelin syödä, huomasin että mies oli syönyt kotipäivänsä aikana minun evääni.. mies oli luvannut käydä kaupassa muttei ollut jaksanut.
Jouduin lähteä kauppaan hakemaan jtn ruokaa klo 21.00. aamu herätys oli 05.00
Palatessa kotiin kaupasta mies oli taas sotkenut pöydän jugurtilla. Sanoin miehelle et hei mä just siivosin sen, mies ei vastannut mitään kun tuijotti vaan reels instasta..
Tuskin tulisi selittelyjä miehen puolesta.
Kyllä minä puolustaisin miestä, joka olisi viimeisimmät 16 tuntia hoitanut yksin perheen taaperoa ja yrittänyt samaan aikaan opiskella. Ei se uhmaikäisen kanssa olo herkkua ole. Olettaen nyt, että pöydän sotki jugurtilla taapero eikä mies itse elämäntuskassaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Joo ei varmaan puolusteltaisi jos joku mamma kirjoittaa.
Et tulin 16h vuorosta. Siivosin keittiön joka oli saastainen. Ajattelin syödä, huomasin että mies oli syönyt kotipäivänsä aikana minun evääni.. mies oli luvannut käydä kaupassa muttei ollut jaksanut.
Jouduin lähteä kauppaan hakemaan jtn ruokaa klo 21.00. aamu herätys oli 05.00
Palatessa kotiin kaupasta mies oli taas sotkenut pöydän jugurtilla. Sanoin miehelle et hei mä just siivosin sen, mies ei vastannut mitään kun tuijotti vaan reels instasta..
Tuskin tulisi selittelyjä
Nii eli et lukenut keskustelua. Lapsi oli hoidossa 08-15. Äiti kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtamalla paranee
Rupsahtanut akka vaihtaa 🧔🏿. Paraniko?
Rupsahtanut ukko vaihtaa. Paraniko?
Vierailija kirjoitti:
niin biologiaa ei tässä pääse pakoon vaikka aihetta kuinka kiertelisi kuten kissa kuumaa puuroa.
Miehet eivät ole biologisesti muotoutuneet pesänrakennus tai pesän ylläpito vietin ympärille. Siis sellaista ei ole. Miehet puolustavat, rakentavat, johtavat, tekevät, luovat, miehellä on tarkoitus jota kohti tämä kulkee.
Naisilla on hoivavietti jne.
Jos naisilla ei olisi sitä hoivaviettiä tai lastensaamisviettiä, niin ketään meistä ei olisi olemassa. Ajatelkaapa sitä! Ihmiskunnan vierailu täällä maapallolla olisi jäänyt hyvin lyhyeksi.
Ei kannata tuudittautua siihen, että eron jälkeen on joka toinen viikko sitä "kaivattua lapsivapaata".
Isskä löytää uuden onnen ja ottaa muksut joka toinen viikonloppu la-su jos silloinkaan.
Lasten kannalta sydäntäsärkevää jos ovat vain rasite.
Itse olin riesa kummallekin vanhemmalleni (äiti oli doku ja isä keskittyi uuden vaimonsa kanssa elämiseen), pysyvät jäljet se jätti.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän on enemmän.
Puoliso ei muutu. Avioliiton pelastamiseksi kannattaa keskittyä vain välttämättömiin kodin töihin. Esimerkiksi puolison pyykkejä ei tarvitse hoitaa. Kaikki ei-välttämätön pois.
Tarha-, koulu- ja harrastusviennit 100% (varusteet ja aikataulut) vuorotellen kummankin vastuulle.
Niinpä. Mun mies kehui miten on ihana hoivata avutonta vauvaa. Arjet asui töissä ja tuli illalla 1930 jälkeen kotiin niin ekan kuin tokankin kanssa. Jo esikoisen kanssa viikonlopuiksi häipyi esim. mökille, yksin. Esikoinen kun päästiin refluksiongelmista nukkuin 3h päiväunia, olisi voinut olla ns. aikuisten aikaa mutta eipä häntä kiinnostanut. Asutaan erillään, koska hänen kansa arjen hoitaminen yhdessä on mahdotonta. Viikonloput yritetään olla perheenä yhdessä. Eilenkin kun oli käyty luistelutreeneissä aamupäivällä ja sen jälkeen kaupassa, hän oli niin uupunut että luuli että me kaikki voidaan mennä nukkumaan loppupäiväksi. Hän menikin, mä aloin siivota ja laittaa ruokaa. Kaikki lepohetket ovat olleet hänen yksinoikeus ja on niin itserakas ja olevinaan korvaamaton töissä, että jos hän ei tee niin jää työt tekemättä ja uhriutuu. Harrastuksista selviytyy juuri ja juuri kun mä teen eväät, annan ne hänelle käteen harrastusvarusteiden kanssa. Silti hän monesti unohtaa tai tahallaan ei anna lapsille eväitä (=kaikki mun tekemä on hänestä turhaa) vaikka lapset siis lähtevät iltapäivähoidosta suoraan harrastamaan.