Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle

Vierailija
19.10.2024 |

Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.

Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.

Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä. 

Kommentit (1282)

Vierailija
561/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaksi ex miestä itse vaatimalla vaativat perhettä ja lapsia. Mitään niiden eteen ei tehty hienoista puheista huolimatta.  Nyt olen itsenäinen nainen ja miehet saa mun puolesta jäädä unholaan.

Olin omistautuva isä, nainen sai luoda uraa, olin kotona nainen maailmalla. Hoidin kotia ja lasten asiat aina etusijalla. Kävin myös töissä ihan yhtälailla.

Arvaa mikä oli palkinto mulle tästä?

Nainen petti ja ero.

Siis petti niillä reissuillaan.

Siinä oli naisen kiitos kun olin omistautuva, perheen eteen kaikkeni antava isä 

Nykyään mulla on lapset ja niistä kiitollinen, ja olen tyytyväinen että olin lasten kanssa paljon. Sitä naista en halua ikinä nähdäkään enää.

Dkkdjf
562/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Naurettavaa keskustelua..  Parisuhteessa tukehduin työtaakan alle kun mies ei hoitanut kun 25% kotitöistä.. erosin rikastuin.. ja yhtäkkiä kotityötkin sujuvat paremmin😂..

Kertoo erittäin selvästi sen ettei ne kotityöt ole raskaita jos ei ite niistä sellaisia tee. 

Eihän ne raskaita ole sille, joka tekee niistä vain 25 %. Sekään, joka maksaa perheen menoista 25 % ei valita siitä. Vai oletko kuullut kenenkään valittavan, kun saa maksaa tai tehdä 25 % tarvittavasta?

Miten ne muuttuu taikaiskusta helpoksi kun miehen osuus jää pois?

No esim siten, että stressi poistuu kun ei tartte aikuista ihmistä patistaa. Se syö ihmistä kun sulla on toinen henkilö siinä, jonka PITÄISI hoitaa se om

Eli kotityöt eivät ole raskaita vaan se että jotkut yksilöt naisista eivät kestä lapsiperhe arkea ja naamioivat eron uhriutumalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän kaikilla ole autoa, metsää tai taloa...

Ja aika monilla naisilla on ihan oma auto, talo ja metsä sekä tietokone, joista pitävät ihan itse huolta ilman mitään miestä.

Sanna
564/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Ihan uskomaton keskustelu kyllä..

Wilma on selvästi lisännyt ihan älyttömästi vanhempien työtaakkaa. Mietin vaan kun keskimäärin kerran viikkoon tulee viesti joka liittyy millään tapaa omiin lapsiin..

Kaupassa käyntiä pitää suunnitella tuntikausia. Ei voi mitenkään onnistua vaan mennä kauppaan ja ostaa ruokaa.

Kuten myös vaatteiden ostoa.

Lapset eivät osaa edes pukea 10vuotiaaksi asti.

Jokainen vauva vaatii jatkuvaa valvomista 24/7 vuosikausia.

Asunnot pitää suursiivota kerran päivässä.

Ookooo.

Jos ei ole minkäänlaista omaa kokemusta niin se on aika vaikea kommentoida mitään oleellista. Ikinä en ole tavannut niin tyhmää ihmistä, jonka pitää suunnitella kaupassakäyntiä tuntikausia. tai vaatteiden ostoa. en ole koskaan tavannut lasta, joka ei osaa

Mulla on ollut 4 lasta. Yksikään ei ole tarvinnut 24/7 jotain.. jokainen on nukkunut kohtuullisesti tai hyvin.

Vierailija
565/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin biologiaa ei tässä pääse pakoon vaikka aihetta kuinka kiertelisi kuten kissa kuumaa puuroa.

Miehet eivät ole biologisesti muotoutuneet pesänrakennus tai pesän ylläpito vietin ympärille. Siis sellaista ei ole. Miehet puolustavat, rakentavat, johtavat, tekevät, luovat, miehellä on tarkoitus jota kohti tämä kulkee.

Naisilla on hoivavietti jne.

Takaisin keittiöön kaakattamaan kyökkipsykologiaa! Oikea tutkimus on eri mieltä.

Vierailija
566/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kauhuissani seurannut muiden äitien arkea. Tosi yleistä epäreilut systeemit, joissa suuri osa hommista kaatuu naisen päälle. Tästä ehkä ukko vielä vitsailee muiden kuullen.

Vierailija
567/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaksi ex miestä itse vaatimalla vaativat perhettä ja lapsia. Mitään niiden eteen ei tehty hienoista puheista huolimatta.  Nyt olen itsenäinen nainen ja miehet saa mun puolesta jäädä unholaan.

Kyllä se on yleensä ihan ihmiseen rakennettu ominaisuus. Meillä on myös työpaikka täynnä ihmisiä, jotka hoitavat vain pakollisen, mutta mihinkään ennakoivaan toimintaan ryhtyy oma-aloitteisesti hyvin pieni vähemmistö. Tai alkaa kehittämään ja hankkimaan itselleen taitoja, joita huomaa tulevaisuudessa pian tarvittavan. Ollaan juuri niitä perässävedettäviä ja esimiehen pitää käskyttää.

Vierailija
568/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todella tuttua myös miehille, että nainen ei osaa toimia arjessa eikä tee osuuttaan kotitöistä ja arki jää miehen vastuulle ja se kuormitus kaataa suhteen. 

Aikuinen ihminen
569/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on todella tuttua myös miehille, että nainen ei osaa toimia arjessa eikä tee osuuttaan kotitöistä ja arki jää miehen vastuulle ja se kuormitus kaataa suhteen. 

Kyllä ja tämä keskustelu kertoo siihen syyn..

Tuntuu olevan ihan normaalia naiselle ettei esim ruoka ostoksia voi vaan hakea kaupasta. Pitää tuntikausia suunnitella. 

Jos kaikki pitää suunnitella noin niin ei varmasti pärjää arjessa.

Vierailija
570/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä se jaksat länkyttää noita valheitasi tähänkin ketjuun. Tuollaiset tapaukset on todella harvinaisia. 

Vierailija
571/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Naurettavaa keskustelua..  Parisuhteessa tukehduin työtaakan alle kun mies ei hoitanut kun 25% kotitöistä.. erosin rikastuin.. ja yhtäkkiä kotityötkin sujuvat paremmin😂..

Kertoo erittäin selvästi sen ettei ne kotityöt ole raskaita jos ei ite niistä sellaisia tee. 

Eihän ne raskaita ole sille, joka tekee niistä vain 25 %. Sekään, joka maksaa perheen menoista 25 % ei valita siitä. Vai oletko kuullut kenenkään valittavan, kun saa maksaa tai tehdä 25 % tarvittavasta?

No esim siten, että stressi poistuu kun ei tartte aikuista ihmistä patistaa. Se syö ihmistä kun sulla on

Siis se vapaamatkustajuus tässä ongelmana on, se että aikuinen ei kanna vastuutaan. Toki varmaan katkeruuttakin voi olla katteettomien lupausten takia. 

Vierailija
572/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu olevan ihan normaalia naiselle ettei esim ruoka ostoksia voi vaan hakea kaupasta. Pitää tuntikausia suunnitella. 

Ostatko sinä ruuat koko perheelle vai ainoastaan itsellesi?

Aikuinen ihminen.
573/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostatko sinä ruuat koko perheelle vai ainoastaan itsellesi?

Olen. Täällä kertonut että teen 100% meidän perheen ruuasta. Käydään 2 x viikko kaupassa. 4 henkinen perhe.

Ja ei en suunnitele yhtään, en yhtään tulevan viikon ruokalistaa tai mitään muutakaan. 10v kokemuksella ostan tarpeeksi kaikkea.

Djdj
574/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä se jaksat länkyttää noita valheitasi tähänkin ketjuun. Tuollaiset tapaukset on todella harvinaisia. 

No niin on kyllä sekin ettei mies oikeasti tekisi mitään, kuten täällä höpötetään. Elän lapsi arkea itse ja tunnen sen kautta paljon lapsiperheitä.  En tiedä ainuttakaan miestä joka toimisi niin kuin perus palstamamman mies.

Vierailija
575/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri vähän aikaa sitten kirjoitettiin,  että tutkimuksen mukaan yleisimmät syyt eroihin, naisilla sijalla 3. Epätasa-arvo kotitöissä ja miehillä se on sijalla 4... Eli harvinaista mutta silti neljänneksi yleisin syy. Lisäksi sama toistuu monesti kun kysytään miksi suhteessa menee huonosti. 

Vierailija
576/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

540: täytyi oikein alkaa miettiä, millainen perhekulttuuri meillä on. Mielestäni puhumme paljon: kirjallisuudesta, taiteesta, historiasta, politiikasta ja luonnontieteistäkin, vaikka viimeisestä aika keveällä osaamisella. Lasten harrastuksista ja kiinnostuksen kohteista puhumme päivittäin, ja meillä aikuisilla on aika hurtti huumori. 

Mutta ehkä juuri siksi, että meillä on niin paljon keskusteltavaa, jostain syystä aika usein unohtuu kertoa, kuka teki munakasta tai kuka pannaria tai syötiinkö hillo loppuun. Siksi onkin niin mukavaa, että kotona on aina reilusti ruokaa eikä tarvitse kädestä suuhun elää ja päivittäin kauppaan rampata.

Nuoruudessani mulla oli kyllä sellainen poikakaveri, joka saattoi kesken työpäiväni lähetellä minulle söin munakasta -tyyppisiä viestejä. Pidin häntä rehellisesti sanottuna varsin yksinkertaisena, ja siihenpä se suhde päättyikin.

Jffj
577/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

540: täytyi oikein alkaa miettiä, millainen perhekulttuuri meillä on. Mielestäni puhumme paljon: kirjallisuudesta, taiteesta, historiasta, politiikasta ja luonnontieteistäkin, vaikka viimeisestä aika keveällä osaamisella. Lasten harrastuksista ja kiinnostuksen kohteista puhumme päivittäin, ja meillä aikuisilla on aika hurtti huumori. 

Mutta ehkä juuri siksi, että meillä on niin paljon keskusteltavaa, jostain syystä aika usein unohtuu kertoa, kuka teki munakasta tai kuka pannaria tai syötiinkö hillo loppuun. Siksi onkin niin mukavaa, että kotona on aina reilusti ruokaa eikä tarvitse kädestä suuhun elää ja päivittäin kauppaan rampata.

Nuoruudessani mulla oli kyllä sellainen poikakaveri, joka saattoi kesken työpäiväni lähetellä minulle söin munakasta -tyyppisiä viestejä. Pidin häntä rehellisesti sanottuna varsin yksinkertaisena, ja siihenpä se suhde päättyikin.

Yleensä yksinkertaiset ihmiset löytävät toisensa. Siksi on helppo uskoa tarina ex poikakaveristasi.

Djdjd
578/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri vähän aikaa sitten kirjoitettiin,  että tutkimuksen mukaan yleisimmät syyt eroihin, naisilla sijalla 3. Epätasa-arvo kotitöissä ja miehillä se on sijalla 4... Eli harvinaista mutta silti neljänneksi yleisin syy. Lisäksi sama toistuu monesti kun kysytään miksi suhteessa menee huonosti. 

Aika hurjaa. Kuten täälläkin huomattu naisilla harvoin eron syy on kotityöt vaikka ne ovat keppihevonen. 

Voisi siis helposti kuvitella että miehet eroavat porsas naisista jopa useammin kotitöiden takia.

Vierailija
579/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

No esim siten, että stressi poistuu kun ei tartte aikuista ihmistä patistaa. Se syö ihmistä kun sulla on toinen henkilö siinä, jonka PITÄISI hoitaa se om

Kyllä se työn määrä vähenee erossa.

Jos on vaikka kaksi pientä lasta ja mies hoidettavana, niin eron jälkeen pitää hoitaa vain ne lapset eikä miestä. Iso ero. Asiat pysyy samana (pyykit, ruoka, siivous) mutta se pyykin, siivouksen ja muun määrä vähenee kun kotona on yksi aikuinen vähemmän niitä aiheuttamassa.

Tämä siis jos mies ei osallistu ja on vaan painona arjessa.

Ttppprm
580/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne naisetkin osaa. Seurustelin yhden yh äidin kanssa 7kk. Eron syy oli se että hän oli erittäin laiska.. opiskeli ja oli taaperon kanssa kyl paljon kotona. Mutta se siisteys taso, ei hemmetti. 

Keittiö kun kaatopaikka vaikka astianpesukoneet ym.. vika ilta meillä oli sellainen et menin hänelle 16h työvuoron jälkeen..  siivosin sontaisen pöydän syödäkseni.. avasin jääkaapin tää nainen oli vetänyt melkein kaiken naamaansa kakaransa kanssa. Pelkkää juggee jäljellä.

Läksin ovet paukkuen kauppaan. Tulen 15min päästä kotiin. Lapsi on nukkumassa ja se sama s......n pöytä ihan jugurtissa. Ja äitinsä instagramissa. Aamulla otin kamani mukaan ja sanoin moikka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi