Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle

Vierailija
19.10.2024 |

Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.

Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.

Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä. 

Kommentit (1282)

Vierailija
321/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mammat vois helpottaa elämäänsä ensin miettimällä onko jokin oikeasti pakko tehdä. Arpoisin että 50 - 75 % "kotitöistä" on oikeasti aivan turhia. 

No minä mammana olen sitä mieltä, että pleikka on aivan turha, ja siitä luopuminen helpottaisi elämää. Mutta miehen tahdosta tuokin turhake on olohuoneessa, ja aiheuttaa riitaa lasten peliajoista.

Pleikka onkin turhake. Nintendo tai xbox paljon parempi.

Ja myös Mersu on turhake. Vanha Skoda sen olla pitää.

Molemmat turhakkeita. BMW sen olla pitää, uusi ja vanha.

Vierailija
322/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lisäännytte idi ootti miesten kanssa jotka ei ota vastuuta mistään?

Kun ei ole kristallipalloa joka kertoisi, että mies aikoo heittäytyä vapaamatkustajaksi heti kun jälkikasvu on maailmassa. 

En ole sellaista tavannut joka lopettaa kaiken lapsen syntymän jälkeen, vaikka on ennen hoitanut kotia. Ja jos niin käy, ei ainakaan sitä toista lasta kannata enää tehdä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä minun arkeni vaikeutuisi aivan huomattavasti, jos yrittäisin elää sitä noiden sinun oppiesi mukaan. 

Paljon helpompaa katsoa kotona, mitä kaapeissa on ja kuinka paljon, ja tehdä kunnon ostokset kerralla, kuin yrittää töistä päiväkotiin rynniessä arpoa, mitä tänään haluaisi syödä, ja kaivella muistin perukoilta, mitä ehkä saattaisi puuttua. Onko perunajauhoja tai currya, entä vessapaperia?

Toki sitten minäkin lenkkeilen isojen ostosreissujen välissä hakemaan sen maitopurkin ja munarasian ja riisipiirakoita lähikaupan ilta-alesta, ja se on toki ihanan spontaania ja rentoa, mutta ei sillä ison perheen ruokahuolto pyöri."

Meissä nyt on muutenkin paljon eroja. Esimerkkinä minä tiedän mitä minulla on kaapeissa ja kuinka paljon ilman että minun tarvii erikseen sinne katsoa kun minun muisti toimii että tiedän mitä ja miten paljon on viime käyttökerran jälkeen jäänyt. Eilen töissä päätin että teen makaroonilaatikon viikonlopun ruuaksi niin ei minun tarvinut käysä kotona katsomassa mitä tarvitsee ostaa kun tiesin että mausteita oli valmiina makaroonia oli valmiina ja munia oli valmiina niin tiesin ilman kauheaa suunnittelua että pitää ostaa jauhelihaa, maitoa ja juustoraastetta ja vaikka en etukäteen suunnitellut ja en etukäteen kaappeihin katsonut niin sain ostettua jauhelihan, maidon ja juustoraasteen enkä ostanut ylimääräistä ja silti sain ruuan tehtyä.

Se on sinun oma ongelma että haluat tehdä asioita vaikeaa mutta älä syytä miehiä siittä että me ei tehdä asioista vaikeaa

Vierailija
324/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehet haluaa hankaloittaa elämäänsä autoilla ja pelikonsoleilla? Sitten on rahat loppu ja tulee riitaa ajankäytöstä. 

Onnellinen perhe jättää tuollaisen krääsän kautta elettävän metaelämän, pyöräilee, pelaa lautapelejä ja hoitaa kotia yhdessä.

Vierailija
325/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa miehistä on vielä sellaisia, että tekevät tahallaan huonosti ja sitten uhriutuvat jos nainen kommentoi, että sille lapselle pitäisi laittaa hanskat kun lähdetään pakkasella ulos. Sitten esitetään ettei naiselle muka kelpaa mikään ja tehdään tästä syy olla osallistumatta. 

Vierailija
326/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun menit naimisiin tällaisen kanssa

Normaalisti ihminen oppii uusia taitoja, kasvaa ja kehittyy ikääntyessään. Ei avo- tai avioliitto tarkoita, että toinen saa taantua lapseksi jälleen. 

Tämä kun koskisi naisiakin...

Vierailija
327/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun voi kiteyttää miesten ikiaikaiseen ajatusmalliin, että nainen on miehelle alistettu palvelija ja orja. Tämä ei koskaan muutu miksikään.

Vierailija
328/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet haluaa hankaloittaa elämäänsä autoilla ja pelikonsoleilla? Sitten on rahat loppu ja tulee riitaa ajankäytöstä. 

Onnellinen perhe jättää tuollaisen krääsän kautta elettävän metaelämän, pyöräilee, pelaa lautapelejä ja hoitaa kotia yhdessä.

Kyllä meillä on lasten kanssa kiva pelata pelejä ja ex-vaimo naama myrtsinä kun ei osallistu vieläkään lasten mieluisaan tekemiseen.

Vierailija
329/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä minun arkeni vaikeutuisi aivan huomattavasti, jos yrittäisin elää sitä noiden sinun oppiesi mukaan. 

Paljon helpompaa katsoa kotona, mitä kaapeissa on ja kuinka paljon, ja tehdä kunnon ostokset kerralla, kuin yrittää töistä päiväkotiin rynniessä arpoa, mitä tänään haluaisi syödä, ja kaivella muistin perukoilta, mitä ehkä saattaisi puuttua. Onko perunajauhoja tai currya, entä vessapaperia?

Toki sitten minäkin lenkkeilen isojen ostosreissujen välissä hakemaan sen maitopurkin ja munarasian ja riisipiirakoita lähikaupan ilta-alesta, ja se on toki ihanan spontaania ja rentoa, mutta ei sillä ison perheen ruokahuolto pyöri."

Meissä nyt on muutenkin paljon eroja. Esimerkkinä minä tiedän mitä minulla on kaapeissa ja kuinka paljon ilman että minun tarvii erikseen sinne katsoa kun minun muisti toimii että tiedän mitä ja miten paljon on viime käyttökerran jälkeen jäänyt. E

Ja taas: tehkää aaltoja miehelle, kun hän on näin hienosti ja täysin omalla tavallaan tälläkin kertaa saanut ostettua makaronilaatikkoainekset. Älkää kukaan kysykö mitään salaatista, iltapalasta tai seuraavasta aamiaisesta, ettei miehelle (TM) tule paha mieli.

Vierailija
330/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsia näkee jo miten puoliso hoitaa kotia ja muita käytännön ja raha-asioita. 

Tämä. Ihan oikeasti naiset, jos otatte heti yhteenmuuttaessa innolla vastuun kodinhoidosta, niin sitten ei kannata lasten saamisen jälkeen alkaa valittaa että mies ei tee mitään kun tilanne on täysin itse aiheutettu.

Vierailija
331/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun voi kiteyttää miesten ikiaikaiseen ajatusmalliin, että nainen on miehelle alistettu palvelija ja orja. Tämä ei koskaan muutu miksikään.

Ei vaan naisten halu hoitaa kotihommia joista mies ei välitä paskaakaan. Moniko mies muka haluaa naisen tämän kodinhoidon takia? Ehkä 1% ja muut haluaa seksin takia.

Itselle olis paras suhde sellainen missä nainen ei tulis mun kotiin sisustamaan paikkaa pilalle.

Vierailija
332/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole kristallipalloa joka kertoisi, että mies aikoo heittäytyä vapaamatkustajaksi heti kun jälkikasvu on maailmassa. 

Kyllä ne merkit ovat luettavissa jo etukäteen jos tarkasti katsoo, mutta ne on tietysti paljon helmpompi huomata jälkeenpäin. Jos mies on ehdoton esim. harrastuksiin menon tai autotallissa roplailun kanssa, niin ei se siitä muutu vaikka kuinka lupailisi kun lapsia tulee perheeseen.

En muutenkaan ymmärrä tätä naisten uhriutumista kodin ja lasten hoitamisesta, koska biologia jo lähtökohtaisesti määrää sen olevan pääsääntöisesti naisten tehtävä. Toki on aina poikkeustilanteita, mutta ne vahvistavat säännön. Sanoisin tämän feministisen länsimaisen käsityksen ajavan naisia loppuun, sillä et voi syödä ja säästää kakkua. Jos haluat olla läsnäoleva ja hyvä äiti, niin silloin et voi saada huippu-uraa. Jonkinlainen kompromissa voi olla mahdollinen, mutta se vaatii sitten sen, että myös mies on sellainen joka on valmista luopumaan joistakin omista tavoitteistaan perheen eduksi.

Vierailija
333/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on lasten kanssa kiva pelata pelejä ja ex-vaimo naama myrtsinä kun ei osallistu vieläkään lasten mieluisaan tekemiseen.

Ikävää jos teillä näin. Me ei olla erottu, me pelataan lautapelejä ja kokataan yhdessä, ja illalla on sitä säännöllistä seksiäkin.

Vierailija
334/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi synttärit noinki vaikiasti järjestää. Helpompaa ostaa kakku, karkkia, sipsejä ja limukkaa. Lapset ite kutsuvat omalla tavallaan parit kaverit. Syövät herkkuja pari tuntia ja vieraat lähtevät. Katsos suunnittelin synttärit ilman metatöitä ja toteutukseen saisin kulumaan max päivän."

Voihan ne järjestää niin kuin itse helpoimmalla pääsee tai sit ne voi järjestää niin että lapsen toiveet tulee kuulluksi ja asiat hoidetuksi. Esimerkiksi niin että on koristeita ja ohjelmaa, joita lapsi osaa muiden synttäreillä käytyään odottaa. Täällä päin on yleinen tapa että synttäreille osallistumisesta ja allergioista ilmoitetaan (eli kutsuun vanhemman puhnro), ja vaikka lapsi itse kutsut toimittaisikin niin yleensä tuollainen 6-vuotias voi vielä tarvita jeesiä siinä muotoilussa että kutsussa pitäisi olla mainittuna päivä JA kellonaika.

Mun lapsi on kerran kutsuttu tällaisille rennosti järjestetyille synttäreille. Kaveri ilmoitti hänelle kolme eri päivää ja ennen kuin yksikään näistä oli tullut soitti yksi ilta että "ootko tulossa" kun juhlat oli jo menossa. Ei mun lapsi sillä sekuntilla päässyt. Vieraita oli lopulta ollut paikalla kaksi (sisarukset jotka olivat soitolla saati paikalle heti) kun kutsujen toimittaminen oli jäänyt yksin lapsen hoidettavaksi. Mut ei se mitään, ei siellä vissiin ollut juurikaan vaivaa nähty niin ei mennyt vaivaa hukkaan, lapsella oli varmaan loistavat kemut kahden kaverin ja yhden keksipaketin kanssa! Puhelimessa oli kyllä aika hätäisen kuuloinen...

Vierailija
335/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset, lopettakaa pihakivien pesu hammasharjalla niin ei oo niin rankkaa arjessa.

Vierailija
336/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ei edes näe miehen tekemisä asioita ja valittaa että mies ei tee mitään jos mies ei tee juuri niin kuin nainen haluaa ja on tottunut.

Nainen valittaa että mies ei ole siivonnut ollenkaan kun johonkin nurkkaan on jäänyt epähuomiossa hieman pölyä vaikka pääsääntöisesti olisi siistiä ja pölytöntä mutta kun sinne yhteen nurkkaan on himan jäänyt pölyä niin se kumoaa kaiken siittä pääsääntöisesti siisteydestä na ja ninen alkaa valittamaan ja nalkuttamaan että mies ei tee mitään, mies ei tee mitään oikein ja muuta vastaavaa

Naiset muutenkin vaativat paljon korkeampaa siisteystasoa ja puhtaustasoa kuin miehet

Vierailija
337/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsia näkee jo miten puoliso hoitaa kotia ja muita käytännön ja raha-asioita. 

Tämä. Ihan oikeasti naiset, jos otatte heti yhteenmuuttaessa innolla vastuun kodinhoidosta, niin sitten ei kannata lasten saamisen jälkeen alkaa valittaa että mies ei tee mitään kun tilanne on täysin itse aiheutettu.

Höpö höpö. Kaikkihan yrittävät esittää parhaimpia puoliaan silloin ne ensimmäiset vuodet. Vähän sama kun itse käytin aina vain korkkareita käydessämme ulkona. Lasten myötä vaihtuivat pääsääntöisesti tennareihin vaunulenkkien lisääntyessä ja kahdenkeskisten treffailujen vähentyessä. 

Vierailija
338/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se muutu jos elämässäsi ei ole muuta kuin netti. Jos näkisit oikeita ihmisiä ajatuksesi voisi muuttua. Netissä kirjoittavat pääosin sosiaalisesti rajoittuneet ja mieleltään herkät ihmiset. Heillä on ihmisistä todellisuudesta poikkeava kuva. Se kuva on syntynyt kun kaltaisensa kirjoittavat toisilleen ja kiihottavat toisiaan yhä epärealistisiin mielipiteisiin.

Vierailija
339/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voi synttärit noinki vaikiasti järjestää. Helpompaa ostaa kakku, karkkia, sipsejä ja limukkaa. Lapset ite kutsuvat omalla tavallaan parit kaverit. Syövät herkkuja pari tuntia ja vieraat lähtevät. Katsos suunnittelin synttärit ilman metatöitä ja toteutukseen saisin kulumaan max päivän."

Voihan ne järjestää niin kuin itse helpoimmalla pääsee tai sit ne voi järjestää niin että lapsen toiveet tulee kuulluksi ja asiat hoidetuksi. Esimerkiksi niin että on koristeita ja ohjelmaa, joita lapsi osaa muiden synttäreillä käytyään odottaa. Täällä päin on yleinen tapa että synttäreille osallistumisesta ja allergioista ilmoitetaan (eli kutsuun vanhemman puhnro), ja vaikka lapsi itse kutsut toimittaisikin niin yleensä tuollainen 6-vuotias voi vielä tarvita jeesiä siinä muotoilussa että kutsussa pitäisi olla mainittuna päivä JA kellonaika.

Mun lapsi on kerran kutsuttu tällaisille rennosti järjestetyille synttäreille. Kaveri ilmoitti

Omat lapset jo 15 ja 17. Aina synttärit hoidettu helpolla, lapset tykänneet ja vieraat myös. Ei ole mitää vieraiden lahjapusseja ja muuta amerikan hapatusta vaan sama kaava kuin aina ennenkin 80-luvulta asti lapsien juhlissa niin omissa kuin kavereilla ja sukulaisilla.

Vierailija
340/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapsuuden mallit vaikuttaa tosi paljon. Osallistuva mies taantuu itsekin passattavaksi lapseksi, jos se on ollut se, miten hänen oma isänsä on kotona ollut.

Olen omassa äitiydessänikin huomannut reagoivani tiedostamattani kuten omat vanhempani - yleensä kohottamalla herkästi ääntäni, omassa lapsuudenkodissani kun huudettiin helposti. Olen sitten tietoisesti koittanut opetella siitä pois, mutta aika työ on ollut, kun stressitilanteessa taannun helposti sinne pää punaisena huutamiseen. 

Kannattaa jutella miehen kanssa, millainen isän malli hänellä oli. Oliko isä poissaoleva, passasiko äiti kaiken, raivosiko isä, mitä ikinä mikä voisi selittää miehen omaa käytöstä. Se ei tietenkään anna mitään vapaudut vankilasta -korttia, vaan on tultava tietoiseksi omasta käytöksestään ja haluttava itse korjata asia. Muuten sitten ollaan ihmeissään, kun puoliso väsyy ja eroaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi