Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle

Vierailija
19.10.2024 |

Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.

Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.

Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä. 

Kommentit (1282)

Aikuinen ihminen
261/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

261. En yhtään ihmettele että on vaikeaa ja kotityöt vie koko elämän jos pelkästään ruoka ostoksilla käynti on noin haastavaa. Onnea vaan hänen miehelleen.

Vierailija
262/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh. 

Tätä ketjua kun lukee on pakko olla kiitollinen omasta puolisosta. Ei koskaan tarvi uhrata ajatustakaan sille, että hoituvatko lasten asiat jos en itse niitä hoida. Hän osaa ennakoida, varautua ja selvittää kaikki kotiin ja lapsiin liittyvät asiat aivan yhtä pätevästi kuin minäkin. Joissakin asioissa paljon paremmin kuin minä. 

Me ollaan hyvä tiimi. Ymmärrän jokaisen sellaisen vanhemman tuskan ja turhautumisen, joka ei pysty luottamaan siihen että toinen vanhempi kykenee toimimaan yhteisissä asioissa. 

Toinenkin tiimi jee.

Kyl tuntuisi oikeasti tosi oudolta riidellä jostain kotitöistä ja erota niiden takia 2020 luvulla.

Ei näissä ole koskaan kyse mistään tiskikoneen tyhjennyksestä, vaan kokonaisvalt

Saako teillä mies ja lapsetkin siirtää töitä sinulle vain sen takia jos ei itse jaksa niitä tehdä vai onko se vain sinun oikeus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eiköhän se katkeruus tosiaan synny jo vauvavuosina, kun väsynyt äiti, joka nukkuu parin tunnin pätkiä, ja pitäisi päivällä jaksaa taaperoakin jne. jää täysin yksin sen unettomuutensa kanssa. Isä nukkuu ja käy töissä kuten ennenkin. Juo kahvinsa rauhassa. Sille pohjalle kun tulee pienikin tunne, ettei isä ota vastuuta myöhemminkään arjessa, on se kuppi nurin aika nopeasti."

Mielestäsi miehen siis pitäisi valvoa yöt lapsen kanssa että äiti saa nukkua rauhassa ja aamulla lähteä töihin hyvin valvotun yön jälkeen tienaamaan rahaa perheen laskuihin jotka on pakko maksaa joka tapauksessa ja illat pitäisi tehdä vielä vähintään puolet kotitöistä?

Kyllä. Jos toinen on nukkunut kuukausia max. 2h pätkiä, niin voisi vähän tulla vastaan. Ja vieläpä maksanut elämisensä sillä aikaa omilla säästöillään (eli mies tienaa vain itselleen). Kummast

Lisään vielä, että kuulin, kun mies heitti läppää, että töissä pääsi paljon helpommalla kuin pikkulapsiaikaan kotona, ja tiedän tämän itsekin, sillä olen samoissa töissä kuin exäni. Sunnuntaisin mies huokaili, että onneksi pääsen huomenna töihin. Silti ei käynyt hänellä mielessäkään, että vaimonsa ei pääse, eikä ole edes saanut kuukausiin nukkua yli kahta tuntia. 

Vierailija
264/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

104. Molemmat käydään kokopäivä töissä. teltu

Toi vaan just itsellä niin äärettömän helppoa kun totutellut asioihin, esim noi tiskit ihan rutiini et kahvia odotellessa tyhjentää/ täyttää koneen.. Toinen vaihtoehto olis tuijottaa tyhjyyteen toi 3-4min.. aamupalan jälkeen pyyhkii keittiön pinnat 1-2min.

Tänään teen ruuaksi lohifileen uunissa ja uuni vihannekset. Aktiivinen valmistelu aika 10min Max.  Siinä olis tän pv kotityöt. Vaimo tuskin tekee muuta ku laittaa astiansa koneeseen. Pitäs varmaan erota.

Kumpi tuon ruuan on suunnitellut ja käynyt kaupassa? Se 10 min lounaaseen on vaatinut esivalmisteluita, joihin on mennyt paljon pidempään kuin se 10 min.

Olet naurettava, kun oikein kaivamalla yrität saada erittäin hyvän miehen vaikuttamaan huonolta.

Vierailija
265/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet miehesi valinnut.

Vierailija
266/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesariin kirjaottanut on itse syyllinen tilanteeseensa. Ihan itse haali (ja aiheutti) työt, mies olisi pärjännyt ilman listattuja asioita. Miksi naiset ensin listaa miljoona asiaa mitkä on PAKKO saada ja sitten valittavat kun joutuvat itse asoat hoitamaan? 

On harrastuksia, sisustamista, lomareissuja, sukulointeja, sitä sun tätä. Miestä ei nämä kiinnosta paskan vertaa.

Vierailija
267/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös perheitä missä nainen ei tee omaa osaansa arjen pyörittämiseksi, joten ei tämä mikään sukupuolikysymys ole. Siitä on vain tehty sellainen.

Vierailija
268/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ei tajua perheen tunnejohtamisen päälle. Mies, jos haluaa pitää parisuhteensa, pitäis oppia toimimaan niin, että naisella on turvallinen olo siitä, että perheen langat ei oo vain hänen käsissään. Että nainen voi täysillä keksittyä vauvaan ne ekat kuukaudet, kun mies hoitaa elämän muuten. 

Ensimmäinen rehellinen tässä ketjussa joka sanoo todellisen ongelma että nainen haluaa miehen hoitavan ihan kaiken kun nainen haluaa sulkeutua vauvakuplaan että pääsee unohtamaan normaalin arjen ja siihen liittyvät vastuut velvoitteet mitkä on ihan jokaisella aikuisella ihmisellä

Kyllä! Vauva-aika on miehelle juuri täydellinen hetki osoittaa sitä omaa pystyvyyttään ja tehdä jotain todella tärkeää perheensä eteen. Kun nainen saa keskittyä ekat kuukaudet rauhassa ja henkisesti turvassa lapsen hoitoon, lapsen hermosto ja tunne-elämän perusta kasvaa hyväksi. Ehkäisee monia ongelmia sitten vanhempana. 

Tietysti jo sen raskausajanki pitäis olla naiselle mahdollisimman stressitöntä, jotta vauvan hermosto kehittyy hyvin. Harvoilla on, ja siksi lapsilla ja perheillä on paljon ongelmia. 

Tässä olis nyt miehille se toiminnan paikka, ottaa vahvemmin vastuuta koko perheen hyvinvoinnista.

Vierailija
269/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi, mutta saako siirtää töitä kysymykseen: missä oli sovittu, että minä hoitaisin lapset ja kodin? Minä tienaan enemmän kuin exäni ja puhe oli kyllä hoitaa ne hommat puoliksi. Ei onnistunut ja mies on nyt ex. 

Vierailija
270/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut tämän esimerkin tänne ennenkin, mutta kerron nyt uudelleen. Lasten syntymäjuhlat jäivät vuosi vuoden perään minun vastuulleni. Yhtenä vuotena anelin mieheltä apua, jolloin hän alkoi vähättelemään (kuten moni tässä ketjussakin tekee), että synttäreiden järjestäminen on no big deal, suurentelen asiaa. Siinä sitten sovittiin, että hän hoitaa seuraavan lapsen synttärit yksin (kun on niin helppoa), kolmen kuukauden päästä.

Niitä synttäreitä ei koskaan juhlittu. Ei tullut kaverikutsuja eikä tullut sukulaisjuhlia. Pari kertaa muistuttelin, että nyt olisi hyvä varata päivämäärä, laittaa kutsut jne., mutta lopputulema oli tämä.

Mekin lopulta erosimme. Sen jälkeen juhlia ei ole vietetty enää samalla tavalla: toisessa kodissa niitä ei järkätä ja minä päätin, etten ala niitä mikromanageeraamaan toiseen kotiin.

Mun kokemukseni nimenomaan on, että iso osa lapsiin liittyvistä jutuista jää kokonaan tekemättä, jos nainen ei niitä hoida tai vähintään delegoi tehtäviä. Jokainen voi tykönään sitten miettiä, että onko jotkut lastensynttärit pakolliset vai ei. Samalla siihen loppui muuten yhteydenpito sukulaisiin. Sekin kun on usein naisen vastuulla.

Vierailija
271/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

246. No ei tarvi suunnitelmallisuutta kun ihan yksinkertaisesti mekin ostetaan lihaa/ kalaa määrä x ylimäärä menee pakkaseen. 

Kuivakaapis on aina tietyt tuotteet, pakkases lisää.

Lisäksi perustuotteet hedelmät yms .. ei oo tarvinnut extroja kaupas juosta.

Ai ei kaipaa suunnitelmallisuutta että tietää varmasti siellä kotona olevan niitä perustuotteita jäljellä ja tarpeeksi? Että ne vaan itsestään nanifestoituu sinne eikä koskaan lopu?

Eikä se maailma siihen lopu et olen ajatellut tehdä vaikka kanarisoton ja huomaan et riisi olisi loppu. Teenkin sit kastikkeen ja makaronia kylkeen....

Onhan se varmaan tosi helppoa pyörittää ruokahuoltoa, jos ostaa ison kasan lihaa pakkaseen ja sitten tekee riisiä tai makaronia sen mukaan, mitä kaapista sattuu löytämään. Ja tuohan tosiaan on monen sinkkumiehen käsitys ruokahuollosta.

Itselläni suurin osa ruokaostoksista on tuoreita kasviksia, joita joka perheenjäsen syö suositellut kaksi kourallista joka aterialla. Siihen lisäksi sitten maittavat pääruoat. Liha tai riisi/makaroni on se pienin ja helpoin osa ruokahuoltoa. 

-ohis.

Vierailija
272/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesariin kirjaottanut on itse syyllinen tilanteeseensa. Ihan itse haali (ja aiheutti) työt, mies olisi pärjännyt ilman listattuja asioita. Miksi naiset ensin listaa miljoona asiaa mitkä on PAKKO saada ja sitten valittavat kun joutuvat itse asoat hoitamaan? 

On harrastuksia, sisustamista, lomareissuja, sukulointeja, sitä sun tätä. Miestä ei nämä kiinnosta paskan vertaa.

Jos mikään noista ei kiinnosta miestä paskan vertaa, mikä häntä sitten kiinnostaa ja miksi on tullut perhe perustettua?

Itse juuri tultiin miehen kanssa syyslomareissulta, ja juuri tässä suunnitellaan loppusyksyn sukulointeja ja sisustamisia, viime kädessä asuntokauppoja. Mikä on elämässä kiinnostavaa jos ei elämän isoimmat hankinnat?

Vierailija
273/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eiköhän se katkeruus tosiaan synny jo vauvavuosina, kun väsynyt äiti, joka nukkuu parin tunnin pätkiä, ja pitäisi päivällä jaksaa taaperoakin jne. jää täysin yksin sen unettomuutensa kanssa. Isä nukkuu ja käy töissä kuten ennenkin. Juo kahvinsa rauhassa. Sille pohjalle kun tulee pienikin tunne, ettei isä ota vastuuta myöhemminkään arjessa, on se kuppi nurin aika nopeasti."

Mielestäsi miehen siis pitäisi valvoa yöt lapsen kanssa että äiti saa nukkua rauhassa ja aamulla lähteä töihin hyvin valvotun yön jälkeen tienaamaan rahaa perheen laskuihin jotka on pakko maksaa joka tapauksessa ja illat pitäisi tehdä vielä vähintään puolet kotitöistä?

Kyllä. Jos toinen on nukkunut kuukausia max. 2h pätkiä, niin voisi vähän tulla vastaan. Ja vieläpä maksanut elämisensä sillä aikaa omilla säästöillään (eli mies tienaa vain itselleen). Kummast

Täytyy kyllä sanoa että sinä et tiedä yhtään mitään miesten elämästä, toiminta malleista ja ajatusmaailmasta vaan kuvittelet että mies on kuin nainen joka elää, toimii ajattelee kuin nainen kun tälläistä väität. Jännästi aina naiset vaativat miestä uhraamaan terveytensä ja hyvinvointinsa vain naisen hyvinvoinnin ja mukavuuden halun takia mutta kuitenkaan yksikään nainen ei ole valmis uhraamaan omaa hyvinvointiaan ja terveyttään pelkästään miehen hyvinvoinnin ja mukavuuden halun takia.

Naisten pitäisi oppia se että ei voi vaatia mieheltä uhrauksia jos ei ole itse valmis tekemään samanlaisia uhrauksia miehen takia

Vierailija
274/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittanut tämän esimerkin tänne ennenkin, mutta kerron nyt uudelleen. Lasten syntymäjuhlat jäivät vuosi vuoden perään minun vastuulleni. Yhtenä vuotena anelin mieheltä apua, jolloin hän alkoi vähättelemään (kuten moni tässä ketjussakin tekee), että synttäreiden järjestäminen on no big deal, suurentelen asiaa. Siinä sitten sovittiin, että hän hoitaa seuraavan lapsen synttärit yksin (kun on niin helppoa), kolmen kuukauden päästä.

Niitä synttäreitä ei koskaan juhlittu. Ei tullut kaverikutsuja eikä tullut sukulaisjuhlia. Pari kertaa muistuttelin, että nyt olisi hyvä varata päivämäärä, laittaa kutsut jne., mutta lopputulema oli tämä.

Mekin lopulta erosimme. Sen jälkeen juhlia ei ole vietetty enää samalla tavalla: toisessa kodissa niitä ei järkätä ja minä päätin, etten ala niitä mikromanageeraamaan toiseen kotiin.

Mun kokemukseni nimenomaan on, että iso osa lapsiin liittyvistä jutuista jää kokona

Meillä niinpäin että exvaimo häselsi synttäreitä vaikka kuinka ja eron jälkeen lapset halus aina että synttärit pidetään mun luona. Jännä että mun hälläväliä tapa oli lasten mielestä parempi.

Vierailija
275/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on täysin päinvastainen kuin aloituksen, ja niin fiksu ettei lisäänny <3

Vierailija
276/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

278: aivan ohiksena kyselen, että mikä perhe-elämässä suorastaan uhkaa miehen terveyttä? Tutkimuksien mukaan perheelliset miehet elävät pitempään ja terveempinä kuin perheettömät.

Vierailija
277/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös perheitä missä nainen ei tee omaa osaansa arjen pyörittämiseksi, joten ei tämä mikään sukupuolikysymys ole. Siitä on vain tehty sellainen.

Juu, minäkin tiedän yhden pariskunnan, jossa roolit on toisinpäin. Nainen sellainen vähän tieteellinen-taiteellinen luonne, ja mies erittäin perhekeskeinen ja organisoiva. Mutta kaikissa muissa lähipiirin pariskunnissa on toisin päin, että äidit hoitaa lasten ja kodin asiat oman työnsä ohella lähes täysin. 

Vierailija
278/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Voisiko se ongelma ollakin juuri tuo kontrollointi... Kyllähän asioista saa ison ongelman aikaan mikäli niistä sellaisen haluaa.. 

Jos tosiaan lasten haalarin ostoon tarvitsee tehdä tuntikausien suunnittelua/ ruokalistat pitää olla tehty valmiiksi viikoksi eteenpäin ja wilmakin aiheuttaa valtavasti stressiä. Eikä lapsetkaan osaa yhtään mitään vaan ne pitää pukea vielä 10v alusta loppuun ja huolehtia kaikesta.

Mun mielestä kuulostaa lähinnä siltä että kyseinen henkilö aiheuttaa itse ongelmansa sillä että haluaa kontrolloida ihan kaikkea.

Omat mukulat oppi varmaan 5v pukeutumaan / osaavat ihan itse pakata harrastus välineensä, viedä pyykkinsä koriin, laittaa astiansa pesukoneeseen ym 

Kuinka usein haluat käydä kaupassa jos ruokien suunnittelu viikoksi on liiallista varautumista? Its

Just näin! Olen samanlaisella asenteella tässä elämässä. Kaikkea ei voi eikä kannata suunnitella. Koen onnsituneeni siinä lasten kasvatuksessa, että myöskään heidän elämänsä ei kaadu siihen, että kaikki ei mene kuten oli suunniteltu, vaihdetaan suuntaa ja mietitään muita vaihtoehtoja. 

Vierailija
279/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mikään noista ei kiinnosta miestä paskan vertaa, mikä häntä sitten kiinnostaa ja miksi on tullut perhe perustettua?

Itse juuri tultiin miehen kanssa syyslomareissulta, ja juuri tässä suunnitellaan loppusyksyn sukulointeja ja sisustamisia, viime kädessä asuntokauppoja. Mikä on elämässä kiinnostavaa jos ei elämän isoimmat hankinnat?

Ehkäpä helppo arki kuten mulla. En käy koskaan missään reissuissa paitsi työreissuissa, kotia en vaihda koska tykkään asua tässä lasten kanssa, en sukuloi, en harrasta mitään mikä haittaisi arjessa, minulla ei ole elukoita. Ainoa syy miksi haluaisin edes harkita naista tähän kuvioon olisi säännöllinen seksi.

Vierailija
280/1282 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, minäkin tiedän yhden pariskunnan, jossa roolit on toisinpäin. Nainen sellainen vähän tieteellinen-taiteellinen luonne, ja mies erittäin perhekeskeinen ja organisoiva. Mutta kaikissa muissa lähipiirin pariskunnissa on toisin päin, että äidit hoitaa lasten ja kodin asiat oman työnsä ohella lähes täysin. 

Mulle sanottiin päiväkodista, että harvoin ovat tavanneet yhtä tasa-arvoista perhettä kuin meidän. (hoitivat siis meidän kolmea lasta koko päiväkotitaipaleen). Mutta kyllä minä eli äiti ehkä pikkuisen enemmän hoidin asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän