Mulla olisi ehdotus työttömyyteen
Koskien etenkin pitkäaikaistyöttömiä ja syrjäytyneitä. Heidän suurin ongelmansa lienee kokemattomuus ja kierre siitä, ettei töihin pääse, koska eivät ole päivääkään töitä tehneet. Heillä ei siis ole todistusaineistoa luotettavuudestaan ja pätevyydestään, vaikka sellaisia olisivatkin.
Moni työ ei varsinaisesti vaadi koulutusta vaan työn oppii työpaikalla, tästä syystä ihmiset ovat loppujen lopuksi aika tasavertaisia oppimaan työt vaikka työkokemuksessa olisi eroja.
Ja nyt tämä ehdotus:
Pitkäaikaistyöttömyys yhdistettynä nykyajan työvoimapulaan. Työpaikoilla ei ole varaa palkata tarpeeksi työntekijöitä, joten ratkaisu tähän olisi tarjota määräaikaisia työkokeiluita, joista saa myös palkkaa.
Järjestely olisi: Vakituisille tai osa-aikaisille työntekijöille räätälöitäisiin nelipäiväiset työviikot, mikäli he haluaisivat lähteä osaksi tätä kokeilua. Näitä yksittäisiä päiviä paikkaamaan otettaisiin lisätyövoimaa pitkäaikaistyöttömästä, joka saisi näin ollen työkokemusta ja työpaikka saisi lisäapua, jota voisi tarpeen tullen pyytää avuksi vielä myöhemmin. Työkokelaalla olisi myös mahdollisuus olla useammassa työkokeilussa samaan aikaan mikäli yhdellä työnantajalla ei ole tarjota töitä useammaksi päiväksi.
Työttömyyskassat/kela/sosiaaliturva maksaisi sen osan kuluista työnantajille, mitä tälläkin hetkellä työttömyystukeen menee rahaa. Tukirahalle saisi siis jotain vastetta.
Nelipäiväinen työviikko ei olisi määräaikaista vaan pysyisi vakituisena työsuhteena.
Mitä tästä hyötyy?
Pitkäaikaistyöttömät:
-mahdollisuus saada töitä esimerkiksi työpaikasta jossa ovat olleet työkokeilussa
-työllistyminen määräajoiksi ja he saavat laajasti työkokemusta, varsinkin jos ovat monessa paikassa samaan aikaan, mikä puolestaan parantaa mahdollisuuksia pärjätä työnhaussa paremmin.
-saavat suosittelijoita
Työnantajat:
-saavat kiireapua ja lisätyövoimaa
-nelipäiväiset työviikot työntekijöille, joka kiinnostaa monia.
-eivät menettäisi rahaa
Kommentit (134)
Minä ehdottaisin että työttömät vietäisiin torille ja sidottaisiin paaluun muitten syljettäviksi. Irti päästettäisiin kun alkaa taas työnteko maittaa.
Kuulen paljon kitinää ja ininää, mutta en yhtäkään ratkaisua siihen että saataisiin ihmiset töihin, jotka ovat vailla töitä. Asioista vaan tehdään vaikeita toteutettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdottaisin että työttömät vietäisiin torille ja sidottaisiin paaluun muitten syljettäviksi. Irti päästettäisiin kun alkaa taas työnteko maittaa.
Tää mielikuva auttaakin asiaan. Kun aikamonen kohdalla ei ole kyse HALUTTOMUUDESTA vaan mahdollisuuksien puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö näinä työvoimapulan aikoina firmat soittele epätoivoissaan työttömille ja koita houkutella heitä töihin kovilla palkoilla ja runsailla eduilla?
Vois kuvitella näin. Mä olen ollut useammassa vuokratyöfirmassa kirjoilla, että voivat työllistää, jos sopiva paikka tulee. Koskaan ei ole tullut, arvelen että johtuu iästäni (55+) ja siitä että pohjakoulutukseni on akateeminen ("ei se kuitenkaan oikeasti halua näihin hommiin").
Siinä on sitten turha hakemuksessa tai haastattelussa selittää, että teen mitä vaan osaa tai opetetaan, kunto on parempi kuin monella 2-kymppisellä ja bonuksena kunnon vanhan ajan työmoraali. Enkä ole edes kokonaan työtön, teen oman alani keikkatöitä ja siihen sopisi osa-aikatyö aivan mainiosti rinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Pasi 12wee tuli osallistuun.
Menee lauantai hukkaan täälä pasi, telkkarista tulis hei varmaan piirrettyjä ja kohta voi mennä leikkiin pihan muiden lasten kans joiden vanhemmat ei tykkää että sinä hengaat heidän lasten kans.
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä. Alahan jo kerätä luitasi sinne torille.
T. Työnantajasi (mutten enää kauaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän Satonen, Orpo ja Purra häärää sitä enemmän poistuu työpaikkoja ja firmoja kaatuu.
Aika paljon nuo Putinin sotaleikit vaikuttavat tällä hetkellä aika monen maan talouteen.
Meidän hallituksen toimet on osa putinin sotaleikkejä?
Käy ihan järkeen, puolustustahto on ainakin tuhottu melkein täydellisesti, toivottavasti te koulutetut hienot ihmiset ymmärrätte että kun isoon pilliin vihelletään köyhät ei tule sotiin teidän puolesta, lojaalius on kaks suuntainen katu.
Ehkä joiltakin osin, ainakin siinä määrin kuinka paljon rahaa sinne upotetaan. Mutta mikäli et ole huomannut, esimerkiksi rakennusala on kärsinyt kovasti Ukrainan sodan takia kun kaikki on puolella kallistunut. Vaikuttaa laajasti työtilauksiin ja ylipäätään kehitykseen. Kehitys seisahtuu kun mitään ei pystytä rakentamaan tai korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää mielikuva auttaakin asiaan. Kun aikamonen kohdalla ei ole kyse HALUTTOMUUDESTA vaan mahdollisuuksien puutteesta.
Aika moni elämäntapatyötön saattaisi yllättävästi kiinnostua työn vastaanottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, tuliko ihan herra ministeri satonen osallistuun ja esittään uusimman visionsa?
Mee arto töihin, oot ihan vtun nolo pelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän Satonen, Orpo ja Purra häärää sitä enemmän poistuu työpaikkoja ja firmoja kaatuu.
Aika paljon nuo Putinin sotaleikit vaikuttavat tällä hetkellä aika monen maan talouteen.
Käy ihan järkeen, puolustustahto on ainakin tuhottu melkein täydellisesti, toivottavasti te koulutetut hienot ihmiset ymmärrätte että kun isoon pilliin vihelletään köyhät ei tule sotiin teidän puolesta, lojaalius on kaks suuntainen katu.
Ehkä joiltakin osin, ainakin siinä määrin kuinka paljon rahaa sinne upotetaan. Mutta mikäli et ole huomannut, esimerkiksi rakennusala on kärsinyt kovasti Ukrainan sodan takia kun kaikki on puolella kall
Voi kuule, minä olen 90 luvulla koulutettu raksamaalari, mulle on ihan turha valehdella rakennusalan ongelmista, rakentaminen jatkuu kun johtoportaassa aletaan luopuun siitä ajatuksesta et joka vuosi johtajat tarvii enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni elämäntapatyötön saattaisi yllättävästi kiinnostua työn vastaanottamisesta.
Tuollainen pakotus ei ole koskaan auttanut eikä tule koskaan auttamaan. Tällaisilla asenteilla ei paranneta maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulen paljon kitinää ja ininää, mutta en yhtäkään ratkaisua siihen että saataisiin ihmiset töihin, jotka ovat vailla töitä. Asioista vaan tehdään vaikeita toteutettaviksi.
Heidät saadaan töihin, kun heidät palkataan työhön, johon ovat pätevinä hakeneet. Ei ole muuta mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka opettaisi näitä pitkäaikaistyöttömiä?
Lopputulos: kaksi ihmistä, joista kumpikaan ei tekisi töitä, koska toinen opettelisi ja toinen opettaisi.
Nykyään melkein kaikki työt vaatii erikoisosaamista.
"Nykyään melkein kaikki työt vaatii erikoisosaamista."
Tämä on paskapuhetta. Paitsi jos erikuisosaamisella tarkoitetaan esim. perus tietokonetaitoja.
Höpö höpö. Pitkäaikaistyöttömällä ei ole edes niitä uusimpia perusohjelmia hallussa, saati sitten jos menee firmaan, millä on omat räätälöidyt ohjelmat.
Vaikka uusi palkattu olisi vastavalmistunut, tai toisesta firmasta siirtynyt, siinä menee puoli vuotta, että alkaa osata tarvittavan.
- teloitukset
- orjat
- varakkaan väen metsästys kohteena oleminen
- auton törmäys testinuken tuuraus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun noita elämäntapatyöttömiä ois olemassakin muualla kun oikeisto propagandassa niin tässä ois jotain pointtia.
"Voi kuule, minä olen 90 luvulla koulutettu raksamaalari, mulle on ihan turha valehdella rakennusalan ongelmista, rakentaminen jatkuu kun johtoportaassa aletaan luopuun siitä ajatuksesta et joka vuosi johtajat tarvii enemmän."
No tässä päästäänkin yhteen ongelman ytimistä, eli ihmisten ahneuteen/ rikastumisen tavoitteluun. Jos tällainen elämä ei olisi kaikkien ihanteena, asiat olisivat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
- teloitukset
- orjat
- varakkaan väen metsästys kohteena oleminen
- auton törmäys testinuken tuuraus
Olet valinnut itsellesi hauskan ja monipuolisen kohtalon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka opettaisi näitä pitkäaikaistyöttömiä?
Lopputulos: kaksi ihmistä, joista kumpikaan ei tekisi töitä, koska toinen opettelisi ja toinen opettaisi.
Nykyään melkein kaikki työt vaatii erikoisosaamista.
"Nykyään melkein kaikki työt vaatii erikoisosaamista."
Tämä on paskapuhetta. Paitsi jos erikuisosaamisella tarkoitetaan esim. perus tietokonetaitoja.
Höpö höpö. Pitkäaikaistyöttömällä ei ole edes niitä uusimpia perusohjelmia hallussa, saati sitten jos menee firmaan, millä on omat räätälöidyt ohjelmat.
Vaikka uusi palkattu olisi vastavalmistunut, tai toisesta firmasta siirtynyt, siinä menee puoli vuotta, että alkaa osata tarvittavan.
Puoli vuotta on aika normaali aika tai itseasiassa aika lyhyt aika perehdytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidät saadaan töihin, kun heidät palkataan työhön, johon ovat pätevinä hakeneet. Ei ole muuta mahdollisuutta.
Mitä pätevyys sinun mielestäsi merkitsee? Sitä että on tehnyt kyseistä työtä vai sitä että on opiskellut kyseistä alaa?