Mulla olisi ehdotus työttömyyteen
Koskien etenkin pitkäaikaistyöttömiä ja syrjäytyneitä. Heidän suurin ongelmansa lienee kokemattomuus ja kierre siitä, ettei töihin pääse, koska eivät ole päivääkään töitä tehneet. Heillä ei siis ole todistusaineistoa luotettavuudestaan ja pätevyydestään, vaikka sellaisia olisivatkin.
Moni työ ei varsinaisesti vaadi koulutusta vaan työn oppii työpaikalla, tästä syystä ihmiset ovat loppujen lopuksi aika tasavertaisia oppimaan työt vaikka työkokemuksessa olisi eroja.
Ja nyt tämä ehdotus:
Pitkäaikaistyöttömyys yhdistettynä nykyajan työvoimapulaan. Työpaikoilla ei ole varaa palkata tarpeeksi työntekijöitä, joten ratkaisu tähän olisi tarjota määräaikaisia työkokeiluita, joista saa myös palkkaa.
Järjestely olisi: Vakituisille tai osa-aikaisille työntekijöille räätälöitäisiin nelipäiväiset työviikot, mikäli he haluaisivat lähteä osaksi tätä kokeilua. Näitä yksittäisiä päiviä paikkaamaan otettaisiin lisätyövoimaa pitkäaikaistyöttömästä, joka saisi näin ollen työkokemusta ja työpaikka saisi lisäapua, jota voisi tarpeen tullen pyytää avuksi vielä myöhemmin. Työkokelaalla olisi myös mahdollisuus olla useammassa työkokeilussa samaan aikaan mikäli yhdellä työnantajalla ei ole tarjota töitä useammaksi päiväksi.
Työttömyyskassat/kela/sosiaaliturva maksaisi sen osan kuluista työnantajille, mitä tälläkin hetkellä työttömyystukeen menee rahaa. Tukirahalle saisi siis jotain vastetta.
Nelipäiväinen työviikko ei olisi määräaikaista vaan pysyisi vakituisena työsuhteena.
Mitä tästä hyötyy?
Pitkäaikaistyöttömät:
-mahdollisuus saada töitä esimerkiksi työpaikasta jossa ovat olleet työkokeilussa
-työllistyminen määräajoiksi ja he saavat laajasti työkokemusta, varsinkin jos ovat monessa paikassa samaan aikaan, mikä puolestaan parantaa mahdollisuuksia pärjätä työnhaussa paremmin.
-saavat suosittelijoita
Työnantajat:
-saavat kiireapua ja lisätyövoimaa
-nelipäiväiset työviikot työntekijöille, joka kiinnostaa monia.
-eivät menettäisi rahaa
Kommentit (134)
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Potkulaki ja paikallinen sopiminen on käsittelyssä tällä hetkellä ja tulevat ennen joulua.
Paikallinen sopiminen eli saa palkata uusia työntekijöitä alle tes-palkan.
Bravo
Vierailija kirjoitti:
Turhaan stressaat, hallitus on luvannu kaikille töitä, me myytiin meidän turvaverkot sitä vastaan, jos niitä työpaikkoja ei ala kohta tuleen ovista ja ikkunoista mä äänestän et me lynkataan varkaat ja valehtelijat, silleen demokraattisesti.
Sinunlaistasi ei kukaan palkkaa, toivottavasti.
Pienenä firmana on vaikea palkata ketään, jos ei ole jotain suosituksia. Jos osoittautuu, että oppi ei mene perille, jos alko maistuu niin, että vaikuttaa töihin, hankala ihminen, myrkyttää ilmapiiriä ja ei tee töitänsä. Eihän tälläisestä työntekijästä ole päässyt eroon kulumallakaan. Meillä ei puolenvuoden koeaika riitä näyttämään ,että tuleeko hänestä hyvä. Keskinkertainen ei kelpaa. Ja palkkakin on sitten muuta kuin keskinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan stressaat, hallitus on luvannu kaikille töitä, me myytiin meidän turvaverkot sitä vastaan, jos niitä työpaikkoja ei ala kohta tuleen ovista ja ikkunoista mä äänestän et me lynkataan varkaat ja valehtelijat, silleen demokraattisesti.
Sinunlaistasi ei kukaan palkkaa, toivottavasti.
Minkälaista?
Rehti peli, jos te meinaatte pistää koko Suomen pillunpäreiks sillä ehdolla että me saadaan sitten niitä työpaikkoja, niin kyllä me perkele odotetaan sitten niitä työpaikkoja.
Ja sitä et velkasuhde pienenee.
Näin on luvattu ja itse olette määritelleet ehdot.
Jos rehellisyys on se miksi sinun mielestä minulle ei kuulu työt, niin minun mielestä sinun verissä virtaa rys-sän verta.
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot(myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Siksipä en mainitsekaan 50% palkkatuesta kenellekään paitsi tutuille firmoille joista saan hyvän palkan ja km. rahat ja päivärahat. Ei minulle ikinä ole työkkäri mitään palkkatukityöpaikkaa hommannut muutenkaan vaan olen siitä joillekin maininnut ja saanut paljon paremman palkan ja esim. em. edut. Palkkatuki enemmänkin tukee firmoja kuin työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Pienenä firmana on vaikea palkata ketään, jos ei ole jotain suosituksia. Jos osoittautuu, että oppi ei mene perille, jos alko maistuu niin, että vaikuttaa töihin, hankala ihminen, myrkyttää ilmapiiriä ja ei tee töitänsä. Eihän tälläisestä työntekijästä ole päässyt eroon kulumallakaan. Meillä ei puolenvuoden koeaika riitä näyttämään ,että tuleeko hänestä hyvä. Keskinkertainen ei kelpaa. Ja palkkakin on sitten muuta kuin keskinkertainen.
Aika huono ihmistuntija saa olla jos ei puolessa vuodessa, siis maksimikoeajalla paljastu työntekijän olemus. Ja ainahan on mahdollista tehdä määräaikainen työsopimus. Olen itsekin entinen yrittäjä enkä ole ikinä todennut ongelmaa näissä. On kyllä ollut pari nuorehkoa pitkään nukkujaa ja myöhästelijää mutta tosi taitavia olivat ja tunnollisia ja jäivät kiltisti tekemään pidempiä päiviä korvaukseksi. En tiedä vaikuttaako asiaan mutta oma tyylini ei ole haukkua tai räksyttää myöhästymisistä, kerran sanoin rauhallisesti ja totesin että sattuuhan sitä ja kehuin hyvästä työstä. Molemmat myöhästelijät ovat nykyään yrittäjiä ja tekevät pitkiä päiviä mutta osaavat pitää myös vapaata, viikonloput on vapaana ja oikeita lomiakin pitävät.
Vierailija kirjoitti:
Arto Satonen lupasi leikkauksien tuovan 100 000 uutta työpaikkaa.
Arto on koulutettu talousammattilainen. Odotellaan...
Työministerin lista: Näin Suomeen saadaan 100 000 uutta työpaikkaa:
https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoministerin-lista-nain-suomeen-saadaan…
Kansalaispalkka, te-keskukset voidaan lakkauttaa ja entiset heidän kyykyttämänsä saa p olttaa vinksahtaneet te-työntekijät r oviolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös ehdotus: soviteltu työttömyysturva yrittäjille. Jos tämä pieni asia korjattaisiin, uskaltaisi moni työtön perustaa oman pienen yrityksen. Minä ainakin perustaisin. En ole kelvannut kenellekään työntekijäksi. Koulutuksia ja osaamista on vaikka kuinka paljon, mutta alkupääoma ja sitä kautta myös uskallus perustaa yritys puuttuvat. Riski on yksinkertaisesti liian iso, eikä siihen auta hetken kestävä starttiraha, jonka ehkä saa, ehkä ei.
Miksi tätä asiaa ei Suomessa aja kukaan?
Koska me tuetaan tosissaan vain niitä jotka on niin isoja ettei ne tarvi sitä tukea, sinäkin saat sitten yllimäskyllimäs kun et sitä enää tarvi.
Vahvoista välittävä Suomi. <3
Niinpä. Jos tuettais alussa pieniä köyhiä yrittäjiä, heistä ehkä joskus kasvaisi isoja yrityksiä, joista k
Niinpä. Välillä ihmetyttää, kun pienyrittäjätkin usein äänestää kokoomusta.
Se on hyvä, että myös takaisinottovelvollisuus poistuu alle 50 hengen työpaikoilla ja saa irtisanoa 50-vuotiaat joilla on kokemuslisiä.