Suunnitteleeko puolisosi yhteistä tekemistä? Jos niin mitä?
Kiinnostaisi kuulla miten muilla pareilla/perheissä?
Itseäni kyllästyttää että oma puoliso ei koskaan ideoi mitään. Ei suunnittele mitään matkoja, ei keksi viikonlopuille mitään, ei edes sitä että hakisi/tekisi jotain hyvää ruokaa. Itselleen saattaa ostaa pari olutta, muille ei mitään.
Koen itseni kiittämättömäksi kun valitan tästä, mutta tämä asia ärsyttää tosi paljon. Jos sanon aiheesta, niin hän kommentoi mutta kun hän on vaan niin huono kaikissa tällaisissa. Oma valintahan se on. Olisiko vaikea joskus vaikka varata ravintolapöytä ja viedä syömään? Ei tee koskaan tällaista vaikka olen pyytänyt.
Kommentit (172)
Meillä mies ei koskaan suunnitellut mitään ja kerroin kyllä useasti toiveistani. Usein myös maksoin koko lystin! Kun jonkun kerran varasin matkan vaan matkan minulle ja lapsille niin hän loukkaantui verisesti. Hän oli aina se uhri. Huono tuollaisissa, suunnittelemaan mitään, huono ostamaan lahjoja jne. Hän oli vaan sellainen ja sellaisen miehen kanssa olin mennyt naimisiin, joten pitäisi vaan hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Argh en kestä noita huono hankkimaan lahjoja miehiä. Jopa minun 11v ja 14v pojat osaavat ostaa ihania lahjoja kaikille perheenjäsenille.
He eivät olekaan syntyneet 1970-luvulla tai sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotahan sinä nyt sitten pariauhdeterapiaa. Olisi varmasti hyvä saada ulkopuolista apua. Kun sua ei kuuntele.
Ollaan oltu parisuhdeterapiassa. Siitä ei ollut apua. Koin ettei minua kuunneltu sielläkään. Olen huomannut manipulatiivisia piirteitä puolisossa. Aina jos tulee jokin ristiriitatilanne niin hän yrittää manipuloida keskus
Miksi kokoajan lyttäät toisten kommentteja? Ihan asiallinen kommentti ja näinhän se juuri menee. Narsistin uhri on yleensä kiltti ihminen joka syyllistyy helposti ja etsii itsestään virheitä. Narsisti (tai vahvasti narsismin piirteitä omaava) kun on erittäin taitava manipuloimaan ja kääntämään asiat päälaelleen. Tekee ihan mitä tahansa ettei itse tarvisi ottaa vastuuta omista teoistaan. Moni uhri herää vasta vuosien jälkeen todellisuuteen, kun paha olo, manipulaatio ja henkinen väkivalta jatkunut pitkään ja vaikuttanut jo terveyteenkin.
Vahvasti narsistisia piirteitä omaavia on yllättävän paljon. Ja ne ilman muuta vaikuttavat negatiivisesti ihmissuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Argh en kestä noita huono hankkimaan lahjoja miehiä. Jopa minun 11v ja 14v pojat osaavat ostaa ihania lahjoja kaikille perheenjäsenille.
Oliko miehet jotenkin eri rotua silloin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia kohtaan asenne oli eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa olla lapsellinen. Käyttäytymisestä perimä selvittää noin puolet, toisen puolen selittää, millaisissa olosuhteissa joutuu kasvamaan lapsuutensa. Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi, ja 90-luvun nuori. Jopa minä olen olen elänyt kahden eri ajan vaikutuksesta, ajan jolloin naiset olivat vaimoja ja miehet perheenpäitä sekä ajan jolloin feminismi ja girlpower olivat vahvimmillaan. Olen varhaisen lapsuutensa kasvannut sellaisessa ympäristössä ja ajassa, jossa naiseus vielä määritettiin ulkomuoto- sekä käytösseikkojen mukaan mutta teini-iässä sekä aikuisuuden kynnyksellä he ovat omaksuneet uuden roolin naiseudessa, vahvan itsenäisen naisen roolin. Olen täysin eri rotua kuin nykylapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on syntynyt 1955 ja ottaa minut aina huomioon, ajaa auton valmiiksi tallista minulle, halii ja suukottelee ja hieroo hartioita pyytämättä. Yhdessä teemme kaikkea kotona. Ei ole synytmävuodesta kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa olla lapsellinen. Käyttäytymisestä perimä selvittää noin puolet, toisen puolen selittää, millaisissa olosuhteissa joutuu kasvamaan lapsuutensa. Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi, ja 90-luvun nuori. Jopa minä olen olen elänyt kahden eri ajan vaikutuksesta, ajan jolloin naiset olivat vaimoja ja miehet perheenpäitä sekä ajan jolloin feminismi ja girlpower olivat vahvimmillaan. Olen varhaisen lapsuutensa kasvannut sellaisessa ympäristössä ja ajassa, jossa naiseus vielä määritettiin
Miksi halveksit kokoajan muita keskustelijoita? Taidatkin olla varsinainen narsisti itse 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea kohtaan asenne oli eri, varsinkin lasten asema oli heikohko. Esim lapsen ruumiillinen kurittaminen kiellettiin vasta -84 ja alettiin puhumaan itsetunnosta Siinä ei kurilla alistetut, ei koskaan kehutut ja kannustetut lapset olleet mitään hilpeitä ja iloisia 11-vuotiaita jotka ostelee ihania lahjoja perheelle. Maailma muuttuu hitaasti. Ehkä tämän argh rouvan lapset ovat se sukupolvi joka muuttaa sitä maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea kohtaan asenne oli eri, varsinkin lasten asema oli heikohko. Esim lapsen ruumiillinen kurittaminen kiellettiin vasta -84 ja alettiin puhumaan itsetunnosta Siinä ei kurilla alistetut, ei koskaan kehutut ja kannustetut lapset olleet mitään hilpeitä ja iloisia 11-vuotiaita jotka ostelee ihania lahjoja perheelle. Maailma muuttuu hitaasti. Ehkä tämän argh rouvan lapset ovat s
Luonne vaikuttaa myös. Paljon narsisteja vanhemmissa ikäpolvissa. Traumatisoituneita jo lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on syntynyt 1955 ja ottaa minut aina huomioon, ajaa auton valmiiksi tallista minulle, halii ja suukottelee ja hieroo hartioita pyytämättä. Yhdessä teemme kaikkea kotona. Ei ole synytmävuodesta kiinni!
Eli nyt 1955 syntyneet ottaa kumppaninsta huomioon, kun sun kerran sun miehesikin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa olla lapsellinen. Käyttäytymisestä perimä selvittää noin puolet, toisen puolen selittää, millaisissa olosuhteissa joutuu kasvamaan lapsuutensa. Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi, ja 90-luvun nuori. Jopa minä olen olen elänyt kahden eri ajan vaikutuksesta, ajan jolloin naiset olivat vaimoja ja miehet perheenpäitä sekä ajan jolloin feminismi ja girlpower olivat vahvimmillaan. Olen varhaisen lapsuutensa kasvannut sellaisessa ympäristö
Miksi halveksit kokoajan muita keskustelijoita? Taidatkin olla varsinainen narsisti itse 😂
Hih hih, koko ajan? Tämä ei ole sinun ja jonkun muun välinen keskustelu vaan täällä on useita muitakin kirjoittajia.
Joo mieheni keksi just, että mennään yhdessä pesemään rännit talosta! Minä pidän tikapuita pystyssä ja hän putsaa ylhäällä rännit. Kivaa yhteistä tekemistä viikonlopun aluksi. Sitten tehdään päiväkahville kääretorttua, mieheni on hyvä rullaamaan sen. Illalla saunotaan ja luetaan kirjoja, joskus luemme ääneen toisillemme. Teatterit ja ravintolasyömiset ei meitä kiinnosta, lahjoja emme osta synttäriksi tai jouluksikaan, mutta arjessa kiitämme ja huomioimme toisemme aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa olla lapsellinen. Käyttäytymisestä perimä selvittää noin puolet, toisen puolen selittää, millaisissa olosuhteissa joutuu kasvamaan lapsuutensa. Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi, ja 90-luvun nuori. Jopa minä olen olen elänyt kahden eri ajan vaikutuksesta, ajan jolloin naiset olivat vaimoja ja miehet perheenpäitä sekä ajan jolloin feminismi ja girlpower olivat vahvimmillaan. Olen var
No sinun tyylisi sen verran räikeä että sen kyllä tunnistaa. Ei normaalisti ihmiset tuolla tavalla halveksi toisia keskusteluita joka vastauksessa tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa olla lapsellinen. Käyttäytymisestä perimä selvittää noin puolet, toisen puolen selittää, millaisissa olosuhteissa joutuu kasvamaan lapsuutensa. Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi, ja 90-luvun nuori. Jopa minä olen olen elänyt kahden eri ajan vaikutuksesta, ajan jolloin naiset olivat vaimoja ja miehet perheenpäitä sekä ajan jolloin feminismi ja girlpower olivat vahvimmillaan. Olen varhaisen lapsuutensa kasvannut sellaisessa ympäristö
Miksi sinä koko ajan koet, että joku halveksii muita ja hoet sitä koko ajan? Jos sulla ei ole muuta sanottavaa...
Vierailija kirjoitti:
Meilläkään mies ei suunnittele yhteistä tekemistä eikä hoida muutenkaan arkeen liittyviä asioita. Minä hoidan yksin kaikki metatyöt, mm. mitä pitää ostaa kaupasta, milloin oltava ruoka valmiina, milloin pestävä pyykkiä, milloin laskut erääntyvät, lasten koulu- ja harrastusasiat (miehellä ei edes ole Wilmaa vaikka olen pyytänyt lataamaan sen), huolehdin koiran lenkitykset ja ruuat ym. Kaikki lomareissut olen myös suunnitellut ja hoitanut. Alan olla aika kypsä tilanteeseen ja olen sanonut tästä miehelle, että tämä kuormittaa minua paljon. (Molemmat käydään kokopäiväisesti töissä) Mies ymmärtää tämän niin, ettei hän tee mitään, vaikka olen sanonut että kyse on asioiden hoitamisesta ja ennakoinnista. Mies tekee kyllä kotitöitä ja ruokaa, mutta usein vain pyytämällä. Jos pyydän miestä käymään kaupassa, teen lapun valmiiksi mitä pitää ostaa. Kun mies tulee kaupasta, hän jättää usein kaupan tavarat keittiöön ja olettaa että mi
Mitä sinä haluaisit sitten miettiä kun perus arjen miettiminen on noin pirun rankkaa? Ja kun noin syytät että kaikki "meta" työ on sinun vastuulla niin mistä tiedät varmaksi että miehesi ei ole miettinyt asioita mutta kun ei halua riidellä sinun kanssa niin päätyy tekemään sinun tahdon mukaan kun se kuitenkin on lopputulos vaikka siittä riitelisikin?
En ihan jaksa uskoa että olet se ensimmäinen nainen kenelle kelpaa miehen suunnittelema asia joka tapahtuu miehen tyylillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt 1955 syntyneet ottaa kumppaninsta huomioon, kun sun kerran sun miehesikin?
Voi ymmärrys, älä jätä! Tahallasi provosoit. Sanoinko noin? En, vaan että ei ole syntymävuodesta kiinni! EI OLE SYNTYMÄVUODESTA KIINNI. Kaikissa ikäluokissa on kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea kohtaan asenne oli eri, varsinkin lasten asema oli heikohko. Esim lapsen ruumiillinen kurittaminen kiellettiin vasta -84 ja alettiin puhumaan itsetunnosta Siinä ei kurilla alistetut, ei koskaan kehutut ja kannustetut lapset olleet mitään hilpeitä ja iloisia 11-vuotiaita jotka ostelee ihania lahjoja perheelle. Maailma muutt
Luonne vaikuttaa myös. Paljon narsisteja vanhemmissa ikäpolvissa. Traumatisoituneita jo lapsena.
Narsistin, kuten muidenkin persoonallisuushäiriöiden, ydin syntyy jo lapsuudessa. Jos itsetunto tai tunnetaidot eivät pääse kehittymään, asiaa on vaikeaa korjata myöhemmin. persoonallisuushäiriö voi myös periytyvä. Siitä saattaa nähdä viitteitä jo pienessäkin lapsessa, jolla voi olla taipumusta tunnekylmyyteen. Epävakaat perheolot ovat kuin bensaa liekkeihin. Kun lasta kohdellaan kaltoin, persoonallisuus alkaa häiriintyä. Suhteen alkutaipaleella katsetta voisi kääntää siihen lapsuudenperheen dynamiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulet tänne palstalle vänkäämään tällaista? Kai nyt kaikki muut tajuaa ettei kirjoittaja tätä tarkoittanut.
Mihin sinäkin taas mahdoit kommmentoida? Pääasia, että pääsit käyttämään sanaa narsisti?
Keskustellaan sitten siitä...
Narsisti on muotisana, joksi voi kuulla nimitettävän yhtä jos toistakin ärsyyntymiseen asti. Yllättävää onkin, että lievät narsistiset piirteet ovatkin yleisiä. Voidaan sanoa, että jokaisessa meissä on eriasteisia narsistisia piirteitä, sillä niiden kirjo on laaja. Narsismin ääripäissä ovat mahtaileva, hyökkäävä, kaikkivoipainen julkinarsisti ja epäitsekäs ja mielistelevä piilonarsisti. Persoonallisuuden ydin on molemmilla samanlainen. Yksi ilmaisee narsisminsa avoimesti, toinen tekee sen piilossa, vähän itseltäänkin. Yhteistä narsisteille on rajattomuus. He rikkovat muiden ja omia terveitä rajoja. Piilonarsistit eivät tunnista kaikkia tarpeitaan ja täyttävät sisäistä tyhjyyttään toisilla ihmisillä. He toimivat kuitenkin näin tiedostamattaan. Julkinarsistin kipupiste on hirvittävän herkkä itsetunto, kun itsearvostus ei ole kunnossa, syntyy häpeän tunteita. Tästä seuraa, että narsistin pitää saada koko ajan kehua ja ihailua. Tuhoisan narsismista tekee se, että samalla muiden pitää olla huonoja, joten narsisti lyttää heitä. Piilonarsisti sitten taas haluaa miellyttää muita suojautuakseen heidän kielteisiltä tunteiltaan ja reaktioiltaan, ja hän voi muuttaa mielipidettään ukumppanin mukaan. Hänen on vaikea ja joissakin tilanteissa jopa mahdotonta sanoa ei, sillä hän pelkää, että jos hän kieltäytyy ja paljastaa omia mielipiteitään, hänet hylätään. Siksi hän voi joutua usein alistetuksi ja jopa hyväksikäytetyksi.