Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määrätäänkö rauhoittavia lääkkeitä enää nykyaikana ollenkaan?

Vierailija
17.10.2024 |

Määrätäänkö rauhoittavia lääkkeitä enää nykyaikana ollenkaan?

Vaihtoehtona minulla on irtisanoutuminen ja pitkäaikaistyöttömyys, jos en saa toimivaa lääkitystä.

Mietin että onko turha edes koittaa kysyä lääkäriltä, jos niitä ei kumminkaan määrätä.

Kommentit (152)

Vierailija
41/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri jouduin ottamaan kun ahdistaa. En enää tiedä mitä teen. Häätö uhkaa ja lapset joutuu kadulle. Itkettää.

Ei niitä oteta, "kun ahdistaa" vaan syödään säännöllisestinjoka päivä.

Vierailija
42/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on nämä nuoret lääkäriplantut arvauskeskuksessa kun lukevat näytöltä ettei saa määrätä kun aiheuttaa riippuvuutta. Juovat silti kahvia joka myös aiheuttaa riippuvuutta. Ei auta vaikka kuinka selittää että psykologi on määrännyt kun on sosiaalisten tilanteiden pelko.

Näiden käyttöä vähennetään, koska todennäköisesti niiden myynti loppuu jossain vaiheessa, nää ei oo nykyaikaisia lääkkeitä.

ei olekkaan nykyaikaisia vaan jo vanhempia ja hyväksi havaittuja. Miksi keksiä pyörää uudestaan. Ja kyllä itsekin otan 0,5 - 1 kpl Opamoxia vuorokaudessa. Pysyn sillä toimintakykyisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn Puolassa yksityislääkärillä jokusen kuukauden välein ja haen sieltä tarvitsemani lääkkeet. Lääkärini on ihan ihmeissään kun olen kertonut Suomen määräyskäytännöistä ja piti niitä epäinhimillisinä. Onneksi on Turusta halvat lennot Gdanskiin, niin ei käynnit maksa paljoakaan.

Vierailija
44/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrätään ainakin siinä tapauksessa, kun tavalliset mielialalääkkeet ei sovi ja henkilö ei pääse muuten poistumaan kotoaan.

Höpö höpö. Ihminen laitetaan nykyään ulos työelämästä eläkkeelle mieluummin kuin määrätään satunnaisesti otettavia rauhoittavia. Ei se ole ihme että katukauppa kukoistaa.

Työttömille ei kuulu yhteiskunnan kustantamat mielialalääkkeet. Jos ei viitsi tehdä töitä niin saa itse etsiä rahoituksen lääkkeisiinsä.

Milloin yhteiskunta on mielialalääkkeitä kustantanut?

Vierailija
45/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä määrätään. Helpommin niille, jotka vaikuttavat asiallisilta ja sitoutuvat muuhun hoitoon. Jos on muu päihdeongelma tai epäilyä siitä, niin todennäköisesti ei määrätä.

Oma mielipiteeni rauhoittavista (tai ainakin bentsodiatsepiineista) on, että niiden käyttöä voisi verrata sekä tehon että toisaalta koukuttavuuden ja osittain haittojenkin osalta alkoholiin esim. 1-2 lasilliseen viiniä: Jos sinulle riittää yksi rentouttava tabletti/ lasi silloin tällöin, niin ok, asia kunnossa. Jos taas alat tarvita bentsoa/ alkoa päivittäin ja useammankin annoksen päivässä, niin alkaa olla uhkana, että lääkkeestä/ itselääkinnästä alkoholilla muodostuu oma erillinen ongelmansa ahdistuksen rinnalle.

Minä olen sitoutunut terapiaan ja olen asiallinen. Ei kirjoiteta rauhoittavia ei. Ennen kyllä sain ja ihan samalla lailla olin asiallinen, mutta silloin ei ollut terapiakontaktia. Miksi korostat hoitoon sitoutumista tässä, kun esim. minun kohdallani hoitoon sitoutuminen aiheutti sen ettei rauhoittavia enää kirjoiteta? Terapia toimii ajanvarauksella, sinne ei voi olla yhteydessä akuutin ahdistuskohtauksen, joka kotona hoituisi rauhoittavan avulla. 

Vierailija
46/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrätään ainakin siinä tapauksessa, kun tavalliset mielialalääkkeet ei sovi ja henkilö ei pääse muuten poistumaan kotoaan.

Höpö höpö. Ihminen laitetaan nykyään ulos työelämästä eläkkeelle mieluummin kuin määrätään satunnaisesti otettavia rauhoittavia. Ei se ole ihme että katukauppa kukoistaa.

Työttömille ei kuulu yhteiskunnan kustantamat mielialalääkkeet. Jos ei viitsi tehdä töitä niin saa itse etsiä rahoituksen lääkkeisiinsä.

Niin no normaali ihminenhän tajuaisi, että kun on ahdistuksen tai muun mt-sairauden takia työkyvytön eikä kuitenkaan päästetä eläkkeelle, niin ainoa keino on olla työttömänä. Viitsi ja viitsi, miltä tuntuu olla noin i d ootti. 

Vierailija
47/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä määrätään. Helpommin niille, jotka vaikuttavat asiallisilta ja sitoutuvat muuhun hoitoon. Jos on muu päihdeongelma tai epäilyä siitä, niin todennäköisesti ei määrätä.

Oma mielipiteeni rauhoittavista (tai ainakin bentsodiatsepiineista) on, että niiden käyttöä voisi verrata sekä tehon että toisaalta koukuttavuuden ja osittain haittojenkin osalta alkoholiin esim. 1-2 lasilliseen viiniä: Jos sinulle riittää yksi rentouttava tabletti/ lasi silloin tällöin, niin ok, asia kunnossa. Jos taas alat tarvita bentsoa/ alkoa päivittäin ja useammankin annoksen päivässä, niin alkaa olla uhkana, että lääkkeestä/ itselääkinnästä alkoholilla muodostuu oma erillinen ongelmansa ahdistuksen rinnalle.

Minä olen sitoutunut terapiaan ja olen asiallinen. Ei kirjoiteta rauhoittavia ei. Ennen kyllä sain ja ihan samalla lailla olin asiallinen, mutta silloin ei ollut terap

Puhuin tuossa nyt vaan yleisesti ja siitä, millä logiikalla itse arvioisin kenelle bentsoja kannattaa määrätä. Noihin ei tosiaan ole olemassa mitään tarkkoja kriteerejä, että kenelle määrätään ja kenelle ei, vaan lääkäri arvioi aina tilannekohtaisesti.  Sinun tilannetta en tunne, niin en tiedä onko ollut joku oikea syy siihen, ettet uutta reseptiä enää saa vai ei, mutta lääkärisi osaa siihen varmasti vastata.

Se on kyllä totta, että riippuvuutta aiheuttavien lääkkeiden käytöstä ollaan tarkempia nykyään kuin ennen. 

Vierailija
48/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sitoutunut terapiaan ja olen asiallinen. Ei kirjoiteta rauhoittavia ei. Ennen kyllä sain ja ihan samalla

Niin siis tiedän syyn miksei uusita, se ei ole asiallisuuden puute eikä päihdetausta. Ymmärrän syyn miksi kohdallani ei kirjoiteta, mutta se lisää tarvetta hakeutua päivystykseen, tämäkin on lääkärillä tiedossa. Eli päivystyksen kuormittaminen "turhaan" katsotaan paremmaksi kuin rauhoittavien resepti kohdallani. Vastasin aluksi lähinnä tuohon asiallisuuden ja hoitoon sitoutumisen keissiin.

Vierailija
49/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta porukkaa mömmöjä naamaan kun ei kesta maailmaa.

Vierailija
50/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä totta on. Itse olin juuri tuollaisessa tilanteessa. Lääkäri myöntyi kirjoittamaan rauhoittavia n. 30kpl per kuukausi, jotta pääsen kauppaan ja muille asioille.

Vierailija
51/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tyyppi ilmeisesti toivoo että rahoitus haetaan suoraan hänen kukkarostaan.

Vierailija
52/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä olen ja silti saan rauhoittavia. Käyttänyt jo vuosia samaa annosta.

Vierailija
53/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitoutunut terapiaan ja minulle kirjoitetaan rauhoittavia. En tiedä johtuuko se siitä sitten, että hoitotaho selkeästi näkee, että yritän ja kun menee hyvin. Ovat nähneet kyllä myös totaaliset romahduksetkin ja pari kilaria vastaanotolla silloin, kun ei mene hyvin. Olen heille aina hyvin avoin ja rehellinen.

Vierailija
54/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta porukkaa mömmöjä naamaan kun ei kesta maailmaa.

😅 Vähän nyt ehkä koominen kommentti krooniselta vauvapalstatrollaajalta. Varmaan sekoaisit täysin jos joku ei vuorokauteen reagoisi mökeltämiseesi

Vierailija
55/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuurista kiinni se on, lääkärit ovat hyvin kahtiajakautuneita mitä rauhoittaviin tulee. Jotkut eivät määrää ikinä vaikka mikä olisi. T. Sh 

Vierailija
56/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kyseessä lyhytaikaiseksi oletettu elämän tapahtumaan liittyvä ahdistus, niin lääkäri saattaa jopa itse ottaa esiin, että olisiko rauhoittaville tarvetta. Varmaan siksi, että ajattelee tilanteen helpottavan muutenkin sen verran nopeasti, ettei ehdi tulla riippuvuutta. Mutta oli se erikoinen tilanne, kun tällainen tarjous itselle tuli vastaan, ja oli se käsitys, ettei sellaisia lääkkeitä saa nykyään mitenkään.

Vierailija
57/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kyseessä lyhytaikaiseksi oletettu elämän tapahtumaan liittyvä ahdistus, niin lääkäri saattaa jopa itse ottaa esiin, että olisiko rauhoittaville tarvetta. Varmaan siksi, että ajattelee tilanteen helpottavan muutenkin sen verran nopeasti, ettei ehdi tulla riippuvuutta. Mutta oli se erikoinen tilanne, kun tällainen tarjous itselle tuli vastaan, ja oli se käsitys, ettei sellaisia lääkkeitä saa nykyään mitenkään.

Kuinka nykyään?

Vierailija
58/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tähän saakka ovat tk:ssa uusineet Oxamin-reseptini kaksi kertaa vuodessa eli 30 kpl riittää noin 6 kk. Minulla on pitkä mt-tausta, ollut vaikea masennus pari kertaa ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Masennukseen syön mirtatsapiinia.

Vierailija
59/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika surkeaa jos tai kun näin on. Luin hiljattain Hannu Lauerman kommentteja yhdestä kirjasta (hän on Suomen johtavia psykiatreja kuuluisa siitä että on vankimielisairaanhoidon ylin auktoriteetti) Hän pitää hyvin valitettavana sitä että lääkärit eivät enää uskalla määrätä rauhottavia esim. ben tsoja. Hän sanoi että näillä lääkkeillä on niin huono maine koska niiden ympärillä pyörivät sekakäyttäjät, narkomaanit ja rikolliset jne.mutta on niin paljon "taviksia" kunnollisia ja kilttejä neurootikkoja jotka hyötyisivät näistä rauhottavista lääkkeistä ja on suuri häpeä, että heille ei näitä määrätä. Nämä esim bents... on kuitenkin oikein käytettynä hyvin turvallisia ja tehokkaita, toisin kuin ne psyykelääkkeet mitä määrätään näiden sijasta ja joista osa voi olla jopa vaarallisia ja haitallisia. Hänen mukaansa nämä "vanhanajan" rauhottavat olisivat oikeasti se paras ja turvallisin täsmälääke neuroottisille ja kroonisesti ahdistuneille ihmisille.

Vierailija
60/152 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika surkeaa jos tai kun näin on. Luin hiljattain Hannu Lauerman kommentteja yhdestä kirjasta (hän on Suomen johtavia psykiatreja kuuluisa siitä että on vankimielisairaanhoidon ylin auktoriteetti) Hän pitää hyvin valitettavana sitä että lääkärit eivät enää uskalla määrätä rauhottavia esim. ben tsoja. Hän sanoi että näillä lääkkeillä on niin huono maine koska niiden ympärillä pyörivät sekakäyttäjät, narkomaanit ja rikolliset jne.mutta on niin paljon "taviksia" kunnollisia ja kilttejä neurootikkoja jotka hyötyisivät näistä rauhottavista lääkkeistä ja on suuri häpeä, että heille ei näitä määrätä. Nämä esim bents... on kuitenkin oikein käytettynä hyvin turvallisia ja tehokkaita, toisin kuin ne psyykelääkkeet mitä määrätään näiden sijasta ja joista osa voi olla jopa vaarallisia ja haitallisia. Hänen mukaansa nämä "vanhanajan" rauhottavat olisivat oikeasti se paras ja turvallisin täsmälääke neuroottisille ja

Osalle varmasti olisivatkin ja voi olla että Suomessa on menty joissain tapauksissa vähän liiankin pitkälle tässä säännöstelyssä.

Mutta kyllä osa "tavallisistakin" ihmisistä koukuttuu. Vaikutusmekanismi on kuitenkin sellainen, että _säännöllinen_ käyttö aiheuttaa sekä toleranssia (tarvitsee isomman annoksen, että tepsii) että vieroitusoireita, kun lääke lopetetaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi