Määrätäänkö rauhoittavia lääkkeitä enää nykyaikana ollenkaan?
Määrätäänkö rauhoittavia lääkkeitä enää nykyaikana ollenkaan?
Vaihtoehtona minulla on irtisanoutuminen ja pitkäaikaistyöttömyys, jos en saa toimivaa lääkitystä.
Mietin että onko turha edes koittaa kysyä lääkäriltä, jos niitä ei kumminkaan määrätä.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika surkeaa jos tai kun näin on. Luin hiljattain Hannu Lauerman kommentteja yhdestä kirjasta (hän on Suomen johtavia psykiatreja kuuluisa siitä että on vankimielisairaanhoidon ylin auktoriteetti) Hän pitää hyvin valitettavana sitä että lääkärit eivät enää uskalla määrätä rauhottavia esim. ben tsoja. Hän sanoi että näillä lääkkeillä on niin huono maine koska niiden ympärillä pyörivät sekakäyttäjät, narkomaanit ja rikolliset jne.mutta on niin paljon "taviksia" kunnollisia ja kilttejä neurootikkoja jotka hyötyisivät näistä rauhottavista lääkkeistä ja on suuri häpeä, että heille ei näitä määrätä. Nämä esim bents... on kuitenkin oikein käytettynä hyvin turvallisia ja tehokkaita, toisin kuin ne psyykelääkkeet mitä määrätään näiden sijasta ja joista osa voi olla jopa vaarallisia ja haitallisia. Hänen mukaansa nä
Juu. Ainoastaan osa koukuttuu, ei kaikki. Veikkaisin kuitenkin, että vähemmistöä ovat ne, jotka pystyvät Xanorit ongelmitta lopettamaan 20 vuoden käytön jälkeen.
Äidin hautajaisia varten sain rauhoittavia(Opamox) pienen annoksen. Xanoria söin yli 30 vuotta. Pääsin siitä eroon pikku hiljaa, ei ollut edes vaikeaa. Xanoria pidetään ihan myrkkynä . Minua se auttoi nuo vuosikymmenet. Jaksoin tehdä työni ja maksaa veroni,hoitaa siinä sivussa sukuni vanhukset ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrätään ainakin siinä tapauksessa, kun tavalliset mielialalääkkeet ei sovi ja henkilö ei pääse muuten poistumaan kotoaan.
Höpö höpö. Ihminen laitetaan nykyään ulos työelämästä eläkkeelle mieluummin kuin määrätään satunnaisesti otettavia rauhoittavia. Ei se ole ihme että katukauppa kukoistaa.
Työttömille ei kuulu yhteiskunnan kustantamat mielialalääkkeet. Jos ei viitsi tehdä töitä niin saa itse etsiä rahoituksen lääkkeisiinsä.
Niin no normaali ihminenhän tajuaisi, että kun on ahdistuksen tai muun mt-sairauden takia työkyvytön eikä kuitenkaan päästetä eläkkeelle, niin ainoa keino on olla työttömänä. Viitsi ja viitsi, miltä tuntuu olla noin i d ootti.
Sitten voi lähteä keräämään pulloja niin tulee vähän lisätuloa talouskassaan. Pääsee sitten ostelemaan opamoxeja omilla rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrätään ainakin siinä tapauksessa, kun tavalliset mielialalääkkeet ei sovi ja henkilö ei pääse muuten poistumaan kotoaan.
Höpö höpö. Ihminen laitetaan nykyään ulos työelämästä eläkkeelle mieluummin kuin määrätään satunnaisesti otettavia rauhoittavia. Ei se ole ihme että katukauppa kukoistaa.
Työttömille ei kuulu yhteiskunnan kustantamat mielialalääkkeet. Jos ei viitsi tehdä töitä niin saa itse etsiä rahoituksen lääkkeisiinsä.
Milloin yhteiskunta on mielialalääkkeitä kustantanut?
100-pros. erityiskorvattavuudella joutuu itse maksamaan vain 4,50 €/lääke kaikista psyykelääkkeistä. Aika ison osan silloin kustantaa yhteiskunta. Enkä sano, että näin ei saisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no normaali ihminenhän tajuaisi, että kun on ahdistuksen tai muun mt-sairauden takia työkyvytön eikä kuitenkaan päästetä eläkkeelle, niin ainoa keino on olla työttömänä. Viitsi ja viitsi, miltä tuntuu olla noin i d ootti.&nb
Ja jos työhaluton jättää alkon vähemmälle niin katoaa ne krapula-ahdistukset ja harhat. Palaa sitten työkykykin niin ei tarvitse täällä valittaa.
En tiedä. Ainakin osastolla niitä määrättiin kuin karkkia muutamia vuosia takaperin itselleni.
Sitten jos oli joku päihdeongelma ei saanut.
Näin jälkikäteen koin,että niitä alunperin määrättiin liian helposti. En edes tiennyt mitä ovat
Koen senkin epäreiluna, että ensin koukutetaan ja sitten moralisoidaan.
Juu. Olen fyysisessä koukussa. Pelottaa aina respan uusimisen yhteydessä kirjoitetaanko vai ei. Eli henkisessä koukussa myös.
En sitten ole ikinä ottanut enempää kuin reseptissä lukee. Vaikka olisi ns ylimääräisiä. Osastoajoista olen itse laskenut myös annosta reilusti.
Nykytilannetta En tiedä.
Mammat hakevat sipsiviekkareihin niitä niin ei ole mikään ihme jos reseptiä ei irtoa.
Täällä mainittu usein xanor? Outoa. Ei sitä ole Suomessa käsittääkseni käytössä juuri missään.
Eikä edes kutsuta tuolla nimellä?
Kyllä täällä diapamkin on diapam eikä valium.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika surkeaa jos tai kun näin on. Luin hiljattain Hannu Lauerman kommentteja yhdestä kirjasta (hän on Suomen johtavia psykiatreja kuuluisa siitä että on vankimielisairaanhoidon ylin auktoriteetti) Hän pitää hyvin valitettavana sitä että lääkärit eivät enää uskalla määrätä rauhottavia esim. ben tsoja. Hän sanoi että näillä lääkkeillä on niin huono maine koska niiden ympärillä pyörivät sekakäyttäjät, narkomaanit ja rikolliset jne.mutta on niin paljon "taviksia" kunnollisia ja kilttejä neurootikkoja jotka hyötyisivät näistä rauhottavista lääkkeistä ja on suuri häpeä, että heille ei näitä määrätä. Nämä esim bents... on kuitenkin oikein käytettynä hyvin turvallisia ja tehokkaita, toisin kuin ne psyykelääkkeet mitä määrätään näiden sijasta ja joista osa voi olla jopa vaarallisia ja haitallisia. Hänen mukaansa nämä "vanhanajan" rauhottavat olisivat oikeasti se pa
Ei nykyään määrätä mitään isoja määriä eli käyttö on pakkokin pitää hyvin rajallisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika surkeaa jos tai kun näin on. Luin hiljattain Hannu Lauerman kommentteja yhdestä kirjasta (hän on Suomen johtavia psykiatreja kuuluisa siitä että on vankimielisairaanhoidon ylin auktoriteetti) Hän pitää hyvin valitettavana sitä että lääkärit eivät enää uskalla määrätä rauhottavia esim. ben tsoja. Hän sanoi että näillä lääkkeillä on niin huono maine koska niiden ympärillä pyörivät sekakäyttäjät, narkomaanit ja rikolliset jne.mutta on niin paljon "taviksia" kunnollisia ja kilttejä neurootikkoja jotka hyötyisivät näistä rauhottavista lääkkeistä ja on suuri häpeä, että heille ei näitä määrätä. Nämä esim bents... on kuitenkin oikein käytettynä hyvin turvallisia ja tehokkaita, toisin kuin ne psyykelääkkeet mitä määrätään näiden sijasta ja joista osa voi olla jopa vaarallisia ja haitallisia. Hänen mukaansa nämä "vanhanajan" rauhottavat olisivat oikeasti se pa
Olen autisti ja eritttäin herkkä reagoimaan lääkkeisiin. Minulle riittää _neljäsosa_ Opamox-tabletista tai Zopinox-nukkulääkkeestä tuottamaan halutun vaikutuksen. Tk-lääkäri kirjoitti reseptin ja olen voinut uusia sen itse netissä. En ole huomannut toleranssin lisääntymistä vuoden käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri jouduin ottamaan kun ahdistaa. En enää tiedä mitä teen. Häätö uhkaa ja lapset joutuu kadulle. Itkettää.
Tässä tilanne,jojon mielestäni ei pitäisi määrätä mitään rauhoittavia. Wtf?
Toi vaatii konkreettisia toimia eikä mitään rauhoittavia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä mainittu usein xanor? Outoa. Ei sitä ole Suomessa käsittääkseni käytössä juuri missään.
Onhan tuo yleisesti käytössä. Alppariksi myös kutsutaan. Huomattavasti tujumpi ja lyhytvaikutteisempi kuin Opamox.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn Puolassa yksityislääkärillä jokusen kuukauden välein ja haen sieltä tarvitsemani lääkkeet. Lääkärini on ihan ihmeissään kun olen kertonut Suomen määräyskäytännöistä ja piti niitä epäinhimillisinä. Onneksi on Turusta halvat lennot Gdanskiin, niin ei käynnit maksa paljoakaan.
Tämä kuulostaa järkevältä ratkaisulta. Näistä käynneistä ei varmaan myöskään tule "rikosrekisteriä" Omakantaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri jouduin ottamaan kun ahdistaa. En enää tiedä mitä teen. Häätö uhkaa ja lapset joutuu kadulle. Itkettää.
Miten voi joku noin neuvoton tehdä lapsia kitumaan tähän maailmaan? Ei niin kuin mitään vastuuta omista teoista. Järkyttävää.
Siellä puhutaan vastoin parempaa tietoa. Ihminen voi joutua vaikeaan tilanteeseen, voi käydä sinullekin. Katso ympärillesi, kaikki ei ole välttämättä sitä miltä näyttää. Heitä nyt vielä toinenkin kivi!
Ei nääs ole minkäänlaista elämänkokemusta ihmisellä. Tuomitsemassa vaan tyhmänä lähimmäisiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tilanne,jojon mielestäni ei pitäisi määrätä mitään rauhoittavia. Wtf?
Toi vaatii konkreettisia toimia eikä mitään rauhoittavia.
Mutta jos nuppi on ahdistuksesta sekaisin, ei pysty toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennen olen apteekista ihan tuolla nimellä lääkkeen ostanut. Miten niin ei käytössä? Mitä parhain lääke ahdistukseen ja paniikkiin!
Yksityiselle ja sieltä saa jos oireet on sellaiset. Maksaa vaan 300 euroa kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn Puolassa yksityislääkärillä jokusen kuukauden välein ja haen sieltä tarvitsemani lääkkeet. Lääkärini on ihan ihmeissään kun olen kertonut Suomen määräyskäytännöistä ja piti niitä epäinhimillisinä. Onneksi on Turusta halvat lennot Gdanskiin, niin ei käynnit maksa paljoakaan.
Tämä kuulostaa järkevältä ratkaisulta. Näistä käynneistä ei varmaan myöskään tule "rikosrekisteriä" Omakantaan?
Paljon Puolassa maksaa yksityislääkäri?
Vieläkö Virossa on näitä jotka kirjoittaa lääkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ainakaan kirjoiteta pyynnöstä huolimatta. Joudun sitten kuormittamaan päivystystä vaivoillani kun ei ole nappia mitä naamaan heittää kotona. Vielä reilu 5 v sitten sai paljon helpommin.
Jos sä pääset päivystykseen, ei se nappi ehkä niin tarpeen olekaan.
Tämähän ei oikeasti pidä kaikkien kohdalla ollenkaan paikkaansa, vaan on juurikin se klisheinen pelottelutarina. Itse käytin 20 vuotta xanoria päivittäin, että selvisin arjesta ja työstä. Ja ihan kohtalaisella annoksella. Koskaan, ikinä ei annosta tarvinnut nostaa. Noiden vuosien jälkeen jäin eläkkeelle, ja ajoin lääkkeen ihan normaalisti alas. Ei mitään outoa tai ylivoimaista tässäkään.