Määrätäänkö rauhoittavia lääkkeitä enää nykyaikana ollenkaan?
Määrätäänkö rauhoittavia lääkkeitä enää nykyaikana ollenkaan?
Vaihtoehtona minulla on irtisanoutuminen ja pitkäaikaistyöttömyys, jos en saa toimivaa lääkitystä.
Mietin että onko turha edes koittaa kysyä lääkäriltä, jos niitä ei kumminkaan määrätä.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Harjun terveydestä ei ainakaan saa niin joutuu menemään yksityiselle joka vie kaikki rahat. Pitäisi varmaan ostaa pimeiltä markkinoilta.
Mikä on Harjun terveys?
Piritori?
Uusin kerran vuodessa 30 tablettia. Toistaiseksi ongelmitta.
Määrätään, mutta tosi vaikea saada. Jos heti suoraan sanot haluavasi rauhoittavia niin tuskin niitä saat. Jotenkin epäsuorasti pitäisi homma hoitaa.
Luomukauppa? Jos joku käyttää päihteitä tai lääkkeitä, stressiä, kannattaa miettiä tuleeko sieltä oireet.
Minä sain diagnoosilla määrittämätön ahdistuneisuushäiriö, sen jälkeen kun kissa kuoli
Vetasit nyt suuren vitsin,nyt jos ei koskaan määrätään lääkkeitä ,nuoret luuseri paskat joka toinen on mieliala lääkkeitä vailla.Elämä on niin kovaa nykyään yhhyyhhy,joo ennen kaikki oli helppoa.
Kyllä niitä määrätään. Helpommin niille, jotka vaikuttavat asiallisilta ja sitoutuvat muuhun hoitoon. Jos on muu päihdeongelma tai epäilyä siitä, niin todennäköisesti ei määrätä.
Oma mielipiteeni rauhoittavista (tai ainakin bentsodiatsepiineista) on, että niiden käyttöä voisi verrata sekä tehon että toisaalta koukuttavuuden ja osittain haittojenkin osalta alkoholiin esim. 1-2 lasilliseen viiniä: Jos sinulle riittää yksi rentouttava tabletti/ lasi silloin tällöin, niin ok, asia kunnossa. Jos taas alat tarvita bentsoa/ alkoa päivittäin ja useammankin annoksen päivässä, niin alkaa olla uhkana, että lääkkeestä/ itselääkinnästä alkoholilla muodostuu oma erillinen ongelmansa ahdistuksen rinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjun terveydestä ei ainakaan saa niin joutuu menemään yksityiselle joka vie kaikki rahat. Pitäisi varmaan ostaa pimeiltä markkinoilta.
Mikä on Harjun terveys?
Piritori?
Julkisen terveydenhuollon tuottaja Lahdessa. -eri
Määrätään ainakin siinä tapauksessa, kun tavalliset mielialalääkkeet ei sovi ja henkilö ei pääse muuten poistumaan kotoaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei helposti. On olemassa mielenterveys lääkkeitä ja niitä käytetään mm ahdistukseen ja ne oikeasti toimii, niitä ei kannata pelätä, vaan aloita rohkeasti etsii sopiva valmiste, se on sun oma elämänlaatu mikä paranee. Eikä sun tarvii kertoa kellekään että käytät lääkkeitä, jos se hävettää.
Joku Marjatta jäänyt 90-luvulle näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Juuri jouduin ottamaan kun ahdistaa. En enää tiedä mitä teen. Häätö uhkaa ja lapset joutuu kadulle. Itkettää.
Menet töihin vaan sieltä valittamasta.
Vierailija kirjoitti:
Määrätään ainakin siinä tapauksessa, kun tavalliset mielialalääkkeet ei sovi ja henkilö ei pääse muuten poistumaan kotoaan.
Höpö höpö. Ihminen laitetaan nykyään ulos työelämästä eläkkeelle mieluummin kuin määrätään satunnaisesti otettavia rauhoittavia. Ei se ole ihme että katukauppa kukoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Mutta jos saat niitä yksityiseltä ÄLÄ ole niin tyhmä että sekaannut katukauppaan. Siinä on oikeasti se riski ettet voi olla varma mitä saat. Lääkeväärennöksiäkin liikkuu tosi paljon nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä määrätään. Helpommin niille, jotka vaikuttavat asiallisilta ja sitoutuvat muuhun hoitoon. Jos on muu päihdeongelma tai epäilyä siitä, niin todennäköisesti ei määrätä.
Oma mielipiteeni rauhoittavista (tai ainakin bentsodiatsepiineista) on, että niiden käyttöä voisi verrata sekä tehon että toisaalta koukuttavuuden ja osittain haittojenkin osalta alkoholiin esim. 1-2 lasilliseen viiniä: Jos sinulle riittää yksi rentouttava tabletti/ lasi silloin tällöin, niin ok, asia kunnossa. Jos taas alat tarvita bentsoa/ alkoa päivittäin ja useammankin annoksen päivässä, niin alkaa olla uhkana, että lääkkeestä/ itselääkinnästä alkoholilla muodostuu oma erillinen ongelmansa ahdistuksen rinnalle.
Hyvin kuvattu.
Kyllä saa, jos on syytä. Minulle kirjoitettiin juuri 100 kpl työterveyslääkärillä. Tosin minulla on ollut ahdistuneisuushäiriö jo 24 vuotta (siis diagnoosi) ja säännöllisiä terapioita. Olen työelämässä, en joudu olemaan sairaslomalla tämän takia. Siis neuvoisin hakemaan apua kokonaisvaltaisemmin, kuin vain nappeja syöden. Itselläni noita menee pahimman ahdistuneisuuden iskiessä muutama viikossa, joskus viikkoja väliäkin. Ja on myös mielialalääkkeet, ne ovat melkein parhaimpia.
Vierailija kirjoitti:
Se on nämä nuoret lääkäriplantut arvauskeskuksessa kun lukevat näytöltä ettei saa määrätä kun aiheuttaa riippuvuutta. Juovat silti kahvia joka myös aiheuttaa riippuvuutta. Ei auta vaikka kuinka selittää että psykologi on määrännyt kun on sosiaalisten tilanteiden pelko.
Psykologi ei määrää lääkkeitä eikä kirjoita reseptejä. A little precision please!
Vierailija kirjoitti:
Ei helposti. On olemassa mielenterveys lääkkeitä ja niitä käytetään mm ahdistukseen ja ne oikeasti toimii, niitä ei kannata pelätä, vaan aloita rohkeasti etsii sopiva valmiste, se on sun oma elämänlaatu mikä paranee. Eikä sun tarvii kertoa kellekään että käytät lääkkeitä, jos se hävettää.
Psykoosilääkkeitä siis?
Ei niitä oikein saa enää. Itse tarvitsisin nyt, kun on huono taloudellinen tilanne ja olen köyhä, kun olen ottanut xanorin velatkin muuttuu saataviksi. Jotenkin jaksaa paremmin tätä köyhyyttä, kun ottaa päihteitä. Köyhänä ei voi tehdä mitään miellyttävää jne... Köyhyyteen pitäisi määrätä uni ja rauhoittavia lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoosilääkkeitä siis?
Mitään "mielenterveys"lääkettä ei ole olemassa. Lääkkeet vaikuttaa kemiallisesti eri tavoin.
Sosiaalitoimi hyvinvointialueella järjestänee kriisiasunnon, kun on alaikäisiä, yhteydenotto sinne.