Mitä asioita 80-luvulla oli huonosti?
Olen syntynyt 80-90-luvun taitteessa, joten en oikeasti tiedä kasarin huonoja puolia, mutta minulle 80-luku esittäytyy vähän joka saralla huippuvuosikymmenenä. Mutta kai siinä jotain huonoa oli?
Kommentit (1293)
Yritin keksiä mikä olisi ollut huonommin, mutta en oikeastaan keksi juuri mitään.
No, autot oli epämukavampia ja haisi pahalle. Älymateriaaleja ei ollut vaatteissa. Muistan, että kostea puuvilla ihoa vasten talvella oli kylmä.
Kommunikaatio oli vaikeampaa, jos kaverisi ei vastannut lankapuhelimeensa. Aurinkopaneelia ei ollut vielä mökillä, mutta ei ollut kännykkääkään, joka sillä olisi pitänyt ladata.
80-luvulla oli kylmät talvet. Kaikki muu oli kyllä nykyistä selvästi paremmin. No, jälkikäteen ajatellen se tupakansavu kaikkialla oli huono juttu, mutta ei sitäkään silloin osannut ajatella.
Vierailija kirjoitti:
- Lasten piirretyt olivat aivan järkyttävän väkivaltaisia.
- Rajuakin lasten välistä kiusaamisväkivaltaa pidettiin ihan normaalina ja aikuiset sanoivat etteivät halua puuttua " lasten asioihin".
- Homoseksuaalisuus oli kauhea tabu ja lähinnä haukkumasana.
- Oli ihan normaalia, että työssäkäyvät lapsiperheen vanhemmat "vetivät perseet" joka viikonloppu ja jättivät ryyppyreissujen ajaksi alakouluikäiset pikkulapset keskenään kotiin.
-Varakkaat ja raittiitkin työssäkäyvät aikuiset saattoivat jättää alakouluikäiset mikroruokien varassa yksin kotiin, kun lähtivät ulkomaille työmatkalle!
-Lapsia ei juurikaan suojeltu medialta. Pikkulapset katsoivat raakojakin kauhuelokuvia, eikä aikuisia hirveästi kiinnostanut.
-Televisiota ja radiota pidettiin usein päällä samaan aikaan ja ne pauhasivat kokoajan aamusta iltaan.
-Lapsista huolestuttiin vasta jos eivät tulleet yöksi kotiin. Ketään ei kiinnostanut missä yli 7v lapset kuljeskelivat ja kenen kanssa.
-My little Ponyissa oli ftalaattia ja pikkulapset pureskelivat myrkkyponeja
-Turkisten käyttö oli normaalia ja turkis oli statussymboli
- Liikunnan opettajat haukkuivat ylipainoisia lapsia laiskoiksi läskeiksi, eikä kukaan pitänyt sitä erikoisena.
..mutta kaikki ei ollut vain huonoa. Oli silloin paljon hyvääkin.
No, kylläpä vedit aivan överiksi tämän. Tuollsista ei ollut normaaleissa perheissä. En tiedä missä olet kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovinismi kukoisti. Naiset olivat objekteja, seksismiä oli avoimesti jopa mainoksissa.
Jos/KUN joku äijä lääppi, ei sopinut sanoa mitään, muuten sai kuulla olevansa lesbo. Piti olla tyytyväinen kun joku osoitti kiinnostusta.
Naisia ahdisteltiin joka paikassa, vaikka -kappas vaan, ei ollut etnistä porukkaa katukuvassa.
Kun mentiin johonkin kuppilaan kavereiden kanssa ihan vain juttelemaan ja päihtymään, joku äijä aina oli tanssiin pyytelemässä ja millään ei meinannut uskoa, kun sanottiin että ei kiitos. Suuttuivat tuosta ja alkoivat haukkua ikään kuin tytöt olisi baariin menneet heitä varten. Tuo oli tosi rasittavaa.
Nykyään haukkuvat naisia täällä netissä, jos ei flaksi käy.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kasari oli oikeasti mitenkään sen ihmeellisempää kuin muutkaan vuosikymmenet. Siitä on vain jäänyt sen ajan teineille ja nuorille aikuisille maaginen mielikuva, onhan nuoruus aina ihmeellistä aikaa, kaikki on uutta ja jännää. Itse olin nuori ysärillä ja se taas tuntuu minulle kaikkein ihanimmalta vuosikymmeneltä.
Olin nuori sekä kasarilla että ysärillä ja kyllä kasari oli parempi. Ysärillä oli lama ja kyllähän se heijastui kaikkeen.
Seksuaalinen ahdistelu lapsia kohtaan oli yleisempää. Varmaan näin myös aiempina vuosikymmeninä. Itsekkäitä aikuisia, jopa ne paremmat aikuiset. Lapset kulkivat mukana, ei eletty lasten ehdoilla siis Osin hyväkin juttu, ei ahdistelu vaan tuo aikuisten ehdoilla meneminen. Lasten tuli itse viihdyttää itseään eikä aikuisten tehtävänä ollut viihdyttää valikoivaa tuittupäätä kuten usein nykyään. Luovempia lapsia tuli kun piti itse osata asioita ja keksiä itse. Ei saanut pyöriä jaloissa valittamassa tekemisen puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka oli huonompaa, tylsempää ja kalliimpaa.
Vaatteet ja kengät olivat laadukkaampia mutta superkalliita. Sama huonekaluissa.
Ulkona syöminen oli kallista ja laatu oli keskinkertaista.
Matkailu oli kallista ja harva kävi kauempana kuin Euroopassa. Perheet lasten kanssa eivät mstkustaneet ulkomaille. Ehkä vanhemmat kävi ja lapset jäi kotiin. Perheet matkustelivat kotimaassa autolla, mökkeiltiin ja käytiin tuttujen luona yökylässä.
Tekniikka (tv yms) ja viihde (levyt) maksoivat paljon. Siksi lainattiin ja kopioitiin paljon.
Liikkuminen ja energia (lämmitys, lämmin vesi) oli superkallista. Autoilu oli kallista. Käveltiin ja pyöräiltiin, mentiin bussilla.
Ruoka oli ihan hyvää kuin nykyäänkin paitsi valikoima huomattavasti suppeampi.
Vaatteita oli ihmisillä vähemmän ja laadukkaampia, mikä oli hyvä asia. Saastuttavaa pikamuotia ei ollut vielä alettu tehotuottaa Aasiassa.
Matkailu oli harvinaisempaa ja kalliimpaa, mikä myös hyvä asia.
Autot oli huonompia, epämukavsmpia ja saastuttavampia, mikä oli oikeasti huono asia.
Vierailija kirjoitti:
Hirvee musiikki ja muoti. Ihmiset juoksi rahan perässä, matkittiin suurta maailmaa, piti esittää ja näyttää jotain suurta. Hirveetä tuhlausta.
Toi ihmiset juoksee rahan perässä, ylikulutus ja tuhlaus on itse asiassa nykyään huomattavasti pahempaa kuin kasarilla.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysasioista ei puhuttu, koska ne oli häpeällisiä asioita. 80-luvulla luotiin juppikulttuuri ja kerskakulutus. Pankit vapautti lainanannon, talous ylikuumeni ja syntyi asuntokupla, mikä syöksi maan lamaan -90 luvulla.
Hah, mä luulin aikoinaan, että juppikulttuurista ja kerskakulutuksesta olis opittu jotain.
Paskat.
Nykyään on meininki 5 kertaa pahempaa vielä. Tässä petyin kyllä pahasti ihmisiin.
Kurinpito oli tosiaan vielä 80-luvulla kovempaa kuin nykyään. Minua äiti löi joka päivä kartulla. Se oli mummun pyykkikarttu, jota hän oli itse aikanaan käyttänyt samaan tarkoitukseen. Perustelu oli se, että jos en ole sinä päivänä jäänyt kiinni mistään pahanteosta, niin jotain pahaa olen tehnyt kumminkin ja sillä ansainnut kurituksen.
Yksi poikkeus oli sentään: syntymäpäivinä äiti löi kuivatulla pullapitkolla. Siitä pitkosta oli iloa vielä seuraavana sunnuntainakin, kun siitä tehtiin pullamaitoa päivällisen jälkiruuaksi.
Kun menin naimisiin vuonna 1999, sain äidiltä sen kartun häälahjaksi. Antaessaan sitä hän sanoi: Pian sinulla on omia lapsia ja silloin on tullut sinun vuorosi käyttää karttua. Lapsia minulle siunaantuikin, mutta karttua en ole ikinä heihin käyttänyt.
Ei tuosta kurinpidosta minulle kuitenkaan mitään traumoja jäänyt. Äiti elää edelleen, mutta asuu jo vanhusten palvelutalossa. Käyn häntä katsomassa pari kertaa viikossa ja aina joskus syömme yhdessä pullamaitoa.
Vastustan tuota, että nykyään olisi erityisen suvaitsevaista. Kyllä nuoret on aina olleet ryhmäpaineisia. Yritäpä nykyään ajatella erilailla kuin muut kuplassasi. Kyllä sut palautetaan nopeasti ruotuun.
Vierailija kirjoitti:
Kurinpito oli tosiaan vielä 80-luvulla kovempaa kuin nykyään. Minua äiti löi joka päivä kartulla. Se oli mummun pyykkikarttu, jota hän oli itse aikanaan käyttänyt samaan tarkoitukseen. Perustelu oli se, että jos en ole sinä päivänä jäänyt kiinni mistään pahanteosta, niin jotain pahaa olen tehnyt kumminkin ja sillä ansainnut kurituksen.
Yksi poikkeus oli sentään: syntymäpäivinä äiti löi kuivatulla pullapitkolla. Siitä pitkosta oli iloa vielä seuraavana sunnuntainakin, kun siitä tehtiin pullamaitoa päivällisen jälkiruuaksi.
Kun menin naimisiin vuonna 1999, sain äidiltä sen kartun häälahjaksi. Antaessaan sitä hän sanoi: Pian sinulla on omia lapsia ja silloin on tullut sinun vuorosi käyttää karttua. Lapsia minulle siunaantuikin, mutta karttua en ole ikinä heihin käyttänyt.
Ei tuosta kurinpidosta minulle kuitenkaan mitään traumoja jäänyt. Äiti elää edelleen, mutta asuu jo vanhusten palvelutalossa. Käyn häntä katsomassa pari kertaa viikossa ja aina joskus syömme yhdessä pullamaitoa.
Sinulla on ollut hyvä äiti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oli sellaista miesten palvontaa eikä muilla ollut mitään arvoa.
Naiset, lapset ja eläimet täysin miesten armoilla ja ylipäätään kovat arvot voimissaan. Kauhean väkivaltaista eikä siitä olisi saanut olla muuta mieltä kuin mitä se väkivallankäyttäjä oli.
Kaikin puolin olen niin iloinen nykypäivän edistyksestä.
Kuulostaa siltä, että et ollut syntynyt vielä kasarilla.
Vierailija kirjoitti:
70-luku oli viimeinen maanläheinen vuosikymmen. Sitten tuli kasari, ja ruvettiin ihannoimaan kaupunkikulttuuria. Tuli City-lehti ja ihonsa korventaminen solariumissa. Luonnonmukaisuus skipattiin, esim. keinokuidut syrjäytti luonnonkuidut vaatteissa.
80-luku oli wannabe-vuosikymmen. Suomalainen puskakansa yrittä tulla kaupunkilaiseksi.
Nykyään puskakansa yrittää tulla amerikkalaisiksi. Astetta pahempaa vielä.
Naisten asema ja kohtelu yleisesti oli melko lailla huonompaa kuin nyt, kaikenlaisia myrkkyjä sai käyttää tuotteissa ja levittää ympäristöön melko surutta, terveydenhoito oli aika askeettista nykypäivään verrattuna, alkoholismi ja kännääminen oli arkipäivää jopa työpaikoilla. Tupakoida sai ja niin tehtiin lähes kaikkialla, sisällä ja ulkona, oli lapsia läsnä tai ei. Tässä nyt muutama esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla vihervasemmiston mielestä oli huonosti kun taksikuskit eivät raiskanneet asiakkaitaan eikä suomalaisia pikkutyttöjä joukkoraiskattu monikulttuurisesti.
Ei 80-luvulla ollut mitään vihervasemmistoa, teidän tarkoittamassa merkityksessä siis. Ei ollut ysärilläkään, eikä edes nollarilla.
Vierailija kirjoitti:
Uhka tuntui aina tulevan ulkopuolelta. Tschernobyl, aids, kylmä sota. Henkilökohtaisesti suurin ongelma jos bemusta puhkesi rengas. Se kaduttaa etten keksinyt lähteä käymään Karjalassa. Nyt kun tiedän sukuni historian ja asuinpaikat sinne ei enää pääse.
Et sinä 80-luvulla sinne olisi päässytkään. Tämä mahdollisuus aukeni vaata Neuvostoliiton romahduksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Naisten asema ja kohtelu yleisesti oli melko lailla huonompaa kuin nyt, kaikenlaisia myrkkyjä sai käyttää tuotteissa ja levittää ympäristöön melko surutta, terveydenhoito oli aika askeettista nykypäivään verrattuna, alkoholismi ja kännääminen oli arkipäivää jopa työpaikoilla. Tupakoida sai ja niin tehtiin lähes kaikkialla, sisällä ja ulkona, oli lapsia läsnä tai ei. Tässä nyt muutama esimerkki.
Terveydenhoito oli hyvää, varsinkin hammasterveyden. Koulun yhteydessä oli oma hammashoitola, jossa opiskeltiin ennaltaehkäisevää hammashoitoa. Kasarilla oli tällaiseen varaa. Ei oltu säästölinjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainojen korot oli huikeita. Eka asuntolaina oli 11 % vaikka oli omia ASP-säästöjä.
Mutta veroprosentti oli vastaavasti 10-15%
kellä oli, kellä ei. Keskituloisella verotus oli kireämpää kuin nykyään
Mutta palkat oli parempia, paitsi toimitusjohtajilla. Siivoojallakin oli ihan hyvä palkka ja oli vakinaisessa toimessa. Työtahti oli huomattavasti leppoisampi.
Ja jos näistä pääsi läpi, sai ostaa korkeintaan 2 litraa väkeviä, josta 1 litra kirkasta ja toinen tummaa. Eli yleensä Kossua ja Jallua. Tämä tunnettiin nimellä "täysi lasti".
Jos täyden lastin yritti käydä ostamassa liian usein, siitäkin saattoi lentää pihalle koska oli syytä epäillä alkoholismia tai pimeää myyntiä. Mitään virallista ohjetta ei ollut siitä kuinka usein viinaa sai ostaa, vaan se oli myyjän muistin ja mielivallan varassa. Juhlia varten sai kuitenkin ostaa enemmän kerralla, jos osasi esittää asian vakuuttavasti että siitä todella on kyse.