Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoli kiloa kasviksia päivässä, miten toteuttaa?

Vierailija
16.10.2024 |

Tuntuu aivan hurjalta määrältä. Kertokaahan te muut, millä tavoin saatte täyttymään tuon puoli kiloa kasviksia päivässä? 

Kommentit (259)

Vierailija
61/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinia on runsaasti lihassa, kalassa, maitovalmisteissa ja kananmunassa. Hyviä kasviproteiinin lähteitä ovat pavut, linssit, herneet, pähkinät ja soijavalmisteet sekä sieniproteiinituotteet (quorn).

Myös viljavalmisteet ovat kohtuullisia proteiinin lähteitä. Vegaanin on suositeltavaa syödä palkokasveja, täysjyväviljaa ja pähkinöitä tai siemeniä, jotta ruokavalion aminohappokoostumus vastaa elimistön tarvetta.

Vierailija
62/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Blenderi

Aha, puuttuuko hampaat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä oikeesti ole kovin iso määrä.

Itse syön aamiaisella leivän päällä reippaasti kasviksia (kurkku, tomaatti, paprika, salaatti).

Kaikissa lämpimissä ruoissa paljon kasviksia (en ymmärrä miks ne pitäis olla vaan ankeesti keitettynä lisukkeena, kun voi olla suoraan seassa kastikkeissa, padoissa jne.). Tomaattikastikepohjaiset ruoat parhaita, kun jo kastikepohja sisältää paljon kasviksia (sipuli, porkkana, varsiselleri ja se tomaattimurska).

Jonkun hedelmän ja/tai marjoja jos vielä syö vaikka väkipaloina.

Naposteltavaksi telkkaria katsoessa iso kasa dippivihanneksia (mulla tulee usein varmaan pelkistä dippivihanneksista se puoli kiloa). 

Ainut vika reseptissäsi on että jos syöt ne dipin kaa voit ihan hyvin syödä niiden sijaan sen pitsan. Läskiytyminen pysyy samalla tasolla sen majoneesin takia.

Vierailija
65/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksiin luetaan kaikki tuoreena myytävät hedelmät, marjat, vihannekset, sienet ja peruna.

Vihanneksiin kuuluvat esimerkiksi palkokasvit, sipulit, juurekset, kaalit, salaatit, yrtit ja vihanneshedelmät, kuten tomaatit, kurkut, melonit ja kurpitsat.

Vierailija
66/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syön aamiaisella leivän päällä reippaasti kasviksia (kurkku, tomaatti, paprika, salaatti).

Kaikissa lämpimissä ruoissa paljon kasviksia (en ymmärrä miks ne pitäis olla vaan ankeesti keitettynä lisukkeena, kun voi olla suoraan seassa kastikkeissa, padoissa jne.). Tomaattikastikepohjaiset ruoat parhaita, kun jo kastikepohja sisältää paljon kasviksia (sipuli, porkkana, varsiselleri ja se tomaattimurska).

Naposteltavaksi telkkaria katsoessa iso kasa dippivihanneksia (mulla tulee usein varmaan pelkistä dippivihanneksista se puoli kiloa). 

Ainut vika reseptissäsi on että jos syöt ne dipin kaa voit ihan hyvin syödä niiden sijaan sen pitsan. Läskiytyminen pysyy samalla tasolla sen majoneesin takia.

Dippi tehdään kermaviilin. Kermaviilipurkissa on noin 160 kcal ja normaalikokoisessa pizzassa taas n. 1 500 kcal. Et joo, ihan sama asia.

Eikä tuo kirjoittaja kirjoittanut mitää laihtumisesta tai lihomisesta, vaan riittävästä kasvisten saannista. Kasviksia kuuluu syödä paljon muistakin syistä kuin pelkästä painonhallinnasta.

Vierailija
67/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti,  esim 4 hedelmää per päivä riittää.

Tai: salaattia lounaaksi ja vaikka iltapalalla marjoja sekä puuroa. 

Vierailija
68/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Blenderi

Itse suosin tätä vehettä. Sinne vaan kaikenlaista kasvista/marjaa/vihannesta sisään ja maistuu hyvältä. Jopa siis raakana kaikki. Kone hoitaa mureutuksen ja smootiet maistuu kun kippaat tuoremehun tai jugurtin antamaan kostuketta. Lapsetkin tykkää. 

Vierailija
69/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän tähän vaan tiedon, ettei missään oikeasti terveessä maassa (mm. Japani, Espanja, Italia) lasketa vihannesten määriä kuten Suomessa. 

Olennaisempaa on kokonaisuus; kuinka ravitsevaa ruoka on? Kuka sen on tehnyt, onko se rakkaudella tehtyä? Ainesten laatu? Jos nämä asiat ovat kunnossa, kaikki muukin on. 

Vierailija
70/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin siihen tulokseen että jos perunoita (ja riisikin on kasvis) ei lasketa niin tuo on aivan järjetön tavoite.

Ei ole. Niissähän on suuri määrä vettä.

Yhtä hyvin voi juoda suoraan puoli litraa vettä päivässä jos tuo kerran on se todellinen tavoite.

Vierailija
71/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä majoneesin? Kermaviilipurkki + dippijauhepussi tai omat mausteet (tai valmis kermaviilipohjainen dippi, rasvaa 6 %).

Lisäksi tässähän ei ollut kyse mistään laihdutusjutuista, vaan kasvisten syönnistä. Ei oo kyllä terveyden kannalta lainkaan sama asia syödä pizza, kuin syödä puoli kiloa raakoja kasviksia, vaikka jotenkin saiskin ängettyä dippiinsä samanverran kaloreita kuin mitä kokonaisessa pizzassa on. 

Vierailija
72/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten samaa mieltä, mutta kasvislisukkeet eivät ole ankeita. Itse ainakin rakastan sitä, että ruuan lisukkeena on runsaasti höyrytettyä ruusukaalia, valkosipulin kanssa paistettua pinaattia, chilimaissia nam!

Vierailija
73/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainut vika reseptissäsi on että jos syöt ne dipin kaa voit ihan hyvin syödä niiden sijaan sen pitsan. Läskiytyminen pysyy samalla tasolla sen

Iiiik, kermaviilin kaa? Joko mainitsin sanan iiiik? Viittaan armeija-aikaani kun marssilta palatessamme istuin ruokalan pöytään ja otin maitomukista aimo ison kulauksen. Se olikin viilimuki! Saatta naa!

Vierailija
74/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän tähän vaan tiedon, ettei missään oikeasti terveessä maassa (mm. Japani, Espanja, Italia) lasketa vihannesten määriä kuten Suomessa. 

Olennaisempaa on kokonaisuus; kuinka ravitsevaa ruoka on? Kuka sen on tehnyt, onko se rakkaudella tehtyä? Ainesten laatu? Jos nämä asiat ovat kunnossa, kaikki muukin on. 

Niin, kun niissä maissa syödään runsaasti kasviksia, niin tietenkään niitä ei tarvii erikseen laskeskella. En mäkään laske syömieni kasvisten määrää mitenkään, kun on ihan itsestäänselvää, että ne muodostaa ruokavalion perustan. 

Suomessa monet ei syö, sen takia niistä on erikseen suositus.

Vierailija
75/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten samaa mieltä, mutta kasvislisukkeet eivät ole ankeita. Itse ainakin rakastan sitä, että ruuan lisukkeena on runsaasti höyrytettyä ruusukaalia, valkosipulin kanssa paistettua pinaattia, ch

Ei minustakaan kasvislisukkeet ole ankeita, vaan on ankeeta jos kasvikset tarjotaan aina vaan pelkästään keitettynä lisukkeeks, sen sijaan, että niistä valmistettais ruokaa. 

Vaikka siis mun mielestä pelkät keitetyt vihanneksetkin on hyviä, niin vähän tylsäksi ne käy verrattuna erilaisiin kasvisruokalajeihin. 

Vierailija
76/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhentunut ohje, nykyään suositellaan 800 grammaa. Popsi porkkanaa

Onpa ykspuolista.... pelkkää porkkanaa.

Kuule kun ei sua kukaan kiellä jyrsimästä vaikka kukkakaalta lisänä

Kuulepas, mä syön erilaisia kasviksia.

Ihanko toti? Ostaako äippä sulle erilaisia kasviksia. Sinähän taidat ollakin aivan erityinen.

Vierailija
77/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö edes "normaalia" ruokaa puolta kiloa päivässä. Ihan utopistinen tavoite mulle.

Vierailija
78/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun niissä maissa syödään runsaasti kasviksia, niin tietenkään niitä ei tarvii erikseen laskeskella. En mäkään laske syömieni kasvisten määrää mitenkään, kun on ihan itsestäänselvää, että ne muodostaa ruokavalion perustan. 

Suomessa monet ei syö, sen takia niistä on erikseen suositus.

Ei kukaan Japanissakaan syö puolta kiloa päivässä. Yhdellä ruoalla voi olla kasviksina esim. pieni määrä merilevää, yksi kirsikkatomaatti sekä kourallinen lehtisalaattia. Ne määrät ovat oikeasti paljon pienempiä kuin länsimaissa luullaan, ja japanilaiset syövät vain kolmesti päivässä. Arvioisin itse että kasvisten kokonaismäärä vastaa noin 250-350g päivässä keskivertohenkilöllä. Esim. ruokaisia salaatteja ei juuri tunneta, marjoja ei syödä sellaisenaan. Hankala selittää, jossei ole itse kokenut. 

Mutta laatu ja monipuolisuus ovatkin sitten ne jutut, joissa Japani loistaa. Lähiruoka on kovassa suosiossa, samoin sesonkiajattelu. Monipuolisuus näkyy niin, että joka aterialla on eri kasvikset käytössä, viikossa eri laatuja kertyy kymmeniä. 

Vierailija
79/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietotoimistosta jätit tähän vaan tiedon?

Vierailija
80/259 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten samaa mieltä, mutta kasvislisukkeet eivät ole ankeita. Itse ainakin rakastan sitä, että ruuan lisukkeena on runsaasti höyrytettyä ruusukaalia, valkosipulin kanssa paistettua pinaattia, ch

Teillä on oikea asenne. Kun itse katselen viime viikkojen ruokia perheelle niin hyvin tulee täyteen tuo määrä. Tärkeää on jakaa erilaiset vihannekset ja hedelmät pitkin päivää eikä syödä kilo perunaa illalla. Menkää kauppaan ja ostakaa niitä mistä tykkäätte kaappi täyteen ja siitä sitten popsimaan.

Vinkki lapsiperheille: annan lapsille puolisen tuntia ennen ruokaa (nälkä!) kulhon valmiiksi leikattuja vihanneksia ja hedelmiä ja välillä kulhon pähkinöitä. Kaikki on syöty ruokaan mennessä. Sitten voivat nirsoilla salaatin kanssa ja syödä vaikka vaan sen lihan, kalan tms pöydässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän