Miksi nykyään käytetään vajakkikieltä? Mikä hiton sana on esimerkiksi "toksinen"?
Kommentit (83)
Nykypäivän ihmiset ovat jopa niin laiskoja, etteivät opettele edes omaa kieltään kunnolla. Siksi nämä älyttömät anglismit valtaa nyt kielemme.
Minä puhun vain Suomea, enkä suostu käyttämään anglismeja.
Toksinen on kyllä todella toksinen sana, ärsyttää. 😜
On se kamalaa kuinka kieli muuttuu ja kehittyy. Miksei nykyihmiset voi puhua täsmälleen kuin Runeberg aikoinaan?
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän ihmiset ovat jopa niin laiskoja, etteivät opettele edes omaa kieltään kunnolla. Siksi nämä älyttömät anglismit valtaa nyt kielemme.
Suomi kirjoitetaan pienellä. Englannissa kielet kirjoitetaan isolla. Huomaatko ironian?
Heikko lahjainen, pösilö, idiootti.
Hienosteleva sanonta jolla annetaan ymmärtää olevansa itse älykäs.
Aloittajalta hyvä huomio. Käytetään muotitermejä sen enempää ymmärrettävyyttä miettimättä.
Oma havainto: nykyään puhutaan eri yhteyksissä stereotypioista. Sanalle on hyviä suomenkielisiä vastineita: ennakkoasenne, ennakkoluulo, kaavamainen asenne ja niin edelleen. Liian usein käytetään muitakin vastaavia suoraan englannin kielestä kopsattuja sanoja hyvän kotimaisen, vakiintuneen termin sijasta.
Meillä esimies viljeli paljon vieraskielisiä sanoja puhuessaan. Olihan se huvittavaa kun sekaan osui ihan vääriä ilmaisuja.
Joku joskus kysyi häneltä mitä hän tarkoittaa niin alkoi kauhea selitys.
Onneksi tuo esimies ei vaikuta enää meillä, oli todella vaikeaa seurata hänen selityksiä.
Ei se mitään vajakkikieltä ole vaan puhekieltä. Toksinen on suomeksi myrkyllinen/haitallinen. Päättele siitä.
Vierailija kirjoitti:
On se kamalaa kuinka kieli muuttuu ja kehittyy. Miksei nykyihmiset voi puhua täsmälleen kuin Runeberg aikoinaan?
Jännää kehittymistä, kun sanavarasto supistuu koko ajan. Tiktok-sukupolven sanavarasto on 2000 sanaa, joka sisältää suomea, englantia ja itse keksittyjä sanoja, eikä asianomainen tiedä mikä sana kuuluu mihinkin kategoriaan.
Ja tämä on ihan legit?
Vierailija kirjoitti:
Minä puhun vain suomea....!
Oon huomannut ei nykyään ymmärretä mitään.Tätäkin sanaa käyt.monessa mistä skitsosit.Lue kirjoja,lehtiä.Laajenna sanavarastoasi mahdollisesti jäänyt ala-aste tasolle.Tämä hallitsee monia eri kieliä.Jo lapsena opetellut,Verbaalisesti lahjakas.Äidinkieli koulussa hyvä nro.Ole avoin,opi.Oppia on ikä kaikki.
Ne on kattonu liikaa The Joulukalenteria 🗝
Vierailija kirjoitti:
Heikko lahjainen, pösilö, idiootti.
Hienosteleva sanonta jolla annetaan ymmärtää olevansa itse älykäs.
Voisit sinäkin kyllä opetella kirjoittamaan.
Toksinen tarkoittaa vihervasemmiston myrkyllisyyttä.
Tarkoitatko esim. "vajakkikieli"?
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut ei nykyään ymmärretä mitään.Tätäkin sanaa käyt.monessa mistä skitsosit.Lue kirjoja,lehtiä.Laajenna sanavarastoasi mahdollisesti jäänyt ala-aste tasolle.Tämä hallitsee monia eri kieliä.Jo lapsena opetellut,Verbaalisesti lahjakas.Äidinkieli koulussa hyvä nro.Ole avoin,opi.Oppia on ikä kaikki.
Kun nyt kerran olet niin taitava, miksi sinulla ei ole pisteiden tai pilkkujen jälkeen väliä, ja kuinkas verbaalisesti -sanan v-kirjain on yllättäen kirjoitettukin isolla?
Opettele sanoittamaan sun tunteita kuten nykyään kuuluu!