Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?

Vierailija
15.10.2024 |

Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.

M

Kommentit (1101)

Vierailija
1081/1101 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta eikö tämä kerro siitä, että mies ja nainen nyt vain ovat olemuksellisesti erilaisia. Naisella on juuri tuo kuvattu pesimisvietti, miehellä taas halu elättää, suojella ja puolustaa. Feminismiin pohjautuva tasa-arvoideologia on luonnonvastainen eikä toimi. "

No eipä tiedä. Kaikki miehet, jotka tunnen on ihan vapaaehtoisesti olleet valitsemassa sohvia, ruokapöytiä, huoneiden seinien värejä ja tapetteja, keittiön kaappeja, elektroniikkaa yms. koteihinsa yhdessä puolisoidensa kanssa. Eikä heille todellakaan ole kelvannut mikä tahansa.

Meillä sama. Ihan kaikki värejä myöten valitaan yhdessä. Siis molemmilla on mielipide. Välillä valinnat kestää, mut tärkeintä on, et molemmat ovat tyytyväisiä.

Vierailija
1082/1101 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatyö on täällä Metassa roikkumista, tänne mielipiteitä kirjoittamista, oman ulkonäön ylistystä ottamalla ja muokkaamalla tänne itsestään kuvia, toisten Metakuulumisten lukemista ja julkkisten seuraamista.

Tähän Metatyöhön varsinkin meillä naisilla kuluu useita tunteja vuorokaudessa.

Olipa omaperäinen lohkaisu. Jotku kyl tais ton jo keksiä pari päivää sitten...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1101 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin pointti on että tekee kerralla loppuun eikä jätä puolitiehen ja puolustele sitä vielä jollain sananlaskuilla. Tämä on juuri se perusmallin ADHD-toimintamalli. En nyt viitsi tehdä loppuun, teen joskus toiste. Tai jätän nämä nyt tähän ja teen jotain muuta. Lopputulos on sama että kamoja lojuu muualla kuin niiden oikea paikka."

ADHD:n perusmalli, ettei "viitsitä" tehdä asioita loppuun asti? Kuvittelet, että se huomion kiinnittyminen muihin juttuihin on valintakysymys?

Minun ei tarvi kuvitella kun kaikki perheessä on piirteisiä ja itselläni on diagnoosi.

No mulla se ei ainakaan ole valinta.

Kaksi päämekanismia tuntuu olevan kyllästyttää tehdä loppuun nyt, teen myöhemmin loput ja toinen on "huomaamaton" ketjureaktio. Ensimmäiseen on helpompi vaikuttaa kannustamalla itsensä maaliin saakka kun huomaa ajatuksen jatkan myöhemmin.

Vierailija
1084/1101 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, ahkerat ihmiset tunnetusti ovat aktiivisia monella tasolla. Kotona puuhastelu tuottaa niitä kasoja, kuten olet oletettavasti ketjusta tänäänkin lukenut. Sitten kun ollaan ahkeria, ei hosuta sinkoillen ympäriinsä vaan optimoidaan tekemiset. Ehtii sit ulkoilee, jumppaa ja viettää latuaikaa lasten kanssa.

Jätetäänkö kaikki muutkin kasat puoliväliin vai vaan ne joiden perille viemiseen sisältyy portaat?

Ei jätetä puoliväliin. Ne vain odottavat hetken aikaa siirtymistä sinne, mihin ovat menossa. Sen ei tarvitse olla yhtään monimutkaisempaa kuin vaikka lapsen lelujen kerääminen olohuoneesta ja kaikkien vieminen kerralla lapsen omaan huoneeseen.

Vierailija
1085/1101 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, ahkerat ihmiset tunnetusti ovat aktiivisia monella tasolla. Kotona puuhastelu tuottaa niitä kasoja, kuten olet oletettavasti ketjusta tänäänkin lukenut. Sitten kun ollaan ahkeria, ei hosuta sinkoillen ympäriinsä vaan optimoidaan tekemiset. Ehtii sit ulkoilee, jumppaa ja viettää latuaikaa lasten kanssa.

Jätetäänkö kaikki muutkin kasat puoliväliin vai vaan ne joiden perille viemiseen sisältyy portaat?

Et lue ilmeisesti ketjua, kunhan ränkytät. Tämän aiheen yhteydessä puhuttiin myös roskiksista. 

Miten jotakuta randompalstalaista voi noin paljon ärsyttää itselleen tuntemattomien tapa toimia omissa kodeissaan?

Vierailija
1086/1101 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruokaa, kuorin vihanneksia. Bioastia tulee täyteen, suljen pussin, siirrän eteiseen, mutta nyt tulee jännä kohta. En säntää ulos roskiselle, vaan jatkan rauhassa ruuan laittoa. Jos tässä välissä kuka tahansa ekaluokkalaista vanhempi tulee eteiseen, hän vie biojätteen ulos. Jos olen yksin kotona, tai kaikki muut ovat jossain omissa askareissaan, vien biojätteen ulos, kun ruoka on uunissa. 

Sama koskee näitä "porraskasoja". Meillä on kotona monenlaista kinaa ja riitaa, mutta tässä tulee ihan kiitolliseksi siitä, että kyllä jokainen meillä tajuaa, miksi roskis on ovella tai pyykit portaiden edessä ja ensiksi ehtivä toimittaa asian valmiiksi.

Vierailija
1087/1101 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun olen paiskinut metatöitä ja kerron naiselle mitä kotitöitä (sen omia sotkuja) sen pitäisi suorittaa niin se alkaa käyttäytyä ikävästi. Kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla iloinen osallistumisestani mutta ei näytä olevan.

Olin todella iloinen ja kiitollinen miehelleni joka teki paljon yhteisen elämämme eteen. Nyt olen leski ja yksin koetan hoitaa ja säätää kaiken hoidettavan, ja se ei ole ollenkaan helppoa. Muun surun ohella.

Vierailija
1088/1101 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen ruokaa, kuorin vihanneksia. Bioastia tulee täyteen, suljen pussin, siirrän eteiseen, mutta nyt tulee jännä kohta. En säntää ulos roskiselle, vaan jatkan rauhassa ruuan laittoa. Jos tässä välissä kuka tahansa ekaluokkalaista vanhempi tulee eteiseen, hän vie biojätteen ulos. Jos olen yksin kotona, tai kaikki muut ovat jossain omissa askareissaan, vien biojätteen ulos, kun ruoka on uunissa. 

Sama koskee näitä "porraskasoja". Meillä on kotona monenlaista kinaa ja riitaa, mutta tässä tulee ihan kiitolliseksi siitä, että kyllä jokainen meillä tajuaa, miksi roskis on ovella tai pyykit portaiden edessä ja ensiksi ehtivä toimittaa asian valmiiksi.

Minäkin tajuan, miksi jokin on jossain odottamassa, etenkin, koska asun yksin. Silti en vaan näe sitä aina. On aikoja, joilloin näen, on aikoja, jolloin en. Traumat kuormittavat mieltä ja välillä ajatus toimii normaalisti, välillä olen dissosiaatiossa, jolloin asiat jäävät huomaamatta. Sitten tulee hetki, kun päässä on kaistaa tarpeeksi ja näen, että hei tuo tuossa on odottanut x ajan, teen sen nyt.

Vierailija
1089/1101 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se vastuu josta töissäkin maksetaan parempaa palkkaa. Mitä enemmän vastuuta sitä parempi palkka. Missä minun palkka?

Vierailija
1090/1101 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun olen paiskinut metatöitä ja kerron naiselle mitä kotitöitä (sen omia sotkuja) sen pitäisi suorittaa niin se alkaa käyttäytyä ikävästi. Kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla iloinen osallistumisestani mutta ei näytä olevan.

Olin todella iloinen ja kiitollinen miehelleni joka teki paljon yhteisen elämämme eteen. Nyt olen leski ja yksin koetan hoitaa ja säätää kaiken hoidettavan, ja se ei ole ollenkaan helppoa. Muun surun ohella.

Osanotto! 

Kun sairastuin syöpään, tuli paljon mietittyä puolisoa ja kaikkea sitä, mitä hän tekee. Usein ne on vain niin itsestäänselvyyksiä. Tällainen pysähtyminen auttoi näkemään asiat uudesta vinkkelistä.

Vierailija
1091/1101 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista. 

Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...

No johan nyt..pyykkiaineen kulumisen kyllä näkee, kun pullo tai laatikko alkaa tyhjentyä, ei sitä kyllä erikseen tarvii seurata. Kun kippo on tyhjä, kirjaa viikon kauppalistan muistiin: pyykkiaine. Siihen menee sekunti aikaa eikä vaadi aivotyöskentelyä. 

Kotitöiden jakaminen: selvät sävelet, jokaiselle omat hommat, joista kantaa vastuun ja huolehtii. Ei siinä tarvita sen kummempaa delegointia. Yhden vastuulla on ruoan laitto, toisen vastuulla jälkis

Itse asun pienellä paikkakunnalla missä on kaksi ruokakauppaa. Äärettömän harvoin on pesuaineita tai vessapaperia tarjouksessa. Ei voi laskea niiden varaan vaan sitä ostetaan mitä tarvitaan sillä hinnalla mikä silloin on. Ei mun tarvitse erikseen mitään kulumisia seurata. Mulla on nestemäistä pyykinpesuainetta ja huomaan kyllä pyykkiä laittaessani, että jaa pullo on jo aika kevyt, että pitääpä ostaa lisää. Sitten ostan sitä seuraavalla kauppareissulla. Sama juttu vessapaperin kanssa, että mä näen kyllä ison paketin tilanteen kun haen komerosta lisää rullia vessaan. Ei ole mitään raskaita ja kauheasti aivoja kuluttavia hommia. Ihan tavallista elämää ja arkea.

Jotkut metailijat tekee asioista liian raskaita ja vaikeita. Mä olen saanut lapsen 2003 ja hyvin on pärjätty ilman kauheaa stressaamista ja metailua. Toki asioita pitää suunnitella ja muistaa, mutta ei siitä tarvitse kauheaa showta tehdä. Tässäkin ketjussa on lueteltu asioita jotka saa mut kyllä nauramaan. Toki saa elämästään tehdä raskasta ja vaikeaa jos haluaa, mutta sitten on turha valittaa. Siitäkin turha valittaa jos sietää miestä joka ei tee mitään. 

Mä olen eka kerran kuullut koko metatyö-sanan varmaan pari vuotta sitten ja heti ajattelin, että niin tuo on ihan sitä arkea ja elämää. En tajua miksi jokaiselle asialle pitää keksiä joku nimi ja sitten jotkut suoraan sanottuna retostelee sillä, että hei katsokaa miten paljon mä teen metatyötä! Muut normaalit ihmiset ihan elää sitä arkeaan siinä samalla. 

Vierailija
1092/1101 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
1093/1101 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista. 

Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...

No johan nyt..pyykkiaineen kulumisen kyllä näkee, kun pullo tai laatikko alkaa tyhjentyä, ei sitä kyllä erikseen tarvii seurata. Kun kippo on tyhjä, kirjaa viikon kauppalistan muistiin: pyykkiaine. Siihen menee sekunti aikaa eikä vaadi aivotyöskentelyä. 

Kotitöiden jakaminen: selvät sävelet, jokaiselle omat hommat, joista kantaa vastuun ja huolehtii. Ei siinä tarvita sen kummempaa delegointia. Yhden

Ei sen käsitteen käyttäminen automaattisesti tarkoita, et stressaa tai showta. Se on neutraali käsite. Joissakin elämäntilanteissa ne voivat olla raskaista tai ylivoimaisia. 

Jostain syystä tuo halutaan tulkita naisten viaksi. Ei se käsite itsessään kuitenkaan aiheuta yhtään mitään.

Vierailija
1094/1101 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu paljon metatyötä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

Laiska töitään laskee, patalaiska metatöitään.

-wanha kansa

Vierailija
1095/1101 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mies on aikuinen mutta voin melkein taata että hän laittaisi oksulakanat suoraan pyykkikoneeseen huuhtomatta niistä ensin edes enimpiä palasia joten ne pyykit tulis sieltä ulos edelleen likaisina ja mun pitäis sit pestä ne uudestaan...

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei sitten ole lapsi keskellä yötä oksentanut sänkyynsä?  Odottelet pari päivää niiden haisevien petivaatteiden kanssa seuraavaa kaupassa käyntiä. Pahimmillaan koko perhe oksentaa sen jälkeen mahataudissa, eikä pysty kauppaankaan menemään. Kotiinkuljetuksenkin saa vasta parin päivän päähän.

No en todellakaan. Mä huuhtoisin ne lakanat ja laittaisin isompaan pesuvatiin ja perään tiskiainetta. Samaa kamaa se on ja sillä saa hajun veks siihen saakka kunnes pesen ne lakanat.

Kyse on juuri tästä: jotkut tekee koko ajan sitä metaa ja valittaa kun muut ei tee, toiset keksii ratkaisuja, millä tilanteista selvitään. Usein se on se haukuttu mies, vaikka ei tietysti täydelliselle naiselle, jolla on aina hyllyt täynnä tarjouksesta edullisesti ostettuja pesuainepulloja niitä ratkaisuja hyväksy.

Voin sanoa näin

Vierailija
1096/1101 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se vastuu josta töissäkin maksetaan parempaa palkkaa. Mitä enemmän vastuuta sitä parempi palkka. Missä minun palkka?

Palkka mistä?

Vierailija
1097/1101 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin mies on aikuinen mutta voin melkein taata että hän laittaisi oksulakanat suoraan pyykkikoneeseen huuhtomatta niistä ensin edes enimpiä palasia joten ne pyykit tulis sieltä ulos edelleen likaisina ja mun pitäis sit pestä ne uudestaan...

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei sitten ole lapsi keskellä yötä oksentanut sänkyynsä?  Odottelet pari päivää niiden haisevien petivaatteiden kanssa seuraavaa kaupassa käyntiä. Pahimmillaan koko perhe oksentaa sen jälkeen mahataudissa, eikä pysty kauppaankaan menemään. Kotiinkuljetuksenkin saa vasta parin päivän päähän.

No en todellakaan. Mä huuhtoisin ne lakanat ja laittaisin isompaan pesuvatiin ja perään tiskiainetta. Samaa kamaa se on ja sillä saa hajun veks siihen saakka kunnes pesen ne la

Tässä joku laittaa kalanoihin tiskiainetta? Sitä ei tietääkseni saa pesukoneeseen laittaa. Sehän vaahtoaa ja tukkii koneen. 

Älkää ihmiset yrittäkö olla nokkelia, kun annatte palstalla huonoja vinkkejä! Metatöitä edes sen verran, et asianmukaiset pesuaineet löytyy. Ei ole kenellekään liian vaativaa.

Vierailija
1098/1101 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka mistä?

Metatöistä palkaksi saa halveksuntaa ja naureskelua, kuten ketjusta näkee. 

Vierailija
1099/1101 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka mistä?

Mitä väliä sillä on, mitä joku idiotti tekee (naureskelee ja halveksuu)?

Vierailija
1100/1101 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka mistä?

Mitä väliä sillä on, mitä joku idiotti tekee (naureskelee ja halveksuu)?

Ei kai sillä olekaan. Puoliso ei toivottavasti ole idiootti. Sillä meinaan on väliä, miten puoliso suhtautuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi