Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?
Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.
M
Kommentit (1101)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä herkkä aihe tällä palstalla.
Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, että eikö naisest saa suutaan auki ja vaikka saisivat, niin hyväksyvät surkea tilanteen?
Tässäkin ketjussa on lukemattomia kommentteja (ja onhan täällä se "menin lakkoon"-ketju), missä naiset kertovat kyllästyneensä miehen ja lasten saamattomuuteen. Ensin opetetaan koko perhe siihen, että äiti hoitaa ja sitten yhtäkkiä ei sitten enää olekaan kivaa.
Toisaalta tämän palstan otos on suurimmaksi osaksi tietyn porukan edustamia, joten ei sinäänsä yllätä.
Nainen avaa suunsa=nalkuttaa
Nainen menee lakkoon=mitäs opetti perheensä laiskaksi
Nainen ottaa kyllästyneenä eron=laiska nainen ei viitti tehdä perheensä eteen mitään, uhriutuva marttyyri keksii metatyöt, voidakseen uhriutua, ottaa eron vaikka kaikki oli ihan hyvin, ottaa eron voidakseen lypsää miehen rahat(??)
Nämä ovat pieni otanta kommenteista, joita tässä ja siinä toisessa ketjussa on mainittuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voisiko sitä ajattelua tehdä, jos sen nimenä olisi vaikka suunnittelu? Vai kuulostako se sitten liian helpolta. Sinähän nuo teidän perheessä kuitenkin kaikki hoidat, niin voit nimetä ihan oman maun mukaan!
?? En hoida. Kumpikin meistä osaa enempiä mietiskelemättä tiskata, imuroida ja pestä pyykkiä. Emme tarvitse suunnittelupalavereita tietääksemme, koska pyykkikori on täynnä.
Nimenomaan rutiinikotiTYÖT ovat sellaisia, että ne vain tehdään siellä arjen soljuessa.
ok, eli olette sellaisia hetkessä elijöitä molemmat että mitään ei koskaan suunnitella. Tavoiteltava olotila, onnea!
No eivät oikeasti ole, muuten asuisivat sillan alla eikä tarvitsisi imuroida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä koin sinkkuna metatyöt paljon rasittavammiksi kuin parisuhteessa, kun just ei ollut ikinä ketään, keneltä edes apua pyytää.
Nyt jos se kahvi unohtuu kauppaan, viesti miehelle, että tuo kahvia tullessas ja taas on aamulla kahvia.
Toisaalta en kyllä haluaisikaan elää mitään täydellistä elämää, jossa huolehditaan koko ajan kellon tarkkuudella, että kaikkea on kaapissa varmasti juuri oikea määrä.
Jos mies alkais mulle natkuttaa, että metatyöt on tekemättä, kun leipäkin pääsi loppumaan ja miksi en koskaan ota vastuuta ja hän yksinkö täällä on leipävastaava eroaisin varmaan.
Sinkulla ei ole metatöitä. Kenellekään ei aiheudu mitään harmia vaikka sinkku ei tekisi mitään.
Sinkulla ei ole metatöitä koska ei voi haukkua miestään miten ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä koin sinkkuna metatyöt paljon rasittavammiksi kuin parisuhteessa, kun just ei ollut ikinä ketään, keneltä edes apua pyytää.
Nyt jos se kahvi unohtuu kauppaan, viesti miehelle, että tuo kahvia tullessas ja taas on aamulla kahvia.
Toisaalta en kyllä haluaisikaan elää mitään täydellistä elämää, jossa huolehditaan koko ajan kellon tarkkuudella, että kaikkea on kaapissa varmasti juuri oikea määrä.
Jos mies alkais mulle natkuttaa, että metatyöt on tekemättä, kun leipäkin pääsi loppumaan ja miksi en koskaan ota vastuuta ja hän yksinkö täällä on leipävastaava eroaisin varmaan.
Haluatko, että teillä on asunto, jossa on huonekalut ja sähkösopimus? Haluatko, että teillä on kahvinkeitin? Nämä ovat niitä, että "joku" on luonut tämän ympäristön teille, jossa toimia ja olla nalkuttamatta.
I d i oottien keksimä nimike..
Yhtä tyhjän kanssa!
Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, että eikö naisest saa suutaan auki ja vaikka saisivat, niin hyväksyvät surkea tilanteen?
He eivät vielä ole siinä kohtaa kun käyvät läpi metatyö-listaansa?
Vierailija kirjoitti:
He eivät vielä ole siinä kohtaa kun käyvät läpi metatyö-listaansa?
Se on edessä vasta keski-iässä, tuossa kriisiksikin kutsutussa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko, että teillä on asunto, jossa on huonekalut ja sähkösopimus? Haluatko, että teillä on kahvinkeitin? Nämä ovat niitä, että "joku" on luonut tämän ympäristön teille, jossa toimia ja olla nalkuttamatta.
Älä jumalauta jaksa.
Aikoinaan kun luin ensimmäisen kerran tästä metatyöongelmasta palstalla niin ajattelin ettei voi edes olla totta. Kahden aikuisen ihmisen suhteessa kun on tottunut toisenlaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkulla ei ole metatöitä. Kenellekään ei aiheudu mitään harmia vaikka sinkku ei tekisi mitään.
Sinkulla ei ole metatöitä koska ei voi haukkua miestään miten ei tee mitään
Esimerkki kahden sinkun metatöistä (ei voi yleistää, mutta täällä näin)
- naisella on huonekasveja ja piha, jossa on istutuksia ja hoidettu ruoho ja teetetty terassi
- miehellä ei ole huonekasveja ja takapiha koskematta
- naisella on kirjopyykin pesuaine ja valkopyykin pesuaine ja vielä alusvaatteille omansa
- mies pesee kaiken samalla aineella ja aina kuudessakympissä ja ihmettelee, kun elastaanivaatteet kuolevat
- naisella on säilytysrasioita jääkaappiin
- mies laittaa ruoat sinne sellaisenaan
- naisen kylppäri on siisti
- miehen kylppärissä on kalkkisaostumia
Tätä listaa voisi jatkaa.. Ja taatusti ne miehet, jotka eivät tiedosta metatöiden olemassaoloa ovat samanlaisia. Ja joo, kyllä se mies pysyy hengissä siinä kodissaan, mutta naisen mielenterveys ei. Ja sitten miehet valittavat, että naiset niuhottavat ja ovat vaativia. No, haluatteko oikeasti sellaisen ronttapyllyn kanssa asua, joka näyttää peikolta ja koti on pommin jäljiltä ja jääkaapissa on valo ja purkki appelsiinimehua. Jostain syystä miehet kuitenkin haluavat kauniin naisen, joka on kodin hengetär. Ja sen tulee tapahtua naiselta ihan luonnostaan ja vaivaa näkemättä ja rahaa käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinkullakin on metatöitä. Kyllä minä ainakin merkitsen kauppalistaan kaikki, mitä tarvitsee ostaa. Yleensä heti silloin, kun huomaan, että jokin on lopussa / loppunut. Samoin jos pitää käydä kampaamossa, tsekkaan työkalenterin ja otan huomioon harrastusaikataulut ennen kuin varaan aikaa. Renkaidenvaihtoaikaa varatessa pitää huomioida vuodenaika ja sääennusteet. Jos on tulossa lomareissu, pitää tsekata, onko reissuun sopivat vaatteet saatavilla, tarvitseeko jotain ostaa ja mistä ja milloin kyseisen ostosreissun ehtii suorittaa. Auto pitää muistaa huoltaa ja katsastaa, näihinkin mahdollisesti pitää varata aika (varsinkin siihen huoltoon siis). Jos asuu talossa tai huoneistossa, missä on tulisijoja, pitää muistaa tilata nuohooja säännöllisin väliajoin. jne jne.
Mutta toki on, että jos jonkin näistä laiminlyö, useimmiten kärsii vain itse. Ei se silti tarkoita sitä, etteikö metatöitä olisi olemassa sinkkutaloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies tekee kaiken työn JA metatyön lomien suhteen:
Miettii, suunnittelee, varaa, googlaa, ehdottaa, neuvottelee, tarkistaa lomapäivät, ostaa liput, ilmoittaa lasten harrastuksiin poissaolosta, keskeyttää postinjakelun, etsii majoituksen, varaa sen, hoitaa majoituskommunikoinnin, suunnittelee lähtöpäivän, miettii pakkausta, hakee kellarista matkalaukut, ostaa ja suunnittelee eväät, pakkaa, pesee vaatteita ja pakkaa ne, tarkistaa sääolot lomakohteessa, tarkistaa että lasten passit on voimassa, lähettää matkasuunnitelman ja liput perheelle, laittaa kodin matkakuntoon, suunnittelee ruoan ennen matkaa ettei mitään jää jääkaappiin, siivoaa, herättää aamulla kaikki. Matkaa varten ostaa museoliput ja muut, varaa jos pitää jotain varata, ottaa selvää kohteessa liikkumisesta ja ostaa bussi/metroliput, hoitaa majoituskommunikaation, ilmoittaa jos yöpaikassa on ongelmia, pitää huolen että ehditään joka paikkaan ja ollaan oikeassa paikassa oikea
Tottakai miehetkin osaavat! Ei kai kukaan päinvastaista ole väittänyt? Miehet osaavat ja tekevät, kun ovat ymmärtäneet asioiden merkityksen. Ja naiset samoin. Tää metatyöriitely tai sitä vastaan kampanjointi kuulostaa mielestäni vain ja ainoastaan siltä, etteivät kaikki kunnioita puolisoaan ja puolison edesottamuksia. Silloin saattaa (henkisesti) polkea jalkaa maahan ja kiukutella, "ettei yääyää tollasta työtä ole ollenkaan. Ja taas joku vaan yrittää korostaa omaa erinomaisuutta. "
Tästä nyt poislukien vaikka adhd:sta kärsivät. Se voi olla todellinen haitta arjen pyörittämisessä, mutta senkin kanssa selviää, kun yhdessä pohditaan keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Yhteenvetona voidaan siis sanoa, että 95% metatöistä on täysin turhaa hössötyöstä hössötyksestä pitävien naisten toimesta.
Toivottavasti sun naisesi lopettaa metatyöt, mutta älä sitten hauku häntä laiskaksi, kun yhtäkkiä kaikki on rempallaan ja hoitamatta ja ehkä sun vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos perheessä on vain yksi henkilö, joka huolehtii kahvin, wc-paperin ym. riittävyydestä kaikille, voi se kuormittaa tätä henkilöä. Ja ärsyttää se muiden itsekkyys.
Tietysti. Mutta eihän se, että toisen/toisten itsekkyys ärsyttää, tarkoita, että jostain pyykkäämisen ajoittamisesta tai kahvin kauppalistaan lisäämisestä tulisi jokin metatyö.
Tämä on pointtini: jos sen toisen laiskana loisiminen siinä ärsyttää, eikö se ole ongelma, eikä se, että kun kahvi on loppu, se lisätään kauppalistaan?
Toisin sanoen: sen sijaan, että marisee metatöiden kuormittavuudesta kannattaisi nostaa pöydälle keskustelu muiden itsekkyydestä ja siitä, että ei tule arvostetuksi ja huomioiduksi perheenjäsenenä.
Tuo, että sitten vasta herätään ajattelemaan, kun joku tavara on loppu, voisi pikkuhiljaa alkaa ärsyttämään myös sitä, joka väittää, että metatöitä ei ole. Kiva olla vessanpöntöllä ja huomata siellä, että vessapaperi on loppu. Sunnuntai-aamuna alkaa keittämään kahvia, ei käy se on loppu jne. Eli metatyötä on nimenomaan se, että suunnittelee asioita etukäteen, ei vasta sitten kun se on housuissa ja se, että lisää kauppalistaan, että wc-paperi on nyt loppu, ei tuo sitä sillä sekunnilla lisää. Vaan pitää mennä kauppaan sitä ostamaan ennekuin se on loppunut. Oho, autossa on kesärenkaat ja on lunta maassa, renkaat pitää vaihtaa, ai niin on sunnuntai-ilta, lapset pitäisi viedä kaverin synttäreille, renkaat on rengashotellissa, joka on kiinni nyt. Metatöinä sama: seurataan säätä sen vuoksi, että on lokakuu ja jos näyttää siltä, että ilma kylmenee, niin varataan aika renkaiden vaihtoon, jotta auto on ajovalmiina, kun on pakollisia menoja joka tapauksessa tulossa. Ja näitä seurattavia ja aikataulutettavia asioita on paljon, nuo vain yksittäisiä esimerkkejä ja onhan sillä työllistävä vaikutus, jos perheessä on vain toinen vanhemmista joka tätä tekee. Eihän kaikki työkään työpaikoilla ole fyysistä suorittamista, vaan iso osa siitä on ajatustyötä ja siitä jopa maksetaan palkkaa.
Sanoisin siis, että metatyöt on asioiden ennakkoon suunnittelua ja aikatauluttamista ja kukaan ei voi elää niin kädestä suuhun, että toimii vasta sitten kun on ns. housuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, nyt alkaa homma karkaamaan jo vähän liikaa metatasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska varsinkin metatyöhullut tekevät ihan kaikesta niin tolkuttoman vaikeaa. Ei kukaan tervepäinen "seuraa pesuaineen määrän tilannetta", vaan sitä ostetaan kun se on loppumassa.
Eli kirjoitetaan pesuaine kauppalistaan kun se alkaa olla vähissä, kunhan on katsottu ettei sitä ole jo varastossa. Tämä on metatyö, vaikka kuinka itkisit.
Mulla kolme pesuaine pulloa kaapissa kun olen ostanut ihan vaan varoiksi.😂
Taas hyvä esimerkki metatyöstä.
Ja vieläpä fiksusta metatyöstä. Tarjouksissa on usein tuo, että ota 3, maksa 2, eli on säästetty myös rahaa.
Vierailija kirjoitti:
I d i oottien keksimä nimike..
Yhtä tyhjän kanssa!
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Mies nauraa vierestä, kun vaimon metatyö ei ole hanskassa. Ei kuitenkaan tee sitä itsekään. Ja tuossa tarinassa nähdään lopputulos. Toki kaikki selvisivät hengissä, mutta ainakaan miehen mielestä homma ei toiminut.
Vastaanpa nyt vielä tähänkin. En voinut mitään sille, että penska ennätti sotkea juuri sen vaatteen, jonka ex oli suunnitellut laitettavan päälle. En voinut mitään sille, että bussi oli myöhässä. En voinut säälle edes yhtään mitään, eli että se ei ollut sellainen, jolle juuri kyseinen valittu huvipuisto olisi ollut otollisempi.
Tämän vuoksi toivoinkin, että sitä metatyötä ja tarkkoja suunnitelmia tehtäisiin vähemmän, kun kuitenkin arki ja todellinen elämä vastasi sitä tarkoin suunniteltua niin helkkarin harvoin.
Minulle ei ollut annettu metasuunnitteluvaltuuksia perheessä, joten en tehnyt tosiaan mitään vaatevalintoja tai tarkkoja bussisuunnitelmia juurikaan, se on totta.
Mikä tässä sinun esimerkissäsi puhuu metatöiden tekemisen tärkeyttä vastaan? Miten ihmeessä se metatyö nyt pilas tuosta kaaoksesta yhtään mitään? Puolisollasi selkeästi arjen haasteita, jos kerran oli sopinut päällekkäin menoja. Mutta mikään esimerkissä ei puhu sen puolesta, että etukäteissuunnittelu olisi pahasta.
Vierailija kirjoitti:
Te siis hoidatte asian kasvotusten ettekä viesteillä. Mikäs siinä. Olettaisin silti, että tapaamisen aikana heiteltiin erilaisia ideoita, katsottiin mitä se maksaa ja mietittiin myös kuka käy Tallinnassa ja kuinka paljon viinaa sieltä ostetaan. Toisin sanoen suunnittelitte, sovitte, organisoitte, järjestitte.
Eihän tuossa tarkalleen ottaen sanottu, että metatöitä ei tehdä, vaan että niiden tekemisen sopimiseen ei tarvita sataa viestiä.
Ja tästä olen samaa mieltä. Olen itse nainen ja tulen hulluksi, jos pitää järjestää joku yhteinen ravintolassa syöminen naisporukan kanssa. Sitä vääntöä ja viestimäärää, että saadaan sovittua paikka ja aika, joka vaihtuu pariin kertaan koska joku on tehnyt metatöitä ja löytänyt paremman paikan ja sitten se tapaamispäivän metatyö, jossa aletaan sopia, kuka hakee kenet mistä ja monelta ja josko sittenkin ajettaisiin sitä kautta koska jonkun metatyön mukaan sieltä voisi saada kiv
Rohkenenpa väittää, että kun suunnittelutyö hoidetaan kasvotusten tuopin ääressä, puheenvuoroja tulee helposti sata tai enemmän, kun näitä asioita käydään läpi. En näe itse asian kannalta merkittävää eroa siihen, tehdäänkö metatyö kapakan pöydässä vai viestiryhmässä, kun se kuitenkin tehdään.
Sinä et ymmärrä käsitettä. Kotityö ja metatyö eivät ole keskenään sama asia. Esimerkissäsi on joku joutunut tekemään metatyötä, että teillä on:
- koti, jossa tehdä kotitöitä
- imuri ja pyykkikone (ja astianpesukone)
- tiskiharja, rätti ja tiskiainetta
- pesuainetta ja pyykkikori, joka täyttyä
- pölypusseja imuriin
- astioita, joita tiskata
- vaatteita, joita pestä
Koska te olette joskus tehneet tuon metatyön, voitte nyt suorittaa arjen soljuessa niitä kotitöitä.