Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?
Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.
M
Kommentit (1101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska varsinkin metatyöhullut tekevät ihan kaikesta niin tolkuttoman vaikeaa. Ei kukaan tervepäinen "seuraa pesuaineen määrän tilannetta", vaan sitä ostetaan kun se on loppumassa.
Eli kirjoitetaan pesuaine kauppalistaan kun se alkaa olla vähissä, kunhan on katsottu ettei sitä ole jo varastossa. Tämä on metatyö, vaikka kuinka itkisit.
Mutta miksi siitä pitää tehdä joku uskomaton suoritus? Joka pitää vielä erikseen listata kun töitä luetellaan?
Ap kysyi, mitä ovat metatyöt. Vastatakseen siihen pitää kertoa, mitä ovat metatyöt. Eipä noita muuten arjessa kukaan erikseen listaa. Eikä niistä ole ongelmaa, kun arki ym. sujuu.
Ketjun aihe siis määrittää sen, miten asioista kerrotaan. Itsessään se ei ole "uskomaton suoritus".
Eikä ne niitä asioita tehdessä mieti, että nyt suoritan metatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Viimeksi kun olin polttariporukassa mukanan, niin koko viikonloppu oli suunniteltu noin kymmenessä viestissä. Bestman ilmoitti missä bileet ovat. Milloin. Kuka hankkii ruuat. Kuka käy Tallinnassa hakemassa viinaa. Sitten oli kaksi viestiä ohjelmavaihtoehdoista ja sitten kerrottiin paljonko pakolliset menot kustantavat. "
Ja se bestman heitti tämän kaiken spontaanisti lonkalta kymmenessä minuutissa? Vai olisiko hän kuitenkin etukäteen
1) miettinyt vaihtoehtoja, esim. Juurikin ohjelmasta
2) hommannut bilepaikan
3) jakanut tehtävät
4) miettinyt ja jakanut budjetin
Helppohan se sulla oli, kun ilmoitettiin, että mihin tulet ja mihin aikaan ja paljoko maksaa.
No isoin aika meni varmaan sen Facen ryhmän tekeminen. Ja noin vartti tuohon kaikkeen meni kuulemma.
Mutta naisten osalta samaa asiaa väännettiin satojen viestien ve
Miksi näet sen ongelmana, että jotkut naiset näkivät vaivaa ja käyttivät aikaa jonkun ystävän polttareiden eteen? Miten tämä sinun napaasi kaivelee? Luultavasti tekivät sen mielellään ja halusivat mahdollisimman kivat polttarit. Miten tämä sinun kiukuttelu tilanteesta, johon et edes osallistunut, liittyy aiheeseen metatyöt? Metatyöt on jonkun tehtävissä olevan asian suunnittelua. Piste. Toiset panostavat siihen enemmän, toiset vähemmän. Sinä selkeästi et ollenkaan.
Saanko kysyä, että millainen paras kaverisi on, jos tuo on se, millaisen kivan päivän hänelle järjestät? Tuohon meinaan kuuluu se, että pitää huomioida muidenkin tarpeet eikä vain omia olemattomia tarpeitaan. Ei tarvitse hullua hienostelua, mutta tuo on rimanalitus.
No en minä oikeasti tuollaisia polttareita järjestäisi. Miehet tekee noin, tosin minnekään kampaajalle tai parturiin ne ei mene. Suurin osa skippaa syömisetkin ja menee suoraan ryyppäämään.
Vierailija kirjoitti:
Menisit siis mieluummin sellaisiin spontaaneihin polltareihin, mistä kukaan ei tiedä etukäteen edes suurinpiirtein mitä ollaan tekemässä, milloin ollaan tekemässä ja kuinka paljon se maksaa.
Sinulla vaikeuksia lukemisen ymmärtämisen kanssa?
Kaikki nuo asiat kerrottiin, mutta ei tarvinnut satoja ja satoja viestejä asian sopimiseen. Ne tulee keille aika sopii ja hyväksyy budjetin.
Ne viestitkö (niiden määrä) tässä on mielestäsi ongelma? Teillä ei ollut monia viestejä, koska yksi hoiti suunnittelun sinunkin puolesta.
Tein polttarit miesten tyyliin. Perjantai on vapaapäivä, joten menen ulos syömään. Se on suunniteltua, mutta en vertaillut ruokapaikkoja, kun haluan tuonne. Kampaamoja ja baareja on siinä matkan varrella, joten niitä ei tarvitse etsiä. Eiköhän joku niistä ole auki.
Hah. Varsinkaan perheelliset miehet, joille bilettäminen ei ole enää jokaviikkoista huvia, miettivät paljon tarkemmin kuinka illasta tulee kiva. Ehkä he eivät riitele senteistä niin kuin jotkut naiset, mutta eivät he myöskään vedä lonkalta.
Kyse on siitä, että aivot täyttyy lukemattomalla erilaisella pikkusälällä. Tätä ei tajua lapseton, eikä se jonka puoliso hoitaa tämän puolesta. Mutta tämän tajuaa silloin, kun ruuhkavuosissa pää alkaa hajota, kotiovet jää auki ja avaimet autoon ja sukkahousut löytyy jääkaapista, kun mieli on kertakaikkiaan ylikuormittunut sen jatkuvan to-do -listan pyörittämisestä.
Ja jos joku on sitä mieltä, että kyse on pikkuasioista ja puoliso vaan uhrautuu, niin ota itse nämä asiat hoitaaksesi. Sovitaan, että sinä huolehdit jatkossa että neuvolat varataan ajallaan, lapsilla on säänmukaiset vaatteet, jääkaapissa on ruokaa ja vessassa paperia eikä puolison tarvitse näistä stressata. Jos se metatyö on kerran sinulle helppoa ja puolisolle kuormittavaa, niin eikö suhteessa kannattaisi sopia asiat niin, että se hoitaa jolla asia luonnostaan sujuvammin hoituu.
"Me teimme miehen kanssa paljon metatöitä suhteen alussa, suunnittelimme miten saamme arjesta joustavaa, jne. En ole kokenut, että teemme jotenkin työtä sen eteen, että elämä soljuu eteen päin omalla painollaan."
Varmaan riippuu myös siitä, miten mieltää työn. Itse teen työtä aika monenkin asian eteen, mutta ei se tarkoita sitä, että se olisi raskasta tai epämiellyttävää. Jotkut työt on epämiellyttäviä (esim. imurointi) ja jotkut ei (vaikka pianon soittoharjoitteet). Työn tekemistä jonkin tavoitteen eteen se siltikin on.
Vierailija kirjoitti:
Miten poikkeaa sanasta kotiTYÖ? Vastustatko sitä myös?
Kotityö on oikeasti fyysinen työ, sitä tehdään, tiskaaminen, imurointi, pyykinpesu. Sen sijaan näiden ajatteleminen ei ole työ, vaan ajattelemista.
Sitä en kiellä, että joillekin voi ajatteleminen käydä työstä.
Ahaa, eli minä en insinöörinä tee työtä lainkaan, kun ylivoimaisesti pääosa työstä on ajattelua ja organisointia.
No esimerkiksi tänään minulta on mennyt aikaa reseptien uusimiseen, lääkäriaikojen varaamiseen, sen selvittämiseen mistä lukiolainen saa influenssarokotuksen.
Samaten täyttelin sairauskululomakkeita netissä minkä takia piti kaivaa vanhat korvauslomakkeet jne. Meni melkein tunti että sain kaikki selviksi.
kaivelin talvivaatteet esiin, hain kuopuksen takin pesulasta, kuskasin keskimmäisen kaverilleen lomanviettoon, ostin sitä varten heille leffaliput selvitettyäni missä teatterissa leffa menee.
pihaa laitoin talvikuntoon, etsin netistä mistä ostaa pihalamppuun edullisimmin uudet lamput, mistä saa postilaatikkoon uudet numerot järkihintaan.
Minulla jo isot lapset joten on jo helppoa esim kipaista vain jossain pesulasaa. Aiemmin piti aina suunnitelöa tosi tarkkaan miten lastenhoito onnistuu ja mitkä kaikki pitää hoitaa kerralla.
Tässä juttu metatöistä:
http://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle/artikkelit/tyoelaman-metatyot…
Metatöitä on myös työpaikoilla, mikä usein tarkoittaa sitä, että joku hoitaa muun työnsä ohessa tehtäviä, joihin ennen vanhaan palkattiin työntekijä.
Mieheni, nin hyvä puoliso kuin hän muuten onkin, ei hallitse ennakointia ollenkaan. Remonttia tehdessä hän suhasi pahimmillaan usemman kerran päivässä rautakaupassa. Maalarinteippi loppui, haetaan lisää. Jaa, ei ollutkaan sopivaa pensseliä, täytyy lähteä uudestaan. Se ostettu pensseli onkin liian kapea listoihin, täytyy käydä ostamassa. Hetki metatöitä, niin olisi säästynyt sekä aikaa että rahaa, jokaisella reissulla nimittäin tarttui mukaan myös heräteostoksia.
Rohkenenpa väittää, että kun suunnittelutyö hoidetaan kasvotusten tuopin ääressä, puheenvuoroja tulee helposti sata tai enemmän, kun näitä asioita käydään läpi. En näe itse asian kannalta merkittävää eroa siihen, tehdäänkö metatyö kapakan pöydässä vai viestiryhmässä, kun se kuitenkin tehdään.
Minä näen. Siihen menee juuri se ilta/aika, jonka olen varannut sille, eikä koko seuraavaa viikkoa, kun asioita pompotellaan ees taas, viestejä pukkaa kaiken aikaa ja niiden perässä pysyminen on todellakin työlästä, raskasta ja ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Rohkenenpa väittää, että kun suunnittelutyö hoidetaan kasvotusten tuopin ääressä, puheenvuoroja tulee helposti sata tai enemmän, kun näitä asioita käydään läpi. En näe itse asian kannalta merkittävää eroa siihen, tehdäänkö metatyö kapakan pöydässä vai viestiryhmässä, kun se kuitenkin tehdään.
Minä näen. Siihen menee juuri se ilta/aika, jonka olen varannut sille, eikä koko seuraavaa viikkoa, kun asioita pompotellaan ees taas, viestejä pukkaa kaiken aikaa ja niiden perässä pysyminen on todellakin työlästä, raskasta ja ärsyttävää.
Mikset sano, että sinulle käy kaikki, joten ilmoittakaa sitten, kun olette tehneet päätökset? Sitten vaan siitä ryhmästä ilmoitukset pois päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset sano, että sinulle käy kaikki, joten ilmoittakaa sitten, kun olette tehneet päätökset? Sitten vaan siitä ryhmästä ilmoitukset pois päältä.
Niin teenkin. Siitä huolimatta jossain vaiheessa sieltä viestien keskeltä pitää onkia se, mitä oikeastaan onkaan sovittu, sillä kaiken sen viestisälän jälkeen kukaan ei tunnu onnistuvan lähettämään juuri sitä yhtä selkeää viestiä, jossa kerrottaisiin suomen kielen sanoin, mitä on sovittu.
Lisäksi siellä kysellään, että onhan kaikille ok, ilmoittakaa päivään x mennessä ja vaikka kuinka olet sanonut, että MULLE KÄY KAIKKI, niin eihän se kuitannut tätä tärkeää päätöstä, istutaanko pyöreässä vai kantikkaassa pöydässä, vaan viestiketjussa jo kolme kimittää, että huhuu x, sun vastausta vielä ootellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotityö on oikeasti fyysinen työ, sitä tehdään, tiskaaminen, imurointi, pyykinpesu. Sen sijaan näiden ajatteleminen ei ole työ, vaan ajattelemista.
Ahaa, eli minä en insinöörinä tee työtä lainkaan, kun ylivoimaisesti pääosa työstä on ajattelua ja organisointia.
En usko. Epäilen, että sunkin täytyy insinöörinä aika monta exceliä, powerpointtia, emailia, palaverimuistiota jne tehdä. Vai suoraan sun päästäkö kinestiikan voimin ne ajatukset ja organisoinnit toisten tietoon siirtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Epäilen, että sunkin täytyy insinöörinä aika monta exceliä, powerpointtia, emailia, palaverimuistiota jne tehdä. Vai suoraan sun päästäkö kinestiikan voimin ne ajatukset ja organisoinnit toisten tietoon siirtyy.
Enemmän se PowerPointin tekeminen vaatii ajatustyötä, kuin käytännön työtä. Enemmän mulla menee aikaa sen miettimiseen mitä asiaa esitän ja miten sitä asiaa esitän, kuin sen tekstin kirjottamiseen tai kuvien lisäämiseen siihen itse diaan.
Teen myös todella paljon tiedonhankintaa. Mulle vaan maksetaan siitä töissä palkkaa. Sama tiedonhankinta vaikka omaa remonttia varten on taas metatyötä.
Taisi kiireisten työpäivä loppua kun keskustelu hiljeni 😁
Minulla on teille metatyön raskaan raatajille oikeasti neuvo. Älkää haaliko siihen elämään sen vaativan asiantuntijatyön lisäksi yhden järjestön puheenjohtajan, toisen sihteerin ja kolmannen kirjanpitäjän hommia ja muksuille kolmea eri harrastusta, joissa on läsnäolopakko kolme kertaa viikossa. Älkää suostuko siihen, että miehen isotädin synttärikukkien lähetys on teidän vastuulla.
Uskokaa kun sanon, lapset ovat pieniä todella vähän aikaa. He eivät tule muistamaan, miten hienoja listoja äippä osasi laatia ja kuinka monta rautaa tulessa poltteli yhtä aikaa. He muistavat rennot kivat hetket ja etenkin hetket, jolloin tuntui, että aikaa on ikuisuuksia yhdessä sitä viettäen.
Tuo on vain suomiakkojen keino uhriutua, kun tekevät töitä, joita miehetkin tekee, mutta miehet ei nosta niiden teosta samaa mölyä kuin naiset.
Itse imuroin joka päivä aamulla ja illalla. Jos nainen joutuisi imuroimaan joka päivä aamulla ja illalla, niin suomiakka uhriutuisi siitä 83% todennäköisyydellä. M28
Eri: me tehdään molempia, suunnitellaan viikko-ostokset ja joskus harvoin improvisoidaan, ja eilen taas huomasi, kuinka paljon kalliimmaksi jälkimmäinen tulee, jos menee kauppaan ja heittelee kärryyn mitä sattuu mieli tekemään. Lähdettiin hakemaan savusiikaa, loppulasku 78 euroa, toki mukana myös se siika, hiukan alle 15 euroa. Normaali viikon ostokset käyttötavaroineen ja keräilyineen on meillä kahdella hyvin vakio 105 euroa. Hyvät kotivarat auttavat säästämään, ja ne metatyöt.