Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?
Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.
M
Kommentit (1101)
Kuinka helpolla olisikaan päässyt, jos olisitte tehneet vähän sitä metatyötä noiden asioiden suunnitteluksi ja pakanneet jopa ne reput valmiiksi.
Ymmärsit kuten exäkin asian aivan päinvastoin. Ongelmahan ei ollut se, että ei oltu suunniteltu, vaan se, että oli suunniteltu ja suunniteltu ja suunniteltu ja aikataulutettu ja mietitty ja pohdittu ja jankattu ja nalkutettu.
Ja sittenkään asiat eivät menneet juuri siten, kuten oli suunniteltu, minkä vuoksi kaikki oli pskaa ja ihan pilalla eikä koskaan meillä voi olla mitään kivaa perheenä.
Sen sijaan, että tosiaan olisi a) ihan vaan sovittu joku päivä, aika ja paikka ilman 100 t eikun mutku jos sittenkin-jahkailua, b) katsottu aamulla, mikä sää on ja päätetty sen mukaan vaatteet, voin vakuuttaa, että vaihtoehtoja oli joka lähtöön, c) annettu suunnitellulle aikataululle sen verran joustoa, että bussi voi myöhästyä, d) pakattu ilman hvetinmoista polotusta se ihan tavallinen reppu, mikä nytkin pakattiin, jossa on ne vesipullot ja muut, jotka on itsestään selvyyksiä,
e) oikeasti kerrankin vietetty kiva päivä perheen kesken.
Uskokaa naiset, te oikeasti osaatte metailla miehen ulos parisuhteesta ja ilon perheestä.
Auttaisikohan tämä miehiä(kin) ymmärtämään, mitä on metatyö. Kaveri on menossa naimisiin ja pitää järjestää polttarit. Sovitte, kuka perustaa whatsapp-ryhmän polttareiden suunnittelua varten. Varmistatte, että kaikki ovat mukana ryhmässä. Mietitte erilaisia ohjelmavaihtoehtoja. Selvitätte aikatauluja ja ohjelmavaihtoehtojen hintoja. Varmistatte ennen varauksia, että budjetti on kaikille ok. Sovitte, kuka tekee varaukset ja muut hankinnat. Sovitte, kerrotaanko sulhaselle etukäteen vai yllätättekö hänet. Jos päätätte yllättää, sovitte morsiamen kanssa että hän huolehtii sulhasen olevan silloin vapaana. Sovitte, kuka hakee Peran rautatieasemalta.
Alkaako mennä jakeluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mielestäni tuo on iha normaalia arkea. Peruskotitöitä, joita meillä tekee se, joka ehtii. Kauppalistaa tehdään vain, jos on jotain spessua. Normaalit ostokset menee ihan hyvin ilmankin. Just pohdittiin miehen kanssa pari viikkoa sitten, että nuohooja pitäisi tilata. Mies tilasi. Ja tilasi samalla myös lisää polttopuita, kun tuli siitä nuohoojasta mieleen. Minä taas tilasin autoon renkaiden vaihdon, kun ajattelin, että josko kerrankin ajoissa. Huolto tilataan, kun auto siitä ilmoittaa. Tässä toki pitää vähän tsekata aikatauluja, että kuka ja milloin sen auton voi viedä.
Pyykkiä pestään, kun sitä alkaa olla kori täynnä. Jos on joku tarve jollekin tietylle likapyykissä olevalle vaatteelle, niin sitten se pesee, jolla on se tarve.
Ongelma tässä lienee se, että monessa perheessä tuo "tekee joka ehtii" ja HUOM
Luulisi tuon huomaavan jo seurusteluvaiheessa. Menin pari vuotta sitten treffikumppanin kanssa autolle, minkä päälle oli satanut lunta. Otin autosta lumiharjan ja aloin putsaamaan autoa. Treffikumppani seisoi tumput suorana tarjoutumatta apua. Minulle tuo oli selvä esimerkki, että toinen olisi perässävedettävä yksilö johon en halua sen enempää tutustua.
Aivan kuin aikuisuus olisi naisille paikka, johon he tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden heitä pitäisi kohdella. Se on turha parkua ettei herrasmiehiä ole, jos ei osaa vaatia arvoistaan kohtelua.
"Minä ymmärrän, koska omat aivoni eivät sitä havainnointia tee ja se vaikeuttaa elämää aika suuresti. Olen myös huono tekemään aikatauluja, to do-listoja ja muodostamaan rutiineja. Kyllä mieskin alkaisi tajuta metatyön käsitteen ja merkityksen, jos asuisi kanssani."
Sama täällä. Mulla on kalenteri, mutta silti teen tupla-, jopa triplabuukkauksia. En ymmärrä paljonko aikaa menee mihinkin toimintoon, enkä siksi osaa aikatauluttaa.
Jos puoliso ei auta omalla työpanoksellaan, niin perheen ainoan vastuunkantajan kalenteri täyttyy pikkuasioista. Koska sitä aikaa on niin vähän, että kaikki jääkaapin pesemisestä pyykkäämiseen on p a k k o kellottaa. Sitten toinen pyörittelee silmiään sohvalla maatessaan ja toinen elää burn outin partaalla.
Kyse onkin siitä, kumpi mielestäsi on isompi ongelma: se, että tehtäviä on pakko kellottaa vaiko se, että toinen makaa sohvalla pyörittelemässä silmiään?
Itse vastaan jälkimmäinen ja alkaisin siis ratkomaan ongelmaa siitä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei naiset. Olen nyt oppinut, että metatyöt on suunnittelutöitä, jossa olette mestareita. Voitteko vielä harjoitella yhtä asiaa: rahankäytön suunnittelu? Kun lähdette tyttöjen kanssa shoppailemaan, tulee kotiin vaikka mitä pussukoita, missä on mitä ihanampia heräteostoksia. Ostin samalla uuden talvitakin vaikken tarviikaan, mutta se oli alessa. Normi hinta 100 eur, nyt - 50%. Säästin siis 50 euroa. En ehkä osaa omaa elämääni suunnitella kuten te, mutta miten tuo on säästöä???
Tää olis jotenkin uskottavampi jos ketju ei olisi täynnä naisa jotka yrittävät rautalangasta vääntäen selittää miksi niiden vaateostostenkin suunnittelu on tärkeää, jotta osaa hyödyntää kausien tarjoukset, eli lapsille ensi syksyksi uudet haalarit kun ne tulevat keväällä aleen jne.
Jotenkin kummasti tämä säästämisen ajattelun ketju katkeaa kun ostetaan itselleen vaatteita, kosmetiikkaa, sisustetaan, jne. Lohtuostamista? Huomioidaan itseään, kun muut ei huomio?
Vierailija kirjoitti:
Meidän viime lauantaihin liittyviä metatöitä. Mies auttamassa kaverinsa muutossa, pojalla turnaus toisella paikkakunnalla, toisella tytöistä kaverisynttärit.
Mies selvitti etukäteen, onko pojalle kimppakyyti ja kuka on kyyditsemässä. Tämä siksi, että mies hoitaa pojan harrastukseen liittyvät asiat. Mies delegoi minulle pojan viemisen joukkuekaverille sovittuna kellonaikana ja muistutti, että annan pojalle mukaan ruokarahaa. Mies myös tarkisti perjantai-iltana, että kaikki pelikamat on pakattu.
Minä puolestani tarkistin jo aiemmin viikolla, että tytön juhliin haluama mekko sopii vielä, koska edellisestä käyttökerrasta on aikaa. Jos se ei olisi mahtunut, oltaisiin voitu ostaa uusi samalla kauppareissulla kun ostettiin kaverille lahja ja kortti. Lauantaina huolehdin, että lähdetään riittävän ajoissa, että ehditään viedä poika kaverin luokse ennen juhlia.
Olin myös varannut toiselle tytölle kampaaja-ajan juhlien ajaksi ja
Ja joissain perheissä äiti hoitaa myös nuo lapsen harrastukseen liittyvät asiat, joten päivän ohjelma menee niin, että mies lähtee sinne kaverilleen ja jättää äidin hoitamaan kaiken muun. Teillä onneksi homma kuulostaa tasapuolisemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisikohan tämä miehiä(kin) ymmärtämään, mitä on metatyö. Kaveri on menossa naimisiin ja pitää järjestää polttarit. Sovitte, kuka perustaa whatsapp-ryhmän polttareiden suunnittelua varten. Varmistatte, että kaikki ovat mukana ryhmässä. Mietitte erilaisia ohjelmavaihtoehtoja. Selvitätte aikatauluja ja ohjelmavaihtoehtojen hintoja. Varmistatte ennen varauksia, että budjetti on kaikille ok. Sovitte, kuka tekee varaukset ja muut hankinnat. Sovitte, kerrotaanko sulhaselle etukäteen vai yllätättekö hänet. Jos päätätte yllättää, sovitte morsiamen kanssa että hän huolehtii sulhasen olevan silloin vapaana. Sovitte, kuka hakee Peran rautatieasemalta.
Alkaako mennä jakeluun?
Joo joo, ollaan jo ymmärretty.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helpolla olisikaan päässyt, jos olisitte tehneet vähän sitä metatyötä noiden asioiden suunnitteluksi ja pakanneet jopa ne reput valmiiksi.
Ymmärsit kuten exäkin asian aivan päinvastoin. Ongelmahan ei ollut se, että ei oltu suunniteltu, vaan se, että oli suunniteltu ja suunniteltu ja suunniteltu ja aikataulutettu ja mietitty ja pohdittu ja jankattu ja nalkutettu.
Ja sittenkään asiat eivät menneet juuri siten, kuten oli suunniteltu, minkä vuoksi kaikki oli pskaa ja ihan pilalla eikä koskaan meillä voi olla mitään kivaa perheenä.
Sen sijaan, että tosiaan olisi a) ihan vaan sovittu joku päivä, aika ja paikka ilman 100 t eikun mutku jos sittenkin-jahkailua, b) katsottu aamulla, mikä sää on ja päätetty sen mukaan vaatteet, voin vakuuttaa, että vaihtoehtoja oli joka lähtöön, c) annettu suunnitellulle aikataululle sen verran joustoa, että bussi voi myöhästyä, d) pakattu ilman hvetinmoista polotusta se i
Kuule. Sun exällä saattoi olla ADHD tai jotain muuta häikkää. Miksi et itse hoitanut asioita, kun ne hoituvat sinulta paremmin ja vähemmällä vaivalla? Katselit vain vierestä? Kannattaa jakaa kotityöt sen mukaan, että molemmat ottavat ensisijaisesti ne, jotka häntä vähiten kuormittavat ja jotka sujuvat ja sitten loput on vaan pakko jakaa jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitä nyt sitten suunnittelisi? Viikon ruuat tilattu ja huomenna tulee toimitus kotiovelle klo: 17. Varmaan pitäisi noi pyykit laittaa rumpuun, kun kone tuolla piippailee, että ohjelma on valmis. Huomenna on toimistopäivä, sitä vartenkin varmaan pitäisi joku suunnitelma tehdä. Ainakin miehelle soittaa, että mikä on auton akun varaus. Voisiko sitä nyt vaan ensin keittää kahvit ja vähän olisi vessa hätäkin. Onkohan siellä paperia vai pitäisikö ottaa rulla mukaan kaapin ohi mennessä. En nyt oikein tahdo mitään saada aikaiseksi, kun nyt tuli mieleen mahdoinko muistaa tilata lisää kahvia ja nyt tuli vielä työsähköpostiakin. Pitäiskö se hoitaa ensin vai mennä sinne vessaan? Entä se kahvi?
Viikon ruuat olet tilannut, sen osalta myös metatyöt tehty. Vai ihan randomistikko painelit ruoka-aineita ostoskoriin?
Mistä moinen pilkallinen asenne? Teet metatöitä ja homma sujuu.
Mun mies tekee kaiken työn JA metatyön lomien suhteen:
Miettii, suunnittelee, varaa, googlaa, ehdottaa, neuvottelee, tarkistaa lomapäivät, ostaa liput, ilmoittaa lasten harrastuksiin poissaolosta, keskeyttää postinjakelun, etsii majoituksen, varaa sen, hoitaa majoituskommunikoinnin, suunnittelee lähtöpäivän, miettii pakkausta, hakee kellarista matkalaukut, ostaa ja suunnittelee eväät, pakkaa, pesee vaatteita ja pakkaa ne, tarkistaa sääolot lomakohteessa, tarkistaa että lasten passit on voimassa, lähettää matkasuunnitelman ja liput perheelle, laittaa kodin matkakuntoon, suunnittelee ruoan ennen matkaa ettei mitään jää jääkaappiin, siivoaa, herättää aamulla kaikki. Matkaa varten ostaa museoliput ja muut, varaa jos pitää jotain varata, ottaa selvää kohteessa liikkumisesta ja ostaa bussi/metroliput, hoitaa majoituskommunikaation, ilmoittaa jos yöpaikassa on ongelmia, pitää huolen että ehditään joka paikkaan ja ollaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Minulla on paljon töitä joten jos minusta olisi kiinni niin lomat olisi tylsiä, kaoottisia ja kalliita viime hetken buukkauksia. Onneksi mies tykkää järjestää ja olen hänelle kiitollinen. Lapset ja minä muistetaan aina kiittää että hoiti järjestelyn ja loppu perhe sai vain rennosti lomailla.
Monia muita asioita kodissa hoidan taas vastaavasti minä. Halusin vain todistaa että miehetkin osaa jos vaan haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei naiset. Olen nyt oppinut, että metatyöt on suunnittelutöitä, jossa olette mestareita. Voitteko vielä harjoitella yhtä asiaa: rahankäytön suunnittelu? Kun lähdette tyttöjen kanssa shoppailemaan, tulee kotiin vaikka mitä pussukoita, missä on mitä ihanampia heräteostoksia. Ostin samalla uuden talvitakin vaikken tarviikaan, mutta se oli alessa. Normi hinta 100 eur, nyt - 50%. Säästin siis 50 euroa. En ehkä osaa omaa elämääni suunnitella kuten te, mutta miten tuo on säästöä???
Tää olis jotenkin uskottavampi jos ketju ei olisi täynnä naisa jotka yrittävät rautalangasta vääntäen selittää miksi niiden vaateostostenkin suunnittelu on tärkeää, jotta osaa hyödyntää kausien tarjoukset, eli lapsille ensi syksyksi uudet haalarit kun ne tulevat keväällä aleen jne.
Jotenkin kummasti tämä säästäm
Kontrolloiko nainen sinun kaikki ostoksesi? Jos sinä käytät rahaa asioihin, joihin itse haluat, anna hänen myös käyttää omaa rahaansa valitsemallaan tavalla, vaikka ostaisi pahvilaatikoita ja lusikoita koko rahalla.
Mies nauraa vierestä, kun vaimon metatyö ei ole hanskassa. Ei kuitenkaan tee sitä itsekään. Ja tuossa tarinassa nähdään lopputulos. Toki kaikki selvisivät hengissä, mutta ainakaan miehen mielestä homma ei toiminut.
Vastaanpa nyt vielä tähänkin. En voinut mitään sille, että penska ennätti sotkea juuri sen vaatteen, jonka ex oli suunnitellut laitettavan päälle. En voinut mitään sille, että bussi oli myöhässä. En voinut säälle edes yhtään mitään, eli että se ei ollut sellainen, jolle juuri kyseinen valittu huvipuisto olisi ollut otollisempi.
Tämän vuoksi toivoinkin, että sitä metatyötä ja tarkkoja suunnitelmia tehtäisiin vähemmän, kun kuitenkin arki ja todellinen elämä vastasi sitä tarkoin suunniteltua niin helkkarin harvoin.
Minulle ei ollut annettu metasuunnitteluvaltuuksia perheessä, joten en tehnyt tosiaan mitään vaatevalintoja tai tarkkoja bussisuunnitelmia juurikaan, se on totta.
Meiltä sittariin on 50 min ajomatka ja oman kylän kumpparikauppa aukee yhdeksältä ja mun työt seitsemältä. Noh, täällä maaseudulla asuessa joutuu muutenkin tuota metaa harrastamaan ehkä kaupunkilaista enemmän...
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan, että tosiaan olisi a) ihan vaan sovittu joku päivä, aika ja paikka ilman 100 t eikun mutku jos sittenkin-jahkailua, b) katsottu aamulla, mikä sää on ja päätetty sen mukaan vaatteet, voin vakuuttaa, että vaihtoehtoja oli joka lähtöön, c) annettu suunnitellulle aikataululle sen verran joustoa, että bussi voi myöhästyä, d) pakattu ilman hvetinmoista polotusta se i
Eihän tuo edelleenkään ole muuta kuin seikkaperäisempi selitys siitä kuinka asioita ei ole oikeasti suunniteltu. Exä suunnitteli päin peetä ja sinä et tehnyt yhtään mitään, mitä nyt sitten täällä jälkiviisastelet kuinka homma olisi pitänyt hoitaa.
Ihan jokainen asia noista olisi voitu välttää järkevällä suunnittelulla, paitsi sään äkillinen muuttuminen. Ja silloinkin järkevä aikuinen suunnittelee jonkun vaihtoehtoiset tekemisen, jottei muksujen mielipaha ole niin suuri. Meillä esim. peruuntui huvipuistoreissu rankkasateen kanssa, joten haettiin pizzatarvikkeet, leikittiin pizzeriaa ja loppuilta pelailtiin lautapelejä. Kivaa tekemistä pienellä budjetilla ja huvipuistorahat säästyivät paremmille keleille.
Vierailija kirjoitti:
Sua ei yhtään ketuttaisi, jos sun arkea jakaa toinen aikuinen, joka ei ota vastuuta mistään tai osoita mitään oma-aloitteisuutta sen suhteen, että koti ja arki pyörii edes jotenkin?
Ketuttaisi aivan sairaasti. Mutta en näe, mitä ihmeen tekemistä erityisesti metatöillä on tämän asiantilan kanssa.
Kyllä tuossa tilanteessa on aika moni asia pielessä, jopa niin pielessä, että joku koska pestään hienopyykki ja sen suunnittelu tuskin tulisi mieleeni, kun alkaisin asiaa ratkoa.
Sillä on se merkitys, että molemmat oma-aloitteisesti tekee suunnitelmia ja tarttuu toimeen. Esimerkiksi vaikka suunnittelee vuorotellen viikon ruokalistan ja hoitaa kokkauksen.
Nainen ei näytä samalta ilman sitä kosmetiikkaa ja vaatteita. Ja sistamisesta toteaisin sen, että if you want an angel, you cannot make her live in hell.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jokin menee metailuksi, liikutaan muulla tasolla kuin asian ytimessä, etäännytään ehkä varsinaisesta asiasta, kodin näkymättömille kotitöille (näkymättömälle tekijälle) annettiin nimi, metatyöt. Nyt kysymys kuuluu, näkeekö mies teidät nyt paremmin?
Niin, itsekin epäilen ettei erojen syy varsinaisesti ole tiskivuorojen ja lasten harrastuskuskausten jakautumisessa, vaan ne ovat oire syvemmästä toisen tarpeiden kuulemattomuudesta ja siitä kumpuavasta epäreiluuden ja huomiotta jäämisen tunteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kontrolloiko nainen sinun kaikki ostoksesi? Jos sinä käytät rahaa asioihin, joihin itse haluat, anna hänen myös käyttää omaa rahaansa valitsemallaan tavalla, vaikka ostaisi pahvilaatikoita ja lusikoita koko rahalla.
Kenelle minulle sinä nyt puhut?