Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?
Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.
M
Kommentit (1101)
Siis naisten pitää delegoida paremmin, ettei olis niin paljon metatöitä? Silti sun tuntemille naisille on vaikea tehdä etukäteissuunnitelmaa (siis sitä itseään l. metatyötä). Aika ristiriitainen kannanotto. Miksi miehet eivät mielestäsi sit tee osuuttaan ilman naisen delegointia? Miksi miehet eivät tee etukäteissuunnitelmaa, jotta naisten ei tarttis delegoida?
Koska varsinkin metatyöhullut tekevät ihan kaikesta niin tolkuttoman vaikeaa. Ei kukaan tervepäinen "seuraa pesuaineen määrän tilannetta", vaan sitä ostetaan kun se on loppumassa.
Koulukuvauksiin pitää vähän varautua etukäteen, mutta ei sekään mitään projektisuunnitelmaa vaadi. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Mies nauraa vierestä, kun vaimon metatyö ei ole hanskassa. Ei kuitenkaan tee sitä itsekään. Ja tuossa tarinassa nähdään lopputulos. Toki kaikki selvisivät hengissä, mutta ainakaan miehen mielestä homma ei toiminut.
Vastaanpa nyt vielä tähänkin. En voinut mitään sille, että penska ennätti sotkea juuri sen vaatteen, jonka ex oli suunnitellut laitettavan päälle. En voinut mitään sille, että bussi oli myöhässä. En voinut säälle edes yhtään mitään, eli että se ei ollut sellainen, jolle juuri kyseinen valittu huvipuisto olisi ollut otollisempi.
Tämän vuoksi toivoinkin, että sitä metatyötä ja tarkkoja suunnitelmia tehtäisiin vähemmän, kun kuitenkin arki ja todellinen elämä vastasi sitä tarkoin suunniteltua niin helkkarin harvoin.
Minulle ei ollut annettu metasuunnitteluvaltuuksia perheessä, joten en tehnyt tosiaan mitään vaatevalintoja tai tarkkoja bussisuunnitelmia juurikaan, se on totta.
Annettu? Eli siis odotit exäsi olevan se projektipäällikkö joka antaa sinulle erilaisia tehtäviä ja valtuuksia ja nyt sitten kiukuttelet kun exältä ei onnistunutkaan ne metatyöt mm. sinun ohjaamisesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei naiset. Olen nyt oppinut, että metatyöt on suunnittelutöitä, jossa olette mestareita. Voitteko vielä harjoitella yhtä asiaa: rahankäytön suunnittelu? Kun lähdette tyttöjen kanssa shoppailemaan, tulee kotiin vaikka mitä pussukoita, missä on mitä ihanampia heräteostoksia. Ostin samalla uuden talvitakin vaikken tarviikaan, mutta se oli alessa. Normi hinta 100 eur, nyt - 50%. Säästin siis 50 euroa. En ehkä osaa omaa elämääni suunnitella kuten te, mutta miten tuo on säästöä???
Tää olis jotenkin uskottavampi jos ketju ei olisi täynnä naisa jotka yrittävät rautalangasta vääntäen selittää miksi niiden vaateostostenkin suunnittelu on tärkeää, jotta osaa hyödyntää kausien tarjoukset, eli lapsille ensi syksyksi uudet haa
Kontrolloiko nainen sinun kaikki ostoksesi? Jos sinä käytät rahaa asioihin, joihin itse haluat, anna hänen myös käyttää omaa rahaansa valitsemallaan tavalla, vaikka ostaisi pahvilaatikoita ja lusikoita koko rahalla.
Kenelle minulle sinä nyt puhut?
Sinulle, jonka mielestä vaimon ostokset ovat turhaa höpöä.
Eksästä tuli aika pian eksä, kun hän alkoi puuttua ostoksiini, vaikka omissaan lisääntyi alkoholi (ja tupakka), mikä nyt jo ilman kontrollointiakin olisi ollut deal breaker.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitä nyt sitten suunnittelisi? Viikon ruuat tilattu ja huomenna tulee toimitus kotiovelle klo: 17. Varmaan pitäisi noi pyykit laittaa rumpuun, kun kone tuolla piippailee, että ohjelma on valmis. Huomenna on toimistopäivä, sitä vartenkin varmaan pitäisi joku suunnitelma tehdä. Ainakin miehelle soittaa, että mikä on auton akun varaus. Voisiko sitä nyt vaan ensin keittää kahvit ja vähän olisi vessa hätäkin. Onkohan siellä paperia vai pitäisikö ottaa rulla mukaan kaapin ohi mennessä. En nyt oikein tahdo mitään saada aikaiseksi, kun nyt tuli mieleen mahdoinko muistaa tilata lisää kahvia ja nyt tuli vielä työsähköpostiakin. Pitäiskö se hoitaa ensin vai mennä sinne vessaan? Entä se kahvi?
Viikon ruuat olet tilannut, sen osalta myös metatyöt tehty. Vai ihan randomistikko painelit ruoka-aineita ostoskoriin?
Mistä moinen pilkallinen asenne? Teet metatöitä ja homm
Syytäkin pilkata, oma kehu haisee kuin biojätepussi kun nostetaan sitä omaa egoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitä nyt sitten suunnittelisi? Viikon ruuat tilattu ja huomenna tulee toimitus kotiovelle klo: 17. Varmaan pitäisi noi pyykit laittaa rumpuun, kun kone tuolla piippailee, että ohjelma on valmis. Huomenna on toimistopäivä, sitä vartenkin varmaan pitäisi joku suunnitelma tehdä. Ainakin miehelle soittaa, että mikä on auton akun varaus. Voisiko sitä nyt vaan ensin keittää kahvit ja vähän olisi vessa hätäkin. Onkohan siellä paperia vai pitäisikö ottaa rulla mukaan kaapin ohi mennessä. En nyt oikein tahdo mitään saada aikaiseksi, kun nyt tuli mieleen mahdoinko muistaa tilata lisää kahvia ja nyt tuli vielä työsähköpostiakin. Pitäiskö se hoitaa ensin vai mennä sinne vessaan? Entä se kahvi?
Viikon ruuat olet tilannut, sen osalta myös metatyöt tehty. Vai ihan randomistikko painelit ruoka-aineita ostoskoriin?
Mistä
Listan kopiointi on fiksua metatyötä eli olet kerran nähnyt vaivan listan tekoon, joten ei tarvitse tehdä joka kerta uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä
Kopioin vanhan listan.😂
Eli olet suunnitellut niin hyvän listan, että voit käyttää sitä sapluunana tuleville viikoille.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä sittariin on 50 min ajomatka ja oman kylän kumpparikauppa aukee yhdeksältä ja mun työt seitsemältä. Noh, täällä maaseudulla asuessa joutuu muutenkin tuota metaa harrastamaan ehkä kaupunkilaista enemmän...
Varmasti joutuu. Me asutaan kesäkuukaudet autossa, ja vaikka siinä on pyörät alla, tarvittavan metatyön määrä kasvaa verrattuna kerrostalo-olosuhteisiin johtuen a) siitä, että ollaan todella syrjässä pitkiä aikoja ja b) yksinkertaisista asumisoloista, jolloin mietitään ihan siitä lähtien, kuinka pitkäksi aikaa sähköt riittävät ja minkälainen sää on yöllä, tarkeneeko ilman lämppäriä. Tätä kesäkotia myös tietenkin huolletaan kuin autoa, joten mun mies ei ole koskaan väittänyt, ettei metatöitä ole olemassa, kyllä niitä riittää molemmille.
Koska varsinkin metatyöhullut tekevät ihan kaikesta niin tolkuttoman vaikeaa. Ei kukaan tervepäinen "seuraa pesuaineen määrän tilannetta", vaan sitä ostetaan kun se on loppumassa.
Eli kirjoitetaan pesuaine kauppalistaan kun se alkaa olla vähissä, kunhan on katsottu ettei sitä ole jo varastossa. Tämä on metatyö, vaikka kuinka itkisit.
Huvipuistomies: veitkö lapsia itse jonnekin niin, että järjestit hommat alusta loppuun?
Ihan jokainen asia noista olisi voitu välttää järkevällä suunnittelulla, paitsi sään äkillinen muuttuminen. Ja silloinkin järkevä aikuinen suunnittelee jonkun vaihtoehtoiset tekemisen, jottei muksujen mielipaha ole niin suuri. Meillä esim. peruuntui huvipuistoreissu rankkasateen kanssa, joten haettiin pizzatarvikkeet, leikittiin pizzeriaa ja loppuilta pelailtiin lautapelejä. Kivaa tekemistä pienellä budjetilla ja huvipuistorahat säästyivät paremmille keleille.
Olen eri, mutta siis. Tulit juuri todistaneeksi, että on useinkin tapauksia, joissa metasuunnittelusta ei jää mitään muuta iloa käteen kuin se, että tulipahan metasuunniteltua, vaikka muutenkin asiat onnistuvat jopa erinomaisesti.
Ja sehän tuossa on pointti monella, että miksi hemmetissä sitä metasuunnittelua on pakko koko ajan hampaat irvessä tehdä ja jokainen pyykkikertakin on suunnittelun suunnittelua, kun oikeasti elämä soljuu ihan ok ilmankin sitä? Ja elää burnutin partaalla toista syyllistäen, joka ei samaa tarvetta näe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista.
Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...Voi hyvätavaton että ihminen voi tehdä elämästään hankalan.
Siis, etkö sä suunnittele viikkiasi ollenkaan? Menet kauppaan ja ostat mitä sattuu silloin huvittamaan?
Olen eri. Nainen, jonka ADHD-seula meni punaiselle, mutta lääkäri epäröi. En osaa tehdä kauppalistaa. Jos satun osaamaan, en muista katsoa sitä kaupassa. Ostan mitä sattuu. Kun tulee nä
En minäkään osaa ja se on osa ongelmaa, mulla myös ADHD ja ole myös nainen. Ruokaa menee roskiin aivan liian paljon ja rahaa kuluu kaikkeen turhaan. Onneksi talous ei ole ihan kuralla (ainakaan vielä), mutta jos olisin parisuhteessa, ymmärtäisin hyvin, että tämä saattaisi vaikeuttaa perhe-elämää merkittävästi.
-se sama
Paikalle pitäis kutsua metatyösuojeluvaltuutettu.
Vierailija kirjoitti:
Eli kirjoitetaan pesuaine kauppalistaan kun se alkaa olla vähissä, kunhan on katsottu ettei sitä ole jo varastossa. Tämä on metatyö, vaikka kuinka itkisit.
Mulla kolme pesuaine pulloa kaapissa kun olen ostanut ihan vaan varoiksi.😂
Vierailija kirjoitti:
Auttaisikohan tämä miehiä(kin) ymmärtämään, mitä on metatyö. Kaveri on menossa naimisiin ja pitää järjestää polttarit. Sovitte, kuka perustaa whatsapp-ryhmän polttareiden suunnittelua varten. Varmistatte, että kaikki ovat mukana ryhmässä. Mietitte erilaisia ohjelmavaihtoehtoja. Selvitätte aikatauluja ja ohjelmavaihtoehtojen hintoja. Varmistatte ennen varauksia, että budjetti on kaikille ok. Sovitte, kuka tekee varaukset ja muut hankinnat. Sovitte, kerrotaanko sulhaselle etukäteen vai yllätättekö hänet. Jos päätätte yllättää, sovitte morsiamen kanssa että hän huolehtii sulhasen olevan silloin vapaana. Sovitte, kuka hakee Peran rautatieasemalta.
Alkaako mennä jakeluun?
Juuri tuo on sitä jumalattoman vaikeaa säätämistä metaroskaa mitä naiset harrastaa. Tehdään helpot asiat niin jesuksen vaikeasti.
Viimeksi kun olin polttariporukassa mukanan, niin koko viikonloppu oli suunniteltu noin kymmenessä viestissä. Bestman ilmoitti missä bileet ovat. Milloin. Kuka hankkii ruuat. Kuka käy Tallinnassa hakemassa viinaa. Sitten oli kaksi viestiä ohjelmavaihtoehdoista ja sitten kerrottiin paljonko pakolliset menot kustantavat.
Toki voi säätää ja metailla niin kuin jotkut naiset haluaa.
Olen kuullut tilanteesta, kun jostain kertakäyttökupin väristä oli 50 viestin keskustelu naisten polttareita suunniteltaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisikohan tämä miehiä(kin) ymmärtämään, mitä on metatyö. Kaveri on menossa naimisiin ja pitää järjestää polttarit. Sovitte, kuka perustaa whatsapp-ryhmän polttareiden suunnittelua varten. Varmistatte, että kaikki ovat mukana ryhmässä. Mietitte erilaisia ohjelmavaihtoehtoja. Selvitätte aikatauluja ja ohjelmavaihtoehtojen hintoja. Varmistatte ennen varauksia, että budjetti on kaikille ok. Sovitte, kuka tekee varaukset ja muut hankinnat. Sovitte, kerrotaanko sulhaselle etukäteen vai yllätättekö hänet. Jos päätätte yllättää, sovitte morsiamen kanssa että hän huolehtii sulhasen olevan silloin vapaana. Sovitte, kuka hakee Peran rautatieasemalta.
Alkaako mennä jakeluun?
Juuri tuo on sitä jumalattoman vaikeaa säätämistä metaroskaa mitä naiset harrastaa. Tehdään helpot asiat niin jesuksen vaikeasti.
Viimeksi kun olin polttariporukassa mukanan, niin koko viikonloppu oli suunniteltu noin kymmenessä viestissä. Bestman ilmoitti missä bileet ovat. Milloin. Kuka hankkii ruuat. Kuka käy Tallinnassa hakemassa viinaa. Sitten oli kaksi viestiä ohjelmavaihtoehdoista ja sitten kerrottiin paljonko pakolliset menot kustantavat.
Toki voi säätää ja metailla niin kuin jotkut naiset haluaa.
Olen kuullut tilanteesta, kun jostain kertakäyttökupin väristä oli 50 viestin keskustelu naisten polttareita suunniteltaessa.
Samanlainen kokemus, homma hoituu melko nopeasti suurempia vatvomatta. Tuo alkuperäinen oli lähinnä kuin jostain painajaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista.
Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...Voi hyvätavaton että ihminen voi tehdä elämästään hankalan.
Siis, etkö sä suunnittele viikkiasi ollenkaan? Menet kauppaan ja ostat mitä sattuu silloin huvittamaan?
Olen eri. Nainen, jonka ADHD-seula meni punaiselle, mutta lääkäri epäröi. En osaa tehdä kauppalistaa. Jos satun osaamaan, en muista kats
En minäkään osaa ja se on osa ongelmaa, mulla myös ADHD ja ole myös nainen. Ruokaa menee roskiin aivan liian paljon ja rahaa kuluu kaikkeen turhaan. Onneksi talous ei ole ihan kuralla (ainakaan vielä), mutta jos olisin parisuhteessa, ymmärtäisin hyvin, että tämä saattaisi vaikeuttaa perhe-elämää merkittävästi.
-se sama
Juuri näin. Ja kaksi tällaista yhdessä, huh huh. Meissä on se ero ketjun miehiin nähden, että näemme ongelmat, joita synnytämme ja myös sen, että olisi mahdollista tehdä asia fiksummin. Ja naiset kärsivät. Miehille varmaan se ja sama asua likaisessa luolassa vuosi sitten vaihdettujen lakanoiden ja lenkkimakkaran kanssa.
- se toinen
Vierailija kirjoitti:
Hei naiset. Olen nyt oppinut, että metatyöt on suunnittelutöitä, jossa olette mestareita. Voitteko vielä harjoitella yhtä asiaa: rahankäytön suunnittelu? Kun lähdette tyttöjen kanssa shoppailemaan, tulee kotiin vaikka mitä pussukoita, missä on mitä ihanampia heräteostoksia. Ostin samalla uuden talvitakin vaikken tarviikaan, mutta se oli alessa. Normi hinta 100 eur, nyt - 50%. Säästin siis 50 euroa. En ehkä osaa omaa elämääni suunnitella kuten te, mutta miten tuo on säästöä???
Jos se tarpeeton talvitakki ei ole pois perheeltä eikä spontaani shoppailureissu aiheuta aikatauluongelmia, niin mikä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon ruuat olet tilannut, sen osalta myös metatyöt tehty. Vai ihan randomistikko
Eli olet suunnitellut niin hyvän listan, että voit käyttää sitä sapluunana tuleville viikoille.
Juuri näin. Näin olen toiminut monen muunkin asian kohdalla ettei niitä tarvitse suunnitella uudelleen, uudelleen ja uudelleen. Mulle on ihan vi tun sama miksi normaalin arjen pyörittämistä kutsutte, jos siitä tulee teille kivempi olo voi kutsua sitä sitten metatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokainen asia noista olisi voitu välttää järkevällä suunnittelulla, paitsi sään äkillinen muuttuminen. Ja silloinkin järkevä aikuinen suunnittelee jonkun vaihtoehtoiset tekemisen, jottei muksujen mielipaha ole niin suuri. Meillä esim. peruuntui huvipuistoreissu rankkasateen kanssa, joten haettiin pizzatarvikkeet, leikittiin pizzeriaa ja loppuilta pelailtiin lautapelejä. Kivaa tekemistä pienellä budjetilla ja huvipuistorahat säästyivät paremmille keleille.
Olen eri, mutta siis. Tulit juuri todistaneeksi, että on useinkin tapauksia, joissa metasuunnittelusta ei jää mitään muuta iloa käteen kuin se, että tulipahan metasuunniteltua, vaikka muutenkin asiat onnistuvat jopa erinomaisesti.
Ja sehän tuossa on pointti monella, että miksi hemmetissä sitä metasuunnittelua on pakko koko ajan hampaat irvessä tehdä ja jokainen pyykkikertakin on suunnittelun suunnittelua, kun oikeasti elämä soljuu ihan ok ilmankin sitä? Ja elää b
Millä tavalla todistin, että metatyöstä ei jäänyt mitään käteen?
Tein meille suunnitelman huvipuistoreissua varten ja toisen, tarkoituksellisesti pienen budjetin suunnitelman sitä varten, että sää onkin kamala. Sää osoittautui kamalaksi, joten vedin takataskusta toisen suunnitelman, ennen kuin muksuille ehti tulla suurempi mielipaha. Huvipuistosuunnitelma ja reissun budjetti siirtyivät sellaisinaan seuraavaan ajankohtaan.
Kopioin vanhan listan.😂