Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?

Vierailija
15.10.2024 |

Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.

M

Kommentit (1101)

Vierailija
401/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyö on sitä kun menet paskalle, mutta samalla myös kuset ja päästät pierun.

Ja sitten huomaat, ettei sinulla olekaan enää yhtään vessapaperia...

No sitten varmaan bideellä pesen takapuoleni, helppoa.

Vierailija
402/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan tämä helpommin hahmotettavissa miehille.

Perustat maalausfirman kaverisi kanssa. Sinä lasket tarjoukset. Sinä neuvottelet asiakkaan kanssa, viet tarvikkeet paikalle, teet pohjatyöt. Kaverisi tulee paikalle, kun on aika maalata ja maalaakin puolet. Sinä hoidat sitten loppusiivouksen. Ja kirjanpidon tottakai. 

Kaverisi mielestä te hoidatte homman reilusti puoliksi. Entä sinun? 

Kuulostaa ex-vaimoni toiminnalta, hän vaan jätti maalaamisen täysin minun hoidettavaksi että pystyi kritisoimaan suoritusta.

Ehkä sinunkin olisi kannattanut meta-työt hoitaa alusta alkaen vähän tasokkaammin ja huolellisemmin, eikä mennä järki edellä ja valita itselleen itsensä tasoinen ja mieluimmin vähän enemmän tasokkaamöi ja vastuullinen puoliso ja parisuhde. 

Turha itkeä, jos on tehnyt vääriä valintoja ja jättänyt meta-työt tekemättä. Sitä saa mitä tilaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisille tuppaa kaatumaan suuri osa metatöistä, mutta naiset voivat myös itse vaikuttaa metatyönsä määrään delegoimalla paremmin. Taas nainen joutuu olemaan aloitteellinen ja johtaja, mutta se on sen arvoista. Insinööriaivoisille miehille on paljon helpompi opettaa, että pyykkiä pestään esim. ti, to ja su klo 18, kun vaatia heitä aktiivisesti seuraamaan pyykkikasan kokoa ja reagoimaan siihen.

Monelle naispuoliselle kaverilleni tuntuu olevan mahdottomuus laatia etukäteen mietittyä viikko- tai kuukausisiivouskalenteria. Pitää jotenkin itse saada pidettyä kaikki langat käsissä ja määrätä oman pään mukaan milloin mikäkin kohta on hoidettava. Usein se johtaa siihen, että asiat hoidetaan yksin ja uhriudutaan samalla. 

Ai että pitäisi vielä perheenjäsenille delegoida. Jestas mitä miesvauvailua.

Vierailija
404/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyöt 🤣🤣

Vierailija
405/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten yleensäkään ostat koskaan paperia?

Vierailija
406/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatöitä ovat muun muassa sängystä nouseminen, vessassa käyminen ja itsensä ruokkiminen. Mikä vaan, mistä pääsee uhriutumaan ja esiäidit nauravat haudoissaan.

Kuka teillä ruokkii lapset?

Sitä pitää tässä nyt alkaa suunnitelmaan. Tähän asti lapsi tehnyt sen ajatustyön itse aamuisin ja tullut kertomaan, että nyt olisi nälkä. Pitää nyt ottaa häneltä tämä oikeus pois ja suunnitella milloin hänelle maistuisi. Olisiko hyvä klo: 9 vai aikaisemmin? Vaiko myöhemmin kun lapsi saattaa nukkua yli 9. Huh huh, tämä onkin vaikeaa. 

Sä siis alat tekemään ruokaa vasta, kun lapsella on nälkä? 

No e

Lomaviikoilla varsin hauskaa ajanvietettä!

Vierailija
407/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatöitä ovat muun muassa sängystä nouseminen, vessassa käyminen ja itsensä ruokkiminen. Mikä vaan, mistä pääsee uhriutumaan ja esiäidit nauravat haudoissaan.

Sitä pitää tässä nyt alkaa suunnitelmaan. Tähän asti lapsi tehnyt sen ajatustyön itse aamuisin ja tullut kertomaan, että nyt olisi nälkä. Pitää nyt ottaa häneltä tämä oikeus pois ja suunnitella milloin hänelle maistuisi. Olisiko hyvä klo: 9 vai aikaisemmin? Vaiko myöhemmin kun lapsi saattaa nukkua yli 9. Huh huh, tämä onkin vaikeaa. 

Joo, sitä tässä nyt aletaan suunnitelmaan Pitäisikö

Lapsiparka.

Vierailija
408/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, sitä tässä nyt aletaan suunnitelmaan Pitäisikö

Ei aleta nyt ollenkaan hötkyilemään. Mietitään vielä tämä päivä. Pitää myös muistaa kysyä mieheltä kumpi käy tankkaamassa auton. Voiko noin vaan kysyä vai pitääkö varata kalenterista aika?

Vierailija
409/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo,

No jos te olette molemmat noin tahvoja niin mikäs siinä.

Vierailija
410/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vaihdat auton renkaat siinä vaiheessa, kun on jo lumi maassa. Hoksaat aamulla, että kahvi on loppu kun et ollut tajunnut ostaa sitä. Ihmettelet vessanpöntlöllä, milläs nyt perse pyyhitään, kun unohtui ostaa vesspaperia. Pakkaat lomamatkalle, ja huomaat siinä hetkessä, että uikkarit ovatkin jo hiutuneet käyttökelvottomiksi ja joudu ostamaan uudet sitten paikan päällä. Heräät aamulla kylmässä talossa, kun lämmitysöljy olikin päässyt loppumaan. jne.

Ei, vaan minulla on normijärki, joka mahdollistaa ilman metailua arjen asioiden hahmottamisen. Olen tietoinen, että jos kahvia on vähän, se kohta loppuu, syksy tarkoittaa, että renkaiden vaihtoaika on edessä, vessapaperia pitää ostaa, kun on enää pari rullaa jäljellä, tiedän, missä kunnossa uikkarini ovat, öljyä ostettiin ku

Ei tuossa ole mitään huostaanoton syitä. 

Jos lapsiperheen vanhemmat eivät tee mitään töitä, lapset saapuvat kerta toisensa jälkeen kouluun satunnaisina kellonaikoina, puutteellisin tavaroin, likaisissa vaatteissa ja nälkäisinä. Koulu tekee varmasti lasun ja sen jälkeen sossut tulevat katsomaan kuinka perheessä kaikki sujuu "kivasti ja rennosti", mitä nyt lapsilla ei ole perustarvikkeita eikä turvallisia rutiineja. Näitä ruvetaan sitten opettelemaan sossun tukemana, mutta koska vanhemmat eivät edelleenkään tee metatöitä, ei muisteta sossujen tapaamista, mikään kotona ei muutu ja lopulta edessä on lasten sijoitus.

Edelleen, se että ei suostu nimeämään tekemiään metatöitä metatöiksi, ei poista niiden olemassa oloa.  

Vierailija
411/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisille tuppaa kaatumaan suuri osa metatöistä, mutta naiset voivat myös itse vaikuttaa metatyönsä määrään delegoimalla paremmin. Taas nainen joutuu olemaan aloitteellinen ja johtaja, mutta se on sen arvoista. Insinööriaivoisille miehille on paljon helpompi opettaa, että pyykkiä pestään esim. ti, to ja su klo 18, kun vaatia heitä aktiivisesti seuraamaan pyykkikasan kokoa ja reagoimaan siihen.

Monelle naispuoliselle kaverilleni tuntuu olevan mahdottomuus laatia etukäteen mietittyä viikko- tai kuukausisiivouskalenteria. Pitää jotenkin itse saada pidettyä kaikki langat käsissä ja määrätä oman pään mukaan milloin mikäkin kohta on hoidettava. Usein se johtaa siihen, että asiat hoidetaan yksin ja uhriudutaan samalla. 

Vai, että insinööriaivoisille miehille. Insinöörin työhän on ennen kaikkea suunnittelua. Eli insinööri tekee sen metatyön jotta konkreettisen työn suorittajat pääsevät ohjeiden mukaisiin hommiin.

Se, ettei osaa tehdä metatöitä on pelkkä tekosyy ja mukavuudenhalua. Itse olen mies, kahden lapsen isä ja tosiaankaan koskaan ei ole lasten äidin tarvinnut mitään delegoida, saati opettaa jotain perustaitoja pyykinpesusta. Se, että joku ei tee näitä töitä ja kanna vastuuta yheisestä arjesta aiheuttaa uupumusta ja mielipahaa, eikä sillä ole mitään tekemistä uhriutumisen kanssa.

Vierailija
412/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vaihdat auton renkaat siinä vaiheessa, kun on jo lumi maassa. Hoksaat aamulla, että kahvi on loppu kun et ollut tajunnut ostaa sitä. Ihmettelet vessanpöntlöllä, milläs nyt perse pyyhitään, kun unohtui ostaa vesspaperia. Pakkaat lomamatkalle, ja huomaat siinä hetkessä, että uikkarit ovatkin jo hiutuneet käyttökelvottomiksi ja joudu ostamaan uudet sitten paikan päällä. Heräät aamulla kylmässä talossa, kun lämmitysöljy olikin päässyt loppumaan. jne.

Ei, vaan minulla on normijärki, joka mahdollistaa ilman metailua arjen asioiden hahmottamisen. Olen tietoinen, että jos kahvia on vähän, se kohta loppuu, syksy tarkoittaa, että renkaiden vaihtoaika on edessä, vessapaperia pitää ostaa, kun on enää pari rullaa jäljellä, tiedän,

Kyllä minä olen nähnyt ihan läheltä, miten lapsiperhe pystyy elämään juuri tuolla kuvaamallasi tavalla. Kaikki asiat on vähän sinnepäin, peruskoulusta päästään kutosen keskiarvolla jne. Mutta ei asioihin kukaan puutu jos lapset nyt pääsääntöisesti muistavat kouluun mennä, ja päällä on jotain sinnepäin vaatteita. Itse en elä tuolla tavalla.

Vierailija
413/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka siksi, että paperi on nopeampi tapa hoitaa homma. Mutta MUN elämä ei mene sekaisin enkä kiukuttele miehelleni JOS se paperi loppuu. Tai pyykinpesuaine.

Mä en enää ymmärrä nykyihmisiä miten vaikeeta niille tuppaa olemaan ihan eläminen. Kaikki pitää olla hallinnassa ja kaikkea pitää stressata ja suorittaa.

Vierailija
414/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka siksi, että paperi on nopeampi tapa hoitaa homma. Mutta MUN elämä ei mene sekaisin enkä kiukuttele miehelleni JOS se paperi loppuu. Tai pyykinpesuaine.

Mä en enää ymmärrä nykyihmisiä miten vaikeeta niille tuppaa olemaan ihan eläminen. Kaikki pitää olla hallinnassa ja kaikkea pitää stressata ja suorittaa.

Teistä ei kuitenkaan kumpikaan tee mitään sen eteen, että ostaisitte noita asioita? Ja siis pakkohan ei ole mitään hoitaa, eikä siinä ole mitään vaikeaa. Siksi en ymmärrä miksi ette osta niitä.

Vierailija
415/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatöiden määrää vähentää raha. Silloin voi vain mennä ja ostaa lapselle kaikki, mitä sillä hetkellä tarvitsee. Muuten hyvälaatuisia vaatteita joutuu metsästämään ja etsimään kaikki mahdolliset alennusmyynnit ja kirpparit. Vaatteille ei tarvitse uhrata ajatustakaan, jos huomaa edellisenä päivänä, että tulee kylmä. Syömään voi mennä ravintolaan, jos unohtui käydä kaupassa. Taksi kuljettaa, jos renkaanvaihto tai katsastus unohtui.

Tämä!! Mä olen käytännössä yh ja kaksi lasta. Menee aikaa mittailla lasten jalkoja ja tutkia mitkä kengät vielä mahtuu ja etsiä aleista kengät ja vaatteet mitä tarvitaan seuraavalle kaudelle. Esikoiselta pieneksi jääneet talteenja niiden varastointi kellariin koon mukaan, kuopukselta jääneet myyntiin.

Mä myös mielelläni vähän mietin esim lahjojen kohdalla mistä saaja voisi pitää. Mun isä osti mulle akna astyoasmjna suklaarasian... esikoisen sai 6v lahjaksi älyttömän monta eskaritehtävävihkoa. 

Kyllä tässä huolehdittava rriittääenemmän kuin kykenee muistamaan. Samoin pienillä lapsilla ylläpidettävä kaverisuhteita eli tapaamisten sopiminen ja sumpliminen.

Vierailija
416/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai, että insinööriaivoisille miehille. Insinöörin työhän on ennen kaikkea suunnittelua. Eli insinööri tekee sen metatyön jot

Tuo on jotenkin erikoinen ajatus, että joku ei vaatteita viedessään huomaa onko niitä riittävästi koneelliseen vai ei. Tässä on juuri hyvä esimerkki siitä että ei tee metatöitä, kun ei vaan havainnoi mitään. Joku muu hoitaa asian, kun putkiaivoinen pystyisi siihen ensi tiistaina klo 18. Ihmeellistä että joku edes kehtaa myöntää olevansa noin ajattelematon tai toivoo parempaa delegointia.

Vierailija
417/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista. 

Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...

Siis normaalia arkea, mistä jotkut tekevät itselleen jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa? 

Siis tämä ! Toi kaikki on normaalia elämää, mut eipä voi kun ihmetellä, kun ihmiset tekee tuostakin kiistakapulan suhteidensa välille.Mitä väliä sen on kuka tuon ajatus-suunittelun hoitaa! Itse olen tälläiset hoitanut aina ihan tuosta vaan, luulen, että se on vaan toisille ominaista ja helppoa ja toisille ei. Persoonakys

No sinähän sen sanoit! Sulle on helppoa, toisille on helppoa, mutta entäs ne, joille ei ole?? Tai elämäntilanne on muuten sellainen, että on ylikuormittunut ja silti joutuu yksin huolehtimaan tuon kaiken? Ja kun tämä metatyö on turhaa ja miehiltä etenkin onnistuu kaikki ilman minkäänlaista ennakointia ja suunnittelua, niin miksi miehet eivät sitten ota päävastuuta siitä arjen hoitamisesta? Miksi se kuormittuva tai kuormittunut osapuoli joutuu hoitamaan sen kaiken yksin vasten tahtoaan?

Meillä on tästä hyvä esimerkki. Olin ollut vanhempainvapailla 2,5 v kahden lapsen kanssa. Mies ei kertakaikkiaan ymmärtänyt mikä mua niin hirveästi kuormittaa. Hän kävi töissä, tuli valmille kotiin ja vähän leikitti illalla lapsia. Minä tein kaiken muun, univajeisena kaupan päälle. Sitten vaihdettiin rooleja, mies jäi puoleksi vuodeksi vanhempainvapaille ja minä heitin rukkaset tiskiin kaiken kotona tapahtuvan ennakoinnin ja suunnittelun suhteen. Kaaos oli valmis. Mies oli vielä reteesti kertonut mitä kaikkia omia hommiaan saa nyt tehtyä, kun on päivät kotona, eikä työt vie voimia.

Tuon puolen vuoden jälkeen meillä ei ole koskaan tarvinnut keskustella kotitöiden jakautumisesta tai kertaakaan en ole tarvinnut kuulla, että no tarviiko sitä ja tätä stressata. Kyllä se on mies, joka ekana joka syksy kysyy, että jokohan sinne Prismaan olis tullu välikausikengät, kun ne koot loppuu niin nopeasti kesken, niin vois jo hakee kaappiin odottamaan. Yksi pieni esimerkki sadasta. 

Vierailija
418/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan tämä helpommin hahmotettavissa miehille.

Perustat maalausfirman kaverisi kanssa. Sinä lasket tarjoukset. Sinä neuvottelet asiakkaan kanssa, viet tarvikkeet paikalle, teet pohjatyöt. Kaverisi tulee paikalle, kun on aika maalata ja maalaakin puolet. Sinä hoidat sitten loppusiivouksen. Ja kirjanpidon tottakai. 

Kaverisi mielestä te hoidatte homman reilusti puoliksi. Entä sinun? 

Minusta tuo tarjouslaskenta tai neuvottelut ei ole metatöitä vaan töitä. Metatyötä olisi, jos alat suunnittelemaan milloin erilaisia töitä teet. Toinen juttu on, onko tuo suunnittelutyö tarpeellista vai ei. 

Vierailija
419/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaavat hommat mitä työpaikoilla tekee projektipäälliköt ja työnjohtajat

Niin, nainen on projektinjohtaja ja mies hänen apupoikansa. Metatyön jakamista estää piilevä sukupuolittunut avunantosopimus, jonka mukaan kokonaisvastuu on naisella ja miehen panoksena on avustaminen.

Johtuuko miesten ongelmat kotona siitä, että ovat tottuneet töissäkin aivottomina tekemään kuten käsketään ja kotona odottavat samanlaista käskyttämistä? Jos näin niin eikö silloin miesten tulisi tehdä käytännössä enemmän, sillä nainen on tehnyt jo projektinjohtoa?

Vierailija
420/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niille, joilla pyykinpesun suunnittelu on metatyötä. Urheilukamat pestään aina heti, ei tarvitse suunnitella milloin mikäkin vaate on puhdas treeniohjelman mukaan.

Lakanat pestään viimeistään silloin, kun niissä on epämukavaa. Samalla laittaa pyyhkeitä pesuun.

Pääsääntöisesti pyykkikori pidetään mahdollisimman tyhjänä. Jos se on kovin täysi eikä ehdi pestä kuin yhden koneen, niin voi kysyä puolisolta, kaipaako tämä jotain erityistä vaatetta, niin pesee sellaisen koneellisen, jossa tämä vaate on. Muutoin sen, josta kone tulee täyteen.

Siinä olikin metatyö tehty vuosikymmeniksi muutamassa minuutissa.

Ai sä peset joka päivä paria vaatetta jos kerran peset urheilukamat heti, kun ne likaantuvat? Kuinkas taloudellista se sitten on verrattuna siihen, että pesisi täydempiä koneellisia harvemmin?

Jos ei oikeasti ole mitään muuta laittaa koneeseen, niin joo, laitan todella lyhyen ohjelman. Harvemmin tarvitsee, koska voin laittaa muutakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän