Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?

Vierailija
15.10.2024 |

Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.

M

Kommentit (1101)

Vierailija
361/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli kutsu miehen puolen suvun juhliin. Kutsussa oli merkitty vastauspäivämäärä ollaanko tulossa vai ei. Mies näytti kutsua minulle, sanoin vain aha. Juhlapäivän aamuna mies kaivoi puvun kaapista ja ihmetteli, että enkö minä pukeudu. Kysyin mieheltä, muistiko hän ilmoittaa meidät juhliin. Ei ollut. Mies lähti juhliin yksin ja pahantuulisena. Juhlien jälkeen anoppi soitti minulle ja moitti, kun en ollut mukana, moni oli kuulemma kysynyt olenko sairas vai miksi en tullut. Kummasti kaikki kääntyi minun syyksi vaikken ollut tehnyt mitään.

ok

Vierailija
362/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vaihdat auton renkaat siinä vaiheessa, kun on jo lumi maassa. Hoksaat aamulla, että kahvi on loppu kun et ollut tajunnut ostaa sitä. Ihmettelet vessanpöntlöllä, milläs nyt perse pyyhitään, kun unohtui ostaa vesspaperia. Pakkaat lomamatkalle, ja huomaat siinä hetkessä, että uikkarit ovatkin jo hiutuneet käyttökelvottomiksi ja joudu ostamaan uudet sitten paikan päällä. Heräät aamulla kylmässä talossa, kun lämmitysöljy olikin päässyt loppumaan. jne.

Ei, vaan minulla on normijärki, joka mahdollistaa ilman metailua arjen asioiden hahmottamisen. Olen tietoinen, että jos kahvia on vähän, se kohta loppuu, syksy tarkoittaa, että renkaiden vaihtoaika on edessä, vessapaperia pitää ostaa, kun on enää pari rullaa jäljellä, tiedän, missä kunnossa uikkarini ovat, öljyä ostettiin kun sitä vielä käytettiin sama määrä joka kerta kerran vuodessa samaan aikaan, jne jne.

Olen siis selvillä siitä, mitä talossani on tai ei

Juuri todistit tekeväsi metatyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

metatyöläiset yhdistykää ja perustakaa metatyöläisten liitto ajamaan asiaanne!

Vierailija
364/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun me lopetetaan se kokonaan ja jätetään hommat sinulle!

Vierailija
365/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun me lopetetaan se kokonaan ja jätetään hommat sinulle!

Paljon metatyöskentelemällä välttyy oikeilta töiltä

Vierailija
366/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meta työt tarkoittaa:

"Metatyö tarkoittaa vaikkapa juuri harrastusten sekä ruoka- ja vaatehuollon suunnittelu- ja organisointityötä, joka tehdään ennen varsinaista työtä. Metatyö on näkymätöntä kotityötä, joka vie yhtä paljon energiaa kuin esimerkiksi siivoaminen vaikka on näkymätöntä."

Ja yhtälailla meta työt yleensä koskevat myös miehiä, ellei mies ole luuseri. 

Meillä mies teki eilen meta-työtä uhraamalla yhden lomapäivän tekemällä yksityistien tienviittoja auraajaa varten, jotta auraaja tietåä talvella ajaa oikeasta kohdasta. Ja lumien sulaessa ne kerätään pois, jotta voidaan pitää tienvierukset puhtaana puskista ja on turvallista ajaa autolla.

Tämä on mieheltä näkymätöntä työtä, mutta turvallisuuden ja tehokkaan työajan kannalta välttämättämöntä. 

Vierailija
367/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatöitä ovat muun muassa sängystä nouseminen, vessassa käyminen ja itsensä ruokkiminen. Mikä vaan, mistä pääsee uhriutumaan ja esiäidit nauravat haudoissaan.

Vierailija
368/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vaihdat auton renkaat siinä vaiheessa, kun on jo lumi maassa. Hoksaat aamulla, että kahvi on loppu kun et ollut tajunnut ostaa sitä. Ihmettelet vessanpöntlöllä, milläs nyt perse pyyhitään, kun unohtui ostaa vesspaperia. Pakkaat lomamatkalle, ja huomaat siinä hetkessä, että uikkarit ovatkin jo hiutuneet käyttökelvottomiksi ja joudu ostamaan uudet sitten paikan päällä. Heräät aamulla kylmässä talossa, kun lämmitysöljy olikin päässyt loppumaan. jne.

Ei, vaan minulla on normijärki, joka mahdollistaa ilman metailua arjen asioiden hahmottamisen. Olen tietoinen, että jos kahvia on vähän, se kohta loppuu, syksy tarkoittaa, että renkaiden vaihtoaika on edessä, vessapaperia pitää ostaa, kun on enää pari rullaa jäljellä, tiedän, missä kunnossa uikkarini ovat, öljyä ostettiin kun sitä vielä käytettiin sama määrä joka kerta kerran vuodessa samaan aikaan, jne jne.

Ol

Juuri todistit tekeväsi metatyötä.

Jep. 20 sivua jankutusta siitä kuinka metatyötä ei ole tai se on turhaa ja silti ei vieläkään yhtä ainoaa esimerkkiä siitä kuinka joku pyörittää arkea ilman metatyötä.

Se, ettei ymmärrä käsitettä tai sitä, että tekee metatyötä, ei poista metätyön olemassa oloa. 

Vierailija
369/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa oli pakko pitää huoli sellaisistakin asioista, jotka ei minua kiinnostaneet. Ne oli asioita, joista olisi ollut seurauksia myös lapsille. Se oli stressaavaa, kun aivot eivät saaneet levätä töissä eikä vapaalla.

Nyt kun ollaan kahdestaan, pääsen paljon helpommalla. Olen ihan tietoisesti opetellut pois siitä, että muistuttaisin miestä asioista. Jos huomaan, että mies on lähdössä kotoa ilman puhelinta ja lompakkoa, en sano siitä miehelle mitään. En "muista" auton katsastuspäivämäärää enkä anopin syntymäpäivää. Elämä on nyt paljon rennompaa.

Vierailija
370/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti täällä jotku protestoivat metatöitä vastaan tai jopa kieltävät niiden olemassa olon, mutta eivät kuitenkaan pysty antamaan mitään konkreettisia esimerkkejä siitä kuinka pyörittävät arkeaan ilman metatöitä. 

Toimin vastojeni varassa? Meidän pitää esim tänään syödä ja kävellen jossain kohtaan kun tässä tulee nälkä(joo en ennakoi yhtään tän empää asiaa kuin sinä nyt pakotit) pakastamien ääreen katsomaan mitä siellä olisi kun en ole vielä tällä viikolla vaistot heränneet kaupassa käytiin. Sitä sinä kutsut sitä metatyöksi, että ollaan ns varauduttu varavarastoon ruuan säilömiseen?

Ei tuo ollut esimerkki siitä kuinka elää ilman metatöitä, vaan esimerkki siitä kuinka

Metatöiden olemassa olo ei katoa sen myötä, ettet sinä osaa kertoa kuinka pyörität sitä perusarkeasi ilman metatöitä. 

René Descartes on siis kuuluisassa ehdotuksessaan asettanut filosofian ensimmäiseksi totuudeksi yksinkertainen lausuman Ajattelen, siis olen." eli metatyön? Hänen oppinsa jätti jälkipolville ongelman, sarjan eri näkemyksiä. Kiista jatkuu muodossa tai toisessa vielä nykyäänkin.

Vierailija
371/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-vaimoni syytti minua jatkuvasti niskaansa kaatuvista massiivisista haasteista metatöiden kanssa painiessaan. Hän oli työtön, minä en.

Erottuani pyykit ja tiskit ovat hoituneet itsestään kuten ennenkin, olen ilmeisesti immuuni näille murskaaville metatöille joiden tekemiseen ei joutilaalta päivä riittänyt.

Vierailija
372/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatöitä ovat muun muassa sängystä nouseminen, vessassa käyminen ja itsensä ruokkiminen. Mikä vaan, mistä pääsee uhriutumaan ja esiäidit nauravat haudoissaan.

Kuka teillä ruokkii lapset?

Vierailija
373/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-vaimoni syytti minua jatkuvasti niskaansa kaatuvista massiivisista haasteista metatöiden kanssa painiessaan. Hän oli työtön, minä en.

Erottuani pyykit ja tiskit ovat hoituneet itsestään kuten ennenkin, olen ilmeisesti immuuni näille murskaaville metatöille joiden tekemiseen ei joutilaalta päivä riittänyt.

Tuliko sinusta lastesi lähihuoltaja? Miten vaimosi selviää edes lasten viikonloppuvierailuista vai onko hänellä sellaisia?

Vierailija
374/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo ole metatöitä. En ymmärrä miksi se käsite on joillekin niin vaikea.

Vierailija
375/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homojen huumehommia.

Vierailija
376/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaavat hommat mitä työpaikoilla tekee projektipäälliköt ja työnjohtajat

Perheenäiti käskyttää muita perheenjäseniä niin, ettei hän itse voi keskittyä joko netflixiin tai somettamiseen ja valinta kumpaan, vaatii myös metatyötä.

Vierailija
377/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä pitää tässä nyt alkaa suunnitelmaan. Tähän asti lapsi tehnyt sen ajatustyön itse aamuisin ja tullut kertomaan, että nyt olisi nälkä. Pitää nyt ottaa häneltä tämä oikeus pois ja suunnitella milloin hänelle maistuisi. Olisiko hyvä klo: 9 vai aikaisemmin? Vaiko myöhemmin kun lapsi saattaa nukkua yli 9. Huh huh, tämä onkin vaikeaa. 

Vierailija
378/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä peruskouluun pitäisi saada takaisin kansalaistaito, sillä nykyään yhä useampi on uusavuton, eivätkä osaa ennakoida tilanteita, jotka helpottavat elämää ja arkea. Tai ymmärrä, edes sanojen nerkitystä. 

Jo kansakoulussa 60-luvulla opetettiin kansalaistaidon tunnilla meta-töiden tekemistä, mutta silloin puhuttiin vain "näkymätön työ, suunnittelu jne. Ja neuvottiin käyttämään ruutuvihkoa ja näytettiin kädestä pitäen. 

Nykyään moni kirjoittaja ei edes ymmärrä tai tiedä, mitä meta- työt tarkoittavat, vaikka Suomessa koko itsenäistymisen ajan kansalaiset saaneet kotitalousneuvontaa esim. Martta-liitolta, Maatalousnaisilta jne. 

Vierailija
379/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meta työt tarkoittaa:

"Metatyö tarkoittaa vaikkapa juuri harrastusten sekä ruoka- ja vaatehuollon suunnittelu- ja organisointityötä, joka tehdään ennen varsinaista työtä. Metatyö on näkymätöntä kotityötä, joka vie yhtä paljon energiaa kuin esimerkiksi siivoaminen vaikka on näkymätöntä."

Ja yhtälailla meta työt yleensä koskevat myös miehiä, ellei mies ole luuseri. 

Meillä mies teki eilen meta-työtä uhraamalla yhden lomapäivän tekemällä yksityistien tienviittoja auraajaa varten, jotta auraaja tietåä talvella ajaa oikeasta kohdasta. Ja lumien sulaessa ne kerätään pois, jotta voidaan pitää tienvierukset puhtaana puskista ja on turvallista ajaa autolla.

Tämä on mieheltä näkymätöntä työtä, mutta turvallisuuden ja tehokkaan työajan kannalta välttämättämöntä. 

Teki fyysisesti töitä valmistamalla viittoja, ei se ole metatyötä. Olisi nyt suunnitellut yhden päivän tekevänsä.

Vierailija
380/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä pitää tässä nyt alkaa suunnitelmaan. Tähän asti lapsi tehnyt sen ajatustyön itse aamuisin ja tullut kertomaan, että nyt olisi nälkä. Pitää nyt ottaa häneltä tämä oikeus pois ja suunnitella milloin hänelle maistuisi. Olisiko hyvä klo: 9 vai aikaisemmin? Vaiko myöhemmin kun lapsi saattaa nukkua yli 9. Huh huh, tämä onkin vaikeaa. 

Sä siis alat tekemään ruokaa vasta, kun lapsella on nälkä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi