Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?

Vierailija
15.10.2024 |

Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.

M

Kommentit (1101)

Vierailija
381/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli kutsu miehen puolen suvun juhliin. Kutsussa oli merkitty vastauspäivämäärä ollaanko tulossa vai ei. Mies näytti kutsua minulle, sanoin vain aha. Juhlapäivän aamuna mies kaivoi puvun kaapista ja ihmetteli, että enkö minä pukeudu. Kysyin mieheltä, muistiko hän ilmoittaa meidät juhliin. Ei ollut. Mies lähti juhliin yksin ja pahantuulisena. Juhlien jälkeen anoppi soitti minulle ja moitti, kun en ollut mukana, moni oli kuulemma kysynyt olenko sairas vai miksi en tullut. Kummasti kaikki kääntyi minun syyksi vaikken ollut tehnyt mitään.

Eli et halunnut miehen puolen sukujuhliin ja mielenosoituksellisesti jäit niistä pois. Siinä oli sinun syysi. Huomasit, ettei siinä mitään metatöitä tarvittu, kun teitä odotettiin, vaikkette olleet ilmoittautuneet määräpäivään mennessä. Mikä olisi ollut tilanne, jos miehesi ei olisi tullut sinun puolesi sukujuhliin? Nehän luonnollisesti olisivat olleet paljon tärkeämmät.

Vierailija
382/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vaihdat auton renkaat siinä vaiheessa, kun on jo lumi maassa. Hoksaat aamulla, että kahvi on loppu kun et ollut tajunnut ostaa sitä. Ihmettelet vessanpöntlöllä, milläs nyt perse pyyhitään, kun unohtui ostaa vesspaperia. Pakkaat lomamatkalle, ja huomaat siinä hetkessä, että uikkarit ovatkin jo hiutuneet käyttökelvottomiksi ja joudu ostamaan uudet sitten paikan päällä. Heräät aamulla kylmässä talossa, kun lämmitysöljy olikin päässyt loppumaan. jne.

Ei, vaan minulla on normijärki, joka mahdollistaa ilman metailua arjen asioiden hahmottamisen. Olen tietoinen, että jos kahvia on vähän, se kohta loppuu, syksy tarkoittaa, että renkaiden vaihtoaika on edessä, vessapaperia pitää ostaa, kun on enää pari rullaa jäljellä, tiedän, missä kunnossa uikkarini ovat, öljyä ostettiin kun sitä vielä käytettiin sama määrä joka kerta kerran vuodessa samaan aikaan, jne jne.

Olen siis selvillä siitä, mitä talossani on tai ei

On toki lapsiperheitä, joissa ei ole metatöitä. Lapsilla ei ole harrastuksia, heidän syntymäpäiviä ei aina huomioida, ainakaan niitä ei juhlita, ruoka voi olla pelkkiä eineksiä vuodesta toiseen ja lapsi tekee läksyt, jos muistaa ja jaksaa.  Koti kuitenkin on ja kaikki pysyvät hengissä ja elämä voi olla parhaimmillaan spontaania ja rentoa.

Tästäkin tässä on kyse, että minkälaisen ainoan, lyhyen lapsuuden haluaa lapsilleen suoda ja kenen vastuulla kaikki hengissä pysymisen päälle tuleva ylimääräinen tekeminen on. Osa on joskus turhaa, naistapaista, keskiluokkaista hössötystä, mutta kyllä lapsiperhe-elämä enemmän vaatii kuin yhden tai kahden aikuisen talous.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että ap:n metatyöt on hoitanut ensin äiti ja sen jälkeen vaimo. 

Vierailija
384/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan tämä helpommin hahmotettavissa miehille.

Perustat maalausfirman kaverisi kanssa. Sinä lasket tarjoukset. Sinä neuvottelet asiakkaan kanssa, viet tarvikkeet paikalle, teet pohjatyöt. Kaverisi tulee paikalle, kun on aika maalata ja maalaakin puolet. Sinä hoidat sitten loppusiivouksen. Ja kirjanpidon tottakai. 

Kaverisi mielestä te hoidatte homman reilusti puoliksi. Entä sinun? 

Vierailija
385/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli kutsu miehen puolen suvun juhliin. Kutsussa oli merkitty vastauspäivämäärä ollaanko tulossa vai ei. Mies näytti kutsua minulle, sanoin vain aha. Juhlapäivän aamuna mies kaivoi puvun kaapista ja ihmetteli, että enkö minä pukeudu. Kysyin mieheltä, muistiko hän ilmoittaa meidät juhliin. Ei ollut. Mies lähti juhliin yksin ja pahantuulisena. Juhlien jälkeen anoppi soitti minulle ja moitti, kun en ollut mukana, moni oli kuulemma kysynyt olenko sairas vai miksi en tullut. Kummasti kaikki kääntyi minun syyksi vaikken ollut tehnyt mitään.

Eli et halunnut miehen puolen sukujuhliin ja mielenosoituksellisesti jäit niistä pois. Siinä oli sinun syysi. Huomasit, ettei siinä mitään metatöitä tarvittu, kun teitä odotettiin, vaikkette olleet ilmoittautuneet määräpäivään mennessä. Mikä olisi ollut tilanne, jos miehesi ei olisi tullut sinun puolesi sukuj

Onhan tuo nyt älyttömän huonoa käytöstä mennä juhliin kun ei ole jaksanut ilmoittautua. Tässä nähtiin taas, että jos mies ei hoida jotain, niin se lopputulos on joka tapauksessa sen naisen syy.

Vierailija
386/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan tämä helpommin hahmotettavissa miehille.

Perustat maalausfirman kaverisi kanssa. Sinä lasket tarjoukset. Sinä neuvottelet asiakkaan kanssa, viet tarvikkeet paikalle, teet pohjatyöt. Kaverisi tulee paikalle, kun on aika maalata ja maalaakin puolet. Sinä hoidat sitten loppusiivouksen. Ja kirjanpidon tottakai. 

Kaverisi mielestä te hoidatte homman reilusti puoliksi. Entä sinun? 

Kuulostaa ex-vaimoni toiminnalta, hän vaan jätti maalaamisen täysin minun hoidettavaksi että pystyi kritisoimaan suoritusta.

Vierailija
387/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies asuu yksin? Nainen on lapsen tasolle typistetty uhri, joka on nyrkin ja hellan välissä kotiaresissa rajoittavasta vankilassa jota miehen sorto, alistaminen  ja epätasa-arvo aitaa?

Vierailija
388/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatöitä ovat muun muassa sängystä nouseminen, vessassa käyminen ja itsensä ruokkiminen. Mikä vaan, mistä pääsee uhriutumaan ja esiäidit nauravat haudoissaan.

Ei nuo ole metatöitä. En ymmärrä miksi se käsite on joillekin niin vaikea.

Ja eikö nykyään suomen kieltä ja sanojen merkitystä opeteta koulussa vai onko ihmiset vieraantuneet arjesta? Vai ollaanko tosiaan näin pelottavan  uusavuttomia. 

Ja meta-töiden merkityksestä puhuttiin jo 60-luvulla, kun kävin kansakoulua ja siksi tämä keskustelu kuulostaa kummalliselta, onko tosiaan nykyihmiset niin uusavuttomia, etteivät ymmärrä meta-töiden tärkeyttä. Se on pelottavaa. 

Vierailija
389/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vaihdat auton renkaat siinä vaiheessa, kun on jo lumi maassa. Hoksaat aamulla, että kahvi on loppu kun et ollut tajunnut ostaa sitä. Ihmettelet vessanpöntlöllä, milläs nyt perse pyyhitään, kun unohtui ostaa vesspaperia. Pakkaat lomamatkalle, ja huomaat siinä hetkessä, että uikkarit ovatkin jo hiutuneet käyttökelvottomiksi ja joudu ostamaan uudet sitten paikan päällä. Heräät aamulla kylmässä talossa, kun lämmitysöljy olikin päässyt loppumaan. jne.

Ei, vaan minulla on normijärki, joka mahdollistaa ilman metailua arjen asioiden hahmottamisen. Olen tietoinen, että jos kahvia on vähän, se kohta loppuu, syksy tarkoittaa, että renkaiden vaihtoaika on edessä, vessapaperia pitää ostaa, kun on enää pari rullaa jäljellä, tiedän, missä kunnossa uikkarini ovat, öljyä ostettiin kun sitä vielä käytettiin sama määrä joka kerta kerran vuodessa samaan aikaan, jne jne.

Ol

Samoin jotkut ihmiset kehuskelevat, että he eivät lue wilmaa/hilmaa/mikä onkaan. Ei ole edes tunnuksia, eikä kiinnosta hankkia. Vanhemmat eivät ole yhtään perillä koulun asioista, kokeista, numeroista, teemapäivistä, kevätjuhlasta. Näinkin voi toki asiat hoitaa.

Vierailija
390/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatöitä ovat muun muassa sängystä nouseminen, vessassa käyminen ja itsensä ruokkiminen. Mikä vaan, mistä pääsee uhriutumaan ja esiäidit nauravat haudoissaan.

Kuka teillä ruokkii lapset?

Sitä pitää tässä nyt alkaa suunnitelmaan. Tähän asti lapsi tehnyt sen ajatustyön itse aamuisin ja tullut kertomaan, että nyt olisi nälkä. Pitää nyt ottaa häneltä tämä oikeus pois ja suunnitella milloin hänelle maistuisi. Olisiko hyvä klo: 9 vai aikaisemmin? Vaiko myöhemmin kun lapsi saattaa nukkua yli 9. Huh huh, tämä onkin vaikeaa. 

Sä siis alat tekemään ruokaa vasta, kun lapsella on nälkä? 

No eihän hän silloin voi alkaa tekemään sitä ruokaa, koska ilman metatöitä kotona ei ole mitään mistä tehdä sitä ruokaa. Eli siinä vaiheessa kun lapsi tulee kertomaan nälästä, lähdetään kauppaan ja siellä ostetaan sitten nälkäisen lapsen kanssa jotain randomisti, koska suunnittelua ei tehdä. Ja tämä on siis toistunut siitä lähtien kun lapsi on syntynyt, kerta on tähän asti omatoimisesti ilmoitellut nälästään.

Nämä esimerkit täällä siitä kuinka joku ei tee metatöitä, käyvät koko ajan vaan absurdeimmiksi.

Vierailija
391/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valvoit koko yön tätä miettien ja tulit nyt  vaahtopallot pöksyissä kertomaan oivalluksesi? 

Vierailija
392/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin sovittu, että puoliso hoitaa lapsen kaverin synttärilahjan hankinnan. Päivää ennen juhlia kysyin, onko lahja hankittu, johon vastaus ai niin kenen synttärit ne olikaan ja milloin? Mitä pitäisi ostaa lahjaksi? Paljonko saa maksaa? Kerroin puhelimessa vastaukset näihin kysymyksiin. Puoliso hankki lahjan. Seuraavana päivänä olin lähdössä viemään lasta juhliin ja huomasin, että lahjaa ei ole paketoitu eikä korttia ole. Joten hoidin nämä pikana ja vein lapsen juhliin. Eräässä myöhemmässä keskustelussa puoliso argumentoi kuinka osallistuu metatöihin ihan yhtälailla, olihan juuri huolehtinut siitä lahjan hankinnastakin.

Vierailija
393/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varmaan poikkeuksellinen mies, koska hän tiedostaa metatöiden olemessa olon, hoitaa ne osaltaan, eikä uhriudu palstoilla, kuten ap.

Kai tämän voisi yleistää niin, että jos ei huolehdi perheessä mistään, ei ole myöskään sitä ennakoivaa ja suunnittelevaa työtä tehtävänä? 

Vierailija
394/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ol

On toki lapsiperheitä, joissa ei ole metatöitä. Lapsilla ei ole harrastuksia, heidän syntymäpäiviä ei aina huomioida, ainakaan niitä ei juhlita, ruoka voi olla pelkkiä eineksiä vuodesta toiseen ja lapsi tekee läksyt, jos muistaa ja jaksaa.  Koti kuitenkin on ja kaikki pysyvät hengissä ja elämä voi olla parhaimmillaan spontaania ja rentoa.

On toki, mutta tuollaisia lapsia kutsutaan yleensä huostaanotetuiksi. 

Vierailija
395/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan minulla on normijärki, joka mahdollistaa ilman metailua arjen asioiden hahmottamisen. Olen tietoinen, että jos kahvia on vähän, se kohta loppuu, syksy tarkoittaa, että renkaiden vaihtoaika on edessä, vessapaperia pitää ostaa, kun on enää pari rullaa jäljellä, tiedän, missä kunnossa uikkarini ovat, öljyä ostettiin kun sitä vielä käytettiin sama määrä joka kerta

Ei tuossa ole mitään huostaanoton syitä. 

Vierailija
396/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on välttämätöntä ajattelutyötä, jonka unohtaminen hankaloittaa merkittävästi arjen sujumista. Se on ennakoimista, suunnittelemista, aikatauluttamista, delegoimista ja seuraamista. 

Kauppalistan laatiminen, päivän aikataulun suunnittelu, lapsen syntymäpäiväjuhlien valmistelu, kotitöiden jakaminen perheen kesken, pyykinpesunesteen kulumisen seuraaminen...

Siis normaalia arkea, mistä jotkut tekevät itselleen jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa? 

Siis tämä ! Toi kaikki on normaalia elämää, mut eipä voi kun ihmetellä, kun ihmiset tekee tuostakin kiistakapulan suhteidensa välille.Mitä väliä sen on kuka tuon ajatus-suunittelun hoitaa! Itse olen tälläiset hoitanut aina ihan tuosta vaan, luulen, että se on vaan toisille ominaista ja helppoa ja toisille ei. Persoonakysymys ja sitäpaitsi : elämää voi elää monella tapaa, sun tapasi ei ole välttämättä se ainoa oikea.

Vierailija
397/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valvoit koko yön tätä miettien ja tulit nyt  vaahtopallot pöksyissä kertomaan oivalluksesi? 

Näin tein. 

Vierailija
398/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä pitää tässä nyt alkaa suunnitelmaan. Tähän asti lapsi tehnyt sen ajatustyön itse aamuisin ja tullut kertomaan, että nyt olisi nälkä. Pitää nyt ottaa häneltä tämä oikeus pois ja suunnitella milloin hänelle maistuisi. Olisiko hyvä klo: 9 vai aikaisemmin? Vaiko myöhemmin kun lapsi saattaa nukkua yli 9. Huh huh, tämä onkin vaikeaa. 

Joo, sitä tässä nyt aletaan suunnitelmaan Pitäisikö meidän mennä kauppaan kun meille saattaa tänääkin tulla nälkä. Piiskö mennä kävellen, bussilla, autolla vai olisiko vielä pyöräily kelit. Huh huh, monta kysymystä on vielä auki.

Vierailija
399/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille tuppaa kaatumaan suuri osa metatöistä, mutta naiset voivat myös itse vaikuttaa metatyönsä määrään delegoimalla paremmin. Taas nainen joutuu olemaan aloitteellinen ja johtaja, mutta se on sen arvoista. Insinööriaivoisille miehille on paljon helpompi opettaa, että pyykkiä pestään esim. ti, to ja su klo 18, kun vaatia heitä aktiivisesti seuraamaan pyykkikasan kokoa ja reagoimaan siihen.

Monelle naispuoliselle kaverilleni tuntuu olevan mahdottomuus laatia etukäteen mietittyä viikko- tai kuukausisiivouskalenteria. Pitää jotenkin itse saada pidettyä kaikki langat käsissä ja määrätä oman pään mukaan milloin mikäkin kohta on hoidettava. Usein se johtaa siihen, että asiat hoidetaan yksin ja uhriudutaan samalla. 

Vierailija
400/1101 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän hän silloin voi alkaa tekemään sitä ruokaa

Huomioi myös, että tuo sama toistuu useamman kerran päivässä, koska kyllähän sille lapselle tulee useammin kuin kerran nälkä. Koska metatöitä ei tehdä, ruokaa ei tietenkään osteta iltaa varten, vaan sinne kauppaan lähdetään kerran pari vielä saman päivän aikana sekoilemaan :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi