Rolf Nordmo kertoi poliisille ampuneensa Janne Puhakan haulikolla sanoi syyksi parisuhteen päättymisen
Puhakan puoliso 66-vuotias norjalainen eläinlääkäri Rolf Nordmod on kertonut poliisille ampuneensa Puhakkaa haulikolla ja aiheuttaneensa uhrin kuoleman.
Tutkinnanjohtaja Matti Högman sanoo Ylelle, että Nordmod on siis myöntänyt teon.
Kommentit (7150)
Muistutus: Janne puhui myös puhelimessa Tapanin kanssa ennen talolle menoa ja kertonut menevänsä hakemaan koiraa jolloin Tapani on sanonut että kerro Rolfille. Rolf on heti tästä viestistä laittanut Tapanille taas viestiä pohtien tekeekö Janne oharit.
Pieni piiri pyörii..
Tästä sais trillerin tehtyä, sen verran on mutkikas juonenkäänne
Eikö Tapani sanonut että älä mene.
Vierailija kirjoitti:
Muistutus: Janne puhui myös puhelimessa Tapanin kanssa ennen talolle menoa ja kertonut menevänsä hakemaan koiraa jolloin Tapani on sanonut että kerro Rolfille. Rolf on heti tästä viestistä laittanut Tapanille taas viestiä pohtien tekeekö Janne oharit.
Pieni piiri pyörii..
Juonittelua... kuin petolliset sarjassa
Nordmo ulisee ja uhriutuu kuin 10-vuotias pikkupoika. "Mä en voi mennä kavereiden kanssa ulos, kun mun pitää vahtia perheen koiraa. Tää on niin väärin! Koko päivä on pilalla!"
Nordmo olisi voinut pitää turpansa kiinni ja viedä koiran kenneliin. Siellähän se koira olisi saanut parempaa hoitoa (turvallisemmat olosuhteet) kuin Nordmon luona kotona, missä ammuskellaan kiväärillä ja hakataan ihmisiä kiväärillä päähän.
Lisään, että Norjassa vuorilla metsästettäessä linnut ovat pieniä. Suomessa on isompia mustia lintuja, Nordmo sanoo.
Asianajaja kysyy, eikö Nordmo olisi voinut lainata Suomesta asetta metsästämistä varten. Nordmo vastaa, että periaatteessa olisi, mutta hänellä oli jo itsellään ase, jonka hän tunsi ja joka sopi mitoiltaan hänen kehoonsa. Se ei myöskään maksanut mitään.
Omaisten asianajaja kysyy, miksi Nordmo harjoitteli koiran ja aseen kanssa kotonaan. Nordmon mukaan tarkoitus oli totuttaa koiraa aseeseen ja ääniin, joita siitä lähtee. Nordmo kertoo, että hänen tarkoituksenaan oli tehdä tätä myös niin, että Puhakka oli paikalla, sillä tällöin koiralla olisi entistäkin turvallisempi olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vielä muutama kuva, jota en ainakaan itse ole aikaisemmin nähnyt. Tuo katon veriroiskekuva sekä valaistu lähikuva aseesta. Hyi että, verta ja aivonestettä ja piipun pää on selkeästi vääntynyt!
https://www.seiska.fi/rikos/kuvat-ei-herkille-talta-janne-puhakan-ja-ro…
Onko seiska käyny kuvailemassa
Medialle lähetettiin esitutkintapöytäkirja, tavikset saa odottaa.
Hyvä, että petturi sai kunnon kyytiä. Iljettävä se Janne.
Vierailija kirjoitti:
"Rauhoituttuaan hän viestitti teostaan myös ystävälleen, entiselle kansanedustalle Tapani Mäkiselle. Tämä kehotti häntä soittamaan hätäkeskukseen."-iltalehti
Siis hetkinen nyt...onko lehdistöllä vähän jutut sekaisin vai ihan oikeastiko Nordmo kertoi Mäkiselle jo tunteja ennen tekoa että tappoi Jannen? Käsitykseni mukaan hän laittoi nämä tunnustus viestit vasta illalla, kun mäkinen oli jo poliisien kanssa pihalla...Tuo että on käskenyt soittaa hätäkeskukseen mutta ei ole itse tehnyt mitään ja sitten vasta tuntien päästä mennyt "tarkistamaan" tilanteen kirurgin pyynnöstä?
Tästä on pakko tulla joku syyte, jos on totta. Toivon todella että lehdistö sekoilee tässä...
Tuo juttu oli Iltalehdessä, mutta en löytänyt sitä nyt, että saisi linkin tähän. Ihmettelin myös, että jutun mukaan Mäkinen olisi jo talolle mennessään tiennyt henkirikoksesta. Siis tosi outoa jos noin. Muissa lehtijutuissa asia kerrottu toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ilman fridaa saattaisi olla hengissä
Ilman pettämistä saattaisi olla hengissä
Ilman rolffia olisi hengissä.
Käsittääkseni koura oli silleen vaativa että tarvitsee paljon liikuntaa ja toimintaa. Ei riitä mikään vahtiminen.
Kun tajusin, miksi hän ei voi ottaa koiraa, siinä tapahtui vähän kuin puff. Tuntui, kuin olisin robotti. Minä vain kävelin keittiöön. Tunsin, että olin jotenkin itseni ulkopuolella, enkä itseni. Ainakin sikäli kun muistan, en tuntenut vihaa. Sitä tunsin jälkeenpäin, kun löin.
Ymmärsin välittömästi, että se oli Janne, koska koira meni sinne. Minä menin suoraan kulman taakse. Kun tulin sinne, niin Janne oli käytävän puolivälissä polvillaan, koska Frida halusi tervehtiä häntä. Fridalla oli taipumus hyppiä ihmisten päälle.
Nordmo kertoo tervehtineensä Puhakkaa ja huomanneensa, että hänen autonsa ovi oli auki. Hän ymmärsi, ettei vierailu tulisi olemaan pitkä.
Kysyin heti häneltä, voisiko hän ottaa Fridan muutamaksi päiväksi ja huolehtia siitä, kun on menossa juoksemaan. Minusta tuntui, että hän harmistui siitä. Hän sanoi, että tiedät kyllä miksi.
Sillä sekunnilla jotain tapahtui. En osaa sanoa kutsuisinko sitä räjähdykseksi ulospäin vai romahdukseksi sisäänpäin aivoissani. Menin takaisin keittiöön. Otin sen aseen ja laitoin patruunat. Suljin aseen ja otin varmistimen pois.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluukohan Jari Sillanpää rinkiin?
- Ainakin Christoffer Strandberg ja Jani Toivola kuuluvat
Puhakka, Nordman, Mäkinen, Sillanpää, Strandberg, Toivola, Haavisto jne.
Kuuluvatkohan Stubbitkin kyseiseen "urheilurinkiin"?
Nordmo meni aseen kanssa eteiseen, jossa Janne Puhakka oli yhä polvillaan koiran kanssa. Nordmon mukaan Puhakka huusi hänen nimensä kovalla äänellä. Sitten Nordmo ampui.
Ammuin ja hän kaatui lattialle, siinä vessan oven ulkopuolella. Olin todella kauhuissani siitä mitä näin. Minulla on muistikuva, että olen suudellut häntä. Muistikuva, että olen kävellyt vähän taaksepäin. Pää liikkui vähän sivulle päin.
Minulla on muistikuva, että olen lyönyt häntä pari kolme kertaa. Olen nostanut aseen ja lyönyt ainakin kaksi tai kolme kertaa.
Nordmo kertoo nähneensä Puhakan kuolleena lattialla ja menneensä täysin paniikkiin.
Otin hänen puhelimensa hänen taskustaan, minun omani oli keittiössä latauksessa.
Nordmo kertoo ajatellaansa soittavansa hätänumeroon ja yrittäneensä käyttää Puhakan puhelinta, mutta se ei onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Kun tajusin, miksi hän ei voi ottaa koiraa, siinä tapahtui vähän kuin puff. Tuntui, kuin olisin robotti. Minä vain kävelin keittiöön. Tunsin, että olin jotenkin itseni ulkopuolella, enkä itseni. Ainakin sikäli kun muistan, en tuntenut vihaa. Sitä tunsin jälkeenpäin, kun löin.
Kylläpäs on tarina muuttunut siinä viidessä kuukaudessa. Silloin vielä sanoi tunteneensa todella kovaa raivoa ja vihaa siitä, mitä Janne oli hänelle tehnyt. Mutta niin ne tarinat muuttuu kun asianajajan ja juristityttären kanssa niitä mietitään!
Juurikin näin joka alkoholisoitui pikkuhiljaa.
Nordmo kertoo, että Puhakka tuli hakemaan jääkiekkomailojaan torstaina. Nordmo kertoi aikovansa muuttaa takaisin Norjaan ja ottavansa koiran mukanaan.
Silloin hän suuttui ja sanoi, ettet voi, se on minun. Se pitää paikkansa, koska koira oli rekisteröity hänen nimiinsä. Passissa meidät molemmat oli merkitty omistajiksi. Sanoin, että sinulla ei ole mitään tarjottavaa koiralle.
Nordmo tarkoitti sitä, että Puhakan uudella miehellä oli kaksi koiraa ja lisäksi Puhakan influensserielämä oli vilkasta, joten koiran hoito olisi vaikeaa.
Sanoin, että veisin sen mukanani ainakin toistaiseksi. Hän suuttui ja sanoi etsivänsä ratkaisun. Siitä ei keskusteltu enempää.
Nordmon mukaan hän oli saanut kutsun mennä ystävänsä kanssa oopperaan seuraavalla viikolla. Lisäksi hänellä oli voimassaoleva päivälliskutsu.
Kysyin Jannelta, voiko hän hoitaa Fridaa, eli tulla Henttaalle siksi aikaa, kun minä olen poissa. Hän sanoi, että se olisi vaikeaa, koska uusi mies oli menossa Yhdysvaltoihin ja hänellä oli kaksi koiraa hoidettavanaan.
Nordmo kertoo menneensä pois tolaltaan, mutta ei mielestään ole aggressiivinen mies.
Kirjoitin hänelle, että sinulla ei ole kahta valkoista koiraa hoidettavana, vaan meidän koiramme. Sano sille toiselle miehelle, joka muutti pois, että hänellä on koirat hoidettavana, mutta meillä on meidän koiramme.
Nordmo täsmentää, että hoitamisella tarkoitettiin yhtä lauantai-iltaa, ei yleisesti.
Koko hoidon aikana en tuntenut kipua, mutta kahden viikon nukutuksen aikana näin todella ahdistavia, hirvittäviä ja absurdeja painajaisia.
Painajaisissa oli paljon väkivaltaa ja hän muun muassa joutui tekemään mahdottomia valintoja kenen läheisen tai ystävän henki säästetään tai kenen koti poltetaan. Hän oli Norjan kuninkaan juhlissakin.
En yleensä näe unia enkä muista niitä. Painajaiset muistan kuin olisin lukenut
Kun Mäkinen alkoi virota pitkästä nukutuksesta, hänellä menivät aluksi unet ja todellisuus sekaisin.
Kysyin hoitajalta, että olinko jossain laivassa. Luulin olevani merirosvolaivassa.
Toisella kertaa hän luuli olevansa käsiraudoissa painajaisessa tekemänsä henkirikoksen takia ja kysyi hoitajalta, että onko tämä poliisi vai hoitaja.
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/7309458
Onko Tapani nähnyt enneunia tapahtumista jo monta kuukautta aikaisemmin?
Jotain hämärää on, jos on suljetut ovet....