Yllätyin, kun kakkostyypin diabetekseni todennut lääkäri totesi, että me otamme nämä asiat hyvin vakavasti.
Miksi? Onhan maailmassa paljon tätäkin vakavampia tauteja.
Kommentit (434)
Minulla mitattiin työterveydessä vähän aikaa sitten paastosokeri joka 6,8. Sain ohjeistuksia lääkäriltä ja ohjeet diabetesliiton sivustolla vierailulla. Kun kerroin syöväni hiilareita melko vähän niin kehotti lisäämään runsaasti. Leseitä yms. ruokavalioon ja puuro tai leipä aamiaiseksi. Pois tiettyjä paheita kuten rasvaiset juustot sekä lisää liikuntaa. Kontrollikäynti myöhemmin verikokeineen. Hoikempi voisin olla kun 170/68 eli siinä tekemistä. Painosta hän ei sanonut mutta sen tiedän muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kaiken diabetesneuvonnan ja sairauden hoidon voisikin keskittää tänne. Syntyisi valtaisa säästö kun aivo vapaat toimisivat ammattilaisina koska tietävät kuitenkin kaiken.
Diabetesliiton voisi kyllä lakkauttaa turhana. Antavat täysin vääriä ohjeita diabeetikoille. Jokainen voi ohjeiden kehnouden todeta pienellä panostuksella jatkuvatoimiseen verensokerimittariin.
Sen voi ihan liuskalla todeta. Syömisen jälkeen verensokeri on koholla, kahden tunnin päästä normaali. Ykköstyypissä voi olla hyvä tuo mittari.
Mutta keto/vhh itsensä palvojille tuiki välttämätön. Mullakin tuttu joka päivittää muillekin jatkuvast keto/sokeriarvonsa ennen kuntosalia ja jälkeen. Jotain luontaislääketieteen r
Kaikki tuntemani ovat tuon heikkilän oppeja levittäviä ja syövät purkkipillereitä tolkuttomat määrät. Luontaislääkeliitto (mikä lie nimeltään) kouluttaa ravintoneuvojia, yliopisto lääketieteen mukaisia. En nyt muista miten päin nuo tittelit on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tasot on olleet pitkään korkeat, on hengenvaarallista ajaa arvot insuliinilla äkkiä alas!!!!!
Mitä vikaa on ravitsemusohjauksessa? Luulisi ammattilaisen jotain tietävän.
Vika on siinä että se ohjeistus minkä saat on täysin päin mäntyä. Suosittelevat esim. kaurapuuron syömistä. Jos omaa jatkuvatoimisen verensokerimittarin, voi ihan omin silmin todeta miten hirveän sokeripiikin kaurapuuro saa aikaan...
Jännä juttu. Olen kokeillut, ja nimenomaan kaurapuurolla, eikä se aiheuttanut mitään sokeripiikkiä. Sokerit nousivat maltillisesti ja pysyivät tasaisena. Runsaskuituista puuroa ei voi verrata johonkin sokerimehuun.
Harrastan liikuntaa aktiivisesti, se on oleellinen tekijä insuliiniresistenssin välttämiseksi.
Ei puuroa ja mehua voikaan verrata, molemmat nostaa verensokeria nopeasti.
181: Oli todettu pian raskausdiabeteksen jälkeen. Olen noudattanut saamiani ohjeita, ennä koskaan lähtenyt vaihtoehtoruokavalioiden sekoiluun. Aluksi välttelin hiilihydraatteja, mutta sitten saavutin liikunnan lisäämisessä tilanteen, että tarvitsin enemmän hiilaria juostakseni pitkää matkaa. Kaurapuuro oli tähän sopiva. En käytä lääkkeitä, terveellinen ruokavalio ja tehokas liikunta riittää.
Miksi ihmeessä ei-diabeetikolla olisi verensokerimittari?
Vierailija kirjoitti:
Minulla mitattiin työterveydessä vähän aikaa sitten paastosokeri joka 6,8. Sain ohjeistuksia lääkäriltä ja ohjeet diabetesliiton sivustolla vierailulla. Kun kerroin syöväni hiilareita melko vähän niin kehotti lisäämään runsaasti. Leseitä yms. ruokavalioon ja puuro tai leipä aamiaiseksi. Pois tiettyjä paheita kuten rasvaiset juustot sekä lisää liikuntaa. Kontrollikäynti myöhemmin verikokeineen. Hoikempi voisin olla kun 170/68 eli siinä tekemistä. Painosta hän ei sanonut mutta sen tiedän muutenkin.
Valitettavasti noilla ohjeilla vain pahennat sairauttasi.
Vierailija kirjoitti:
Kuidut, niitä hän siis kehoitti syömään. Niin kurssilla jonka terveyskeskuksessa kävin, kuitujen määrää painotettiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla ohjeella et ainakaan laihdu. Etkä hoida sokeriarvoja kuntoon. Mutta tee ihmeessä siten kuin neuvotaan.
Vierailija kirjoitti:
181: Oli todettu pian raskausdiabeteksen jälkeen. Olen noudattanut saamiani ohjeita, ennä koskaan lähtenyt vaihtoehtoruokavalioiden sekoiluun. Aluksi välttelin hiilihydraatteja, mutta sitten saavutin liikunnan lisäämisessä tilanteen, että tarvitsin enemmän hiilaria juostakseni pitkää matkaa. Kaurapuuro oli tähän sopiva. En käytä lääkkeitä, terveellinen ruokavalio ja tehokas liikunta riittää.
Kyllä heillä jotka itseään tarkkailevat on sokeri/ketomittari. Se on jollekin terveelle elämänsisältö tuo täyspäiväinen panostus itseensä.
Voin anekdoottina kertoa että aamulla oli paastosokerit 4,5 ja söin lautasellisen kaurapuuroa mikä aiheutti sokeripiikin arvoon 13. Arnoldsin suklaakuorrutteinen donitsi piikitti sokerit vain lukemaan 11 - toisen syönti sitten pamautti mittarin arvoon 15 jotta näköä hämärsi... pitihän sekin testata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä heillä jotka itseään tarkkailevat on sokeri/ketomittari. Se on jollekin terveelle elämänsisältö tuo täyspäiväinen panostus itseensä.
Ketomittaria tarvitsevat vain hörhöt ja sokerimittari on diabeetikoilla. Paljon helpommalla pääsee, kun lisää liikuntaa reilusti. Ei mitään lyhyitä kävelylenkkejä vaan kunnon hikiliikuntaa, aerobista ja anaerobista. Itseensä panostuksen ei tarvitse olla tuota ihmeellisempää. Tietysti on helpompaa viritellä mitä ihmeellisempiä ruokavaliokikkailuja kuin ylläpitää itsekuria riittävän raskaan liikunnan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketomittaria tarvitsevat vain hörhöt ja sokerimittari on diabeetikoilla. Paljon helpommalla pääsee, kun lisää liikuntaa reilusti. Ei mitään lyh
Ei liikunta poista sopimattoman ravinnon haittoja.
Liikunnan tarkoitus on ihan muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ohjeita ole kokonaan noudattanut sillä vaikkapa kaurapuuroa tai leipää en vain kykene aamuisin syömään. Juustoja olen vähentänyt koska ennen söin todella paljon ja ja lisännyt liikuntaa ja paino vähän jo pudonnut. Pullaa tai makeisia en ole koskaan oikeastaan juuri syönyt koska sukurasitus sairauden suhteen vahvana. Siksi pienen empimisen jälkeen lääkäri suostui edes verikokeen määräämään. Proteiinin lähteet olen pyrkinyt vaihtamaan terveellisimpiin joka myös alentaa samalla painoa. Leipää syön lähinnä keiton kanssa mutta en muuten. En ole siihen tottunut enkä pidä erityisesti ja silloinkin näkkileipä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketomittaria tarvitsevat vain hörhöt ja sokerimittari on diabeetikoilla. Paljon helpommalla pääsee, kun lisää liikuntaa reilusti. Ei mitään lyhyitä kävelylenkkejä vaan kunnon hikiliikuntaa, aerobista ja anaerobista. Itseensä panostuksen ei tarvitse olla tuota ihmeellisempää. Tietysti on helpompaa viritellä mitä ihmeellisempiä ruokavaliokikkailuja kuin ylläpitää itsekuria riittävän raskaan liikunnan suhteen.
Sitä mitä ei voi mitata ei voi parantaakaan. Jatkuvatoiminen mittari on erittäin hyvä apu sairauden hoidossa.
Jos käytössä on sokerinpoistajalääke, ei hiilihydraateista voi kokonaan luopua happomyrkytysriskin lisääntymisen vuoksi.
Iso insuliiniresistenssi vaatii päivittäistä liikuntaa, mielellään heti aterian jälkeen. Hiilihydraattien rajoittaminen ei ole ihan helppoa; onko järkevää syödä muuten lautasmallin mukaan, mutta vähentää esim. peruna minimiin, välttää leipää pääruokien yhteydessä, välttää kaikkea vehnäjauhoja ja lisättyä sokeria sisältävää ja valkoista riisiä/pastaa, vähentää yleensäkin leipää ja makeita hedelmiä , ja lisätä joka aterialle niitä kasviksia?
Pähkinälajit, joissa vain vähän hiilihydraatteja lienevät OK?
Vierailija kirjoitti:
Voin anekdoottina kertoa että aamulla oli paastosokerit 4,5 ja söin lautasellisen kaurapuuroa mikä aiheutti sokeripiikin arvoon 13. Arnoldsin suklaakuorrutteinen donitsi piikitti sokerit vain lukemaan 11 - toisen syönti sitten pamautti mittarin arvoon 15 jotta näköä hämärsi... pitihän sekin testata.
Olen kakkosdp mutta mulla on noin 9 heti syömisen jälkeen. Ei kohonnut kovin korkeaksi kun jo esidiabeteksen aikaan omin kontrollissa.
Korkein arvo mitä olen mitannut oli kerran joulun alla kun vielä leivoin. Se oli 11. Tuli maisteltua piparitaikinaa ja pari joulutorttua siinä illan aikana.
Äsken mittasin puoli tuntia syömisen jälkeen, oli 9. Ohut kauraherkku 2 palaa, juustoa ja kurkkuviipaleita, 1 ohut kinkkusiivu.
Mittaan klo 11 uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ohjeita ole kokonaan noudattanut sillä vaikkapa kaurapuuroa tai leipää en vain kykene aamuisin syömään. Juustoja olen vähentänyt koska ennen söin todella paljon ja ja lisännyt liikuntaa ja paino vähän jo pudonnut. Pullaa tai makeisia en ole koskaan oikeastaan juuri syönyt koska sukurasitus sairauden suhteen vahvana. Siksi pienen empimisen jälkeen lääkäri suostui edes verikokeen määräämään. Proteiinin lähteet olen pyrkinyt vaihtamaan terveellisimpiin joka myös alentaa samalla painoa. Leipää syön lähinnä keiton kanssa mutta en muuten. En ole siihen tottunut enkä pidä erityisesti ja silloinkin näkkileipä.
Olen omalla kustannuksella käynyt mittauttamassa veriarvot labrassa neljä kertaa vuodessa + pitänyt osan aikaa jatkuvatoimista mittaria. Varmistavat sen että kaikki sujuu kuten pitääkin pelkällä ruokavaliolla. Ottaen huomioon näkö + sun muut ongelmat ennen taudin diagnosointia en uskaltaisi ilman mittauksia olla ilman lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketomittaria tarvitsevat vain hörhöt ja sokerimitta
Nehän ainakin tuolla terveellä hörhöllä on samassa mittarissa , sokeri ja keto
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraattien nauttiminen runsaan rasvan kanssa ( donitsin) nostaa sokerit hitaammin kuin vähärasvaisen hiilihydraattiaterian syönti, mutta sokerit on pitempään koholla. Toinen donitsi oli sitten pikkuisen liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraattien nauttiminen runsaan rasvan kanssa ( donitsin) nostaa sokerit hitaammin kuin vähärasvaisen hiilihydraattiaterian syönti, mutta sokerit on pitempään koholla. Toinen donitsi oli sitten pikkuisen liikaa
Näin tekee. Toinen mikä hidastaa sokeripiikkiä on alkoholin nauttiminen :D
Niin, jos sinulla ei ole insuliiniresistenssiä et ole myöskään 2 tyypin diabeetikko. Olisiko siinä se ero :D