Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle luvattiin työpaikka, mutta viikkoa myöhemmin sainkin tietää, että kyseessä on palkaton työkokeilu

Vierailija
14.10.2024 |

Viikko sitten sain viestin hakemastani työpaikasta, että nyt vihdoin olisi töitä tarjolla. Kesällä tästä jo puhuimme ja olen odottanut tuota, kuin kuuta nousevaa. Viikon ajan oon ehtinyt läheisilleni kertoa kuinka vihdoin taloudellinen tilanne paranee ja mieheni ei tarvitse yksin käydä töissä.

Tänään sitten oli sovittu keskustelu puhelimitse, jossa puhuttaisiin tulevasta työkuviosta niin paikan pomo kertokin, että kyseessä on työkokeilu. Siis palkaton kokeilu. Ette usko miten voi olla paha mieli. Olen itkenyt koko päivän. 

Kommentit (201)

Vierailija
141/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilua ei edes tarjota kenelle tahansa. Ap ei ole missään vaiheessa loppujaan ollut työnantajan silmissä oikea työntekijä. Tämä on tullut yllätyksenä ainoastaan ap:lle itselleen.

Provoa vaan, jos sinulle tulee tuosta hyvä mieli. Minä olen ollut 13 vuotta toisella paikkakunnalla töissä, sekä opiskelemassa ja ainoastaan täällä pienellä paikkakunnalla on tämä työttömyys ongelma. -ap

No niin. Tiedostat juurisyyn, joten oletko ajatellut kenties tehdä asialle muutakin kuin odottaa, että tuppukylästä tippuisi työpaikka kuin taivaan ihmeenä? Eihän tuo sinun tilanne tule tuolla asuessa ikinä muuttumaan kuin korkeintaan todella suurella tuurilla.

Vierailija
142/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkaa työttömiltä koko ajan. Oikeasti pitäisi niiden keksiä työttömille työpaikkoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luki työpaikkailmoituksessa?

Jos otat työn vastaa, katso, että on 3 kk Määräaikainen ja 50 % työajasta.

Saat sen 9 euroa päivässä, joka on lähes 200 kuukaudessa. 

Miksi tuota summaa ei ole nostettu, kun kaikki kulut nousevat? 

Vierailija
144/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkaa työttömiltä koko ajan. Oikeasti pitäisi niiden keksiä työttömille työpaikkoja. 

No kuinka realistista on oikeasti luoda työpaikkoja jonnekin muuttotappio-tuppukyliin jollaisessa aloittajakin ilmeisesti asuu? Se ei ole isossa kuvassa realistista, oli millainen hallitus tahansa vallassa.

Vierailija
145/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilua ei edes tarjota kenelle tahansa. Ap ei ole missään vaiheessa loppujaan ollut työnantajan silmissä oikea työntekijä. Tämä on tullut yllätyksenä ainoastaan ap:lle itselleen.

Provoa vaan, jos sinulle tulee tuosta hyvä mieli. Minä olen ollut 13 vuotta toisella paikkakunnalla töissä, sekä opiskelemassa ja ainoastaan täällä pienellä paikkakunnalla on tämä työttömyys ongelma. -ap

No niin. Tiedostat juurisyyn, joten oletko ajatellut kenties tehdä asialle muutakin kuin odottaa, että tuppukylästä tippuisi työpaikka kuin taivaan ihmeenä? Eihän tuo sinun tilanne tule tuolla asuessa ikinä muuttumaan kuin korkeintaan todella suurella tuurilla.

Oletko itse ajatellut jättää kaikki läheisesi, vanhemmat, sisarukset, puolison jne ja muuttaa toiselle paikkakunnalle työn perässä? Kuten sanoin, olin jo 13 vuotta pois täältä ja kuvittelin tilanteen olevan nyt erilainen. Asiat ei ole aina niin yksinkertaisia -ap

Vierailija
146/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli se aika hupaisaa kun muistelen omaakin "uraa" vaikka lopulta vakituiseksi pääsinkin. Sitä edelsi ainakin 4kk harjoittelu ja sen jälkeen aloin saamaan n. 8e/h palkkaa jolla ei kauheasti juhlittu. Alkuun saatiin kuitenkin jonkinlaisia tulospalkkioita ja palkkaa koroteltiin muutamilla kymmenillä senteillä aina silloin tällöin. Jonnekin 13e/h tietämille palkka nousi kunnes jossain vaiheessa kaikki tämä kuitenkin loppui, tulospalkkiot katosi kuin pieru saharaan ja palkankorotuksetkin unohtui. Väki alkoi vähenemään ja omat työt lisääntyi. Pomo oli tyytyväinen niin kauan kun kukaan ei avannut suutaan mistään negatiivisesta firmassa tai palkankorotuksista.

Tuttua soppaa monessa firmassa lienee. Meilläkin pomo suorastaan raivostui aina kun jotain parannuskehoituksia tai kritiikkiä esitettiin, kun hänhän on niin suuri hyväntekijä kun oli hyvyyttään palkannut ja firmassa on kaikki tehty aina niinkuin ennenkin vanhalla hyvällä tavalla.

Vierailija
147/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen ideologiaa? Ei istuvaa hallitusta voi ihan kaikesta syyttää. Tai voi, mutta se osoittaa sen, ettei syyttäjä ymmärrä riittävästi maailman menosta.

Vierailija
148/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin ja työpanokseni olisi nolla, teeskentelisin tyhmää ja kömpelöä, töppäilisin ankarasti ja nauraa hihittäisin salaa. Ottaisin ilon irti mokomasta kusipäisestä orjapaikasta.

Juuri tästä syystä yritykset eivät halua työkokeilijoita. Eikä työttömiä, koska näillä on samat ajatukset myös työelämässä.

Vierailija
149/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että kukaan e i ole koskaan kertonut sinulle, että työpaikan ei ole pakko olla asuinkunnassa.

Vierailija
150/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän noilla järjen jättiläisillä oikein on ideana noissa palkattomissa "työkokeiluissa". Että jopa pitkän työuran tehneet saavat vähän työkokemusta ja firman paskiainen ei maksa mitään? Täysin älytöntä pelleilyä. Urattomien kotonaan asuvien nuorten kohdalla jotenkin jaksaisin ymmärtää sen työelämään tutustumisena, jos se kestää 1-3 kk. Muuten täyttä kyykyttämistä varsinkin aikuisille, joiden pitäisi asumisesta ja ruoastakin itsenäisesti pystyä maksamaan. Menisikö vastaavan "työnantajan" kukaan normityöntekijä tai pomo vastaavaan?

M55

Ideana on antaa nuorelle!!! tai muuten ammattikouluttamattomalle mahdollisuus kokeilla häntä kiinnostavaa alaa tai ammattia TAI pitkään alalta poissaolleelle mahdollisuus lyhyesti käydä katsomassa, miten tietoja pitää päivittää. Ei sinne laiteta osaavia ammatti

Karenssi ei uhkaa, koska jos työnantaja keskeyttää kokeilun, ei karenssia tule (paitsi jo syynä on työantajan uhkailu tms.). Töitä ei tarvitse tehdä, koska työkokeilusopimuksen mukaisesti on kokeilemassa ohjatusti, ei siis tekemässä töitä. Työnantaja ei voi vaatia edes hyllyttämään yksin, ohjaajan on oltava mukana. Työttömän tulisi oppia, että tehty sopimus on pitävä, se ei ole mikään turha paperi.

Vierailija
151/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän olet työtön niin en oikein tiedä onko sinulla mitään valinnanvaraa. Jos et mene niin olet kieltäytynyt osoitetusta työpaikasta ja tuet katoavat ja tulee karenssi. Parempi vaan mennä orjaksi niin ehkä joskus onni kääntyy. 

Olennaista on, ettei missään vaiheessa suostu palkattomaan työkokeiluun, eikä edes epäröi kysyttäessä siten että te-toimiston virkailija voisi merkitä suostumuksen papereihinsa.

Ei tarvita mitään asiakkaan suostumusta! Työkokeilu on palvelu siinä missä muutkin, ei niihin tarvitse lupaa kysyä.

;Mutta työnantaja ei voi yksin päättää, että joku otetaan työkokeiluun, työkkäri on sopimuksessa kolmas osapuoli,

Vihaan tätä orwellilaista uuskieltä jossa orjatyötä kutsutaan palveluksi.

Vierailija
152/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse ajatellut jättää kaikki läheisesi, vanhemmat, sisarukset, puolison jne ja muuttaa toiselle paikkakunnalle työn perässä? Kuten sanoin, olin jo 13 vuotta pois täältä ja kuvittelin tilanteen olevan nyt erilainen. Asiat ei ole aina niin yksinkertaisia -ap

Millähän logiikalla ajattelit, että aikaa myöten tuppukylässä olisi työtilanne parantunut? Kautta linjanhan noissa tilanteet vaan koko ajan huononee.

Vierailija
153/201 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse ajatellut jättää

Sillä logiikalla, että sain alkuun töitä. Mene jo muualle jankkaamaan kun et keksi tuohon aloitukseeni mitään järkevää, mistä alunperin oli puhe. -ap

Vierailija
154/201 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tarvetta kokeilla , sopiiko kyseinen työ? Työkokeilu on mahdollinen palkallisena ainakin kevan kautta jos hakee kuntoutusrahaa ko ajalle . Siihen saa korotuksen . 

Jos olet ihan työkuntoinen niiin kysyisin rohkeasti työnantajalta palkkaa . Palkkatuki on myös vaihtoehto jos siihen sinulla oikeus. Kysy työkkäristä. 

Vierailija
155/201 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus noiden kautta voi irrota palkallinen työpaikkakin, mutta valitettavasti osa firmoista myös vaan käyttää palkattomia ilmaistyövoimana ilman aikomustakaan palkata ketään.

Tätä systeemiä ei olisi koskaan pitänyt ottaa käyttöön. Siinä on syy minkä takia ei enää ollenkaan palkata ihmisiä työsuhteeseen. Halpa työntekijä yhteiskunnan tuella ja vips, ulos ja tilalle otetaan seuraava.

Vierailija
156/201 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta itkeminen ja toimi! Onko sopimuksessa selvä pykälä, että työharjoittelua on yksi kuukausi? Jos ei ole, niin vaadi se sellaiseksi, tietenkin työkkärin tuella. Työnantajasi voi saada ehkä palkkatukea jatkoon.

Meidän perheessä on kaksi saanut työharjoittelun kautta vakituisen paikan. Nuori vasta valmistunut meni ensin yksityisen työnantajan harjoittelijaksi - kuukaudeksi! Hän ymmärsi itsekin hyvin, että ei kukaan uskalla ottaa vakituista työntekijää tietämättä, tuleeko työstä mitään. Toinen pääsi työhön, johon ei ole varsinaista täsmätutkintoa vaan mennään "soveltuva korkeakoulututkinto"-vaatimuksella.  Kokeilukuukauden aikana pois lähtevä perehdytti kokeilijaa niin, että pääsi viimein vakituiseksi.

Vierailija
157/201 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että kukaan e i ole koskaan kertonut sinulle, että työpaikan ei ole pakko olla asuinkunnassa.

Kun valmistuin, en saanut kotipaikkakunnalta kuin pätkätyötä. Kuljin jopa 600 kilometrin päässä töissä, tosin osa- ja määräaikaisena, mutta pysyin kuitenkin ansiosidonnaisella. Tätä kesti noin 15 vuotta ennen kuin loppui nekin. Kun tipuin työmarkkinatuelle pitkäaikaistyöttömänä, olin kai jonkinlainen "velvoitetyöllistettävä" kotikunnalle. Niinpä minulle tarjottiin työtä, jota en oikeasti osannut. Mutta ei ilmeisesti kukaan muukaan tällä paikkakunnalla niin lyhyellä varoitusajalla eikä varsinkaan työllistämistuella. Aloitin palkattomana harjoittelijana ensimmäisen kuukauden, ja viimein muutamien määräaikaisten jälkeen viimein vakiviran.

Vierailija
158/201 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopa ihan huviksesi Kajaanin naapurikunnat kartalta ja mieti sitten uudestaan kuinka paljon mahdollisia työpaikkoja ympäristössä on, ilman että tarvitsee muuttaa kauemmas. Saat asiat kuulostamaan yksinkertaiselta, mutta mieti olisitko itse valmis lähtemään töihin kauas kotoa ja toistamiseen jättämään kaikki läheisesi.

Tämän julkaisun koko pointti menee ohi, kun olet keskittynyt jankuttamaan miten huono minä olen ja en tee mitään töiden hankkimiseksi. Julkaisun idea kun oli kertoa, että töitä kyllä on, ellei sitä teetettäisi ilmaiseksi työkokeiluilla, harjotteluilla ja palkkatuella. Jos firmassa vaan pari ihmistä saa palkkaa ja loput teetetään ilmaiseksi, niin se ei ole minusta oikein.

-ap

Vierailija
159/201 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta itkeminen ja toimi! Onko sopimuksessa selvä pykälä, että työharjoittelua on yksi kuukausi? Jos ei ole, niin vaadi se sellaiseksi, tietenkin työkkärin tuella. Työnantajasi voi saada ehkä palkkatukea jatkoon.

Meidän perheessä on kaksi saanut työharjoittelun kautta vakituisen paikan. Nuori vasta valmistunut meni ensin yksityisen työnantajan harjoittelijaksi - kuukaudeksi! Hän ymmärsi itsekin hyvin, että ei kukaan uskalla ottaa vakituista työntekijää tietämättä, tuleeko työstä mitään. Toinen pääsi työhön, johon ei ole varsinaista täsmätutkintoa vaan mennään "soveltuva korkeakoulututkinto"-vaatimuksella.  Kokeilukuukauden aikana pois lähtevä perehdytti kokeilijaa niin, että pääsi viimein vakituiseksi.

Mikä kaupunki? Tässä on olennainen osa keskustelua mennyt sinulla ohi, jos et ole huomannut, että tämä on nimenomaan pienten kaupunkien ongelma jossa työpaikat ovat muutenkin vähissä.

Työnantajat käyttää tuota systeemiä hyväkseen, ettei palkkaa tarvitse maksaa. Jopa yli 60 v  ihmisiä täällä pidetään työkokeiluissa ja kuntoutuksessa pitkiäkin aikoja ilman palkkaa ja luvataan muka, että olet nin hyvin tehnyt hommia, että halutaan kyllä tarjota töitä kun kokeilu loppuu. Sitten kun se loppuu, kerrotaan ettei valitettavasti ole varaa. Kyllähän toki isommissa kaupungeissa töitä löytyy. -ap

Vierailija
160/201 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se työpaikka, tosin palkaton

Työstä saadaan palkkaa.

Jotkut sanovat, että se työn tekeminen (jopa turhan) on se tärkein asia?

Oli jännä nähdä vaikka joku muutaman kuukauden kokeilujakso, jossa jokainen töissä käyvä suostuisi jatkamaan töitään ilman palkkaa.

Tämä olisi ikään kuin sellainen haaste ja näytön paikka ja nähtäisiin, kuka todella on valmis tähän ja kuka ei???